recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er det med vinylplader?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er det med vinylplader?

 Besvar Besvar Side  <1234 14>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:02
Spændende, du køber også nyere udgivelser på vinyl? Lyder The XX og Slowdive bedre på vinyl end digitalt? Fede grupper i øvrigt.

Jeg har også købt The Smiths på vinyl, selv om de oprindeligt kom på CD. Lyder fantastisk! Leder i øjeblikket efter The The, ikke nemme at finde til en overskuelig pris (brugt).
Billigste Soulmining er til 50€ (brugt) på Discogs


Redigeret af Pede8000 - 11-April-2021 kl. 17:05
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Spændende, du køber også nyere udgivelser på vinyl? Lyder The XX og Slowdive bedre på vinyl end digitalt? Fede grupper i øvrigt.

Jeg har også købt The Smiths på vinyl, selv om de oprindeligt kom på CD. Lyder fantastisk! Leder i øjeblikket efter The The, ikke nemme at finde til en overskuelig pris (brugt).
Billigste Soulmining er til 50€ (brugt) på Discogs

Lige præcis Soul Mining har jeg ikke. For mig er hans Infected og Mind bomb de bedste med tekster i verdensklasse. Dusk er også ok og var jeg hans gennembrud men den har jeg heller ikke. Kun favorit skiverne. Jeg har ikke sammenlignet The XX og Slowdive. For mig handler vinyllytning ikke så meget om lydkvaliteten men mere en følelse af nostalgi, hygge og en tur tilbage til mig ungdom. Skønt Smile

Har iøvrigt også sådan en plade jeg går og leder efter. The Cures Wish. på Discogs ligger den på en pris mellem 93 euro til langt over 200 Confused


Redigeret af DanishCanadian - 11-April-2021 kl. 17:16
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Kan ikke klage over lydkvaliteten af klassisk musik på vinyl. Det der var den store issue som jeg husker det, var nålestøj (og hak) i de stille passager der ofte er i klassisk musik. Her var det jo skønt at sætte en CD på istedet for, med de begrænsninger i det fulde toneområde man måtte finde sig i til gengæld slap man for støjen.
nu er der færre begrænsninger i det fulde toneområde på CD og hi-res end vinyl.

Og som Pede siger nålestøj og ridser, er der dog ikke meget af, hvis man har passet på dem, og har brugt gode pickupper
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:18
Jagten på "The The" fortsætter, de må være derude i en kasse på et loppemarked, til 10,- kr. Smile

Redigeret af Pede8000 - 11-April-2021 kl. 17:19
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:33
Skal nok også i gang igen, til at lede efter noget underligt musik:

Olivier Messiaen Turangalilla symfoni, hvor der spilles på Theremin. Har set den på CDon, og at man kan høre den på YouTube...

Derudover, hørte jeg for snar mange år siden i DR P2, en elektronisk version af Vivaldis De 4 årstider. Der var INGEN pladeforretninger dengang, der ville skaffe den hjem til mig!!
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.

Også, Vivaldis De fire årstider - dog den normale version. Den er et must, når man skal i gang med klassisk musik.

G. F. Händels Watermusic og Fireworks music er også rigigt gode.

Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.

Takker, prøver at Google gode indspilninger. 👍🏻👍🏻
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.

Også, Vivaldis De fire årstider - dog den normale version. Den er et must, når man skal i gang med klassisk musik.

G. F. Händels Watermusic og Fireworks music er også rigigt gode.

Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe...

Takker! Jeg er så heldig at have Tidal, mon ikke jeg kan tjekke det der? 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Kan godt forestille mig at det er en udfordring med de stille passager i klassisk.
Ved klassisk lytter man nok ofte meget koncentreret, og lever sig helt ind i stemningen, der kan knas og knitren nok godt være træls.

Jeg mener dog, at hvis man passer på sine skiver, kan ovennævnte holdes på et absolut minimum.

Kan du anbefale en god begynder indspilning? 
Ja Grieg’s Peer Gynt, Beethoven 5. Symphoni, Mozarts klaversonater.

Også, Vivaldis De fire årstider - dog den normale version. Den er et must, når man skal i gang med klassisk musik.

G. F. Händels Watermusic og Fireworks music er også rigigt gode.

Prøv evt. det hele af på YouTube, før evt. køb af plade. Så ved du, om du har lyst til at købe...

Takker! Jeg er så heldig at have Tidal, mon ikke jeg kan tjekke det der? 

Det kan være... Har det ikke, så ved det desværre ikke. Men prøv, om du kan prøve...


Redigeret af mnielsen - 11-April-2021 kl. 17:51
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 17:55
Der er også Georg Philipp Telemann, som har komponeret megen go' musik. Lige så dejlig, som Vivaldi.

Husk også, at Vivaldi har lavet meget andet end De Fire Årstider.
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2021 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jagten på "The The" fortsætter, de må være derude i en kasse på et loppemarked, til 10,- kr. Smile

Kan se efter den i min lokale pladebiks og sende den hvis jeg er heldig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu