recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 33 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 996
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 33 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv
    Sendt: 28-Maj-2014 kl. 13:21
em em
Til top
Bruger udmeldt 33 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 996
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 33 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 13:21
If yo cant beat´em join´em
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det var nu ikke en reference til vores snak omkring opløsning, Otto. Bare en lille anekdote jeg kom i tanke om. Smile

Thumbs Up
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 10:06
Det var nu ikke en reference til vores snak omkring opløsning, Otto. Bare en lille anekdote jeg kom i tanke om. Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:



Nu ikke for at skabe en ny krig, men hvis man bevæger sig ind i Android-folkenes hule, så får man også tudet ørene fulde om, hvor ligegyldigt det er, at der er mange millisekunders forsinkelse på touch input; "hjernen kan jo alligevel ikke registrere det". Dette er bare et sjovt eksempel på benægtelse - eller simpelthen hjerner, som måske bare ikke kan registrere det... Var den for grov?


Jeg kan godt følge din sammenligning. Jeg synes så bare ikke at de oplevelser jeg har haft, underbygger at der mht. opløsningen i den givne størrelse er ret meget at hente - men jeg erkender at du har mere direkte erfaring med det end jeg har, så det kan jo være at jeg tager fejl. I så fald glæder jeg mig til aha-oplevelsen Smile Jeg må bare indrømme at når jeg oplever at forskellen på 1080P og 4K ikke er voldsom når den gengives på MEGET store billeder, så har jeg svært ved at tro på at den skulle være større når den gengives på et "lille" billede.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 Man troede f.eks. også indtil for ganske nyligt, at mennesket ikke kan skelne bevægende objekter/billeder som var hurtigere end 100 ms. Nu ved man, at man kan opfange dem helt ned til tæt på 10 ms.

Hvis jeg forstår det rigtigt hvad du mener med milisekunder i dén sammenhæng, så undrer det mig da også lidt at du kunne få dén idé? 

Det var også en lidt dårlig forklaring af situationen, men det var bare for at illustrere, at al den viden man tror man har om øjet, ofte omskrives. Nogle folk vælger så bare at lægge sig fast på den tidligere viden for evigt, måske af stædighed. 
Men hvis du er nysgerrig kan du læse lidt mere her: http://newsoffice.mit.edu/2014/in-the-blink-of-an-eye-0116

Jeg har aldrig haft den idé. Alt hvad jeg ved peger imod. Men det var nu engang "fakta" indenfor videnskaben indtil for ganske nyligt.

Nu ikke for at skabe en ny krig, men hvis man bevæger sig ind i Android-folkenes hule, så får man også tudet ørene fulde om, hvor ligegyldigt det er, at der er mange millisekunders forsinkelse på touch input; "hjernen kan jo alligevel ikke registrere det". Dette er bare et sjovt eksempel på benægtelse - eller simpelthen hjerner, som måske bare ikke kan registrere det... Var den for grov?

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men lad os bare vedtage at det kun er en fordel at gå til 4K, hvis det gøres ordentligt, og så antager vi at du har ret og 4K OLED ikke lader vente for længe på sig. Og så er alle glade.

Ja.


Redigeret af Rasmus Larsen - 28-Maj-2014 kl. 08:59
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 

Ja.

Jeg synes mest af alt, at argumenter imod bygger på nostalgi. Jeg forestiller mig, at det var mange af de samme argumenter der kom frem da man gik fra stumfilm og gik fra sort/hvid. Folk ser helst ikke forandring, før den er tvunget igennem, hvorefter de så elsker forandring. Og så kan mønstret ellers fortsætte Smile

Som jeg oplever det, så producerer man i dag film primært på teknikkens - dårlige - præmisser. Man har netop ikke det artistiske valg, før man rent faktisk bliver givet et valg.

Jeg tror et af problemerne er at filmskaberne er så indgroede i 24 fps, at hvis man beder dem om at arbejde i noget andet, så kan de ikke finde ud af det og leverer et dårligt resultat. Hobbitten ser underlig ud, men når folk bevæger sig i Nyhederne, ser det da ikke underligt ud. Ægte høj framerate ser ikke underligt ud, det er vi vant til at se i den virkelige verden. Men hvis man parrer høj framerate med lukkertider der ikke egner sig til den givne framerate, eller foretager unaturlige panoreringer for at man rigtigt kan se hvor stor forskel den høje framerate gør, så ser det forkert ud.

For slet ikke at snakke om hvordan det ser ud hvis man øger frameraten i displayet... 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

 
Q Rasmus Larsen/Otto J , tak for jeres svar og forklaringer..
Og nej , jeg kunne ikke drømme om at udskifte mit 55VT50 til HU6900....Men har jo kigget på de store 4K modeller fra Samsung. Skal da også ud og se et 58AX800 Panasonic...
MVH

Medmindre du nyder at skifte TV hvert andet år, så synes jeg personligt det er et virkeligt dårligt tidspunkt at skifte et aldeles glimrende TV ud med et 4K tv. Med det sagt, hvis nogen skulle være i tvivl om hvad jeg mener, så vil jeg da bestemt sige at hvis man står uden et godt TV, og vil købe et LCD tv her og nu, så vil jeg da tro at de gode af 4K modellerne afgjort er det bedste at købe.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg tror ikke på at filmproducenter generelt vil begynde at forsøge at efterligne virkeligheden, bare fordi de får højere framerate til rådighed. De vil fortsætte med at være artistiske, men får blot nogle nye redskaber til rådighed. Det er naturligvis absolut en god ting, så længe de selv får lov til at være herre over dem.

Ja.

Jeg synes mest af alt, at argumenter imod bygger på nostalgi. Jeg forestiller mig, at det var mange af de samme argumenter der kom frem da man gik fra stumfilm og gik fra sort/hvid. Folk ser helst ikke forandring, før den er tvunget igennem, hvorefter de så elsker forandring. Og så kan mønstret ellers fortsætte Smile

Som jeg oplever det, så producerer man i dag film primært på teknikkens - dårlige - præmisser. Man har netop ikke det artistiske valg, før man rent faktisk bliver givet et valg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 Don't care, Otto. Det er ikke det som er mit problem. Smile Mit problem er, at jeg grundlæggende mener, at din test hører til i et laboratorie - ikke virkeligheden. Hvis jeg foretog en sådan test og kommunikerede den, så ville den være lige så misvisende som når producenterne står også udråber 4K til det næste vidunder - simpelthen fordi det ikke kommer til at udspille sig i praksis for nogen køber.

Well, jeg er ikke enig, men jeg siger ikke at DU skal udføre dén test, for din agenda er tydeligvis anderledes.

Jeg synes da også det ville være interessant at lave en test der viste gevinsten ved 120 Hz frem for 24 Hz, selv om ingen i nærmeste fremtid kan gå ud og købe en film i 120 Hz. Jeg synes da godt forbrugerne kan have glæde af noget baggrundsviden. Det er klart at det skal fremstå som sådan, og ikke som et direkte argument for hvad man skal købe.

Men det er nok en udløber af mit fortsatte naive håb om at kunne uddanne forbrugerne til selv at tage stilling, i stedet for bare at fortælle dem hvad de skal købe...

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Og så mener jeg for så vidt, at 1080p OLED-TV og 4K LCD-tv ikke  har noget med dette at gøre. Det er en sammenligning af to forskellige billedteknologier; ikke opløsning. Jeg ved godt du argumenterer for, at et 1080p OLED-TV potentielt kan gengive bedre billede end et 4K LCD-tv, selvom det har fire gange færre pixels. Det er dog ikke bevis på, at opløsningen ikke er vigtigt. Nu har jeg selv set 4K OLED-TV ved siden af 1080p OLED-TV og her er forskellen også markant. Jeg ved godt, at det ikke er din pointe, men jeg synes vi skal holde sådanne faktorer for øje.

Min pointe er at jeg stiller spørgsmålstegn ved korrektheden af de sammenligninger. Det kan være at jeg tager fejl, så vil jeg da gerne se en overbevisende demo. Men jeg mener netop ikke det er retvisende at bruge forskellige bitrater... Vi kører i ring.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Testmønstre såsom streger, prikker og lignende er ikke indikative. Sådan fungerer øjet ikke. Du kan jo heller ikke placere tekst på en afstand, gøre den uendelig lille og bede folk om at læse den. Til gengæld kan folk godt se ansigter på afstand. Selve det organiske øje har ret begrænset betydning for, hvad vi rent faktisk ser. Hjernen har gigantisk betydning og den ser ikke i streger, prikker osv.

Jeg vil ikke være skråsikker på at netop den test er retvisende. Jeg mener dog at brugen af testbilleder generelt er reel, ofte ser du jo netop ting på testbilleder, som er meget svære at se på almindeligt materiale. NETOP på grund af måden øjet og hjernen arbejder på, er det nødvendigt at adskille de elementer man ønsker at undersøge fra hinanden. Hvis du ikke kan se f.eks. edge enhancement på et test-billede beregnet til at udstille netop dét, så ser du det nok heller ikke i real-life materiale. Men igen, måske valgte jeg et dårligt testbillede til formålet.

Jeg har nu også lavet andre tests, jeg synes bare den pågældende var markant.

Det skal dog også medregnes, at rigtigt mange 1080P displays i realiteten ikke viser den fulde detaljegrad af 1080P, af mange forskellige årsager. Derfor er dét at have et 1080P display ikke en garanti for at man får det fulde udbytte af 1080P materiale. Derfor kan en 4K skærm godt vise sig at være bedre til at gengive 1080P, end mange 1080P skærme. Ikke så meget på grund af "god opskalering", som mange anmeldere kalder det, mere fordi man ikke er vant til at se 1080P gengivet ordentligt.

Man troede f.eks. også indtil for ganske nyligt, at mennesket ikke kan skelne bevægende objekter/billeder som var hurtigere end 100 ms. Nu ved man, at man kan opfange dem helt ned til tæt på 10 ms.[/QUOTE]

Hvis jeg forstår det rigtigt hvad du mener med milisekunder i dén sammenhæng, så undrer det mig da også lidt at du kunne få dén idé? 

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Som jeg sagde tidligere: hvis det er fordi din omgangskreds og skepsis omhandler Carlton Bale's syn på opløsning, så kan jeg blot sige, at terorien er forkert.

Det er det nu ikke, de fleste af de tests jeg selv har udført er lavet før Bale's artikel (eller i hvert fald før jeg blev opmærksom på den). Men med det sagt, så passer hans chart nu meget godt med mine egne konklusioner, selv om jeg ikke bilder mig ind at det er så firkantet som han stiller det op. Men lad os bare vedtage at det kun er en fordel at gå til 4K, hvis det gøres ordentligt, og så antager vi at du har ret og 4K OLED ikke lader vente for længe på sig. Og så er alle glade.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Jeg vil jo IKKE have at det ser kunstigt ud ved bevægelse , ift mit 55VT50


I øvrigt, hvis du overvejer, at skifte dit Panasonic VT50 ud med Samsung HU6905, så kan jeg da kun fraråde dette. Bruge flere penge på at få en dårligere skærme på langt de fleste parametre, giver ikke mening Wink

Q Rasmus Larsen/Otto J , tak for jeres svar og forklaringer..
Og nej , jeg kunne ikke drømme om at udskifte mit 55VT50 til HU6900....Men har jo kigget på de store 4K modeller fra Samsung. Skal da også ud og se et 58AX800 Panasonic...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 

Det kan godt være du ikke oplever hakkende billeder, men du oplever et gevaldigt fald i opløsningen ved bevægelse, eller motion resolution om man vil.

Enig, det er bare meget mindre problematisk. Efter min ydmyge mening.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 Indhold skal produceres og gengives i meget højere frame rate. I dag bruger man lang shuttertid for at undgå hak, men det introducerer masser af slør. BBC argumenterer blandt andet for, at hvis man fjerne denne lappemetode - altså lang shuttertid - så skal man potentielt over 120fps for at undgå hak.

Jeg er helt enig i at det vil give en væsentlig forbedring, hvis formålet er at gengive virkeligheden.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

 Der er ingen vej udenom. Film produceres kun ved 24fps i dag, fordi man hænger fast i fortiden. Filmerisk, artistisk eller ej, det kan man så debattere til hudløshed.

Det kan man, ja. Jeg tror ikke på at filmproducenter generelt vil begynde at forsøge at efterligne virkeligheden, bare fordi de får højere framerate til rådighed. De vil fortsætte med at være artistiske, men får blot nogle nye redskaber til rådighed. Det er naturligvis absolut en god ting, så længe de selv får lov til at være herre over dem. Et 120 fps format forhindrer ikke en filmskaber i at lave 24 fps film. Det omvendte er derimod tilfældet. Så ja, jeg er absolut på alle måder tilhænger af formater med højere framerater.

Personligt mener jeg iøvrigt man i UHD formatet bør droppe enhver tanke om 50 og 25 fps. Der findes alligevel ingen fladskærme eller projektorer der ikke kan gengive 60 Hz, og det vil løse rigtigt mange problemer at få ensartet frameraterne til noget der går op med 60, nu hvor de ikke længere hænger uløseligt sammen med netspændingen. Men dét får man nok aldrig franskmændene med til...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu