recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19444
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2013 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Jeg kan godt li' at det hele tænder og slukker på samme tid. Og jeg kan godt li' at jeg kun skal bruge én fjernbetjening til det hele. Så de ting skal bevares.

Jo, men lad os så sige at alt tændes i 3 trin med 5 sekunders forsinkelse, der sættes en "tidsforsinker" ind på de 2 sidste elspareskinner, så de tænder henholdsvis 5 og 10 sekunder efter du tænder for anlægget.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 11:49
Den anden grund til der evt. skal "opgraderes" er jo netop at jeg gerne vil kunne tænde andet i lejligheden end lige hi-fi systemet. Smile

Desuden kommer jeg til at bo i nuværende lejlighed lææææænge.... indtil der er fundet kone, fået et par børn, sparet op til udbetaling til hus (med plads til hjemmebio). Big smile

Redigeret af Hessi - 21-Marts-2013 kl. 11:51
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Marts-2013 kl. 14:25
Jo, men som det er nu, behøves du vel ikke at have alt andet slukket før du kan lytte til dit anlæg?

Det er vel kun et problem ved opstart?

Klaus
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jo, men som det er nu, behøves du vel ikke at have alt andet slukket før du kan lytte til dit anlæg?

Det er vel kun et problem ved opstart?
Nope. Så snart jeg tænder min PC, mens systemet er tændt slukker sikringen.

Redigeret af Hessi - 23-Marts-2013 kl. 15:56
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcardman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 16:23
du skal have lavet en større gruppe, da dit elsystem i din lejlighed ikke har nok power til at drive alle dine ting på en gang. det er meget tydeligt udfra det du skriver
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 16:35

Det er dem i den blå der slukker. Det er til både lys og alt andet som ikke er ovn. Dvs. køleskab, lys, mobil lader, emhætte, mikrobølgeovn, opvaskemaskine osv.

Opvaskeren kommer dog på en af faserne som ovnen også køre på. Dem til ovnen er slået fra fordi jeg lige ville teste om andet var på den.

Grøn = 15 A, Blå = 10 A, Rød = 10 A. Det er hvad der sad i da jeg flyttede ind og det er hvad der sidder i nu.
Må lige rette dig. Den grønne er 13A og den røde er 13A. En nem måde at opdele installationen med grupper, såfremt der er mere end én afgang fra tavlen, er at få monteret 2x 1-pol 13A F+N.
De kan begge sidde hvor du har den blå 10A nu. Så er du fri for at betale for en større tavle. Ønsker du denne måde kan der også trækkes et kabel fra en af de grupper direkte til dit anlæg, og derved køre på separat gruppe.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

du skal have lavet en større gruppe, da dit elsystem i din lejlighed ikke har nok power til at drive alle dine ting på en gang. det er meget tydeligt udfra det du skriver
No shit Sherlock.

No offence.

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Må lige rette dig. Den grønne er 13A og den røde er 13A. En nem måde at opdele installationen med grupper, såfremt der er mere end én afgang fra tavlen, er at få monteret 2x 1-pol 13A F+N.De kan begge sidde hvor du har den blå 10A nu. Så er du fri for at betale for en større tavle. Ønsker du denne måde kan der også trækkes et kabel fra en af de grupper direkte til dit anlæg, og derved køre på separat gruppe.
Jeg mente bare de sikringer der er ude i gangen som er forbundet til de grupper kan klare de ampere jeg nævner.

Redigeret af Hessi - 23-Marts-2013 kl. 16:48
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Point: 975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 16:52
Man skal lige have med i overvejelserne om installationen kan bære at man "bare" knalder flere grupper på.
Om f.eks. HPFI ikke bliver for klejnt, om hvad stikledningen er dimensioneret til osv.
Nu burde der umiddelbart ikke blive et problem med HPFI at sætte en 13 A gruppe mere på denne tavle, når man tager samtidighedsfaktor med i beregningen.
Last på tavlen, medregnet samtidighedsfaktor, ligger så på omkring 25 A.
Et eller andet sted på din tavle burde der være oplysninger om forsikringens størrelse, som så helst ikke må være mindre end din last.

*edit* Men vil absolut anbefale at få en aut. elektriker til at udføre sådanne ændringer i installationen.

Redigeret af Jever - 23-Marts-2013 kl. 19:17
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 17:01
Disse 3 sikringer er forbundet med tavlen i lejligheden...

Og er installeret således...

Og et måske bedre billede af tavlen...

Redigeret af Hessi - 23-Marts-2013 kl. 17:50
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 17:55
Hvis jeg får en elektriker ud og kigge på det må vedkommende vel kunne finde ud af hvad der er ladesiggørligt?
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Jever Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-April-2004
Sted: Karise
Point: 975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 18:22

Hvis jeg får en elektriker ud og kigge på det må vedkommende vel kunne finde ud af hvad der er ladesiggørligt?

Det må man gå stærkt udfra....Smile
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2013 kl. 18:52

Nope. Så snart jeg tænder min PC, mens systemet er tændt slukker sikringen.

Se, sådan en vigtig oplysning ville have været rar at have haft fra starten....

Sluk for strømmen til hele lejligheden og tag en af hovedsikringerne ud og læs, hvad der står af kapacitet på dem.

Og så er det ellers fat i en elektriker. se om du kan få lavet 2 nye 13A grupper, hvoraf den en specifkit bruges til dit anlæg.

Viby Elværk må være glad for dig :-)

Klaus

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu