Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
|
Sendt: 28-Januar-2008 kl. 13:30 |
mgmg skrev:
Jeg har ikke bemærket nogen forskel på dd 5.1 og 2.0 i mit stereo setup. |
Dolby Digital 2.0 og 5.1 (samt DTS) er de "gamle" lydformater, med komprimeret lyd.
Dolby TrueHD og DTS-HD MA er de nye tabsfri (lossless) formater.
Der er stor kvalitetsforskel imellem de gamle og de nye lydformater.
/Lars
Redigeret af Lars - 28-Januar-2008 kl. 13:34
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
pgen
Ny bruger
Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 15
|
Sendt: 28-Januar-2008 kl. 22:41 |
Puh det er ikke let, men når ens forstærker ikke kan dekode TrueHD osv og man ikke har planer om at købe en ny forstærker der kan, så er valget jo oplagt og går på BD P1400.
Alternativt skulle man vælge PS3, men da jeg allerde har en Xbox 360, er det vel en lille smule overkill at købe en konsol til blot for at se Blu ray, men på den anden side så kan den løbende opdateres.
Men om alt andet lige, så er jeg i første omgang glad for at mit TV er kommet tilbage fra rep, det har fået skiftet panelet, lækkert at kigge på 40" sony igen og ikk 26" prosonic 
Mange tak for de gode og nyttige svar, I er velkomne til forsat at komme med input og meninger 
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12384
|
Sendt: 28-Januar-2008 kl. 23:10 |
pgen skrev:
Puh det er ikke let, men når ens forstærker ikke kan dekode TrueHD osv og man ikke har planer om at købe en ny forstærker der kan, så er valget jo oplagt og går på BD P1400.[ |
Hvorfor? Den kan ikke dekode DTS-HD MA og kommer aldrig til det, men PS3'en gør sandsynligvis, så hvis receiveren bare har HDMI og understøtter lyd via dét, så er der fuld kompatibilitet med HD-lyd. Med BD-P1400'eren bliver det aldrig til mere end TrueHD og PCM.
|
 |
mgmg
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 00:53 |
Lars skrev:
Dolby Digital 2.0 og 5.1 (samt DTS) er de "gamle" lydformater, med komprimeret lyd.
Dolby TrueHD og DTS-HD MA er de nye tabsfri (lossless) formater.
Der er stor kvalitetsforskel imellem de gamle og de nye lydformater.
|
Kan jeg få glæde af de nye formater, når lyden går gennem en 100% analog hifi stereo forstærker? I givet fald hvordan?
|
Kuro
|
 |
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 00:56 |
Naiera skrev:
S300 er den absolut mest skrabede Blu-ray afspiller på
markedet. Den kan ikke engang dekode TrueHD! Jeg har meget svært ved at
forestille mig et setup, hvor den kan være et direkte godt køb. PS3'en er en
langt bedre samlet pakke, og kommer med al sandsynlighed til også at
kunne dekode DTS-HD MA engang i den nærmeste fremtid. |
Alt det med de nye lydformater på PS3.. betyder det, at den pt. kun kan
5.1/6.1 men ikke 7.1?
|
 |
mgmg
Guld medlem
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 01:05 |
pgen skrev:
Puh det er ikke let, men når ens forstærker ikke kan dekode TrueHD osv og man ikke har planer om at købe en ny forstærker der kan, så er valget jo oplagt og går på BD P1400.[ | Hvorfor? Inden du kommer til at udnytte de nye lydformater, er den afspiller du køber nu overgået af en til det halve, som kan det dobbelte.
De BDer du får med en S300 forældes ikke med samme hastighed.
Som jeg ser det, bør du lægge vægt på billedkvaliteten. Den mangler vi stadig input om.
Hvis DIVX, H.264 og den slags er vigtigt, så bør du overveje PS3 igen.
|
Kuro
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 02:02 |
MartinJohansen skrev:
Alt det med de nye lydformater på PS3.. betyder det, at den pt. kun kan
5.1/6.1 men ikke 7.1? |
Den kan sagtens sende 7.1 ud. Jeg var tilfældigvis lige forbi lydindstillingerne efter jeg så en film tidligere.
|
 |
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 09:43 |
mgmg skrev:
Kan jeg få glæde af de nye formater, når lyden går gennem en 100% analog hifi stereo forstærker? I givet fald hvordan? |
Det eneste du vil få glæde af, er at stereolyden fra filmen vil være i en højere kvalitet end du er vant til fra DVD.
/Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
 |
pgen
Ny bruger
Oprettet: 04-Januar-2008
Point: 15
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 18:13 |
mgmg skrev:
pgen skrev:
Puh det er ikke let, men når ens forstærker ikke kan dekode TrueHD osv og man ikke har planer om at købe en ny forstærker der kan, så er valget jo oplagt og går på BD P1400.[ |
Hvorfor? Inden du kommer til at udnytte de nye lydformater, er den afspiller du køber nu overgået af en til det halve, som kan det dobbelte.
De BDer du får med en S300 forældes ikke med samme hastighed.
Som jeg ser det, bør du lægge vægt på billedkvaliteten. Den mangler vi stadig input om.
Hvis DIVX, H.264 og den slags er vigtigt, så bør du overveje PS3 igen.
|
Det er selvføligelig rigtigt, hvis man køber S300 får man jo de film med som vil kunne bruges selvom man så skifter afspiller engang når de bliver billigere og bedre. Når min forstærker så heller ikke har HDMI indgang kan jeg jo heller ikk få helt lige så godt udbytte af HD lyden som med HDMI.
Som du også skriver, hvad siger folk så omkring billedkvalitet, bruger(u)venlighed osv?
|
 |
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 29-Januar-2008 kl. 22:17 |
Naiera skrev:
MartinJohansen skrev:
Alt det med de nye lydformater på PS3.. betyder det, at den pt. kun kan 5.1/6.1 men ikke 7.1? |
Den kan sagtens sende 7.1 ud. Jeg var tilfældigvis lige forbi lydindstillingerne efter jeg så en film tidligere. |
Er det som bitstream eller PCM. Jeg var af den opfattelse, at den ikke kunne sende mere end 5.1 ud, grundet en fejl (læs billig) HDMI konstruktion.
|
 |
mgmg
Guld medlem
|
Sendt: 30-Januar-2008 kl. 00:21 |
Lars skrev:
Det eneste du vil få glæde af, er at stereolyden fra filmen vil være i en højere kvalitet end du er vant til fra DVD. |
Hehe, det eneste ... 5.1 fra DVD afspiller gennem TV til min gode gamle klasse A forstærker lyder fantastisk, så det må bare prøves!
Men hvad med billedkvalitet, hvis man sammenligner S300, PS3 og BD P 1400? Står den lige både mht. SD og HD?
|
Kuro
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 30-Januar-2008 kl. 12:58 |
PS3'en er langt foran de to andre mht. SD dvd.
Mht. til HD er det mere lige, da de alle tre BURDE kunne levere et fejlfrit 1080p ved 24 fps signal, men jeg kan kun garantere at PS3'en kan dét.
|
 |