recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke (for)forstærkere lyder neutrale?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke (for)forstærkere lyder neutrale?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke (for)forstærkere lyder neutrale?
    Sendt: 14-Juni-2024 kl. 02:01
Hej folkens,

Jeg har prøvet lidt forskellige budgetvenlige Denon, NAD, Yamaha, Cambridge Audio og en enkelt Onkyo stereo (for)forstærkere. Jeg har ikke dem allesammen mere, så jeg kan ikke fortælle præcis hvilke modeller.

Onkyo’en (A-9310) lyder ret varm, men også lidt tør/flad.

Alle de ændre læner sig mere eller mindre til den lyse side, synes jeg. Når de parres med neutrale eller lyse højttalere så skal man ikke skrue specielt meget op før lyden bliver for skarp/lys og hård. 

Jeg har prøvet at parre nogle mørklydende højttalere med NAD forforstærkere, og en lidt varm effektforstærker, og det lød meget bedre, i mine øre, kontra samme kombi, men med neutrale højttalere, også når jeg skruer op. Det er som om mine øre er mere følsomme overfor lyde i ca. 500/600 hz til 5000/6000 hz, det lyder som om de toner bliver uproportionalt højere end resten, især ca. 800 hz til ca. 4500hz.

Jeg kunne godt tænke mig at høre højttalerne uden, at lyden bliver farvet af (for)forstærkeren (tror en af mine effektforstærkere er tæt på neutral). Så kan jeg finde ud af hvilke slags lyd/højttalere jeg er til, og de kan så parres med neutrale (for)forstærkere.

Så mit spørgsmål er, hvilke budgetvenlige (for)forstærker-mærker betegnes som typisk neutrale, måske lidt varme?

Mange tak. Smile


Redigeret af HessiDude - 14-Juni-2024 kl. 02:05
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 10:04
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 10:55
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Rotel forstærkere er noget af det mest neutrale man kan få.




Takker. Er Rotel noget du selv har erfaring med?

Har kigget på disse 2, lidt mere budgetvenlige, modeller. Big smile
https://www.dba.dk/forforstaerker-rotel-ro/id-1114058908/
https://www.dba.dk/forstaerker-rotel-ra-1062-60/id-1114048114/
Ja jeg havde en Rotel forstærker på prøve og havde på det tidspunkt Dynaudio højttalere. Den blev returneret fordi lyden blev for korrekt og tam. Det er jo en smagssag, men jeg er mere til lyden af mine B&W med over 40 år på bagen, drevet af en potent forstærker der kan styre bassen præcist, levere en naturlig mellemtone, og en tydelig diskant der ikke er skinger. Den potente forstærker er pt en Marantz 7011, og har tidligere været flere årgange Pioneer top forstærkere.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af HessiDude HessiDude skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Rotel forstærkere er noget af det mest neutrale man kan få.




Takker. Er Rotel noget du selv har erfaring med?

Har kigget på disse 2, lidt mere budgetvenlige, modeller. Big smile
https://www.dba.dk/forforstaerker-rotel-ro/id-1114058908/
https://www.dba.dk/forstaerker-rotel-ra-1062-60/id-1114048114/
Ja jeg havde en Rotel forstærker på prøve og havde på det tidspunkt Dynaudio højttalere. Den blev returneret fordi lyden blev for korrekt og tam. Det er jo en smagssag, men jeg er mere til lyden af mine B&W med over 40 år på bagen, drevet af en potent forstærker der kan styre bassen præcist, levere en naturlig mellemtone, og en tydelig diskant der ikke er skinger. Den potente forstærker er pt en Marantz 7011, og har tidligere været flere årgange Pioneer top forstærkere.
Tak for info. hmmm... synes jeg læser et par steder på nettet at Rotel er en smule mere lyse/aggressive i lyden en NAD, især i den budgetvenlige ende. Wacko
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 12:43
Jeg kan bare mærke i ørene, og hovedet, at med en NAD C165BEE (neutral efter sigende), en Classic 8.0b (ret varm siger de) og buchardt S400 MkII (neutral/balanceret) bliver lyden meget træls når jeg skruer op. Især ved de nævnte 500/600 hz til 5000/6000 hz. I moderat og lav volume lyder det ret lækkert. Det er vel at mærke i mit MEGET livlige rum. Skifter jeg højttalerne ud med buchardts P300 (meget mørke og bastunge), så lyder det MEGET mere balanceret især når jeg skruer op, igen i min MEGET livlige rum, men ved moderat og lav volume lyder de en my for mørke, og så savner jeg den luftige og overskudsagtige lyd fra S400 MkII, som også er lidt mere detaljeret.

Hos buchardt, i deres demorum, som er akustisk behandlet (ikke i en voldsom grad), hørte jeg begge, både med deres I150 (uden rumkorrektion) og ovenfornævnte grej. Der kunne jeg bedst lide S400 MkII. I150'eren er lidt neutral, måske en my varm, min kombo var noget mere lys. Vi prøvede lidt forskellige komboer, og ud fra kun den lyttesession lyder NAD'en noget lys og Classic'en noget varm.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 13:17
Prøvede Nad forforstærker med surround, da det blev moderne. Synes bare den var for mørk og bastung i lyden. Træls er meget rigtigt beskrevet ved høj vol. Buchardt kender jeg ikke selv, men har hørt det er en god højttaler.

Jeg har kun oplevet én gang at spille en stue op med 100 rene watt fra en Pioneer SC 8300 surround. B&W har indbygget sikring der slår fra over 100 watt. Og det var forvrængningsfrit helt oppe på de 100 watt og tordnende højt.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10386
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

men jeg er mere til lyden af mine B&W med over 40 år på bagen


Hvilken model er det? Jeg har selv et sæt B&W DM12 som jeg købte i marts 1982. Synes stadig de lyder som nye, men mine ører er jo også blevet ældreSmile. P.t. kører de med en Yamaha receiver. Har tidligere haft en Rotel forstærker som jeg var rigtig godt tilfreds med.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 15:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

men jeg er mere til lyden af mine B&W med over 40 år på bagen


Hvilken model er det? Jeg har selv et sæt B&W DM12 som jeg købte i marts 1982. Synes stadig de lyder som nye, men mine ører er jo også blevet ældreSmile. P.t. kører de med en Yamaha receiver. Har tidligere haft en Rotel forstærker som jeg var rigtig godt tilfreds med.

Flemming
Dem har jeg også haft, de spiller godt. Men storebror går mere i dybden.

Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2024 kl. 17:39
En Audiolab, Rotel eller Cambridge vil nok ikke være det værste du kan få prøvet af, nu hvor du har prøvet så meget andet og især NAD, som egentlig laver nogen dejlige forstærkere med sprød og varm lyd IMO.
Ups, du havde prøvet Cambridge.


Redigeret af Jespus - 14-Juni-2024 kl. 17:44
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2024 kl. 02:24
Her er et tip. Få din kone / kæreste / ven / tilfældig hjemløs til at hjælpe dig med at lave en blindtest mellem den billigste forforstærker som har den funktionalitet du søger og en dyr forforstærker. Brug pengene du har sparet på nogle gode højttalere.

Hvis det ikke kan ses i en frekvenskurve så er det løgn. Med mindre din forstærker har DSP, er defekt eller designet til at forvrænge (rør), så lyder den ikke varm, kold tør eller andre besynderlige adjektiver som hifi folk bruger i flæng.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2024 kl. 10:56
Beklager. Dobbelt svar. 


Redigeret af HessiDude - 18-Juni-2024 kl. 12:51
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu