Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MusicProstitute
Junior bruger
Oprettet: 29-August-2010
Status: Offline
Point: 25
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 00:39 |
Notfast skrev:
MusicProstitute skrev:
Notfast skrev:
Hvordan er det aftalt du sendte det?
Hvis køber har bedt dig om at sende som Maxi brev, så må man antage at han kender forholdet omkring brevforsendelse.
De er sværer at spore og der er ingen forsikring.
Altså mener jeg at i en privat handel at køber hænger på den. Han har købt en vare og en forsendelse ydelse. Du kan ikke have ansvaret for varen efter forsendelse(her slutter din ydelse af en vare som jurisk er hans), men du bør kunne bevise at du har sendt den - for ellers er ansvaret dit.
|
Det er ikke helt rigtigt. Jeg forud betaler for en vare incl porto. Så er sælger ansvarlig indtil jeg står med pakken i hånden, da sælger vælger at spare 24.50kr på at sende som maxi brev. Sælger har scannet kvittering fra post huset ind.
Vi har begge efterlyst. Jeg har intet hørt. Desværre.
|
Er du blevet oplyst om hvilken forsendelse der ind gik i den oplyste pris?
Jeg siger ikke at det er din skyld, men der nogle ting som i ikke har belyst endnu.
Min udtalelse bygge på de af mig skrevende forhold, hvis jeres forhold er anderledelse gælder det naturligvis nødvendigvis ikke.
|
Altså, jeg er ikke ude på at skabe splid eller noget. Men i følge dansk lovgivning, hæfter sælger får varen indtil modtagelse eller ved forsikkeret forsendelse. At jeg laver et bud incl porto og forud betaler, så skal forsendelsen sendes på en sådan måde at den kommer frem. Alle ved at uden Track & Trace så dækker post danmark ikke noget. Jeg har snakket med Kenzo om det, og såfremt de ikke dukker op. Hvilke jeg tvivler meget på de gør, så slår vi halv skade. Det er trods alt et mindre beløb. Men nå man vælger at betale 50,50kr for et maxi brev, så forstår jeg ikke man smider 24,50kr ekstra får en pakke label som kan spores. Jeg havde gerne betalt det. Kan fortælle at jeg 2 dage efter købte 4 film af en anden bruger herinde. Sendt som pakke. Modtog dagen efter.
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Hans j
Guld medlem
Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 08:39 |
MusicProstitute skrev:
Notfast skrev:
MusicProstitute skrev:
Notfast skrev:
Hvordan er det aftalt du sendte det?
Hvis køber har bedt dig om at sende som Maxi brev, så må man antage at han kender forholdet omkring brevforsendelse.
De er sværer at spore og der er ingen forsikring.
Altså mener jeg at i en privat handel at køber hænger på den. Han har købt en vare og en forsendelse ydelse. Du kan ikke have ansvaret for varen efter forsendelse(her slutter din ydelse af en vare som jurisk er hans), men du bør kunne bevise at du har sendt den - for ellers er ansvaret dit.
|
Det er ikke helt rigtigt. Jeg forud betaler for en vare incl porto. Så er sælger ansvarlig indtil jeg står med pakken i hånden, da sælger vælger at spare 24.50kr på at sende som maxi brev. Sælger har scannet kvittering fra post huset ind.
Vi har begge efterlyst. Jeg har intet hørt. Desværre.
|
Er du blevet oplyst om hvilken forsendelse der ind gik i den oplyste pris?
Jeg siger ikke at det er din skyld, men der nogle ting som i ikke har belyst endnu.
Min udtalelse bygge på de af mig skrevende forhold, hvis jeres forhold er anderledelse gælder det naturligvis nødvendigvis ikke.
|
Altså, jeg er ikke ude på at skabe splid eller noget. Men i følge dansk lovgivning, hæfter sælger får varen indtil modtagelse eller ved forsikkeret forsendelse. At jeg laver et bud incl porto og forud betaler, så skal forsendelsen sendes på en sådan måde at den kommer frem. Alle ved at uden Track & Trace så dækker post danmark ikke noget.
Jeg har snakket med Kenzo om det, og såfremt de ikke dukker op. Hvilke jeg tvivler meget på de gør, så slår vi halv skade. Det er trods alt et mindre beløb. Men nå man vælger at betale 50,50kr for et maxi brev, så forstår jeg ikke man smider 24,50kr ekstra får en pakke label som kan spores. Jeg havde gerne betalt det.
Kan fortælle at jeg 2 dage efter købte 4 film af en anden bruger herinde. Sendt som pakke. Modtog dagen efter.
|
Jeg vil da gerne høre hvor du har det fra, at det er sælgers ansvar, for i loven er der faktisk et sted som taler i dit favør og et sted som taler i sælgers favør ? Har du haft en advokat på eller er det din egen tolkning ? Når jeg sælger herinde, så lader jeg det være op til køber, at beslutte hvordan forsendelsen skal være, det der med at gemme sig bag inkl. porto og derfor forvente det er som pakke sendt som forsigtig, værdipakke og jetpost den accepterer jeg ikke. Køber skal tydeligt angive hvad køber forventer af forsendelsestype (og derved betaler for).
|
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Point: 2943
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 09:05 |
Vi har begge haft en forventning til hvad der var inkl. porto. Jeg forventede at det skulle sendes med billigste fragt metode. Mens MusicP forventede pakke post. Jeg har solgt masser af film / spil på denne måde og det er første gang at brevet ikke er dukket op. Jeg har kvitteringen forsat og har efterlyst brevet hos post dk. Jeg har endnu heller ikke hørt fra dem.
|
|
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 09:46 |
Jeg sælger altid pp ( eller afhentet).
Man bør her, efter min mening, gøre tydeligt opmærksom på at køber selv vælger hvilken forsendelse vedkommende vil betale for og køber derfor selv bærer risikoen for om varen når frem, ved brevforsendelse.
Kan kun sige at sælger er yderst fair, hvis han ønsker at slå halv skade for noget han har afsendt...
|
jblaabjerg
Bruger
Oprettet: 18-August-2007
Point: 105
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 08:26 |
MusicProstitute skrev:
Altså, jeg er ikke ude på at skabe splid eller noget. Men i følge dansk lovgivning, hæfter sælger får varen indtil modtagelse eller ved forsikkeret forsendelse. At jeg laver et bud incl porto og forud betaler, så skal forsendelsen sendes på en sådan måde at den kommer frem.
|
Er det nu også rigtigt?
Jeg antager at der ikke er tale om forbrugerkøb og derfor må det vel være købelovens §§ 10 og 17 der finder anvendelse for så vidt angår levering og risiko:
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden
Pakken/brevet er altså leveret når det er indleveret til fragtfører/PostDK
§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).
Sælger bærer altså kun risikoen indtil levering er sket. I dette tilfælde er det indtil afsendelse med PostDK.
Som jeg ser det er sælger altså i sin gode ret til at afvise dit krav, men det er naturligvis kun jura. I kan jo aftale hvad I vil.. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
MusicProstitute
Junior bruger
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 12:10 |
jblaabjerg skrev:
MusicProstitute skrev:
Altså, jeg er ikke ude på at skabe splid eller noget. Men i følge dansk lovgivning, hæfter sælger får varen indtil modtagelse eller ved forsikkeret forsendelse. At jeg laver et bud incl porto og forud betaler, så skal forsendelsen sendes på en sådan måde at den kommer frem.
|
Er det nu også rigtigt?
Jeg antager at der ikke er tale om forbrugerkøb og derfor må det vel være købelovens §§ 10 og 17 der finder anvendelse for så vidt angår levering og risiko:
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket, når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med skib, er bragt inden for skibssiden
Pakken/brevet er altså leveret når det er indleveret til fragtfører/PostDK
§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).
Sælger bærer altså kun risikoen indtil levering er sket. I dette tilfælde er det indtil afsendelse med PostDK.
Som jeg ser det er sælger altså i sin gode ret til at afvise dit krav, men det er naturligvis kun jura. I kan jo aftale hvad I vil.. ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Det er meget godt alt sammen. I glemmer bare at pakken er sendt som Maxi Brev, altså uden forsikring. Ergo er det sælger der står med ansvaret. Men som jeg skrev tidligere sket er sket. Det er bare ærgerligt at vores kære post væsen er blevet så sløsede. Jeg sender aldrig noget uden forsikring. Sælger rigtig meget PC Hardware over nettet, og har lært af erfaring. Jeg skulle nok have pointeret at jeg ville have sendt det forsikret. Kenzo skulle måske have meldt ud han sendte det som maxi brev før handelen tog sted. Men vi kan alle være bagkloge. :) Men lad det nu ligge. Kenzo og jeg har lavet en aftale. Er glad får han en gæv gut ;) Tak får alle jeres indput.
Redigeret af MusicProstitute - 29-September-2010 kl. 12:11
|
strandvasker
Guld medlem
Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 13:36 |
MusicProstitute skrev:
Det er meget godt alt sammen. I glemmer bare at pakken er sendt som Maxi Brev, altså uden forsikring. Ergo er det sælger der står med ansvaret. |
Der er ikke noget i de to paragraffer jblaabjerg citerer der kræver at forsendelsen skal være forsikret for at paragrafferne gælder, så din konklussion holder ikke helt. Der står at leveringen anses for sket når varen er overgivet til fragtselskabet, så det må være der sælges ansvar slutter - uanset om forsendelsesformen er forsikret eller ej..
MusicProstitute skrev:
Men lad det nu ligge. Kenzo og jeg har lavet en aftale. Er glad får han en gæv gut ;) Tak får alle jeres indput.
|
Superfedt at I har hittet ud af tingene.
|
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 13:44 |
MP -> Vi må forsat krydse fingrer for at brevet dukker op. Ellers er vores aftale forsat gældende
|
|
Notfast
Guld medlem
Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 13:48 |
Jeg kan se at jblaabjerg har svaret på spørgsmålet.
Hvis der i aftalen var bestemt at den skulle sendes som pakke, så var det naturligvis en fejl fra sælgers side at sælge den som brev. Når der så nu "kun" er aftalt at sælger betaler porto, så er det i orden at han vælger forsendelse metode (andet er jo ikke aftalt), og det eneste denne forsendelse metode skal opfylde er at sælger skal være i god tro til at pakke kommer uskat frem (ellers har han jo handlet i ond tro). PostDK's gode rygte og sælgers egne erfaringere viser jo tydeligt, at sælger har med god tro kunne vælge en Maxibrevs forsendelse.
Sur røv at være køber og være i forventning at modtage en pakke, og så kommer der ikke en: Så lektien må være for køber - Forlang altid forsendelse som Pakke! Byder man så på små ting, så må man forvente at sælger beder som diffen fra en maxibrev, og op til en pakke forsendelse.
Godt at i finder en løsning.
Redigeret af Notfast - 29-September-2010 kl. 14:32
|
.....
|
MusicProstitute
Junior bruger
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 14:34 |
Kenzo85 skrev:
MP -> Vi må forsat krydse fingrer for at brevet dukker op. Ellers er vores aftale forsat gældende ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif) |
Det gør vi ;) Og tak... :D
|
thor-thor
Guld medlem
Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
|
Sendt: 29-September-2010 kl. 15:00 |
MusicProstitute skrev:
........I glemmer bare at pakken er sendt som Maxi Brev, altså uden forsikring. Ergo er det sælger der står med ansvaret.
|
Det er da ikke automatisk sælgers ansvar fordi den er sendt uden forsikring.
Forsendelses metoden er efter min mening op til køber, så vælger vedkommende selv om man vil betale for den sikkerhed der er indbygget i pakken.
Men fint at i har fundet ud af at løse problemet....
Redigeret af thor-thor - 29-September-2010 kl. 15:01
|