recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er 4K?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er 4K?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Falcon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Falcon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er 4K?
    Sendt: 23-December-2019 kl. 21:58
Jeg kiggede på et "43" 4K LED TV", men når jeg så kigger under specifikationer står der
4K opskalering
Opløsning 2160p (4K/UHD)

Vil det sige at det faktisk ikke er et 4K TV, men den blot opskalerer til noget 4K lignende kvalitet?
Og hvordan sikrer man sig at et TV virkelig er et "rigtigt 4k tv?
og nu reklameres der også for 8K TV, er det så også noget opskalering eller hvad?
Er LED ved at være passe' og OLED det nye "IN"?

mvh Jørn Lundtoft
Til top
Rolf Lemmike Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Maj-2007
Status: Offline
Point: 1054
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolf Lemmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2019 kl. 22:08
Der er meninger for og imod. Jeg har nu et LG 4K tv. Og mit næste bliver helt sikkert OLED, sandsynligvis fra LG igen.
Hvis du skriver hvilket tv det drejer sig om, kan vi bedre vurdere. Umiddelbart tror jeg det betyder, at alt materiale det modtager, opskaleres til 4K, hvis det ikke er det i forvejen. 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2019 kl. 23:06

 
Oprindeligt skrevet af Rolf Lemmike Rolf Lemmike skrev:

 Umiddelbart tror jeg det betyder, at alt materiale det modtager, opskaleres til 4K, hvis det ikke er det i forvejen. 

 Det gør det med garanti, for det kan ikke andet, da det er umuligt for panelet at vise et input i en  mindre opløsning end det har.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Juni-2013
Status: Offline
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2019 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det gør det med garanti, for det kan ikke andet, da det er umuligt for panelet at vise et input i en  mindre opløsning end det har.


Det kunne blive vist som en lille plet på skærmen...


Redigeret af bubbleboy - 24-December-2019 kl. 00:28
Til top
Falcon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Falcon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 00:09
Der er tale om et Panasonic TX43GX525E. Det skal bruges som ekstra skærm i mit kontor, og skal gerne sættes til min PC, så jeg kan køre programmer (Flysimulator) i 4K.
Hvad skal man kigge efter for at være sikker på det er 4K og ikke bare et der opskalerer?
Jeg er godt klar over til den pris får man måske ikke det bedste af det bedste, men som sagt skal det blot være som ekstra skærm,
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 00:17
Alle 4k/uhd er 4k
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 03:14
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

Der er tale om et Panasonic TX43GX525E.

Som angives at have "3840 x 2160 Skærmopløsning" ...Altså har det et 4K panel og opskalerer lavere opløsning til panelets pixels. ...En noget overflødig og åbenbart for nogle bare forvirrende oplysning, det der med at det opskalerer, da lavere opløsninger jo ellers kun ville fylde fra 5-25% af skærmens areal - Og dét er der jo ingen der ligefrem går forventer når alt kommer til alt.

Redigeret af TBC1 - 24-December-2019 kl. 03:16
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 06:17
Almindelig TV er som regel i HD. På en 4K skærm bliver det opskaleret fra HD til 4K. Ellers ville billedet kun fylde en 1/4 af skærmen.

Mange streaming tjenester har materiale i 4K. Her bliver materialet vist i original format.

Alt du ser på skærmen er 4K.

Du har bare ikke den store glæde af 4K når skærmen ikke er større end 43 tommer. Den synlige forskel mellem HD og 4K vil være minimal.
Til top
Falcon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Falcon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 11:59
Kan godt forestille mig at der ikke er den store forskel mellem HD og 4K på et 43" tv, men den skal som sagt bruges i mit kontor hvor afstand til skærm er ca 1m, så jeg synes ikke jeg kan bruge f.eks en 55" på den afstand. Ingen tvivl om at der skal en 55" eller større til i stuen, så den tid den glæde :-)
Er der andre skærme i samme str og prisklasse (ca 2500 - 3000) I vil anbefale i stedet for Panasonic'en?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Falcon Falcon skrev:

Kan godt forestille mig at der ikke er den store forskel mellem HD og 4K på et 43" tv, men den skal som sagt bruges i mit kontor hvor afstand til skærm er ca 1m, så jeg synes ikke jeg kan bruge f.eks en 55" på den afstand. Ingen tvivl om at der skal en 55" eller større til i stuen, så den tid den glæde :-)
Er der andre skærme i samme str og prisklasse (ca 2500 - 3000) I vil anbefale i stedet for Panasonic'en?
55 kan du sagtens bruge vi sidder max 2 meter fra 65"
Til top
Falcon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Falcon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 13:10
Min bror har en 55" og jeg prøvede at sidde ca 1m fra den, netop for at se om det kan bruges, men jeg synes det er for tæt på. Jeg blev nødt til at dreje hovedet fra side til side for at se hele skærmen, så 43" synes som et bedre alternativ for mig.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 13:20
4K på tv-skærme til hjemmet er faktisk slet ikke 4K; det er UHD, som ikke er samme opløsning som rigtig 4K, som man ser i biografen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu