recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad synes I om dette valg af HT kabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad synes I om dette valg af HT kabler?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
smiletime Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 252
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad synes I om dette valg af HT kabler?
    Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 21:50

Først havde jeg kigget på Tara Labs Helix 6 højttalerkabel, men fåes mindst i 3 meter. Jeg har kun brug for 1½ meter til højre og venstre gulvhøjttalere, og 1 meter til centeren. Der er tale om B&W XT4 og B&W XTC. Har haft kigget efter TMC, da de kan fåes til 1 meter og opefter. Det bliver en meget billigere løsning, hvis jeg får dem i den passende længde.

TMC Gold Label Reference

Nogen der har erfaren med dette højttalerkabel? Det skal både bruges til musik og film, og alt sammen skal tilsluttes til THULE Sphere AV120 surroundforstærker. Skal selvfølgelig også have B&W XT2 til surround. Der regner jeg med at bruge Flatline Gold MKII kabler, da de skal gå ind under sofatæppet.

Tror I det vil være en god eller dårlig kombination? Jeg er lidt lost med, at man skal passe på, at lyden ikke bliver for lys, mørk og alle de udtryk I kommer med herinde, som ikke siger mig ret meget. Håber at I kan hjælpe mig lidt på vej.

Redigeret af smiletime - 29-Oktober-2006 kl. 21:51
Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2005
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 22:35

Jeg tror du vil få en række "religiøst" prægede kommentarer om dette emne.

Min holdning er at du skal ha' masse kobber og det får du ganske simpelt ved at købe en almindelig ledning med 4 eller 6 mm2 i hver leder.

Se evt. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16613

Til top
nubus Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-September-2006
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 23:04
Super aktuelt - skal selv til at købe kabel og har læst fra A til Å - det viser sig at når man fjerner den sorte magi, forhandlerne, producenterne og bladene (der lever af kabelannoncer) - så er det mængden af kobber og at det er iltfrit (OFC) så det bevarer kvaliteten, der tæller.

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Du kan selv regne på det. Kobber har en modstandsfylde på 0,0175 ohm pr. meter v. 1 mm2. Dvs. 5 meter, 2,5 mm2 tykkelse: (0,0175x5)/2,5 = 0,035 ohm, hvilket skal holdes op mod at du kører med 8 ohm mod højttalerne, så du er under 5% hvilket skulle være OK. Skifter du fra 2,5 til 4 mm2 vil du få et endnu bedre resultat osv indtil du har en halv kobbermine fra Zambia plantet i stuen (så hellere besøge landet). 2,5 mm burde være OK - 4 mm rigeligt.

Alt i alt kunne jeg godt tænke mig et fælleskøb på 4 mm2 OFC ledning i ruller á 50 meter. Bare lige et hint til TC og de andre om snart at få den slags på programmet - og ikke bluffe folk med 10.000,- for 1 meters kabel.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu