recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2021 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Yes, det er besværligt og dyrt, men sådan er det jo med mange gode ting i livet. Det kan, som tidligere nævnt ikke forsvares rent teknisk via målinger, men vinyl har en speciel lyd som jeg ikke kan stå for. 

Det er helt uvidenskabeligt, men helt sikkert (for mig). Smile


Der er ikke noget galt i at kunne lide at lytte til LPer, fordi man godt lide at lytte til LP

Sgu meget godt skrevet og præcis om jeg også har det Clap
Til top
PerGew Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Juli-2006
Sted: Rødovre,Denmark
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerGew Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2021 kl. 19:42
Er ikke selv Vinyl mand længere.

Når jeg lytter til musik idag er det streaming.
Men jeg savner det hak der er i nogle af mine gamle lp’er, som jeg naturligvis har gemt.
Vi er meget få der ved hvorfor det hak kom, typisk kun to
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 13:50
Kom til at tænke på en påstand jeg har hørt om at farvet vinyl ikke er i lige så god kvalitet som sort. Har det egentlig noget på sig? 
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 14:22
Nej. Smile
   carsten
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 14:57
Tror nærmere det er vægten af vinylpladen, der siger noget om kvaliteten. Prøv at se hvad jeg har sakset fra AVConnections hjemmeside:


Slow Train med Hans Theessink på 180 gr jomfru-vinyl i en lækker audiofil pressing til den kræsne musikelsker - LP anbefalet af Pro-Ject Audio Systems


Og det blir bedre endnu:

Audiophile pressing
• 180 gr. Virgin Vinyl
• Direct metal mastering (DMM)
• Natural ambient sound, no reverb effects
• No overdubs
• Recorded in Austria
• Made in Europe's foremost vinyl manufacturing


Redigeret af Munch - 02-Juli-2021 kl. 15:05
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Kom til at tænke på en påstand jeg har hørt om at farvet vinyl ikke er i lige så god kvalitet som sort. Har det egentlig noget på sig? 

Nej, ikke hvis vinylen blot er ensfarvet, men 80'ernes gamle picture discs lød forfærdeligt Ouch
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Nej, ikke hvis vinylen blot er ensfarvet, men 80'ernes gamle picture discs lød forfærdeligt Ouch

Bedøvende ligegyldigt, når maxisinglen Respectable med Mel & Kim var på, var der noget at kigge på ;-)


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Kom til at tænke på en påstand jeg har hørt om at farvet vinyl ikke er i lige så god kvalitet som sort. Har det egentlig noget på sig? 

Ikke farvede vinyler, men picture-disc er ofte noget bras.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Nej, ikke hvis vinylen blot er ensfarvet, men 80'ernes gamle picture discs lød forfærdeligt Ouch

Bedøvende ligegyldigt, når maxisinglen Respectable med Mel & Kim var på, var der noget at kigge på ;-)

Her er det så jeg bliver lidt nervøs for dine nakkemuskler!! LOL
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Tror nærmere det er vægten af vinylpladen, der siger noget om kvaliteten. Prøv at se hvad jeg har sakset fra AVConnections hjemmeside:


Og det blir bedre endnu:

Audiophile pressing
• 180 gr. Virgin Vinyl


Jeg er stor modstander af at de kan kalde det "Audiophile pressing", hvis de ikke også er nummererede. Der er et begrenset antal enheder som kan  presses per matrice, før der begynder at være hørbart slid.

I 90'erne udgav Mobile Fidelity Sound Lab en vinylserie under titlen "Anadisq 200" som var lidt på forkant med at genudgive gamle optagelser på vinyl i høj kvalitet. Her kan man virkelig tale om ægte audiofile produktioner, min egen favorit blandt udgivelserne er Folk Singer med Muddy Waters, der er ingen nålestøj i pauserne mellem anslagene på guitaren og lukker man øjnene har man en følelse af at han sidder lige over for en og spiller.

Jeg har stadig ikke hørt nogen af de nye 180g udgivelser som kommer i nærheden af hvad man oplever på Anadisq 200 serien (det var 200g vinyl).

Om MFSL: https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_Fidelity_Sound_Lab
Udgivelser: https://www.discogs.com/label/1050689-ANADISQ-200TM
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2021 kl. 23:42
Tak for jeres afklaring Thumbs Up
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2021 kl. 03:02
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Kom til at tænke på en påstand jeg har hørt om at farvet vinyl ikke er i lige så god kvalitet som sort. Har det egentlig noget på sig? 

Nej, ikke hvis vinylen blot er ensfarvet, men 80'ernes gamle picture discs lød forfærdeligt Ouch


Der blev også udgivet flerfarvede vinyler og det gik ikke ud over lydkvaliteten. Bortset fra det så er jeg enig i det med picture discs, som reelt kun egnede sig som interview plader eller til ophængning.

Jeg har i øvrigt aldrig set klar vinyl brugt til andet end picture discs, så måske er der tale om at vinylblandngen generelt er uegnet til plader. Dog er The Cranberries - To The Faithful Departed (limited edition) i transperant gul vinyl og den lyder udemærket, så det er nok et tvivlsomt gæt. Coveret til den plade kan i øvrigt foldes ud til en stor plakat, noget jeg ikke mindes at have set for CDer, der er det kun små plakater LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu