recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad går galt i min kalibrering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad går galt i min kalibrering?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Martin Sjøstrand Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Karlslunde
Status: Offline
Point: 528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

et godt udgangspunkt..

tjekker alle kabler sidder korrekt + til + & - til -

Der er sort/røde stik i enderne på kablerne, så der kan selv jeg ikke engang have gået galt i byen Big smile

dobbeltjek det Thumbs Up
og som Kampus også skriver, tjek at du benytter surround og ikke surround back til dine baghøjttalere..

Jeg trippel-tjekker når jeg kommer hjem Wink
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Maj-2011
Point: 852
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér martin_p Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:20

et godt udgangspunkt..

tjekker alle kabler sidder korrekt + til + & - til -
subbens fase til 0

autokalibrering : off
crossover         : 80hz på alle højttalere

placer subben der hvor du normalt sidder når du ser film og sæt en testtone på, derefter kravler du rundt langs væggen og finder ud af hvor bassen er kraftigst, og der skal subben placeres..

Prøv eventuelt at se 1:07:50 inde i videoen https://www.youtube.com/watch?v=i_DQWB0mAOo
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Martin Sjøstrand Martin Sjøstrand skrev:

Det kan vel ikke passe, at en reciever til 8.000 til helt almindelig filmbrug er uduelig, eller ligefrem skal give dårlig lyd? Jeg ved det er småtterier i manges øjne herinde, men det er som sagt bare starten på en hobby for mig, jeg er helt ny i det. Jeg havde forinden et Harman Kardon BDS 877, og det lød markant bedre.... det kan jo ikke passe, så det må da være noget man kan justere sig ud af???
Var Harman/Kardon systemet i samme rum?

Lyder det også dårligt når du slår EQ-delen fra? Dvs. beholder afstand/levels men slår alt hvad der hedder EQ osv fra?

Den receiver du har købt er ikke dårlig, men dens auto-eq er virkelig ringe... Det er bare et fact, så mit råd er, at du slår den fra.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:36
hør nu her, når du har en sub skal du sætte højtalerne til small, dernæst skal du ikke sætte sub på halv styrke før kalibrering, men på
ca. kl 9 eller en anelse over, ellers kører sub helt ud af kontrol.
Kør så en kalibrering, og jeg tro det vil være iorden, hvis du så
mener der er for meget bas skruer du ned på receiver.
Crossover på 80 på alle højtalere, så spiller sub først når der kommer lyd på 80 Hz og derunder. Ved musik skal du slå Dynamisk Equaliser FRA
Du kan også rolig skrue lidt for sub i receiver, der er mange der begår den fejl, at nu har jeg sku fået en sub og så skal den også høres, den skal kun tilføje en bund i musikken og ikke overdøve den.
Har du udført kalibrering korrekt med alle målepunkter, eller læs manualen

Redigeret af karula - 25-August-2015 kl. 13:56
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

hør nu her, når du har en sub skal du sætte højtalerne til small, dernæst skal du ikke sætte sub på halv styrke før kalibrering, men på
Crossover på 80 på alle højtalere, så spiller sub først når der kommer lyd på 80 Hz og derunder. Ved musik skal du slå Dynamisk Equaliser FRA

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:50
Ja det var det.

Jeg har ikke prøvet uden EQ-delen, jeg har faktisk ikkekunnet finde ud af hvor faen jeg slår den fra, da den automatisk vil have mig til at benytte den funktion under setup. Men jeg må lige se om jeg kan rode videre i aften
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 13:51

Du kan også rolig skrue lidt for sub i receiver, der er mange der begår den fejl, at nu har jeg sku fået en sub og så skal den også høres, den skal kun tilføje en bund i musikken og ikke overdøve den.

Tak, der var faktisk et par brikker der faldt på plads for mig, hvad angår forståelsen af hvordan tingene hænger sammen LOL
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 14:05
glemte lige, at med hensyn til afstandene på højtalerne skal du lade
det stå til hvad der bliver målt, især sub kan få en mærkelig afstand,
det er et timedelay, så bastonerne og højtalerlyden når dine ører
samtidig.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 14:23

glemte lige, at med hensyn til afstandene på højtalerne skal du lade
det stå til hvad der bliver målt, især sub kan få en mærkelig afstand,
det er et timedelay, så bastonerne og højtalerlyden når dine ører
samtidig.

Så er det heller ikke nemt, når man har læst på andre "tips&tricks-sider" til kalibrering, at den måling ofte er forkert, og man derfor skal manuelt indstille afstanden korrekt bagefter? Confused
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 14:36
Du skal have et meget mere intelligent auto EQ system før du kan stole på delay og afstande.

Som mig og Jonas prøver at fortælle så er Onkyo's autokalibrering så ringe at du faktisk ikke kan bruge den til noget som helst..!
Jeg har selv rodet med det over flere omgange, og alle eftermålinger viste at det er sindsygt upræcist og jeg har alle gange måtte slå det fra for at få nogenlunde fornuftige resultater.

Du kommer meget længere med manuel opsætning og en billig Spl måler.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Martin Sjøstrand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2015 kl. 14:43

Du skal have et meget mere intelligent auto EQ system før du kan stole på delay og afstande.

Som mig og Jonas prøver at fortælle så er Onkyo's autokalibrering så ringe at du faktisk ikke kan bruge den til noget som helst..!
Jeg har selv rodet med det over flere omgange, og alle eftermålinger viste at det er sindsygt upræcist og jeg har alle gange måtte slå det fra for at få nogenlunde fornuftige resultater.

Du kommer meget længere med manuel opsætning og en billig Spl måler.

Ja det lyder som om, at det må være løsningen :-)
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2015 kl. 11:19
har selv haft en Onkyo 609 med tre målepunkter, den læste afstandene
perfekt, her er tale om en receiver i 8000.-kr. klassen, så tror godt
den kan lave en bedre kalibrering end manuelt indstillet, især hvis man
er nybegynder, går ud fra den har 8 målepunkter.
Med venlig hilsen

Karula
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu