recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken cloud løsning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken cloud løsning?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken cloud løsning?
    Sendt: 26-Marts-2013 kl. 13:08
Jeg leder efter en god cloudløsning. 

Mit behov er, at jeg selv vil kunne vælge hvilke mapper jeg tilknytter løsningen, det skal virke både på windows og ubuntu og det skal være muligt for mig at tilgå løsningen fra en browser når jeg er et sted hvor jeg ikke har mulighed for at installere klientsoftware.

Jeg startede ud med at prøve owncloud.org. Jeg har allerede serverplads ude i byen, lige pt. giver gigahost.dk mig 32 GB plads, så den lå lige til højrebenet selv om jeg slet ikke har brug for den mængde plads. Installationen af ownclouds serversoftware var supernem og 5 minutter senere havde jeg "plads i skyen". Jeg installerede windowsklienten på min gamle xp og ubuntuklienten på min ubuntu og vupti så var der syncroniseret filer på kryds og tværs. Ownclouds klient oprettede en owncloud mappe på mine computere, men jeg havde også mulighed for at tilføje mapper jeg havde i forvejen uden at behøve at flytte dem til owncloud mappen. 

Umiddelbart lige hvad jeg har brug for, men klientsoftwaren er sgutte helt færdigbagt endnu. Ubuntuklienten virkede fint den første dag, men dagen efter holdt den op med at syncronisere selv om den hævdede at den var i fuld gang. Windowsklienten er ikke meget bedre, den syncroniserer helt fint, men hvis jeg åbner et regneark jeg har liggende i en af de synkroniserede mapper på min computer så crasher ownclouds klient. Jeg bruger open office til at åbne regnearket og den lægger en lille lock-fil i mappen for at markere at regnearket er i brug, hvorefter ownclouds klient crasher når den ikke kan få lov at synkronisere den låste fil.

Jeg kan rigtigt godt lide konceptet bag owncloud, masser af gratis plads på en server du selv vælger. Når de engang får deres klientsoftware kogt færdig er det den vej jeg går, men lige pt. er den sgu for bug fyldt til mig.

Nu har jeg så prøvet dropbox, ubuntu one og google drive i stedet. De har længere tid på bagen og bedre klient software MEN det irriterer mig at jeg ikke selv kan vælge hvilke foldere jeg vil have synkroniseret. 

Alle tre løsninger opretter deres egen folder og forlanger at data jeg vil have synkroniseret skal kopieres dertil. Igen af de tre giver mig mulighed for at vælge foldere udenfor disse "hjemmefoldere" og det er bare ikke godt nok. På min ubuntumaskine kan jeg snyde programmerne ved at lave symbolske links af andre foldere, men det burde ikke være nødvendigt. 

For nu at være konkret, så har jeg mine ebøger liggende i d:\ebooks på min windowsmaskine. Når jeg låner bøger fra ereolen.dk ryger de der ind, når jeg køber bøger på nettet ryger de derind, de programmer jeg bruger til at overføre bøger til min ebogslæser bruger den mappe. I owncloud oprettede jeg bare en ekstra sync folder så den ikke kun synkroniserede owncloud mappen men også d:\ebooks - nemt.

Med dropbox, ubuntu one og google drive er jeg nødt til at kopiere indholdet af d:\ebooks manuelt til deres respektive dropbox, ubuntu one og google drive mapper hvis jeg vil have mine ebøger backup'et i skyen. I dropbox kan jeg vist installere en addon der automatisk kopierer indholdet fra d:\ebooks til \my documents\dropbox men hvor er det smarte i at skulle have tingene liggende dobbelt?

Jeg kan selvfølgelig vælge at flytte min d:\ebooks mappe permanent ind i fx. dropbox folderen, men så skal jeg til at rette i en 3-4 programmer der er vant til at bruge d:\ebooks og det er sgu også noget bøvl.

Så findes der en cloudløsning hvor jeg har mulighed for selv at tilføje hvilke mapper jeg vil have sync'et, ikke kun standardmappen, med klienter til både windows og ubuntu der rent faktisk virker og muligheden for at tilgå mine filer fra en browser når jeg er "ude i byen" et sted?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 21:59
Som lidt opfølgning på min egen tråd, så har jeg fået afprøvet lidt af hvert og røget lidt i en anden retning.

Ownclouds klienter er stadig noget hø, så jeg gav mig til at lede efter alternative webdav klienter (owncloud's serversoftware snakker webdav). Kravet var stadig at jeg selv ville have lov at vælge hvilke af mine eksisterende foldere der skulle kunne synkroniseres.

Jeg faldt over TeamDrive, de har en gratis klient (TeamDrive3) både til windows og ubuntu der bl.a. kan snakke webdav foruden TeamDrives egen kommunikationsprotokol. TD3 krypterer data inden de sendes til serveren, det er ret cool, men forhindrer i sagens natur at man efterfølgende kan hente filerne ned fra en webbrowser. Man kan godt hente filerne, men de hedder noget mystisk og bliver ikke dekrypterede med mindre man har en TD3 klient installeret med den rigtige nøgle.

TD3 klienten kører dog langt, langt bedre end ownclouds klient, ikke noget slinger i valsen, hverken under windows eller ubuntu. 

Jeg havde dog noget bøvl med at uploade store filer, jeg havde en 214 MB fil jeg gerne ville have TD3 til at lægge op på min owncloud server, men den afbrød uploadet undervejs, typisk et sted mellem 70 og 130 MB inde og startede forfra. Jeg kunne se de fejlede forsøg i mappen for slettede filer på owncloud. Jeg var ikke skide imponeret.

Det viser sig så, at webdav generelt har problemer med store filer. Når man uploader en fil ryger den først i serverens ram og bliver først skrevet til disk når uploadet er færdigt. Min owncloud ligger hos gigahost, jeg har ingen anelse om hvor meget ram jeg har til rådighed på den server, jeg gætter på jeg deler ram og hardware med rigtigt mange andre, så nogle gange har jeg nok 70 MB ram ledig, andre gange 130 MB afhængig af de andre kunders trafik på serveren.

Nu har jeg så droppet owncloud og webdav.

Nu har jeg istedet installeret TeamDrives server software lokalt på min server her i huset. Det betyder at jeg lynhurtigt kan synkronisere filer mellem min xp og min ubuntu maskine, det hele foregår over mit lokalnet. Tingene ender krypteret på min server og ukrypteret på min desktop pc og bærbare. Intet bøvl med hverken store eller små filer, det spiller bare.

Jeg fik herefter den ide at installere TD3 klienten på serveren også og bruge den til at tage en kopi af de krypterede serverfiler og gemme en kopi af dem "ude i skyen". TeamDrive har stillet 2GB gratis til rådighed, så det har jeg benyttet mig af.

Nu har jeg altså en ukrypteret kopi på min desktop og min bærbare, en krypteret kopi på min server og en krypteret kopi af den krypterede kopi på TeamDrives sky. Så hvis lynet slår ned og rister alle mine computere har jeg stadig en kopi hos TeamDrive, krypteret to gange.

Af en eller anden grund ville TD3 klienten på serveren ikke synkronisere mappen o:\serverdata direkte, så jeg kører en batchfil to gange i døgnet der kopierer fra o:\serverdata til o:\serverdata2 hvorefter TD3 klienten skovler o:\serverdata2 videre op til TeamDrives sky.

Godt med sikkerhed, godt med hastighed og godt med synkronisering..

Det eneste jeg mangler nu, er at finde en løsning så jeg kan tilgå mine mindre kritiske data fra en webbrowser når jeg er "ude i byen". Det kan være jeg bliver nødt til at installere dropbox eller tilsvarende ved siden af, det skal jeg lige have grublet over. Smile
Til top
Andyboyag Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-Marts-2013
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andyboyag Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 15:11
Aner ikke om de kan hjælpe dig - men har du forsøgt at tage et kig på www.itema.dk? Det er nok ikke så billigt som gigahost shared hosting og Teamdrive kombien, men til gengæld kan det være du ikke skal rode med dropbox ud over det du allerede har fundet frem til? 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2013 kl. 15:54
du havde ikke overvejet en hjemmeløsning ala http://www.synology.com/dsm/highlight_cloud_services.php?lang=dan ? og skal der mere datasikkerhed til kan det gøres via cloudbackup af udvalgt data fra NAS til skyen.. afhængig af hvilken udbyder der vælges.. eller alternativt bytte plads med familie/venner.. den kan såvidt jeg er orienteret lægge en ret godt krypteret pakke "ude i byen"

der kan man såvidt jeg ved selv have en del indflydelse på hvad der skal synkroniseres og hvor hen

jeg selv bruger webdav https fra mit arbejde hjem til min nas, via netdrive.. så bliver nas blot mounted som et drev, men det er mere til at plukke mellem alt data.. jeg har installeret cloudløsningen til min kone som hun bruger til småting.. ellers tages resten via alm afp/smb adgang... og internettet webdav

Redigeret af rhsin - 22-April-2013 kl. 15:58
Mvh

René
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2013 kl. 19:34
det ser ganske vist ikke helt ud til at der er nogen klient til mobil endnu, men bittorrent har vist et eller andet i ærmet der kunne være ret interessant på sigt. - http://labs.bittorrent.com/experiments/sync.html
Ved godt det ikke er "backup" eller cloud løsning, men det skulle ikke undre mig om ikke der kunne komme en udgave der kan køre på ens egen NAS. (der er klient til linux) Så lidt en owncloud, dropbox version, men med lidt flere udviklere end hos Owncloud og nok lidt mere "universel" end end proprietær qnap/synology løsning.

Redigeret af claus_jac - 23-April-2013 kl. 19:37
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2013 kl. 20:01
Kig på Wuala - http://www.wuala.com/en/learn/features

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2013 kl. 19:58
Tak for de fine bud, sjovt som tråden kunne være komplet ignoreret i et par måneder og nu vælter det så ind.. Smile

itema.dk synes jeg ikke lige jeg kan se skulle løse mine behov, det ligner mere sådan en pro løsning hvor jeg udliciterer driften af min edb, det er ikke lige den vej jeg er interesseret i.

Synology løsningen ser interessant ud, men kræver den ikke at jeg anskaffer mig en Synology NAS før det virker? Jeg har allerede en server der kører helt fint, så jeg savner ikke ny hardware.

Bittorrent Sync ser rigtigt spændende ud, men jeg synes den kører ret langsomt. Jeg prøvede at udveksle filer mellem to maskiner på mit lan og den brugte en hulens tid på at indeksere filerne inden den overhovedet gik igang. Jeg stak den sådan en mappe med 15 GB fotos og der brugte den en lille time på at indeksere inden der overhovedet var klar til at overføre til den anden maskine. Jeg har dog kun lige testet kortvarrigt, så det kan sagtens være noget opsætning der er kikset/jeg har misforstået.

Wuala ser rigtigt interessant ud, jeg kan dog ikke lige lure hvordan jeg kan få adgang til mine data fra en webclient når de siger at data krypteres allerede inden de ryger op til wuala? 

Lige pt. bruger jeg en kombination af TeamDrive og CrashPlan til sync og backup. Teamdrive laver sync af filer mellem min desktop og laptop og gemmer en krypteret kopi på serveren. Planen er at CrashPlan efterfølgende skal skovle de krypterede data afsted til min kammerats server og at han bruger CrashPlan til at have en fjernbackup på min server.

Det lidt kringlede er, at hverken TeamDrive eller CrashPlan kan tage backup af sine egne krypterede data.

Opsætningsmæssigt er det nemt at nøjes med CrashPlan. Jeg kan sætte mine maskiner til både at lave backup til min server og til min kammerats server, men jeg gider ikke rigtigt skulle vente på at mine maskiner skovler backups ud af min internetforbindelse mens jeg bruger maskinerne. Jeg synes det er meningsløst at bruge båndbredde på det i "prime time" mens jeg har brug for min internetforbindelse til så meget andet.

Planen er derfor, at mine maskiner skal lave bakup kun til min egen server og min server skal så sættes op til at fyre en kopi af de backuppede data videre til min kammerats server i løbet af natten. Det optimale ville være at crashplan på min desktop og laptop sender en backup til crashplan på min server og crashplan på min server sender en backup af backuppen videre til crashplan på min kammerats server efter kl 3 om natten når hverken jeg selv eller min kammerat bruger vores internetforbindelser til andet. MEN som sagt kan crashplan ikke sende en backup af crashplan data videre, øv.

Teamdrive har samme problem, den gider heller ikke sende en backup af backuppen videre.

Heldigvis kan crashplan godt sende en backup videre af teamdrives backup, så lige pt. bruger jeg som sagt teamdrive til at lave backup fra min desktop og laptop over på min server og crashplan til at sende teamdrives backupdata videre til min kammerat, det fungerer.

Nu er hurdlen så hos min kammerat, idet han har mere data end teamdrive tillader man tager backup af, med mindre man registrerer både klient og serverdelen, hvilket vil sige en tussebasse om året. 

Nu er jeg derfor igang med at lede efter noget software der kan tage backup af nogle data på min kammerats win7 maskine over på hans whs 2011 server, således at crashplan på hans server kan sende dem videre til min server i nattens mulm og mørke. Altså noget software der kan foretage en automatisk og rent lokal backup. Kryptering er ikke væsentligt da crashplan krypterer inden der ryger data videre ud af huset.

Jeg overvejer lidt at installere serverdelen af owncloud på hans server og bruge en registreret teamdrive klient (ca. 250 kroner) til at lave den lokale backup. Crashplan kan så efterfølgende kryptere ownclouds datamappe og lægge en kopi på min server.

Nogen der har en god og gerne simpel ide til "sync indholdet af de her mapper over på min server" når nu det ikke må være crashplan der gør det og teamdrives serverdel er for dyr når der er tale om over 10 GB data?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2013 kl. 07:34
måske man så bare skulle bruge alm Rsync til windows?
Der er et par stykker her:
http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/index.html
http://sourceforge.net/projects/grsync-win/
http://code.google.com/p/licielrsync/
:-)

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu