|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Forfatter | |
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
![]() |
9-ck ->
Gå ind i "Lagerstyring", vælg fanebladet "Harddiskstyring", vælg din disk og klik på "S.M.A.R.T.-oplysninger", der er der noget der hedder Load_Cycle_Count (LCC)
|
|
![]() |
|
9-ck ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2008 Status: Offline Point: 130 |
![]() |
Tak. Har følgende data for LCC. Nogen der kan kommentere på disse tal
![]() Værdi: 179
Værste: 179
Tærskel: 000
Status: OK
Rå data: 63993
|
|
![]() |
|
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
![]() |
Lige knap 64000 virker rimelig højt. Hvor lang tid har du kørt med diskene?
|
|
![]() |
|
![]() |
@Hanzoy! De har kørt siden primo februar (dvs. 2 mdr.). Jeg har rippet CD- og DVD-samlingen og lagt på serveren. 435GB i alt.
Redigeret af 9-ck - 30-Marts-2011 kl. 16:17 |
|
![]() |
|
![]() |
Ja så er det alt for højt. Mine harddiske blev sat i, i slutningen af januar, så også 2 måneder gammel og de står på 1200 lige nu. Så jeg vil anbefale dig at køre WDIDLE3.
|
|
![]() |
|
![]() |
@Hanzoy!
Tak. Beklager men her er jeg ude på dybt vand. Kan du hjælpe med en uddybende forklaring på pkt. 2, 3 og 5.
1) Download WDIDLE3 fra her. 2) Opret en USBBOOT, hvorfra du kan få adgang til DOS-miljøet. (Der henvises til http://blogs.oreilly.com/digitalmedia/2004/10/utility-to-make-usb-flash-driv.html ) - Har kigget på linket men blev ikke klogere mht. hvorledes dette skal gøres. Er det bare et spørgsmål om at få bootet fra USB? - På PC tror jeg jeg har en ide om hvardan dette skal gøres - men fra Synology'en aner jeg det ikke. 3) Tilknyt WD-drevene til moderkortet på computeren. - Hvilket moderkort på hvilken computer? NAS'en? - Hvis ikke NAS'en, hvordan tilknytter jeg drevet til en PC / mac? 4) Genstart computeren, og gå til DOS-miljøet. 5) Indtast WDIDLE3 /S300. - Hvor i DOS-miljøet skal dette intastes? 6) Operationen er gennemført, hvis du ser meddelelsen “Idle 3 timer is enabled and set to 300 (five minutes)”. 7) Hvis du stadig ikke kan bruge det eller har andre forespørgsler om dette problem, skal du kontakte Western Digital På forhånd tak!
|
|
![]() |
|
![]() |
9-ck -> Det er noget der skal bootes fra USB ja eller brændes på en cd og boote fra den, hvis man hellere vil det. Inde på http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=124&t=20907&start=30 er der en der har lavet en iso fil med alt det du skal bruge (se nederste post på siden). Brænd det på en cd og den skal du boote op fra på din pc. Har selv forsøgt at downloade iso filen og boote op i et virtuelt miljø, virkede ganske udemærket. inden du sætter cd'en i pc'en og booter op fra cd'en, skal du have dine Western Digital diske fra NAS'en, tilsluttet til bundkortet på din pc. Når du booter op fra cd'en skal du trykke på enter inden 15 sekunder, så vidt jeg husker, for at bekræfte at du virkelig vil, boote fra din cd. Derefter, når den har tænkt lidt over det og indlæst nogle kommandoer, skal du skrive WDIDLE3 /S300 og trykke på enter. Så er det der gerne skal stå, at det er gennemført. Sluk computeren sæt dine diske over i NAS igen og tænd for den. Det skulle egentlig gerne være det :) Skal lige siges jeg ikke selv har prøvet tricket på nogle Western Digital diske og ifølge flere fra Synology's forum skulle man heller ikke miste data, men de rådede dog til at tage backup. Og just in case, sæt dine Western Digital diske i, samme sted som de sad inden du tog dem ud. Ved ikke om det er lige meget de ikke sidder samme sted i NAS'en, men det skader jo aldrig at være sikker. Hvis det ikke lykkedes, må du jo lige skrive. Også kan du jo lige holde øje den næste uges tid, inde i "S.M.A.R.T.-oplysninger", at Load_Cycle_Count, ikke fortsat stiger voldsomt ;) Redigeret af Hanzoy - 03-April-2011 kl. 01:49 |
|
![]() |
|
![]() |
@Hanzoy!
Tak for hjælpen. Tænkte nok at jeg skulle have diskene koblet på en PC. Jeg har ingen stationære PCer her i hjemmet (og jeg går ud fra at det giver lidt udfordringer hvis de skal kobles op på en bærbar
![]() I lyset af den for mig
![]() 100MB overførsel via netkabel: 516 Mbps (writing) og 1.534.105 Mbps (reading)
100MB overførsel via trådløst net: 497 Mbps (writing) og 1.551.821 Mbps (reading)
Jeg har som tidligere nævnt et set up med en dir-665 gigabit router hvortil med Synology er koblet. Er der nogen der kan kommentere på resultatet af hastighedstesten?
Er der nogen der kan verificere lødigheden af ovennævnte program til hastighedstest?
På forhånd tak.
Redigeret af 9-ck - 03-April-2011 kl. 11:07 |
|
![]() |
|
Kratz ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
![]() |
Mange tak for linket Torben! Jeg er nu nået til stadiet hvor jeg skal have kørt programmet på diskene, og her kommer mine IT færdigheder desværre lidt til kort. Der er i hvert fald enkelte dele af processen jeg er usikker på. Her er beskrivelsen fra Synology:
At få hentet og udpakket programmet går nemt nok. At få lavet en bootable USB gik sådan set også fint, men herfra kommer jeg i tvivl og har følgende spørgsmål: - Jeg går ud fra programmet skal gemmes på den netop klargjorte USB? Det fremgår ikke af vejledningen (men er måske åbenlyst). - Genstart og gå til DOS-miljøet. Går ud fra dette gøres ved at boote fra USB? - Kan man i programmet vælge hvilke(n) harddisk(e) som skal køres? Hvis ikke er det nok smart at frakable eksisterende harddiske i computeren for ikke at få dem involveret. Håber Torben eller andre kan hjælpe mig afklare processen.
|
|
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Kratz!
Jeg har dyrket emnet en del de seneste par dage og fundet hjælp på Synologys hjemmeside mht. hvorledes man laver boot-filen samt en fin lille video på Youtube. Jeg har desværre ikke mulighed for at hjælp dig yderliggere før i aften.
Jeg har ikke selv kørt wdidle3 endnu da jeg skal have anskaffet mig en converter således at jeg kan koble min SATA300 diske op til mit gamle motherbord der kun har ATA eller IDE/EIDE forbindelse (ja jeg har ikke helt styr på betegnelserne - dette er ukendt territorie for mig også).
Følges op i aften...
|
|
![]() |
|
Kratz ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 284 |
![]() |
Tak for tilbagemeldingen 9-ck!
Tror nok jeg har styr på processen til og med oprettelsen af bootable USB. Det er herfra jeg er i tvivl.
|
|
Panasonic TX-P55VT60, Yamaha DSP-Z7, B&W XT-serien, Oppo BDP-83SE, Panasonic DMP-BDT220
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Kratz!
Prøv lige at kig på dette link. Jeg sider selv og slås med at få det til at virke så...
http://www.youtube.com/watch?v=gqY5zlCXQmU&feature=related
Jeg har levet en boot disk iht. dette link
http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=39737&start=90 - men kan ikke få min HDD til at boote fra den. Redigeret af 9-ck - 11-April-2011 kl. 18:17 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |