recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad går galt i min kalibrering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad går galt i min kalibrering?

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 10:45
indstil afstande  og crossover og køb en Dspeaker Antimode til din subwoofer..

jeg går ik ud fra at du vil starte den helt store dedikeret hjemmebio op, så ovenstående burde give dig en ganske fin lyd.. 

Redigeret af strecker - 25-August-2015 kl. 10:45
Til top
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du vil bruge 8000'ish kan kan få en boks med dirac som nok er det bedste hvis kravet er lav pris

Sagde du lige lav pris der? Jebus mand, jeg har bare købt nogle højttalere og en mellemklasse forstærker til stuen. Så troede jeg det var til at gå til. Jeg er jo ikke ved at bygge en dedikeret biograf ude i garagen Big smile

Så syntes jeg nok liiiige 8.000 lyder voldsomt, for at rent faktisk få noget ordentlig lyd ud, ifh til hvad udstyret kan præstere Shocked

Jeg har ikke fået rodet nok med det tror jeg, og der er masser af parametre jeg kan indstille, som jeg ikke ved hvad betyder, så måske jeg må gå mere i gang med mit hjemmearbejde.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

indstil afstande  og crossover og køb en Dspeaker Antimode til din subwoofer..

jeg går ik ud fra at du vil starte den helt store dedikeret hjemmebio op, så ovenstående burde give dig en ganske fin lyd.. 

Hvis det er det der skal til, så må jeg vel det bruge de penge, men den bliver godt nok lidt svær at præsentere derhjemme "Hej skat, kan du huske alle de tusinde jeg overtalte dig til at vi skulle bruge på anlæg.... nu skal vi lige bruge et par tusinde mere, for at få lyd ud af det"

Jeg tror bare allerede jeg begynder at rede op inde på sofaen Ermm  

Jeg havde aldrig troet det var så avanceret at få lyd ud af, altså så det lyder rigtigt Confused
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:12
en anden mulighed er at du laver nogle akustiske tiltag i rummet såsom absorbere på væggene osv, men den er nok endnu sværere at få ført igennem...

man kan desværre ikke bare købe et dyrt og flot anlæg, smide det ind i en stor åben stue med trægulv, højt til loftet og store vindues partier, og så er der vellyd..
der vil altid være problemer med Peaks, dips, stående bølger osv..

men prøv at slå autokalibreringen fra og manuelt rode lidt med det..
kan jo være du når frem til et fint resultat uden ekstra udstyr.

men du skulle nok have købt en receiver med noget bedre kalibrering indbygget såsom Audyssey eller ARC..

Redigeret af strecker - 25-August-2015 kl. 11:13
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:12
Du valgte forkert fra starten, det koster. Se om du kan komme af med forstærkeren og køb en anden.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:25

en anden mulighed er at du laver nogle akustiske tiltag i rummet såsom absorbere på væggene osv, men den er nok endnu sværere at få ført igennem...

man kan desværre ikke bare købe et dyrt og flot anlæg, smide det ind i en stor åben stue med trægulv, højt til loftet og store vindues partier, og så er der vellyd..
der vil altid være problemer med Peaks, dips, stående bølger osv..

men prøv at slå autokalibreringen fra og manuelt rode lidt med det..
kan jo være du når frem til et fint resultat uden ekstra udstyr.

men du skulle nok have købt en receiver med noget bedre kalibrering indbygget såsom Audyssey eller ARC..

Det er nemlig en stue med trægulv, men vi har et 1.70 X 2.40 tættuftet gulvtæppe på vej... håber det hjælper lidt?

Grunden til valg af reciever og højttalere, var at jeg havde noget familie, der arbejdede ved et firma, der kunne få netop de 2 mærker hjem, så jeg kunne få det til indkøbspris, og så tænkte jeg at det da ikke kunne være et helt skidt køb Confused

Det kan vel ikke passe, at en reciever til 8.000 til helt almindelig filmbrug er uduelig, eller ligefrem skal give dårlig lyd? Jeg ved det er småtterier i manges øjne herinde, men det er som sagt bare starten på en hobby for mig, jeg er helt ny i det. Jeg havde forinden et Harman Kardon BDS 877, og det lød markant bedre.... det kan jo ikke passe, så det må da være noget man kan justere sig ud af???

Jeg må som i siger, prøve mig frem. Mit handicap er bare, at jeg ikke aner en dyt om Hz osv, somjeg skal stille på, så jeg famler i blinde.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:31
et godt udgangspunkt..

tjekker alle kabler sidder korrekt + til + & - til -
subbens fase til 0

autokalibrering : off
crossover         : 80hz på alle højttalere

placer subben der hvor du normalt sidder når du ser film og sæt en testtone på, derefter kravler du rundt langs væggen og finder ud af hvor bassen er kraftigst, og der skal subben placeres..

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:37

et godt udgangspunkt..

subbens fase til 0

autokalibrering : off
crossover         : 80hz på alle højttalere

placer subben der hvor du normalt sidder når du ser film og sæt en testtone på, derefter kravler du rundt langs væggen og finder ud af hvor bassen er kraftigst, og der skal subben placeres..

Autokalibreringen (som så ikke er så skide smart Big smile) havde sat alle højttalere til 40hz... der ligger måske en hund begravet der?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:38

et godt udgangspunkt..

Der er sort/røde stik i enderne på kablerne, så der kan selv jeg ikke engang have gået galt i byen Big smile
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

et godt udgangspunkt..

<span style="line-height: 1.4;">

Der er sort/røde stik i enderne på kablerne, så der kan selv jeg ikke engang have gået galt i byen Big smile</span>

Jo da, mange sætter surround højttalerne i surround BACK terminalerne. Der er mange muligheder for at lave fejl i opsætningen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

et godt udgangspunkt..

<span style="line-height: 1.4;">

Der er sort/røde stik i enderne på kablerne, så der kan selv jeg ikke engang have gået galt i byen Big smile</span>

Jo da, mange sætter surround højttalerne i surround BACK terminalerne. Der er mange muligheder for at lave fejl i opsætningen.

Fair nok... det er dog gennemtjekket LOL
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 11:44

et godt udgangspunkt..

Der er sort/røde stik i enderne på kablerne, så der kan selv jeg ikke engang have gået galt i byen Big smile

dobbeltjek det Thumbs Up
og som Kampus også skriver, tjek at du benytter surround og ikke surround back til dine baghøjttalere..

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu