Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 12:09 |
TommyBoy skrev:
angående skarphed og opløsning,
et 200cm bredt billede i 1980 opløsning, er 1 pixel 1mm bred !!
en tændstik er 2mm bred dvs den halve opløsning :-)
kik fra sofaen 3-4m væk og se om du kan tælle tændstikker ved siden af hinanden,
svært ik |
det var dog det dårligste argument jeg længe har hørt. Det du siger er............ hvis man ikke kan tælle pixel , fra hvor man ser.........er der heller ikke nogen synlig forskel på skarpheden
hvorfor ikke nøjes med 720p når man alligevel ikke kan tælle pixel?
drop nu alt den teori og brug øjnene til rigtige billeder istedet for.
|
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 11:14 |
p.las skrev:
Nikodk skrev:
TommyBoy skrev:
Den HD82 er sat op i hifiklubben på åbulevarden til demo,
og man må gå ud fra at de har gjort sig umage med at montere den perfekt lige i loftet :-)
men billedet er mildest taget ikke firkantet og passer ikke i rammen,
og lige meget hvad jeg justerede på, lykkedes det ikke at opnå bedre eller godt nok resultat til min smag,
om grunden er helt skæv monterng tør jeg ikke udtale mig om.
Det er klart at bedst billede opnås ved slet ikke at bruge keystone,
men igen, checkop på dette, og husk lige at prøve at indstille keystone på den, og se så hvad jeg mener. jeg tror faktisk at det er en optisk justering, det kan forklare den lange respons tid,
når man trykker på knappen, i øvrigt syndtes jeg også at fjernbetjæningen virkede lidt døv :-)
måske bare flade batterier.. eller meget mørke vægge der ikke reflektere IR så godt. |
netop ovennævnte gør at det nærmest er umuligt at få en seriøs demo i hifiklubben.
Alt for mange kunder piller og justerer på projektorerne i mere eller mindre rigtig retning.
Der skal ikke pilles ved en projektor, når først den er hængt op |
jeg hader når billedet ikke er 100% lige. jeg bruger dog selv at have ca 2rækker pixels ude i masken. men hvis man skal have en vision om at billedet kommer fra lærredet, og ikke er projekteret, skal det være lige i skabet. Min sim2 prokejtor er dog snorre-lige |
TommyBoy
Keystone skalerer et billede med paralaksefejl til en plan flade. Nødvendigheden af keystone opstår når billedplan og lærredsplan ikke er parallelle
Projektoren kan godt forskydes op og ned, hvilket kan kompenseres med lensshift (vertical). HVIS projektoren også har horizontal lensshift, KAN man også forskyde den til en af siderne. Lensshift er en optisk korrektion, der ikke ødelægger billedet.
Keystone er en ødelæggende skalering og kun brugbar til at justere på forkert opsætning. Keystone er fuldstændig unødvendig.
Lensshift er en god ting, der giver mulighed for forskellige placeringer af projektoren. DLP har vistnok stadigvæk ikke horizontal lensshift og SKAL derfor placeres nøjagtigt midt for lærredet i det vandrette plan. Vertical lensshift bruges til at kunne flytte billedet op og ned. LCD med horizontal lensshift kan også forskydes til siden. MEN billedplan og lærredsplan SKAL ALTID være parallelle.
Her lige et link: http://en.wikipedia.org/wiki/Keystone_effect
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 19:07 |
yes jeg er skam med, jeg bruger ikke selv keystone da jeg bare kan bore nogle flere huller i loftet
til det hele sidder perfekt,
men jeg har da lov til at afprøve systemet på diverse projektore og danne mig et overblik og indtryk
af hvordan det er implementeret i diverse projektore,
jeg tror det mest bruges når man laver hurtige opstillinger af en projektor på et bord og ser en film for en enkelt aften hos nogle venner.
jeg siger bare at det er fra lækkert til elendigt på diverse typer, om dette er noget man vil vide eller bruge til noget er op til en selv.
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
FNørd
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 19:12 |
TommyBoy skrev:
yes jeg er skam med, jeg bruger ikke selv keystone da jeg bare kan bore nogle flere huller i loftet
til det hele sidder perfekt,
men jeg har da lov til at afprøve systemet på diverse projektore og danne mig et overblik og indtryk
af hvordan det er implementeret i diverse projektore,
jeg tror det mest bruges når man laver hurtige opstillinger af en projektor på et bord og ser en film for en enkelt aften hos nogle venner.
jeg siger bare at det er fra lækkert til elendigt på diverse typer, om dette er noget man vil vide eller bruge til noget er op til en selv. |
Opfattede det bare som om du anbefalede trådstarter at se om keystone virkede ordentligt - og det er jo totalt ligegyldigt i en tråd hvor der spørges "Hvad skal jeg kigge efter".
Keystone er OUT
|
|
pmalm
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
|
Sendt: 30-Maj-2010 kl. 19:19 |
Jeg var i Hifiklubben igår(lørdag) og se på de to projektore. W6000 kunne jeg ikke se, da der ikke var sat strøm til deres nye lærred... Men fik da demostreret HD82. Jeg kunne intet se til regnbueeffekten, der skullle vidst heller ikke være så meget på denne... Og eftersom jeg har frie indstallations muligheder, så tror jeg at valget ender på HD82, men nu skal jeg lige se W6000 først... Det lave støjniveau tiltaler mig også en hel del.
Redigeret af pmalm - 30-Maj-2010 kl. 19:22
|
Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 09:23 |
er W6000 og HD82 ikke i samme pris gruppe ?
hvad skal du så med W6000 ? den larmer mere
jeg har set begge og HD82 vinder klart
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 11:58 |
TommyBoy skrev:
jeg har set begge og HD82 vinder klart |
jeg menr simpelhen at du fejl-indformere . der er jo på ingen måder kalibreret. hvis nu manden ønsker at få den kalibreret efterfølgene? så kan han på ingen måder bruge dine udtalelser til noget. hvis han derimod ikke ønsker en kalibrering, men bare klasker den op på lofte/væggen, er det ikke længere det mest korrekte billede han går efter , men det som HAN syntes er det pæneste, og ikke hvad Du syntes.
|
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:20 |
jeg har vel lov til at skrive hvad JEG syndtes..
og JEG syndtes at en W6000 larmer mere end en HD82
samt JEG syndtes at regnbue effekten er tydeligere på en W6000,
jeg syndtes også at billedet er markant bedre på en HD82, og at den har flere brugbare features,
samt at designet af HD82 er flottere, Jeg har ikke aktier i nogen af dem.
Jeg respektere at andre kan have andre meninger og alle er velkommen til at kalibrere dem lige så meget de har lyst til for at få dem til at performe bedst muligt.
Hvilket kan give ganske store forbedringer som mange har set.
Jeg har lavet en hurtig grov justering af disse 2, same test billeder og samme gråtone justering
og samme colorbars, og det var ganske lidt der skulle hives fra fabrik default, de performer begge
ganske hæderligt, og de fleste folk vil blive glade for dem begge, men nu når folk spørger,
så forklare jeg om de små og måske ubetydeligt foreskelle som jeg har set.
|
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:35 |
p.las skrev:
TommyBoy skrev:
jeg menr simpelhen at du fejl-indformere . der er jo på ingen måder kalibreret. hvis nu manden ønsker at få den kalibreret efterfølgene? så kan han på ingen måder bruge dine udtalelser til noget. hvis han derimod ikke ønsker en kalibrering, men bare klasker den op på lofte/væggen, er det ikke længere det mest korrekte billede han går efter , men det som HAN syntes er det pæneste, og ikke hvad Du syntes. |
jeg er bange for at der er nogen der ikke går efter det mest korrekte billede, men det hvor der er mest pang på farverne. Lidt synd, men hvis man ikke har oplevet korrekt billede, eller sat sig ind i hvad det betyder, så kan øjnene jo bedst lide det billede der er mest knald på. Om det har noget at gøre med virkelighedens farver er så en anden sag.
Ja det er synd, især, når man nu bruger forholdsvis mange penge på sit setup.
en lille historie fra det virkelige liv omkring kalibrering:
Mine gamle fik nyt Samsung tv, de købte et 32" for 1,5 år siden for 9000kr det dyreste tv de nogensinde har haft. Jeg sagde så at jeg lige ville kalibrere grundindstillingerne for dem med DVE.
da jeg havde kalibreret dvd-indgangen, skiftede jeg til tv visning, hvorefter min mor sagde: Det må du lave om igen, farverne er jo helt unaturlige og forkerte!!!
Hvorefter jeg så kunne fortælle hende at jeg stadig ikke havde stillet på billedet på TV siden
Altså når man først ser hvordan det bør se ud, så vil man ikke ha unaturligt billede længere, men ha det optimale istedet. ...
ja lige en lille omvej fra tråden, men i rådgivningens ånd, synes jeg det er vigtigt at man ikke vælger skærm/projektor ud fra hvad der umiddelbart ser flottest ud, men istedet hvad der giver det mest korrekte billede.
Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så er det desværre utroligt svært at få en ordentlig demo af projektorer i forretninger som hifi-klubben, da de aldrig er indstillet korrekt.
Men husk også som Tommyboy tidligere har skrevet - man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl, for alle projektorer har deres svagheder.
Hvis ikke du ser regnbuer på HD82, så glæd dig over at du sikkert ikke er disponeret for at se regnbuer, og giv benq en chance inden du vælger. (HD82 kender jeg ikke, helt sikkert også en fin projektor)
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:52 |
TommyBoy skrev:
jeg har vel lov til at skrive hvad JEG syndtes..
og JEG syndtes at en W6000 larmer mere end en HD82
samt JEG syndtes at regnbue effekten er tydeligere på en W6000,
jeg syndtes også at billedet er markant bedre på en HD82, og at den har flere brugbare features,
samt at designet af HD82 er flottere, Jeg har ikke aktier i nogen af dem.
Jeg respektere at andre kan have andre meninger og alle er velkommen til at kalibrere dem lige så meget de har lyst til for at få dem til at performe bedst muligt.
Hvilket kan give ganske store forbedringer som mange har set.
Jeg har lavet en hurtig grov justering af disse 2, same test billeder og samme gråtone justering
og samme colorbars, og det var ganske lidt der skulle hives fra fabrik default, de performer begge
ganske hæderligt, og de fleste folk vil blive glade for dem begge, men nu når folk spørger,
så forklare jeg om de små og måske ubetydeligt foreskelle som jeg har set. |
hd82 vinder klart! er det små og ubetydelige forskelle?
self har du lov til at skrive hvad du syntes.
men......... med de spørgsmål du har stillet i andre tråde, syntes jeg ikke at det bære præg af ,at din erfaring, eller ekspertice er særlig stor. og det er der intet galt i.
men du skriver jo netop at hd82 er en klar vinder..........IKKE at DU syntes at det er en klar vinder.
nu skriver du at billedet er markant bedre på en hd82..........kan du forklare hvordan.
JEG syntes at det er det samme som at prøvekøre to biler, hvor der mangler luft i hjulene og begge køre heller ikke på alle cylindre
Redigeret af p.las - 31-Maj-2010 kl. 12:56
|
|
|
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 12:54 |
Nikodk skrev:
p.las skrev:
TommyBoy skrev:
jeg menr simpelhen at du fejl-indformere . der er jo på ingen måder kalibreret. hvis nu manden ønsker at få den kalibreret efterfølgene? så kan han på ingen måder bruge dine udtalelser til noget. hvis han derimod ikke ønsker en kalibrering, men bare klasker den op på lofte/væggen, er det ikke længere det mest korrekte billede han går efter , men det som HAN syntes er det pæneste, og ikke hvad Du syntes. |
jeg er bange for at der er nogen der ikke går efter det mest korrekte billede, men det hvor der er mest pang på farverne. Lidt synd, men hvis man ikke har oplevet korrekt billede, eller sat sig ind i hvad det betyder, så kan øjnene jo bedst lide det billede der er mest knald på. Om det har noget at gøre med virkelighedens farver er så en anden sag.
Ja det er synd, især, når man nu bruger forholdsvis mange penge på sit setup.
en lille historie fra det virkelige liv omkring kalibrering: Mine gamle fik nyt Samsung tv, de købte et 32" for 1,5 år siden for 9000kr det dyreste tv de nogensinde har haft. Jeg sagde så at jeg lige ville kalibrere grundindstillingerne for dem med DVE.
da jeg havde kalibreret dvd-indgangen, skiftede jeg til tv visning, hvorefter min mor sagde: Det må du lave om igen, farverne er jo helt unaturlige og forkerte!!! Hvorefter jeg så kunne fortælle hende at jeg stadig ikke havde stillet på billedet på TV siden
Altså når man først ser hvordan det bør se ud, så vil man ikke ha unaturligt billede længere, men ha det optimale istedet. ...
ja lige en lille omvej fra tråden, men i rådgivningens ånd, synes jeg det er vigtigt at man ikke vælger skærm/projektor ud fra hvad der umiddelbart ser flottest ud, men istedet hvad der giver det mest korrekte billede.
Som jeg tidligere har skrevet i denne tråd, så er det desværre utroligt svært at få en ordentlig demo af projektorer i forretninger som hifi-klubben, da de aldrig er indstillet korrekt.
Men husk også som Tommyboy tidligere har skrevet - man skal naturligvis også vælge den man selv synes har færrest fejl, for alle projektorer har deres svagheder.
Hvis ikke du ser regnbuer på HD82, så glæd dig over at du sikkert ikke er disponeret for at se regnbuer, og giv benq en chance inden du vælger. (HD82 kender jeg ikke, helt sikkert også en fin projektor)
|
det med regnbuer har jeg fundet ud af stiger i takt med at man har meget lys i pæren. Man kan ihvertilfælde se det tydeligere. da mange projektore mister lys efter kalibrering..............ja, så bliver regnbuerne mindre tydeligere
|
|
|
pmalm
Super bruger
Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Point: 433
|
Sendt: 31-Maj-2010 kl. 19:08 |
Jeg lå iøvrigt mærke til at HD82 hang på en sådan måde så linsen pegede en lille smule opad og på W6000 pegede den nedad.. Skal en projektor ikke hænge helt vandret??
Og mange tak for jeres kommentare,
|
Mvh Peter
LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
|
|