Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
pmalm
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Status: Offline
Point: 433
|
Emne: Hvad skal jeg kigge efter? Sendt: 28-Maj-2010 kl. 07:29 |
Hej!
Jeg går her og kigger på projekter igen, har tidligere haft en Panasonic AE-900.
Jeg har kig på Benq-W6000 og Optoma HD82. Jeg regner med at tage ud og kigge på de to her i weekenden, så ville gerne vide hvad jeg skal kigge efter, her tænker jeg specielt på "regnbue effekten", hvordan ser man dette nemmest(hvis man kan se det...)?
Er meget i tvivl hvilken jeg skal vælge. Optoma HD82 har jo et dejlig rart lavt blæserstøj...
Redigeret af pmalm - 02-Juni-2010 kl. 18:06
|
Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 11:26 |
jeg har dyrket dem begge både hjemme og i butikker.
W6000
står vold godt og skarpt
larmer ikke meget
regnbuer er synlige, men meget bedre end de helt billige projektore
let at justrere mange muligheder
HD82
er tæt på lydløs !
regnbuer er svære at se, en del bedre end W6000 og på højde med infocus SP8602 til 26k
rigtigt flot billede på en HD82
MEN keystone justeringen er dårligt, blinker 1 sek ved hvert tryk,
og du kan ikke forvente at kunne levere et perfekt firkantet billede,
dette kan være et problem for nogen, med fast ramme med kant hvor man abosolut vil
have perfekt match til kanten hele vejen rundt, derfor valgte jeg denne fra.
Begge har ligeligt lys i eco mode til min smag, har mørklagt
Redigeret af TommyBoy - 28-Maj-2010 kl. 11:36
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 11:31 |
angående regnbue effekten, dette "problem" er meget afhængigt af personen der kikker.
nogen kan ikke se det og andre er plaget af det (som mig)
single chip DLP typer tegner jo RGB farverne efter hinanden,
så på meget kraftige hvide ting der flytter sig hvis det er mørkt rundt omkring
vil du kunne se farvede skygger.
det ses også i film hvor du flytter øjne fra en ting til en anden på et stillestående billede,
det er sådan mine øjne gør, de scanner rundt på filmen og dyrker de enkelte detaljer,
hvis man bare stirre stift på midten af billedet vil man aldrig se det :-)
hvis man er typen der læser undertekster, så vil du kunne se det,
men om det giver anledning til et problem for dig, kan kun vides via mere langtids test.
udnyt din retur ret, spørg om det !!
med mindre du kan få lov til at side i ½ til 1 time og se en film i fred og ro i demo rummet ??
inden du køber, check også en 3 x LCD type, er helt uden regnbue,
men har en tendens til at stå en lille smule uskarpt og track mellem alle farver kan godt fejle ½-1
pixel, men disse detaljer er kun noget du kan afsløre via test billeder samt stå 20 cm fra billedet.
så derfor er jeg gået denne vej
Redigeret af TommyBoy - 28-Maj-2010 kl. 11:39
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
opzouten
Guld medlem
Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 12:04 |
TommyBoy skrev:
og du kan ikke forvente at kunne levere et perfekt firkantet billede,
dette kan være et problem for nogen, med fast ramme med kant hvor man abosolut vil
have perfekt match til kanten hele vejen rundt, derfor valgte jeg denne fra.
|
Jeg har overvejet HD82 som min næste projektor, og forstå ikke helt din formulering. Mener du virkelig at det ikke er muligt at opnå et helt firkantet billede, selv hvis man ikke benytte keystone? Skal bare være sikker
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 12:15 |
Den HD82 er sat op i hifiklubben på åbulevarden til demo,
og man må gå ud fra at de har gjort sig umage med at montere den perfekt lige i loftet :-)
men billedet er mildest taget ikke firkantet og passer ikke i rammen,
og lige meget hvad jeg justerede på, lykkedes det ikke at opnå bedre eller godt nok resultat til min smag,
om grunden er helt skæv monterng tør jeg ikke udtale mig om.
Det er klart at bedst billede opnås ved slet ikke at bruge keystone,
men igen, checkop på dette, og husk lige at prøve at indstille keystone på den, og se så hvad jeg mener. jeg tror faktisk at det er en optisk justering, det kan forklare den lange respons tid,
når man trykker på knappen, i øvrigt syndtes jeg også at fjernbetjæningen virkede lidt døv :-)
måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt.
|
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 12:36 |
TommyBoy skrev:
og man må gå ud fra at de har gjort sig umage med at montere den perfekt lige i loftet :-)
og lige meget hvad jeg justerede på, lykkedes det ikke at opnå bedre eller godt nok resultat til min smag,
men igen, checkop på dette, og husk lige at prøve at indstille keystone på den, og se så hvad jeg mener. jeg tror faktisk at det er en optisk justering, det kan forklare den lange respons tid,
når man trykker på knappen, i øvrigt syndtes jeg også at fjernbetjæningen virkede lidt døv :-)
måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt. |
netop ovennævnte gør at det nærmest er umuligt at få en seriøs demo i hifiklubben.
Alt for mange kunder piller og justerer på projektorerne i mere eller mindre rigtig retning.
Der skal ikke pilles ved en projektor, når først den er hængt op
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 13:17 |
hvis man ikke må pille, kan man jo ikke vurdere om det er noget for en,
de har alle en storet setting, man kan hente, så er alt igen godt :-)
jeg har jo ikke været oppe og flytte den skævt mekanisk :-)
samt har ikke rettet på farve eller lys eller kontrat eller kurver.
|
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 13:24 |
Nikodk skrev:
TommyBoy skrev:
måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt. |
netop ovennævnte gør at det nærmest er umuligt at få en seriøs demo i hifiklubben.
Alt for mange kunder piller og justerer på projektorerne i mere eller mindre rigtig retning.
Der skal ikke pilles ved en projektor, når først den er hængt op |
jeg hader når billedet ikke er 100% lige. jeg bruger dog selv at have ca 2rækker pixels ude i masken. men hvis man skal have en vision om at billedet kommer fra lærredet, og ikke er projekteret, skal det være lige i skabet. Min sim2 prokejtor er dog snorre-lige
|
|
|
Nikodk
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:13 |
[QUOTE=TommyBoy] hvis man ikke må pille, kan man jo ikke vurdere om det er noget for en,
de har alle en storet setting, man kan hente, så er alt igen godt :-)
jeg har jo ikke været oppe og flytte den skævt mekanisk :-)
samt har ikke rettet på farve eller lys eller kontrat eller kurver.
[/QUOTE
mon ikke vi alle her på forum er enige om at standard indstillingerne på både skærme og projektor generelt er ret dårlige? Derfor kan forretningen jo ikke bare sætte indstillingerne tilbage til standard, og så vise det perfekte billede efter kunder har leget/nørdet.
Derfor er min pointe at man desværre ikke kan få en seriøs demo hos en forretning som hifiklubben, hvor folk trykker og justerer. Nogle for bare at prøve (nærmest for sjov) andre for at se om de kan redde billedet bare lidt igen. Af samme årsag kalibrerer hifiklubben aldrig (ifølge en medarbejder derinde) deres projektorerne der inde.
Faktum er at man på ingen måde oplever hvad sådan en projektor kan.
Mange ting kan blive forbedret ved kalibrering, herunder også synlighed af regnbuer, støj, roligere billede, samt naturligvis korrekte farver (ikke det samme som de flotteste farver)
Redigeret af Nikodk - 28-Maj-2010 kl. 14:18
|
|
Nikodk
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:14 |
Kan iøvrigt ikke forestille mig at en optoma hd82 ikke skulle kunne ha et helt lige billede
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:07 |
så må det være mig der er skæv :-)
eller også så lyver jeg stort..
|
|
|
pmalm
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:21 |
Så det jeg også skal være opmærksom på er hvordan de to er at justere, så billedet bliver lige på lærredet.
Fornemmer at her er W6000 en tand bedre end HD82...
Der er netop klubben på åboulevarden jeg påtænker at aflægge et visit lørdag!
Har set dem begge der inde meget kort, hvor jeg syntes at optomaen stod klart bedst!
I hvilke scener vil "regnbueeffekten" træde mest frem? Hvis jeg overhovedet kan se dem, har ikke lagt mærke til dem endu...
|
Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
|