|
Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra? |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Forfatter | ||
hynne ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 06-Maj-2006 Status: Offline Point: 3 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
for det første så må du kun udskifte til 13 A hvis alle ledninger i installationen er pvcledninger. og med det problem du har vil jeg enten få sat en ny gruppe op,eller udskiftet aut.sikringen til smeltesikring,da de ikke springer ligeså let som autosikringer ved startstrømme
|
||
![]() |
||
Sert ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Maj-2007 Status: Offline Point: 293 |
|
Som hynne skriver må der ikke være stofledninger, og dette er IKKE gør det selv arbejde
Redigeret af Sert - 19-Marts-2013 kl. 20:31 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Nu er det så kun få bygninger, som stadig kører med gamle stofovertrukne ledninger.
Har du smeltesikringer i tavlen, må du mig bekendt altid sætte 13A sikringer i... M.v.h.
|
||
![]() |
||
bbond ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 410 |
|
ja, den ene fase som er til rådighed er begrænset med 10A sikring som, med 230V, vil give 2300W til "forbrug" 3A mere = 690W ekstra.... stadigvæk alt for lidt ![]() Der er tale om autoriseret el-arbejde så en autoriseret elektriker er påkrævet... det er nu ikke så dyrt - nok omkring en time - de er givet godt ud.. du får "ro i sjælen" og din forsikring vil, fortsat, dække ved en evt. el-skade. ps. hvordan kan man som "moderator" og "branchemedlem" foreslå: "Evt. få en elektriker til det" = det er, direkte, ulovligt selv at udføre... ![]() Bond ![]() Redigeret af bbond - 19-Marts-2013 kl. 20:34 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Fordi jeg ligesom dig ikke aner en fløjtende fis om, hvilke forudsætninger spørger har! Netop derfor nævner jeg elektrikeren, hvis egne muligheder ikke foreligger! Jeg skriver ikke at OP selv skal gøre det! M.v.h.
|
||
![]() |
||
|
Og for lige at slå det helt fast: Så længe der er tale om 1,5 kvadrat må der sættes 13A i - også når det ikke er PVC-ledning! Her:
SvarPrøv at læse her: www.sik.dk SvarJeg sidder p.t. på et efteruddannelses-kursus i Stærkstrømsbekendtgørelsen. Jeg har taget emnet op med vores kursus-leder. Han måtte indrømme han var i tvivl og vi ringede til Sikkerhedsstyrelsen for en afklaring. |
||
![]() |
||
|
Det er ikke det Hynne skriver - og det er desuden ikke korrekt! M.v.h. |
||
![]() |
||
Pedersentec ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2010 Sted: danmark Status: Offline Point: 50 |
|
Hej BOND
sad lige og kiggede på det her du skrev. 1: Der er ingen vej udenom - få udbygget el-tavlen/fordelt huset/lejlighedens stikkontakter over flere faser. 2: Der er tale om autoriseret el-arbejde så en autoriseret elektriker er påkrævet... det er nu ikke så dyrt - nok omkring en time - de er givet godt ud.. du får "ro i sjælen" og din forsikring vil, fortsat, dække ved en evt. el-skade. 1: for det første kan det ikke anbefales at man laver flerefasede inst. i huset. ved ikke om du har set en NUL fejl på en 3-Faset inst. uhm kan gå meget galt. Det du skriver med ikke så dyrt, tror jeg ikke en Elektrikker ville sige til den opgave, for det første kan jeg se den type inst ikke er byggede på flere faset inst, så den er typisk besværlig at dele op på flere grupper. 2 vis han skal have delt inst ud på flere grupper så skal der lavet en udvidelse af den tavle han har. den koster tid og penge samt en ny gruppe afbryder+ de nye ledninger i tavlen. vis du kan lave det på en time så er du hurtig.. MVH Per |
||
![]() |
||
|
NEJ du må ikke bare sætte 13 A i. Og så er der mange gamle boliger og lejligheder hvor der stadigvæk er stofledninger. De "værste" er dem fra omkring 2 verdenskrig, hvor man på grund matrielmangel kun har 1 kvadret ledninger. Men ellers kan HIFI guruerne kommer og fortæller, om hvordan man bedst pudser sikringen med brasso, så der er mindst mulig modstand i den... ![]() |
||
![]() |
||
michael79 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 258 |
|
hej
automatsikring gå også letter i stykker de kan ikke holde i mange år.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19650 |
|
Hvordan tænder du effektforstærkerne? Du skal ikke give dig til at rode i elinstallationerne! Sker der noget uventet, så står du med regningen...... Mit forslag er at du får en lille "tændforsinkelsesdims" eller to, så du tænder effektforstærkerne med 5 sekunders mellemrum. Så er lytterne ladet op i den første inden den næste tænder. Klaus |
||
![]() |
||
|
Redigeret af hynne - 19-Marts-2013 kl. 21:00 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |