recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke (for)forstærkere lyder neutrale?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke (for)forstærkere lyder neutrale?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2024 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Her er et tip. Få din kone / kæreste / ven / tilfældig hjemløs til at hjælpe dig med at lave en blindtest mellem den billigste forforstærker som har den funktionalitet du søger og en dyr forforstærker. Brug pengene du har sparet på nogle gode højttalere.

Hvis det ikke kan ses i en frekvenskurve så er det løgn. Med mindre din forstærker har DSP, er defekt eller designet til at forvrænge (rør), så lyder den ikke varm, kold tør eller andre besynderlige adjektiver som hifi folk bruger i flæng.
Lad mig sige det sådan. I et testscenarie, hvor det eneste der blev skiftet imellem var forforstærkeren, var der tydelig forskel. Jeg vil påstå at alle kan høre den forskel. Intet af det lød defekt, men tydelig forskel var der, især i mellemtonen (vil mene omkring 800 hz til 5000 hz, vokaler, lystlydende instrumenter, lilletromme og bækkener). Jeg ved ikke om forskellen kan måles. Jeg har ikke prøvet, og det gjorde vi heller ikke hos Buchardt. Smile

Jeg giver gerne demoer, man må gerne komme og lytte hos mig hvis man vil. Smile

Jeg bruger mine øre (og lidt mine øjne Big smile) til at finde ud af om det er noget der falder i min smag. Jeg bruger bl.a. reviews og målinger til at få en indikation på hvad der kunne være noget for mig.

Min pointe er, at jeg gerne vil finde højttalere jeg kan lide, og jeg vil gerne teste dem med en budgetvenlig (gerne brugt) (for)forstærker (og evt. effektforstærker), som ikke farver lyden, og hvor der er konsensus om, at den lyder neutral, og ikke farver lyden.

Jeg synes jeg bliver forvirret jo mere jeg prøver at finde på nettet. Der er delte meninger om hvorvidt NAD, Rotel og Audiolab er neutrale eller til den lyse side. Overvejede ellers at prøve noget Rotel (A14, RA-1520, RC-990BX, RC-970BX) eller Audiolab (7000a).


Redigeret af HessiDude - 18-Juni-2024 kl. 15:34
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2024 kl. 08:33
Det var ikke for at starte et skænderi, men du kan ikke høre forskel. Du tror du hører forskel men din hjerne snyder dig. Hvis du ikke ved hvilken forstærker, der lyttes til så kan du ikke skelne dem.


Mig bekendt laver Buchhardt ikke forstærkere, andre end dem der er bygget ind i deres højttalere. Højttalere lyder forskelligt.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2024 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Det var ikke for at starte et skænderi, men du kan ikke høre forskel. Du tror du hører forskel men din hjerne snyder dig. Hvis du ikke ved hvilken forstærker, der lyttes til så kan du ikke skelne dem.


Mig bekendt laver Buchhardt ikke forstærkere, andre end dem der er bygget ind i deres højttalere. Højttalere lyder forskelligt.
Jeg forstod det heller ikke sådan. Thumbs Up
Hehe - sjovt, at du skriver du ikke vil starte et skænderi, og samtidig gør dig til autoritet over hvad jeg kan og ikke kan høre (mener ikke noget med det, det er bare en lidt sjov sammensætning). LOL

Jeg har 2 integrerede forstærkere (Onkyo A-9310, Cambridge Audio Azure 550A), og 1 for- og effektforstærkerkombo (NAD C165BEE + Classic No. 8.0b), som jeg kan høre tydeligt forskel på, i mit setup. Jeg vil som sagt påstå, at enhver kan høre forskellen. Umiddelbart tror jeg ikke, at noget af det fejler noget, på trods af det er gammelt og brugt. Det hele lyder i hvert fald fejlfrit, bare ikke ens. Jeg deltager gerne i alle de tests og blindtests du vil lave, med nævnte udstyr/setup, og jeg vil vædde med, at jeg kan høre forskel, hver gang, og jeg tror endda, at jeg kan fortælle dig hvilken en (for/effekt)forstærker det er, i en blindtest.

Mit bud er at hvis man sammenligner "high-end" udstyr som bør være helt neutral, og med minimal forvrængning (som hverken er hørbar eller målbar), så er der ingen forskel, i hvert fald ikke en forskel vores måleudstyr eller øre kan registrere. Det er dog sagt uden, at jeg har A-B testet såkaldte "high-end" udstyr.

Buchardt laver en integreret forstærker der hedder I150.
https://buchardtaudio.com/products/i150-integrated-amplifier


Redigeret af HessiDude - 19-Juni-2024 kl. 10:35
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2024 kl. 12:20
Jeg henviser til en af de utallige tests som har været gennemført gennem tiden, og som alle har vist at under kontrollerede forhold så kan ingen høre forskel. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2024 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Jeg henviser til en af de utallige tests som har været gennemført gennem tiden, og som alle har vist at under kontrollerede forhold så kan ingen høre forskel. 
Og jeg byder en hvilken som helst test velkommen med det udstyr, som jeg hører tydeligt forskel på, og påstår, at jeg kan høre forskel på det i tests. Jeg byder også andre velkommen til at lytte til det, og påstår at de kan høre forskellen tydeligt. Smile

Tilbage til emnet... Hvilke budgetvenlige (for-/effekt-)forstærkere er der konsensus om, at de er neutrale? og med budgetvenlige mener jeg helst ikke mere end 5K (stk.), gerne under, og det er helt ok at sende mig på jagt i brugtmarkedet (giv mig mærke og model, jeg skal selvfølgelig nok selv lede og holde øje Smile).

Redigeret af HessiDude - 19-Juni-2024 kl. 12:58
Til top
Jespus Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jespus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 19:04
Da jeg skrev Audiolab tænkte jeg, det ikke ville skade at prøve en M-DAC, men den er måske lidt over budget, selv om det nok var den jeg ville gå efter, hvis jeg vel og mærke havde et kompetent effekttrin i forvejen.
LG oled, Nvidia Shield, Primare I22 dac, Rega CD, Bluesound Node, SA2.1 705+200 Ahorn
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1507
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2024 kl. 21:44
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Jespus Jespus skrev:

Da jeg skrev Audiolab tænkte jeg, det ikke ville skade at prøve en M-DAC, men den er måske lidt over budget, selv om det nok var den jeg ville gå efter, hvis jeg vel og mærke havde et kompetent effekttrin i forvejen.
hmm… det var ikke lige min DAC, som jeg forventede jeg skulle skifte ud. Wacko

Tager det lige til overvejelse. I hvert fald at prøve en DAC eller to mere.
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2024 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Uden tvivl en mission 778X


Ser spændende ud. Må lige læse op på den. Smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1507
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2024 kl. 14:20
Har du købt noget ?
Til top
HessiDude Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HessiDude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2024 kl. 07:50
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Har du købt noget ?
Nej. Først og fremmest skal jeg lave noget akustisk behandling i lytteområdet, så jeg kan finde ud af om det hjælper og hvor meget. Der efter kan jeg beslutte mig for, om det er nødvendigt at prøve en anden (for-/effekt-)forstærker. Og så er jeg lidt bekymret for at forskellen ikke er hvad jeg forventer. Når jeg læser om NAD forstærkere generelt, så får jeg et indtryk af, at deres "gamle" modeller lænede til den "varme" side, men BEE modeller og nyere er mere neutrale. Confused


Redigeret af HessiDude - 26-Juni-2024 kl. 10:25
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu