recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er 16/9 format egentlig
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad er 16/9 format egentlig

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er 16/9 format egentlig
    Sendt: 18-December-2006 kl. 09:39

I sidste uge fik jeg et Samsung M71 tv (40"). Indtil da har jeg haft et Philips 32" widescreen tv. Begge går under betegnelsen 16/9 format tv.

I går aftes var jo en herlig aften, når man kan lide god tv, ikke mindst når man som mig er stor fan af film som Ringenes Herre, da Tv2 sendte De To Tårne. Nu var planen for såvidt ikke at jeg skulle nyde filmen så meget. Jeg har den (dem) alle på DVD, så jeg havde i stedet sat mig for at sidde og kalibrere lidt mere på Samsungén, da Ringenes Herre er en god film at gøre til, mht til mørke farver. Den var annonceret til at blive vist i 16/9 format.

Nu var Ringenes Herre ikke det eneste som var interessant i går. Ca. 23:45 kom der en uddsendelse på DK4, som jeg dog desværre kom dumpende ind i midt i det hele. Udsendelsen hed Gregorian i Burg Kreuzenstein. (Det kan forøvrigt klart anbefales, hvis man er til munkekor sang og synth/pop musik. Meget imponerende). Bliver genudsendt et hav af gange i de næste par uger). Denne udsendelse blev også annonceret i 16/9 format.

Klokken ret sent i nat sendte Canal+ (3) Kingdom Of Heaven. God film, imponerende effekter, første gang jeg så den, trods adskellige tidligere forsøg. Denne var også annonceret i 16/9 format.

Ringenes Herre og Gregorian i Burg Kreuzenstein blev begge set direkte fra antenne nettet, (TDC kabeltv). Dog slog jeg over på Selectoren Sagem60 midt i Gregorian i Burg Kreuzenstein, da jeg pludselig begyndte at studse over formatet 16/9, (forklaring følger lige om 2 sekunder). Kindom Of Heaven blev nydt på Selectoren.

Alle tre udsendelser var somsagt annonceret som 16/9 udsendelser. Men underligt nok opførte alle tre udsendelser sig vidt forskelligt på mit tv.

Ringenes Herre: Fyldte ca. 1/3 af skærmen. Dvs. to meget store sorte bjælker i henholdsvis top og bund. (Faktisk føler man sig lidt åndsvag at have et tv, hvor filmen kun udnytter 1/3 del af skærmen. Jeg synes den var MEGET mærkbar smal).

Gregorian i Burg Kreuzenstein: Fyldte hele skærmen. Ingen synlige tegn på, at billedet skulle være strukket.

Kindom Of Heaven: Fyldte næsten hele skærmen. To forholdsvis små sorte bjælker i top og bund.

Og så mit oprindelige spørgsmål igen: Hvad er 16/9 format egentlig?

Desværre er mit Samsung tv ikke så skide praktisk anlagt, så det gider fortælle formatet, ej heller opløsningen. Så i virkeligheden kan de bilde mig hvad som helst ind, det er ikke til at se. Men jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at 3 udsendelser der annonceres som 16/9, alle tre te´r sig vidt forskelligt.

Er der en logisk forklaring?

PS. Glemte lige at sige, at Samsungen har jeg sat til Bred format 16/9, (ikke noget med Auto eller noget).

 



Redigeret af Kandersen - 18-December-2006 kl. 09:44
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 11:30
Ringenes Herre er jo i et andet format end 16:9 så sorte bjælker kommer nødvendigvis på. Kingdom of Heaven er vel officielt i formatet 1,85 og her holder man saa benhårdt fast i netop ikke lade folk med 16:9 Tv faa fuld skærm. Bjælkerne skal absolut sættes på, uanset hvor smalle disse bliver. Gregorian i Burg Kreuzenstein her har man vel valgt tilgodese seere med 16:9 Tv fuldt ud.
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 11:40
Din skærm  kan jo ikke ændre på disse to ting:

- biograffilm er ikke produceret i 16/9, men cinemascope el.lign
- tv-stationerne udnytter 16/9 på forskellig vis

Til gengæld burde du kunne se 16/9 TV-udsendelser uden problemer, hvis ellers du får signalet i ren 16/9
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 12:16

Stop lige en halv.. Det er ikke så meget spørgsmålet om, hvorfor den ikke fylder hele skærmen. Den del har jeg forstået.
Det er udelukkende forskellen i 3 udsendelser, som alle er/var annonceret som være i 16/9 format.

Som jeg har forstået det, så er det forhold vi snakker her. 16/9 format betyder, at der er 7 flere linier horisontalt i forhold til vertikale linier. (Jeg håber det er korrekt forstået?).

Når/hvis det er tilfældet, så kan de 3 udsendelser ikke være forskellige, medmindre der pilles ved antallet af vertikale linier.
Hvis alle tre udsendelser er 720x576 linier, så bør de alle tre være forholdsvis samme brede, og derfor kan/bør der ikke være forskel.

Det kan også bare være mig der har misforstået det hele her. Jeg har bare svært ved at se meningen i at annoncere 3 udsendelser som værende 16/9, og så de ser forskellige ud.

 

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 12:37
Du har set TV 2 og Ringenes Herre via det analoge signal, og det er ikke
16:9 - det er kun via Selector at det er 16:9.

Dit tv har så sikkert trukket 4:3 billedet i bredden, og derfor er den 2.35:1
film blevet endnu mindre at se på (til gengæld har de været godt brede i
hovederne).

Redigeret af lunddal - 18-December-2006 kl. 12:38
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 12:50

Nix, ingen synlig forskel i hovederne. Men korrekt, at jeg fik ikke testet via selectoren med Ringenes Herre. Det gjorde jeg derimod med de to andre udsendelser. Og som nævnt, så var der heller ingen synlig forskel i hoveder/kropper osv. der.

Når tv2 sender "Kongen Vender Tilbage" så skal jeg prøve at tage et billede. Det ser faktisk ret spøjst ud med det smalle billede på den store skærm
Gregorian i Burg Kreuzenstein på DK4 kan jeg også genskabe igen og tage et billede af. Tror vist allerede det er imorgen den sendes.
Kingdom of Heaven har jeg endnu ikke tjekke, hvornår den sendes igen.

Iaften vil jeg prøve at smide min originale DVD af Ringenes Herre i afspilleren og se hvad der sker ad den vej. Umiddelbart mener jeg bare ikke man kan samligne sådan direkte mellem dvd afspiller og antenne/selector signalering.

Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:09
Dit problem afspejler kun det faktum, at der er totalt anerki på formaterne i øjeblikket. Jeg kan ikke se du kan gøre andet end at køre bred, og så tage formaterne som de kommer fra stationerne. Det gør jeg selv.
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:09

16:9 formatet er i broek. 4:3 kan ogsaa skrives som 12:9, og 2,35 svarer til 21:9, som jo aldrig kan gøres til 16:9.

16:9 er hoejde/bredde forholdet 1,78, som vel at maerke er exaktly 1/3 bredere end 4:3's  1,33.

Naar de har skrevet 16:9 er det vel fordi samme forventer bjælkerne kan fjernes ved 1,85 paa tv'et.

 



Redigeret af moho - 18-December-2006 kl. 13:22
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:11

Meget frit citeret fra the Masked Engineer, Mario Orazio. Saa er alt materiale oprindelig nødt til være 4:3, som saa kan amputeres alt efter forgodtbefrindende til 16:9

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:16

Her kommer noget

http://palimpsest.stanford.edu/byform/mailing-lists/amia-l/2 004/08/msg00250.html

Mit problem blev løst fordi samme Mario Orazio fik sat ord på mine u-udtalte tanker.

He is my God!

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nix, ingen synlig forskel i hovederne. Men
korrekt, at jeg fik ikke testet via selectoren med Ringenes Herre. Det
gjorde jeg derimod med de to andre udsendelser. Og som nævnt, så var
der heller ingen synlig forskel i hoveder/kropper osv. der.



Ringenes Herre er i 2.35:1, og selv sendt i 16:9 vil der være bjælker for
oven og for neden.

Som nævnt, så er det ikke 16:9 via analogt - det er 4:3 - og der vil
bjælkerne, som du selv nævner, fylde 2/3 af skærmen, hvis du stækker
billedet ud til at fylde hele skærmens bredde.

Ved et "u-strukket" 4:3 billede vil du have bjælker i siderne (pillarboxing),
i f.eks. Ringenes Herre vil du have bjælker hele vejen rundt.

Redigeret af lunddal - 18-December-2006 kl. 13:27
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 13:29
Med et blink i øjet. Fordi en biograffilm kan vises i formatet 2,35 betyder man har benyttet et kunstgreb. Og lige hvor samme kunstgreb kommer ind i forbindelse med 16:9 formatet indenfor TV mediet skal jeg lade være op til mange andre.   
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu