recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  123 14>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er det med vinylplader?
    Sendt: 11-April-2021 kl. 11:23
Jeg har fået et søndagsritual, hvor jeg brygger en god kop kaffe, sætter en plade på (ofte jazz) og bare sidder og lytter en times tid eller to.

Det er ren balsam for sjælen, og med tanke på en tråd jeg deltog i for nyligt, så FØLES rigtigt godt. Jeg er klar over at CD og HIFI streaming måler bedre, lyder mindre "forurenet" og er meget billigere at anskaffe. Det FØLES bare ikke så godt.

Med fare for at lyde som en en hipster, er hele ritualet omkring LP-lytning meget afstressende, og det kan vi vel alle have brug for. Bruger lidt tid på at finde pladen, nyder de flotte covers (Blue Note er i særklasse), på med pladen , afstøvning, ned med nålen og over i sofaen med en varme drik. Stuen fyldes med fin, varm lyd. Man er tilbage i New York i 1961. Det er som at have besøg af John Coltrane eller Horace Silver. Hard Bop er nemlig en klar favorit.

Når man køber vinyl i en fysisk butik, får man altid en god snak med medarbejderen omkring pladen og alt muligt andet. Det er jo ofte folk der brænder for musik der driver disse forretninger, og det er altid en fornøjelse. En lørdag på vinyl jagt er hyggelig, men desværre er det gået op for de fleste hvad de gode udgivelser er værd. Smile Man kan dog være heldig at finde en plade i god stand til en fornuftig pris. Det er en stor fornøjelse at komme hjem og høre den. LP´er holder sig fint, hvis de er behandler ordentligt.

Har taget en beslutning om at begrænse min samling til udgivelser, der er kommet før CD overtog markedet først i 80´erne. Det giver bedst mening at det er produceret med vinyl for øje. 

Vinylfavoritter ud over jazz, classic og prog rock og fra 70´erne, pub rock fra slut 70´erne.

Hvad mener I andre er grunden til at vinyl er kommet så stærkt tilbage, både brugt og som reissue?
Hvordan bruger I andre musikken, er det baggrund, eller lytter I til den, mens I læser en bog?




Redigeret af Pede8000 - 11-April-2021 kl. 16:54
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Samsung_M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Januar-2007
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samsung_M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:14
Jeg er ikke selv vinyl-mand men ELSKER din entusiasme og indlevelse. Jeg har en fornemmelse af, at det netop er oplevelsen (og måske et drys nostalgi) der gør vinyl til noget ganske særligt når nu lyden reelt ikke er overlegen (underlegen på visse parametre som støj - men måske på visse udgivelser ganske overlegen i opløsning og ægthed). 


Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:19
Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl. 

Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.  


Redigeret af DanishCanadian - 11-April-2021 kl. 13:20
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Samsung_M Samsung_M skrev:

Jeg er ikke selv vinyl-mand men ELSKER din entusiasme og indlevelse. Jeg har en fornemmelse af, at det netop er oplevelsen (og måske et drys nostalgi) der gør vinyl til noget ganske særligt når nu lyden reelt ikke er overlegen (underlegen på visse parametre som støj - men måske på visse udgivelser ganske overlegen i opløsning og ægthed). 



Du har helt ret, nogen udgivelser gør sig bare rigtigt godt på vinyl. Umiddelbart vil jeg mene at f.eks Joy Division og de første tre med Dire Straits samt alle Led Zeppelin er helt fantastiske på vinyl. 

Nostalgi kunne godt spille en rolle.....
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl. 

Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.  

Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris.
Hvad lytter du selv til, når du hører plader?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:50
Jeg har det også på samme måde... Kan godt li' det store format, når vi snakker LP'er... Og det, at gå og rode i diverse genbrugsbikser efter plader. 

Vil også lige fortælle en lille historie. Jeg har en del gamle singler. Med 50'er - 60'er-musik på. Disse smider jeg da også på, nu og da. Men, dengang, jeg brugte min kassettebåndoptager, da overspillede jeg dem til bånd, fordi så var det jo unægteligt noget nemmere, bare at smide kassetten i, trykke på Play, BZZZZZ! Kassettelåget lukkede i, og den begyndte at spille - dejligt...

Dog, efter at have gjort dette et par gange, så endte jeg med at vende/skifte plade, når den var spillet til ende. Det VAR jo alligevel sjovere at stå med det fysiske medie, i stedet for blot at smide kassetten i!LOL


Redigeret af mnielsen - 11-April-2021 kl. 13:53
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 13:55
Jeg tror der er bl.a duften af cover og vinylen Der gør det. Har skam selv lyttet på meget vinyl gennem tiden med min far. Så jeg forstår godt mentaliteten.

Jeg vil dog sige at et godt mastede klassisk musik, på CD eller hi-res slår vinylen, da dynamikken er langt højere, og får en bedre følelse af at sidde i koncertsalen, når orkestret sætter i gang
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Jeg tror der er bl.a duften af cover og vinylen Der gør det. Har skam selv lyttet på meget vinyl gennem tiden med min far. Så jeg forstår godt mentaliteten.

Jeg vil dog sige at et godt mastede klassisk musik, på CD eller hi-res slår vinylen, da dynamikken er langt højere, og får en bedre følelse af at sidde i koncertsalen, når orkestret sætter i gang

Kender ikke så meget til klassisk, så det kan meget vel være. 
 
Nogen af dem der omfavnede digitalt hurtigst, var dem der hørte klassisk. (CD).

Noget andet er dog jazz og klassisk rock/ country, synes jeg. Det er skabt til vinyl. 
Nogen af de helt analoge reissues der kommer for tiden er fantastiske. 
Ved dog ikke helt hvad det dufter af. Wink
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:39
Kan ikke klage over lydkvaliteten af klassisk musik på vinyl. Det der var den store issue som jeg husker det, var nålestøj (og hak) i de stille passager der ofte er i klassisk musik. Her var det jo skønt at sætte en CD på istedet for, med de begrænsninger i det fulde toneområde man måtte finde sig i til gengæld slap man for støjen.

Redigeret af Munch - 11-April-2021 kl. 16:39
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:51
Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl. 

Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.  

Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris.
Hvad lytter du selv til, når du hører plader?

Uha, det er meget forskelligt. Mike Oldfield, Pink Floyd, Depeche Mode. Curve, Sisters of Mercy, Moby, The Avener, Tycho, The Cure, U2 (det gamle), killing Joke, Bowie, The XX, The The, Slowdive, Talk Talk, Roger Waters bare for at nævne nogen Smile
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1935
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Har det lidt på samme måde som dig. Det er på en eller anden måde afstressende og hyggeligt med en plade. Elsker lyden af nålen der rammer vinylen og så går musikken i gang. Jeg skal dog være i et bestemt humør gør jeg lytter til vinyl. 

Men jeg elsker det når det står på. Og ja det er blevet pi..e dyrt. Har haft held til at finde brugt i god stand i genbrugsforretninger hvor de ikke ligger så højt prismæssigt som i dedikerede vinyl butikker.  

Jeps, det er i genbrugsforretninger og på loppemarkeder, man finder guldet til en fornuftig pris.
Hvad lytter du selv til, når du hører plader?

Uha, det er meget forskelligt. Mike Oldfield, Pink Floyd, Depeche Mode. Curve, Sisters of Mercy, Moby, The Avener, Tycho, The Cure, U2 (det gamle), killing Joke, Bowie, The XX, The The, Slowdive, Talk Talk, Roger Waters bare for at nævne nogen Smile

Mike Oldfield - i hvert fald, de plader, der ikke bare er højglanspoleret popmusik, har da også mange stille passager, ligesom klassisk musik, og Jean Michel Jarre har.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu