recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hurtigere hjemmenetværk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHurtigere hjemmenetværk?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 14:10
Jeg bor i lejlighed, men indretningen af vores lejlighed ændrer ikke på, at ledningerne bliver trukket generende steder, hvis de skal nå vores kontor. Desværre.

Men det er nu også ligegyldigt, da vi meget ofte bruger vores bærbare mobilt - og derfor alligevel ikke har lyst til at have kabler i dem. De understøtter begge N.

PS3'en derimod skal kables, og jeg grubler allerede lidt over den. Heldigvis har jeg allerede på nuværende tidspunkt en antenneledning løbende til fjernsynet, og kablet til PS3'en kan velsagtens egentlig gemmes samme sted som den. Det kræver blot, at jeg kan rykke lidt på routeren. Det skulle så ikke være et problem, hvis signalet er bedre end på vores nuværende (som står et rigtig lortested, da det har et lortesignal).
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Jeg bor i lejlighed, men indretningen af vores lejlighed ændrer ikke på, at ledningerne bliver trukket generende steder, hvis de skal nå vores kontor. Desværre.

Men det er nu også ligegyldigt, da vi meget ofte bruger vores bærbare mobilt - og derfor alligevel ikke har lyst til at have kabler i dem. De understøtter begge N.

PS3'en derimod skal kables, og jeg grubler allerede lidt over den. Heldigvis har jeg allerede på nuværende tidspunkt en antenneledning løbende til fjernsynet, og kablet til PS3'en kan velsagtens egentlig gemmes samme sted som den. Det kræver blot, at jeg kan rykke lidt på routeren. Det skulle så ikke være et problem, hvis signalet er bedre end på vores nuværende (som står et rigtig lortested, da det har et lortesignal).
 
Altså, man kan få dockingstations til de bærbare, som man bare plopper de bærbare ned i (strøm, LAN, skærm og lyd). Derudover, så drejer det sig om ét kabel du bare skal sætte i og tage ud. Men hvis dit behov ikke er til hurtigere internet/netværk på de bærbare, så er det ikke der du skal fokusere.
 
Med hensyn til føringen af kablet, kunne du poste nogle billeder af lejligheden. Der er sikkert mange der gerne vil give deres besyv med til hvordan kablerne nemmest/bedst trækkes.
 
Er der bortset fra det ikke noget med at man kan trække netværk gennem trømstikkene???
 
Ved placering af routeren, så sørg for at den står så frit som muligt fra alt andet elektronik. Det påvirker signalet meget.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2010 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:


1. skal du have 300mbit netværk skal alle enheder du kobler på det trådløse være kompatibelt med 300mbit (802.11n) ellers SKAL du som minimum have en router der kan køre dualband  (mener jeg den netgear 3000/3700 kan)- ellers defaulter netværket ned til 54mbit hvis der bare er en enkelt enhed på som ikke er kompatibel.

Jeg har en forholdsvis billig D-link DIR-655. Jeg skal ikke kunne sige, om den har dual-band, men den klarer fint en blanding af G og N.

(Den fejler dog på andre punkter, så det er ikke en router, jeg vil anbefale.)
Til top
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 01:44
Den løsning jeg kom med, den med home plug virker faktisk ret godt og den bruger ledninger som du allerede har rundt i huset, nemlig el ledninger i stikkontakter i huset.

Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Den løsning jeg kom med, den med home plug virker faktisk ret godt og den bruger ledninger som du allerede har rundt i huset, nemlig el ledninger i stikkontakter i huset.


Godt for dig, men folks erfaringer med homeplug varierer meget, og kvaliteten af din forbindelse afhænger af dine elinstallationer. Der er ingen garantier, ligesom der ikke er nogle garantier for wifi. Det er irrelevant for dig, men der kan være andre som læser tråden.

Det eneste som kan give dig en garanteret hastighed er et korrekt udført kablet netværk (ethernet).

Hvis man går i homeplug tanker, er det en god ide at købe med returret (onlinehandel) og teste løs i 14 dage...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Den løsning jeg kom med, den med home plug virker faktisk ret godt og den bruger ledninger som du allerede har rundt i huset, nemlig el ledninger i stikkontakter i huset.


Godt for dig, men folks erfaringer med homeplug varierer meget, og kvaliteten af din forbindelse afhænger af dine elinstallationer. Der er ingen garantier, ligesom der ikke er nogle garantier for wifi. Det er irrelevant for dig, men der kan være andre som læser tråden.

Det eneste som kan give dig en garanteret hastighed er et korrekt udført kablet netværk (ethernet).

Hvis man går i homeplug tanker, er det en god ide at købe med returret (onlinehandel) og teste løs i 14 dage...


Jeg er enig med dig, med det er det værd at prøve. Som sagt det virker fint hos mig med gammel instalationer, jeg købt det hos et net butik med de 14 days retur ret. Er osse enig med at et ethernet løsning er det meste stabilt, men når man ikke må eller kan træk kabling så er homeplug også et løsning der skal overvejs.
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Jeg vil godt kommentere den med at UPnP er for folk der ikke har forstand på at sætte netværket rigtigt op: Det er korrekt.
Men at det ikke har noget med perfomance at gøre, er ikke korrekt. Det nedsætter hastigheden betydeligt. :)
På hvad måde nedsætter det hastigheden?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Den løsning jeg kom med, den med home plug virker faktisk ret godt og den bruger ledninger som du allerede har rundt i huset, nemlig el ledninger i stikkontakter i huset.


Godt for dig, men folks erfaringer med homeplug varierer meget, og kvaliteten af din forbindelse afhænger af dine elinstallationer. Der er ingen garantier, ligesom der ikke er nogle garantier for wifi. Det er irrelevant for dig, men der kan være andre som læser tråden.

Det eneste som kan give dig en garanteret hastighed er et korrekt udført kablet netværk (ethernet).

 
Nu lever jeg til hverdag i en meget principiel og til tider firkantet verden. Men ovenstående er mig bekendt præcis det samme. Om det hedder Homeplug eller anden form for "korrekt" udført kablet netværk, så er problematikken den samme.
Eller vil du svare mig på, hvilken garanti du har på et kablet netværk? Wink
 
Til top
Looklight Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 15:56
Var det rettede mod mig eller Jesper?
Jeg vide godt at Homeplug kan ikke garantes et godt forbindelse hos alle, men hvis man har ikke forsøgt hved man aldrig.
Wink


EDIT: Typo


Redigeret af Looklight - 13-Oktober-2010 kl. 15:58
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2010 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nu lever jeg til hverdag i en meget principiel og til tider firkantet verden. Men ovenstående er mig bekendt præcis det samme. Om det hedder Homeplug eller anden form for "korrekt" udført kablet netværk, så er problematikken den samme.
Eller vil du svare mig på, hvilken garanti du har på et kablet netværk? Wink
 

Jeg vil tillade mig at afgive et firkantet svar på Jespers vegne:
Et netværk, som overholder specifikationerne for netværk, skal kunne fungere som netværk.

En elinstallation, som overholder speficikationerne for elinstallationer, skal ikke kunne fungere som netværk. Hvis det alligevel kan, er det fint.


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg vil tillade mig at afgive et firkantet svar på Jespers vegne:
Et netværk, som overholder specifikationerne for netværk, skal kunne fungere som netværk.

En elinstallation, som overholder speficikationerne for elinstallationer, skal ikke kunne fungere som netværk. Hvis det alligevel kan, er det fint.


Du har fuldstændig ret. Problemet er bare, at Jesper snakker om kvalitet og garantier. Begge dele kan heller ikke stilles i et kablet netværk.
Du kan opnå gode og tilfredsstillende resultateter, hvis du følger nogle få gode råd.
 
1. Kvaliteten formoder jeg i denne henseende har noget med hastigheden at gøre. Jo højere hastighed, desto større krav til dels kabler, men i den grad også udstyr. Begge dele er gældende for homeplug/elinstallationer eller ethernet kabling.
 
2. Garantien formoder jeg handler om hastigheden igen, og om det overhovedet virker.
Heri er jeg enig i, at med et kablet netværk, så er det forholdsvis sjældent, at det slet ikke virker, medmindre der er et eller andet fysisk forkert et sted på "linie". Og det er betydeligt nemmere at ikke få et homeplug netværk til at virke, hvis det er det man ønsker. Men det har ikke så meget med garantier at gøre, derimod har det noget med sandsynlighed at gøre.
 
Det du gør nu, det er at du snakker om et korrekt kablet netværk. Du forudsætter at der er trukket de rigtige kabler og at udstyret i begge ender er det korrekt, mens du samligner med et, i forhold til specifikationerne, ukorrekt kablet homeplug netvæk.
Præcis det samme krav kan/bør du stille til et homeplug netværk. Og du vil dermed opnå præcis det samme forholdsmæssige resultat og garanti. Det er et løfte fra min side Wink
 
Et eksempel:
Jeg kan opnå den samme forholdsmæssige kvalitet/stabiltet/hastighed på det Linksys homeplug sæt jeg har testet, hvis jeg blot følger nogle ganske få krav. F.eks skal jeg ikke sætte homeplug boksene i en flere-stiksdåse. Så er man ret sikker på, der slet ikke er hul igennem.
På samme måde kan man sige om et ethernet kablet netværk, at kravet til kablet skal eksempelvis være skærmet. Og det skal helst ikke ligge for tæt på eller sammen med andre støjende stærkstrømskabler/spændinger.
 
At du ikke mener elinstallationerne er bygget til godt/stabilt hjemmenetværk, det må i den grad stå for egen regning. Der er intet rent teknisk til hindre for, at det burde kunne virke lige så godt, dog sagt uden at jeg er gået dybere i frekvenserne der render i ledningerne. Elinstallationernes største forskel/hage er, at de ikke er parsnoet, da det i sig selv kan/vil eliminerer en hulens bunke støj. Og så er det oftest serieforbundet.. Men til gengæld er kvardratet så meget større, så der er langt større fleksibilitet.
Det er teoretisk snak, og jeg har som sagt ikke boret dybere i det. Men umiddelbart er min påstand, at man bør kunne lave udstyr, der kan drive Gigabit på elinstallationerne. Det er dog muligt at det bliver urealistisk dyrt. Men muligheden burde være der.
 
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2010 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det du gør nu, det er at du snakker om et korrekt kablet netværk. Du forudsætter at der er trukket de rigtige kabler og at udstyret i begge ender er det korrekt, mens du samligner med et, i forhold til specifikationerne, ukorrekt kablet homeplug netvæk.
Præcis det samme krav kan/bør du stille til et homeplug netværk. Og du vil dermed opnå præcis det samme forholdsmæssige resultat og garanti. Det er et løfte fra min side Wink


Hvis jeg betaler for et professionelt udført kablet netværk (som Allan påpeger), som ved afleveringsforretningen bliver gennemtestet, vil jeg mene at jeg har en "garanti" for hastigheden. Ellers kommer leverandøren til at høre for det... Hvis det er et gigabit netværk som jeg har betalt for, kan mit eget udstyr i hver ende selvfølgelig være en begrænsning, men jeg bør opleve en ydelse på et stabilt niveau.

Hvis jeg selv laver det kablede netværk uden at tænke for meget over bøjningsradius af kabler og kompatibilitet mellem kabler og konnektorer etc etc, kan jeg selvfølgelig ikke påberåbe mig en "garanti" om at det potentielt kan levere gigabit hastigheder eller klage til nogen, men typisk vil der alligevel være en konstant ydelse fordi der ikke er eksterne faktorer som influere på ydelsen (og hvis man starter med cat6, er der en del tolerance ned til acceptable hastigheder).

Homeplug og wifi er derimod afhængig af eksterne faktorer, såsom hvor meget støjer dine el-apparater og hvor mange andre trådløse netværk (eller babyalarmer eller mikrobølgeovne) er der gang i hos naboer?
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu