recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Jeg vil jo IKKE have at det ser kunstigt ud ved bevægelse , ift mit 55VT50

I øvrigt, hvis du overvejer, at skifte dit Panasonic VT50 ud med Samsung HU6905, så kan jeg da kun fraråde dette. Bruge flere penge på at få en dårligere skærme på langt de fleste parametre, giver ikke mening Wink
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 08:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 . Det tv jeg kigger på i dagligdagen (som jeg ikke selv har købt Wink) er et 60 Hz LCD-panel. Men jeg oplever aldrig de underlige hakkende bevægelser som rigtigt mange billige TV lider af, når man slår motion-compensation fra. Så hvis andre LCD-tv ikke kan gengive materialet med dén kvalitet af bevægelserne som indholdet nu engang er i stand til på andre displays, så ER det skærmen der gør noget forkert. Også selv om materialet kunne være endnu bedre.

Det kan godt være du ikke oplever hakkende billeder, men du oplever et gevaldigt fald i opløsningen ved bevægelse, eller motion resolution om man vil.

Indhold skal produceres og gengives i meget højere frame rate. I dag bruger man lang shuttertid for at undgå hak, men det introducerer masser af slør. BBC argumenterer blandt andet for, at hvis man fjerne denne lappemetode - altså lang shuttertid - så skal man potentielt over 120fps for at undgå hak.

Der er ingen vej udenom. Film produceres kun ved 24fps i dag, fordi man hænger fast i fortiden. Filmerisk, artistisk eller ej, det kan man så debattere til hudløshed. Argumenter som "filmerisk" er dog i store træk argumenter fra en nostalgier. Det kan man ikke debattere objektivt.

Men ja, selv hvis man producerede indhold ved højere frame rate, kunne et LCD-panel stadig ikke gengive bevægelse perfekt, blandt andet pga. sample-and-hold-princippet (som har andre fordele). Det er bare ikke en særlig god billedteknologi.


Redigeret af Rasmus Larsen - 28-Maj-2014 kl. 08:06
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 07:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Men det lyder stadig som om du mener jeg kritiserer din test, så jeg er nødt til at gentage: Jeg kritiserer ikke din test, jeg konstaterer at den ikke nødvendigvis er retvisende overfor min, i din verden ubrugelige teori: Panelets opløsning alene er ikke en specielt synlig forskel, hvis materialet er det samme. At du så tilsyneladende er helt generelt uenig, er jo fair nok.

Don't care, Otto. Det er ikke det som er mit problem. Smile Mit problem er, at jeg grundlæggende mener, at din test hører til i et laboratorie - ikke virkeligheden. Hvis jeg foretog en sådan test og kommunikerede den, så ville den være lige så misvisende som når producenterne står også udråber 4K til det næste vidunder - simpelthen fordi det ikke kommer til at udspille sig i praksis for nogen køber.

Og så mener jeg for så vidt, at 1080p OLED-TV og 4K LCD-tv ikke har noget med dette at gøre. Det er en sammenligning af to forskellige billedteknologier; ikke opløsning. Jeg ved godt du argumenterer for, at et 1080p OLED-TV potentielt kan gengive bedre billede end et 4K LCD-tv, selvom det har fire gange færre pixels. Det er dog ikke bevis på, at opløsningen ikke er vigtigt. Nu har jeg selv set 4K OLED-TV ved siden af 1080p OLED-TV og her er forskellen også markant. Jeg ved godt, at det ikke er din pointe, men jeg synes vi skal holde sådanne faktorer for øje.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

...Dvs. hvornår kunne de se at det var hhv. lodrette og vandrette sort/hvide linier, og ikke bare en grå flade Måske var min metode forfejlet, og andre former for detaljer vil være nemmere at se, men jeg synes selv mit setup var "worst case":

Testmønstre såsom streger, prikker og lignende er ikke indikative. Sådan fungerer øjet ikke. Du kan jo heller ikke placere tekst på en afstand, gøre den uendelig lille og bede folk om at læse den. Til gengæld kan folk godt se ansigter på afstand. Selve det organiske øje har ret begrænset betydning for, hvad vi rent faktisk ser. Hjernen har gigantisk betydning og den ser ikke i streger, prikker osv.

Man troede f.eks. også indtil for ganske nyligt, at mennesket ikke kan skelne bevægende objekter/billeder som var hurtigere end 100 ms. Nu ved man, at man kan opfange dem helt ned til tæt på 10 ms.

Som jeg sagde tidligere: hvis det er fordi din omgangskreds og skepsis omhandler Carlton Bale's syn på opløsning, så kan jeg blot sige, at terorien er forkert.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er jo præcist det der er min pointe: Hvis efterspørgslen forsvinder, fordi folk TROR det er altafgørende at opløsningen er 4K, så forsvinder 1080P OLED ud af markedet.

OLED kan sagtens gå til 4K og kommer også til det. Lad os lukke den der Smile

Du kan få dette link til at starte dagen på, forhåbentlig kan give lidt ro i sjælen: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1398676431

Da LCD blev kørt ind fra Samsung og LG.Philips de primære drivkræfter. Hele markedet behøver ikke kollektivt at gå samme vej. Dem som ikke springer på OLED, får nok bare ondt i forretningslommerne senere hen - OLED kan bruges til meget andet end tv-skærme. Men det må de jo selv om.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:



Den anden side af sagen er indhold, som optages og leveres i alt for lav frame rate. Tv-producenterne kan ikke fikse indholdsindustriens problemer - selv om de gerne forsøger. Hvis vi vil have bedre sportsgengivelse, action og generelt bedre bevægelse, så bliver vi nødt til kollektivt at råbe til indholdsindustrien. Visse hos BBC argumenterer for, at Ultra HD standarden bliver nødt til at implementere mere end 120 fps (som er maks i dag).

Jeg synes det er for nemt at give indholdet skylden, hvis der ikke er samme problemer på plasma eller projektor. Eller billedrør for den sags skyld. Mens jeg er enig i at højere framerate kan give mere livagtige billeder, så er det absolut muligt at levere fuldt ud brugbare bevægelser på displays uden høj framerate. Det tv jeg kigger på i dagligdagen (som jeg ikke selv har købt Wink) er et 60 Hz LCD-panel. Men jeg oplever aldrig de underlige hakkende bevægelser som rigtigt mange billige TV lider af, når man slår motion-compensation fra. Så hvis andre LCD-tv ikke kan gengive materialet med dén kvalitet af bevægelserne som indholdet nu engang er i stand til på andre displays, så ER det skærmen der gør noget forkert. Også selv om materialet kunne være endnu bedre.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 07:02
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:



Noget helt andet , nemlig " Motion flow " . Jeg kører uden IFC på mit VT50 , ellers ligner det soap opera.
Og os der har læst Flatpanels , HDTVtest , avforums de sidste mange år har altid fået tudet ørene fulde at ALT mht motion flow skal slås fra.
Men nu kan man jo kun få 4K tv i LCD , og de kan jo ikke vise 1080 linier ved bevægelse , uden fex IFC (eller hvad andre kalder det)????
Dette synes jeg gerne jeg vil have et kvalificeret svar på?

Se fex den nye test på HDTVtest af 55HU6900 , der kan man ikke slå det TIL , og så er opløsningen vildt dårlig ved bevægelse , så de kan ikke anbefale det til andet end statiske billeder...
Håber at Rasmus larsen , Otto og andre forstår hvad jeg spørger om .
Jeg vil jo IKKE have at det ser kunstigt ud ved bevægelse , ift mit 55VT50
MVH

Jeg synes dén motion resolution test er opreklameret, og ikke retvisende for hvordan tingene opleves i den virkelige verden. Den er skabt til at sælge plasma-tv, ved at udstille og fremhæve en af fordelene ved plasma frem for LCD. Man kunne på samme vis lave tests som LCD ville kunne vise fint, men som får et plasma til at knække totalt sammen. F.eks. måle på en 10% hvid flade, og en 100% hvid flade.

Med det sagt, så er der en del billige tv der af andre årsager end selve panelet har en forfærdelig gengivelse af bevægelse, simpelthen fordi (antager jeg, ud fra hvad jeg ser, men uden at kende den interne signalbehandling) der foretages noget unødvendig framerate-konvertering i skærmen. På nogle af de tv kan du vælge mellem hakkeri fra en framerate konvertering (hvilket bestemt også vil ses på motion resolution testen), eller udglatning fra et motion flow-lignende kredsløb. Sådan en skærm er i min verden ubrugelig. Så mens jeg ikke mener du skal hænge dig i om du lige får de fulde 1080P liniers opløsning i den test, så kan det sagtens være de har ret i essensen, at skærmen er ubrugelig til bevægelige billeder. Det er der en del på markedet der er (uden at jeg har set den specifikke skærm). Men begrundelsen synes jeg er forkert, for i min bog er en skærm med motion flow slået til OGSÅ ubrugelig til bevægelige billeder... Så det ville ikke give dig u-kunstige bevægelser at kunne slå motion flow til, det ville bare give dig en anden slags kunstige bevægelser.

Prøv iøvrigt at læse samme site's test af projektorer. Jeg har aldrig hørt nogen beklage sig over bevægelser på JVC og Sony projektorer med motion-flow halløjet slået fra. Men de ligger også og roder omkring 300 linier på den test. Når de kritiserer Samsung'en så meget for det samme, så handler det formentligt om at det ikke er de 300 linier i sig selv der er problemet - det er årsagen, der er problemet. Et resultat på 300 linier kan skyldes forskellige ting, og afhængigt af årsagen vil det opleves meget forskelligt.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 06:45
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Jeg ser mest Blu-ray og Netflix og ikke ret meget alm tv.
Vil mine Blu-ray have bedre billedkvalitet? Og hvad med alm Netflix?

Nuværende (1080p) Blu-ray nej. Netflix ja, fordi de leverer i 4K til et 4K-tv. Som skrevet gennem debatten, kan man ikke få Netflix 4K ind i et Full HD-tv. I teorien jo, men i praksis nej.

Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Noget helt andet , nemlig " Motion flow " . Jeg kører uden IFC på mit VT50 , ellers ligner det soap opera.
Og os der har læst Flatpanels , HDTVtest , avforums de sidste mange år har altid fået tudet ørene fulde at ALT mht motion flow skal slås fra.
Men nu kan man jo kun få 4K tv i LCD , og de kan jo ikke vise 1080 linier ved bevægelse , uden fex IFC (eller hvad andre kalder det)????


To sider af sagen. Først og fremmest kan LCD bare ikke levere dette; der er fundamentale problemer med princippet i at man har flydende krystaller der skal dreje i position. Men hvis du vil øge gengivelsen af hurtig bevægelse på LCD, så er black frame insertion en bedre metode end interpolation, som ødelægger billedgengivelsen.

Den anden side af sagen er indhold, som optages og leveres i alt for lav frame rate. Tv-producenterne kan ikke fikse indholdsindustriens problemer - selv om de gerne forsøger. Hvis vi vil have bedre sportsgengivelse, action og generelt bedre bevægelse, så bliver vi nødt til kollektivt at råbe til indholdsindustrien. Visse hos BBC argumenterer for, at Ultra HD standarden bliver nødt til at implementere mere end 120 fps (som er maks i dag).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 06:37
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Otto har (desværre) fuldstændigt ret.
Spørgsmålet i denne tråd lød: "

Hvad får man egentlig ud af at købe et UHD tv"

Så længe man ikke har "fuld superduper 4K højbit billedsignal" frem til sit tv, er gevinsten på et UHD tv næsten lig nul.

Det er ikke helt dét der var min pointe, men jeg er selvsagt ikke uenig.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2014 kl. 06:36
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Og er vi uenige i det? Det gør dog ikke de praktiske forhold anderledes. Igen er det teori, som man ikke kan bruge til noget i en test af to forbrugerprodukter.

Jeg synes du negligerer min understregning af at vi har to forskellige formål, og dermed bliver vi aldrig enige. Men det lyder stadig som om du mener jeg kritiserer din test, så jeg er nødt til at gentage: Jeg kritiserer ikke din test, jeg konstaterer at den ikke nødvendigvis er retvisende overfor min, i din verden ubrugelige teori: Panelets opløsning alene er ikke en specielt synlig forskel, hvis materialet er det samme. At du så tilsyneladende er helt generelt uenig, er jo fair nok.

Jeg har på forskellig vis testet effekten af forskellige opløsninger, men ikke konkret 1080P vs 4K i 50".

Nu er du nok bedre til den slags end jeg, så måske er det dig der skulle gøre det. Men man burde vel relativt simpelt kunne simulere en sammenligning af hvor synlig forskellen er, på et still-billede, ved at tage et billede i to forskellige opløsninger, men samme størrelse (det ene vil så selvsagt være opskaleret), på en almindelig computerskærm, og så regne sig til hvor langt væk man skal stå fra skærmen for at det svarer til samme forhold mellem DPI og kiggeafstand, ifht. f.eks. en 50" på 3 meters afstand. Så kan man jo nemt vurdere om højere opløsning har noget at sige.

Jeg lavede engang en test på en projektor-opstilling, hvor jeg på et 84" billede skiftede mellem lodrette og vandrette linier af én pixels tykkelse (sort/hvide linier, på en DLP projektor der rent faktisk kunne vise det med en meget høj kontrast), og undersøgte hvor tæt folk skulle på billedet, før de kunne se forskel. Dvs. hvornår kunne de se at det var hhv. lodrette og vandrette sort/hvide linier, og ikke bare en grå flade Måske var min metode forfejlet, og andre former for detaljer vil være nemmere at se, men jeg synes selv mit setup var "worst case": Still-billede, ingen farver, dramatisk forskel mellem de to billeder (lodrette eller vandrette linier burde ikke være til at tage fejl af). Ud af 20 mennesker var der INGEN der kunne se forskel på mere end 5 meter. Det kan godt være at min test ikke er helt retvisende, og at andre testbilleder vil give et andet resultat... ...men det var i 720P!

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Hvis OLED bliver udkonkurret, så er det fordi det er for dyrt i forhold til hvad folk vil spendere. Men et marked er ikke 100% homogent. Der er segmenter i et marked. Det må du da som forhandler om nogen kunne forholde sig til. Jeg tror aldrig jeg har set så meget kritik som man ser af en iPhone, men derfor vælger forbrugerne den stadig i stor stil.

OLED vil udgå hvis forbrugerne mener det ikke giver merværdi, ikke fordi der findes et alternativ...

Det er jo præcist det der er min pointe: Hvis efterspørgslen forsvinder, fordi folk TROR det er altafgørende at opløsningen er 4K, så forsvinder 1080P OLED ud af markedet. Det er en meget lille del af kunderne der køber et TV ud fra en seriøs demo af skærmens reelle potentiale. Jeg tvivler på at producenterne forventer at OLED til 40.000,- skal sælge lige så meget som 4k LCD til 10.000,-, som du selv siger så er de ikke gaveboder og de forstår godt markedskræfterne. Men de har en vis forventning om at alle de fordele du nævner i din test af LG's OLED, vil få en vis mængde til at købe dét frem for LCD, hvis budgettet er til det. Og igen, jeg siger ikke at DU er skyldig i det, du belyser tingene rigtigt godt i dine anmeldelser, men der skabes (af andre end dig) en konsensus om at hvis det ikke er 4K, så duer det ikke. Og det er forkert.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2014 kl. 20:21
fandt lige denne demo med 4K UHD HEVC
kan afspilles via vlc player
http://www.libde265.org/blog/2014/04/04/hevc-4k-ultra-hd-media-player-vlc-for-windows-available/

krav en god computer

her i 1080p og stadig med hevc

https://trac.mpc-hc.org/ticket/3590










Redigeret af xcardman - 27-Maj-2014 kl. 20:43
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2014 kl. 20:09
tænkte at os som ikke skal ud og have en ny skærm
stadig vil kunne få et bedre billede, når der kommer noget ordentligt
at se på. for i teorien må 4k materiale med en større bitrate end blu ray. også se bedre ud på en 1080p hd skærm.
samt jeg har ikke tænkt og begynde igen med en ny samling af 4k film.

for youtube video i 4k, kan man ikke bruge til noget.
de kan afspilles via pc uden problemer

regner med der kommer en 4k afspiller som kan nedskalere til 1080p






Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2014 kl. 18:02
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Tak john
Kan jo læse at du er godt tilfreds...har du noget input vedr motion resolution?
MVH
Mit problem er nok, at jeg ikke er specielt modtagelige overfor mindre billedefejl. Jeg havde dog for et par uger siden besøg af ks kruger der bestemt er mere sensibel overfor billedefejl. Vi prøvede faktisk at skabe billedfejl på forskellig vis, men fejlene optrådte ikke.

Jeg har da også en minde om, at AVForums i deres test af netop mit TV heller ikke rigtigt fandt noget.

http://www.avforums.com/review/samsung-ue55f9000-55-inch-4k-ultra-hd-led-lcd-tv-review.587

Så med tanke på en stupid udtalelse om "Masserne" er man altså ikke så uduelige alligevel, for jeg havde kigget på TV´et i flere timer inden jeg købte det TV - og læst alt hvad jeg kunne komme i nærheden afSmile   


Redigeret af Hother - 27-Maj-2014 kl. 19:16
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2014 kl. 17:51
Tak john
Kan jo læse at du er godt tilfreds...har du noget input vedr motion resolution?
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu