Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
tclange
Bruger
Oprettet: 15-Maj-2005
Status: Offline
Point: 92
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:26 |
TommyBoy
Jeg har selv kigget på de 3 modeller men er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe
Hvordan er din nye Panasonic i forhold til W6000 og HD82 med billede og støj og regnbuer?
Tak
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:10 |
min AE4000 står målbart mere uskarpt, dette kan kun ses på test billeder,
når man står tæt på lærredet.
Den er 3 LCD = 100% fri for regnbuer (lige min smag)
den har sidste nye generation motion interpolation, dvs den kan selv lave mellem billeder
sådan at action køre helt perfekt glidene, ikke med grimme hak som vi er vandt til i biografen.
W6000 har ikke det mest smarte af dette
og HD82 har en ændre mode, som virker nogenlunde, dog ikke lige så perfekt som AE4000,
i den helt "perfekte" mode 3, er der dog mærkbart delay på billedet, dvs at at lyden kommer lidt for tidligt, dette kan evt løses ved at indsætte et delay i lyden, men jeg har desværre ikke en receiver med denne mulighed, derfor bruger jeg kun mode 3 når der ikke tales så meget i nogen typer film,
det er ultra let at skifte mode, på en enkelt knap når man sidder og ser film,
da en funktions knap kan defineret til hvad som helst man skulle ønske.
oh ja en AE4000 er også meget lydsvag, der er ikke noget farve hjul, og den er meget stor
dvs der er plads til store blæsere den køre ved lave omdrejninger = lav lyd.
linse justeringerne er også via remoten, jeg savner lidt en linse man selv skal dreje for at stille focus, men sådan er fremtiden åbenbart, det kræver lidt træning at finde ud af at trykke op og ned
for at ramme det bedste focus punkt, men dette er heldigvis ikke noget man har brug for hver dag..
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:14 |
TommyBoy skrev:
så må det være mig der er skæv :-)
eller også så lyver jeg stort.. |
Skal ikke kunne sige om du er skæv eller lyver stort...
Jeg tror det nu ikke. Det kunne jo også være en fejlmontering, som du selv var inde på.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:35 |
>Det kunne jo også være en fejlmontering
Det håber jeg :-)
men ærligtalt, det bør man have styr på i et demo lokale,
og man bør også lige sikre at det står sådan nogenlunde ok,
jeg fik jo udleveret remoten til projektoren personligt, men fik ingen beskeder om IKKE at pille ved noget.. jeg tog også min egen BD afspiller med samt en masse materiale jeg kender godt,
derfor kunne jeg vurdere rimeligt godt, de første 40 min gik med test billeder og fin justeringer
og check af deres instillinger var rigtigt gode, derefter film og motion håndtering,
jeg vil tro at de fleste folk ville blive meget glade for en HD82,
specielt nu da prisen er vandvittig lav !
jeg var lige ved at købe den for nogle uger siden til 22k
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:54 |
Undskyld, men du kan da ikke det end øjeblik være utilfreds over at deres udstyr ikke er bare nogenlunde korrekt indstillet, og samtidig som kunde sidde og ændre på indstillingerne.
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:38 |
TommyBoy skrev:
min AE4000 står målbart mere uskarpt, dette kan kun ses på test billeder,
når man står tæt på lærredet.
Den er 3 LCD = 100% fri for regnbuer (lige min smag)
den har sidste nye generation motion interpolation, dvs den kan selv lave mellem billeder
sådan at action køre helt perfekt glidene, ikke med grimme hak som vi er vandt til i biografen.
W6000 har ikke det mest smarte af dette
og HD82 har en ændre mode, som virker nogenlunde, dog ikke lige så perfekt som AE4000,
i den helt "perfekte" mode 3, er der dog mærkbart delay på billedet, dvs at at lyden kommer lidt for tidligt, dette kan evt løses ved at indsætte et delay i lyden, men jeg har desværre ikke en receiver med denne mulighed, derfor bruger jeg kun mode 3 når der ikke tales så meget i nogen typer film,
det er ultra let at skifte mode, på en enkelt knap når man sidder og ser film,
da en funktions knap kan defineret til hvad som helst man skulle ønske.
oh ja en AE4000 er også meget lydsvag, der er ikke noget farve hjul, og den er meget stor
dvs der er plads til store blæsere den køre ved lave omdrejninger = lav lyd.
linse justeringerne er også via remoten, jeg savner lidt en linse man selv skal dreje for at stille focus, men sådan er fremtiden åbenbart, det kræver lidt træning at finde ud af at trykke op og ned
for at ramme det bedste focus punkt, men dette er heldigvis ikke noget man har brug for hver dag.. |
man behøver altså ike noget testbillede for at konstatere at en dlp er mere skarp end lcd. Så kigger du med "farvede" briller.
hvis det ikke var på grund af regnbuer, så er der altså ikke ret meget der peger på en LCD. Når LED kommer ned i et prisleje hvor alle kan være med , er jeg ret sikker på at LCD dør.
jeg har selv haft LCD. en af de ting jeg syntes at der ikke var til at leve med var konvergens.
hvorfor valgte du W6000 til at starte med?
i min verden skal en projektor kun projektere det som kommer ind..............hverken mere eller mindre.
|
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 02:21 |
der er også konvergens fejl på DLP'er, det er bare meget mindre,
grunden til dette er at RGB ikke har samme bølgelængde, og derfor ikke går igennem linserne
og spejle og prismer på helt samme måde, og vil derfor ikke ramme samme pixel på lærredet,
dette kan man se på test billeder, når man står helt oppe ved billedet.
Det er rigtigt at denne fejl er tydeligt mere, på en 3LCD projektor i samme pris kategori,
men igen sådan noget er i detaljer der ikke kan ses fra sofaen, hvor film bør ses..
du ser ikke nogen sidde med et mikroskob foran deres plasma skærm vel ?
så ser man også tydelige RGB strejer, det er jo helt forfærdeligt ...
for at kunne udnytte den lidt mere skarphed en DLP har, skal du have meget gode øjne,
sidde meget tæt på, samt have helt specielle film,
men for mig og min smag var det vigtigere at få et 100 % regnbue frit billede,
det kan sagtens være at andre har anden top prioritet, og derfor bør vælge noget andet.
jeg valgte en W6000 til at starte med pga prisen og skarpheden og gode anmeldelser,
men kunne ikke leve med regnbuen..
ja en projektor skal kunne levere det mest korrekte billede, uden at ændre på det,
men den perfekte projektor eller det perfekte TV findes ikke,
alle produkter har fordele og ulemper på et eller flere punkter, det er netop derfor at
der findes så kattens meget at vælge imellem.
Redigeret af TommyBoy - 29-Maj-2010 kl. 02:25
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 10:33 |
TommyBoy skrev:
for at kunne udnytte den lidt mere skarphed en DLP har, skal du have meget gode øjne,
sidde meget tæt på, samt have helt specielle film, |
Det er jeg nu overhovedet ikke enig i. Det drejer sig mere om referencer og om hvor perfektionistisk man er. At vide hvad man skal kigge efter, og om man interesserer sig for forskellene, med andre ord. Bedste bevis på det: Jeg har IKKE "meget gode øjne", tværtimod er mit syn bevisligt dårligere end gennemsnittet... alligevel får jeg tit skyld for at "kunne se græsset gro", og at kunne se ting som "almindelige" brugere ikke kan. Det kan jeg måske nok, men det har intet med fysiske evner at gøre.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 10:41 |
TommyBoy skrev:
men ærligtalt, det bør man have styr på i et demo lokale, |
Jeg er enig i at "man" burde have styr på det, men det er bare sådan at så længe kunderne automatisk forventer dét, så bruger butikken sjældent ret meget energi på det. De fleste projektor-opstillinger jeg har set i forretninger har mildt sagt ikke båret præg af at man har haft "styr på det"...
Det er i det hele taget et problem som er svært at få has på, men folk bliver mere og mere vant til dårlig demonstration (og kvalitet og service i det hele taget), og derfor falder de krav der stilles til butikkerne. Folk antager per automatik at når man går ind i en forretning, så ved sælgerne naturligvis en hel masse om de ting de sælger. Hvorfor skulle de dét, så længe man som kunde ikke stiller noget nævneværdigt krav om dét?
Jeg havde for nyligt en oplevelse med en kunde der kommer ind i butikken, meddeler at han har været i tre forskellige radio-forretninger for at kigge efter nye højttalere, men har ikke lige fundet det rigtige. Jeg sætter en af de mindste og billigste højttalere i butikken på, og manden er ved at falde ned af stolen - så god lyd havde han aldrig hørt før! Dét synes jeg sgu er tragisk, når han lige har været i tre butikker og hørt på højttalere!
Vi kan så godt blive enige om at det kan være SVÆRT som kunde at gennemskue hvilke butikker der har styr på det, og hvilke der ikke har.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 11:01 |
fedt, jeg håber han smuttede med de højtalere, det er jo perfekt hvis performance
og ønske og smag og pris passer til kunden, så er der win win..
Det er MEGET svært at købe og vælge projektore og højtalere,
da rigtigt mange andre ting spiller ind i den oplevelse som kunden får,
du ved selv hvor vigtigt lærredet og kalibringer er, mekanisk montering, HDMI kabler
og gode signaler at teste med, mørklægning, samt om kaffen og servicen er god.
|
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 11:05 |
TommyBoy skrev:
der er også konvergens fejl på DLP'er, det er bare meget mindre,
grunden til dette er at RGB ikke har samme bølgelængde, og derfor ikke går igennem linserne
og spejle og prismer på helt samme måde, og vil derfor ikke ramme samme pixel på lærredet,
dette kan man se på test billeder, når man står helt oppe ved billedet.
Det er rigtigt at denne fejl er tydeligt mere, på en 3LCD projektor i samme pris kategori,
men igen sådan noget er i detaljer der ikke kan ses fra sofaen, hvor film bør ses..
du ser ikke nogen sidde med et mikroskob foran deres plasma skærm vel ?
så ser man også tydelige RGB strejer, det er jo helt forfærdeligt ...
sidde meget tæt på, samt have helt specielle film,
men for mig og min smag var det vigtigere at få et 100 % regnbue frit billede,
det kan sagtens være at andre har anden top prioritet, og derfor bør vælge noget andet.
jeg valgte en W6000 til at starte med pga prisen og skarpheden og gode anmeldelser,
men kunne ikke leve med regnbuen..
ja en projektor skal kunne levere det mest korrekte billede, uden at ændre på det,
men den perfekte projektor eller det perfekte TV findes ikke,
alle produkter har fordele og ulemper på et eller flere punkter, det er netop derfor at
der findes så kattens meget at vælge imellem. |
jeg må tilstå at det virker som om at du valgte W6000 da den på alle punkter, bortset fra regnbuer var den bedste....................hvorfor ellers vælge den. Det virker som om at du er meget grundig, så jeg har svært ved at tro på , at du "bare" tog det der var først for. Ny har du så valgt en LCD projektor, så alle de ting som var årsag til at du valgte W6000 bliver nu mannet i jorden som være ikke eksisterende når man ser film. jeg har efterhånden ædt mig igennem nogle projektore, og forskelllen er altså til at få øje på...........................og jeg har aldrig brugt testbilleder
|
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 11:06 |
angående skarphed og opløsning,
et 200cm bredt billede i 1980 opløsning, er 1 pixel 1mm bred !!
en tændstik er 2mm bred dvs den halve opløsning :-)
kik fra sofaen 3-4m væk og se om du kan tælle tændstikker ved siden af hinanden,
svært ik
|
|
|