recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken oled tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken oled tv

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 13:25
Hvilket tv tv skal jeg vælge? Enten Samsung qe49q7f eller Samsung qe49q6fn? Det første koster kr. 6.999 og det sidste koster kr. 8.990.
Det skal bemærkes, at jeg ikke har plads til et større tv.


Redigeret af joern.loenborg - 11-November-2018 kl. 13:25
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 13:58
Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 

1. Det er ikke mig, der har lavet overskriften
2. Din indsigelse om qled og oled er jeg helt klar over.
3. Du er velkommen til at besvare mig spørgsmål.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 14:19
Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 6994
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér joern.loenborg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 


Også det har du ret i. Trådstarteren skriver første indlæg og
findes på side 1.
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Nu laver overskriften jo ikke sig selv, men laves normalt af trådstarter. 


Også det har du ret i. Trådstarteren skriver første indlæg og
findes på side 1.
Lad mig skære det ud i pap, hvorfor spørge om lcd tv i en Oled tråd? 
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Din overskrift er ukorrekt, Samsung har ikke oled på programmet. De laver kun lcd skærme, med qled betegnelse, måske for at vildlede kunden til i farten, at tro det er oled. 

1. Det er ikke mig, der har lavet overskriften
2. Din indsigelse om qled og oled er jeg helt klar over.
3. Du er velkommen til at besvare mig spørgsmål.

Nu er 2 jo egentlig ikke en indsigelse, men en klokkeklar kendsgerning . . 
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 17:43
Hej
Jeg må indrømme at jeg er forvirret på et højere plan.

Jeg har været ude at kigge på 65 og 75 tommer tv ved Elgiganten og Hi-fi Klubben.

Begge steder anbefalede de Samsung q9fn (QLED)
(Jeg kiggede på Sony af9 og LG C8.)

Begge steder nævnte de at Oled var god og også havde et lidt bedre billede, men sammenlignet med Samsungs q9fn var forskellen ikke så stor, at det kunne udligne ulempen med manglende lysstyrke ved Oled.
De nævnte bl.a. at blot en tændt lampe i stuen ville give genskin i skærmen, eller en åben dør ind til et tilstødende rum hvor der var lys.

Begge steder sagde de også, at der var forskel på QLED og netop q9fn (ikke at forveksle med q9f)havde flere tiltag som gjorde at forskellen mellem oled og denne Qled ikke var så stor, men at Samsung modellen ikke var følsom mod lys.

Ydermere sagde de, at så ville et oled ikke have det samme skarpe billede efter 5-6 år i forhold til da den var ny.

Dette var i forhold til Sony af9 og LG C8.

Jeg ved godt at QLED reelt er et led tv og at oled er en helt anden teknologi, men er der nogen der evt har prøvet begge i praksis?

Det er jo umuligt at sammenligne dem i butikken, da der er andre lysforhold, og man ikke ved om de er indstillet ens.

Er der noget om snakken hvis man sammenligner dem ved normale tv udsendelser og Netflix osv. Eller er der større avance på Samsung siden de anbefaler den? 🤔
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 19:30
Jeg kan godt forstå du er forvirret, fordi TV-markedet er et "luder marked".
Derudover er der ligeså mange meninger som, hvis du spørger folk om du skal vælge en Apple eller Android telefon. Der er en del religionskrig, så derfor er det svært at blive helt klog på.

Sælgerne i diverse butikker har jo selvfølgelig også deres indtjening at tænke på, og jeg har da en idé om at fortjenesten er bedre på Samsung, hvis du ser på, hvordan butikkerne er udsmykket, hvor jeg syntes Samsung har en relativt stor del af området med deres TV.

Om du skal vælge det ene eller andet, det må være op til dig. Jeg har selv for lige præcist et år siden købt et LG OLED Tv, og det er jeg rigtigt glad for. Det ville jeg måske også have været, hvis jeg havde valgt et Samsung TV, det ved ingen og derfor er det jo også svært for mig at sige mit køb bare er det bedste. Derudover er det jo de færreste der vil sidde og sige at deres investering til op mod 10k ikke lever op til de forventninger de havde, så mange har en tendens til at forsvare deres køb.

Der er dog en ting som jeg syntes du skal ignorere og det hele smøren omkring lys. Vores stue er relativt oplyst om sommeren og vi kan sagtens se i vores TV. Vores dør ud til gangen står altid åben, og der er altid lys selvom vi sidder i en mørk stue, det kan vi sagtens. 

Med hensyn til holdbarheden, så har jeg ikke kendskab til om OLED skulle miste lidt af effekten efter 5-6 år, men kan sige at mit forrige tv var af mærket samsung, og det hold lige nøjagtigt 4 år før det begyndte at blinke i panelet. Det kostede også kun 16.660DKK, så det var lidt surt. Problemet er bare at alle har forskellige erfaringer, så derfor er det meget sådan noget med "Jeg har hørt" eller som mig der har oplevet lidt dårligt med Samsung, der er ikke noget statistisk grundlag rigtigt, så reelt set kan du ikke bruge det til ret meget. 

Køb det tv du syntes bedst om og sørg for at køb det i f.eks Elgiganten, hvor du kan returnere det igen. Alternativt så køb begge to og returner det du ikke syntes om, du har jo 30 dages fortrydelsesret, også er det jo bare at prøve dem begge af. 


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 19:54
Uha, det er ikke nemt at vælge det rigtige TV, uanset hvilken teknologi du går efter.

I min verden er der ikke tvivl om at OLED har det bedste billede, må dog også indrømme at der findes LED TV som gør det rigtigt godt. For mig i det mindste.

Jeg gik jo fra et Pana 65DX900 (LED) til OLED. Og forskellen mellem de 2 TV var ikke på alle områder særlig stor i mine øjne. DX900 havde et billede som jeg holdt meget af.

Når jeg i 2019 skal ud og købe nyt TV, så går jeg formentlig efter et nyt OLED. Omvendt kommer der et TV der hedder 65GX900 (eller sådan omtrent), altså et forbedret DX900 med et VA panel, så kunne mit valg godt blive et LED igen. Jeg skal  det mindste igen ud i en gevaldig test procedure for at finde det rigtige.

Jeg håber at mit indlæg giver dig en fornemmelse af hvor svært det også bliver for mig at købe et nyt TV - og det nye TV bliver min fladskærm nummer 15. Du er ikke alene om, at være i tvivl.


Redigeret af Hother - 19-November-2018 kl. 19:55
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Somny Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-November-2018
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Somny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 20:11
Tak for svarene 😊

Nej det er svært at blive klog på, og når prisen stort set er ens virker det også som lidt af et sats at købe et led tv i dag.

Jeg vil dog sige at løsningen med at der kun skal trækkes en enkelt ledning til tv, som Samsung har, samt deres no gab ophæng kan jeg godt lide, men billedet skal jo også være godt 🤔



Redigeret af Somny - 19-November-2018 kl. 20:12
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2018 kl. 22:23
Der er vel ingen af de to teknologier der har et decideret dårligt billede, så du vil få et godt billede uanset, hvilket tv du vælger.
Der er som nævnt fordele og ulemper ved begge teknologier, og som nævnt før så har alle mulige forskellige incitamenter til at anbefale, hvad de nu gør.

Kig evt. på Flatpanels og læs forskellige test på de tv du har i kikkerten. OLED har ligget i top de sidste par år. 

Jeg syntes dog at LG's OLED tv hænger rigtig flot på væggen, selvom det jo ikke kommer ind til væggen på samme måde som et Samsung TV vil gøre. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu