recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hvilken projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

hvilken projektor

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 10:28
Runco LS-1

langt mere smooth og skarpt billede
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 10:57
Lidt indspark, uden at jeg vil levere et konkret bud her: Hvor lysstærk projektoren er, ændrer hverken positivt eller negativt på dét at hvide vægge reflekterer lys tilbage på lærredet. Det handler sådan set bare om hvilken lysstyrke det sker ved - kontrasten vil blive udvasket af reflektionerne uanset hvad. Men hvis man har lys nok til at kunne vælge en mørkere dug og stadig have lys nok i billedet, så vil det mindske reflektionerne. Det problematiske er så at finde en grå dug der er farveægte og uden synlig struktur.

Det klart mest effektive våben mod reflektioner fra lyse vægge, er at have et lærred med direktivitet, dvs. et lærred der reflekterer lyset tilbage mod projektoren. Jo mere direktivitet, jo mindre reflekteres lyset fra væggene imod seeren, men jo større er ulemperne også (hotspotting, grynet overflade osv). Går man den vej bliver kvaliteten og typen af dugen MEGET afgørende.

Men som du selv lufter lidt, så vil jeg argumentere for at kontrast er overvurderet. Høj kontrast er dét der fænger ved første øjekast, men på sigt er det for de fleste nemmere at vænne sig til at kontrasten er lidt udvasket, end at der er hotspotting eller grynet struktur i billedet.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-Juli-2006
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Runco LS-1

og der er stadig råd til godt lærred?
mvh.

Thomas
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Hej,

skal have lavet en god hjemmebiograf, men spørgsmålet er hvad jeg skal købe af lærred og projektor.
budget maks. 50000.

Vi har en lys stue på 5x6 meter og stort køkken alrum, i alt 50 m2 (2,5m til loft). med lys mener jeg ask parket, hvidt loft, og modehvide/chremefarvede vægge. Der er 12 store 2x1 meter vindues partier med hvide/lyse lamelgardiner. Til TV/film/sport kiggeri om dagen vil vi se på en 50 eller 55" plasma, så tænk udelukkende aften film visning.

Selvom det er mørkt om aftenen, næsten svært at orientere sig når lyset er slukket (intet gadelys eller andet), vil lys fra projektor/lærred selvfølgelig reflektere rundt omkring, på nær måske lige lamel gardinerne, idet de nærmere "suger" lyset og sluser det ud - svært at forklare.
Så ingen mørklægning, og en del lys reflektion må påregnes.

Vi får en siddestand til lærred på ca. 3,5 meter, og linse til lærred afstand på ca. 4,5 meter.
Havde forestillet mig 100", måske 110"... tror jeg vi vil prøve os frem til, ved dels at gå i biografen og evt. købe projektor først og se på væggen. Konen er lidt nervøs for at blive irriteret hvis billedet er for stort (for stor vinkel) og vi skal bevæge øjnene eller ligefrem hovedet for at se filmen.

Projektoren skal sidde under loftet, ca. 0,8 meter bag sofa, og 1,5 meter over hovederne på os i sofaen, så den skal ikke støje alt for meget.

Hvad anbefales og hvorfor?

Har du mulighed for at besøge nogen med projektor opsæt?

Jeg tænker her, at det er vigtigt, at du får klarlagt, hvad du ligger vægt på i oplevelsen. Fx er det ikke sikkert at hvide vægge distraherer dig, men måske gør de? Det har stor indflydelse på lærredsvalg, om du evt. skal have et med direktivitet for at styre reflektionerne.

Dernæst, om hvorvidt et meget bright billede tiltaler dig, eller om sort niveau er meget vigtigt?

skarphed? farvegengivelse?

Med 50k budget kan du grunden opnå et meget godt resultat. Det som er forhindringen er dit rum.

Der er allerede mange gode forslag på bordet, alle med hver deres styrker, men måske kan du formulere lidt mere omkring hvad du forventer af oplevelsen/billedet?

Sådan lige umiddelbart ville jeg også pege på Sony 50ES eller den nye 55ES og så måske et gråt lærred.

JVC kommer med nye projektorere her i nov. og de skulle være endnu mere støjsvage, lidt mere lys og dynamisk iris nu. Før jeg brugte 50k, ville jeg nok afvente reviews her hen over efteråret af alle de nye modeller.

Uanset, forsøg at få nogle demoer og lad dine øjne fortælle dig, hvad du synes er et godt billede.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Lidt indspark, uden at jeg vil levere et konkret bud her: Hvor lysstærk projektoren er, ændrer hverken positivt eller negativt på dét at hvide vægge reflekterer lys tilbage på lærredet. Det handler sådan set bare om hvilken lysstyrke det sker ved - kontrasten vil blive udvasket af reflektionerne uanset hvad. Men hvis man har lys nok til at kunne vælge en mørkere dug og stadig have lys nok i billedet, så vil det mindske reflektionerne. Det problematiske er så at finde en grå dug der er farveægte og uden synlig struktur.

Det klart mest effektive våben mod reflektioner fra lyse vægge, er at have et lærred med direktivitet, dvs. et lærred der reflekterer lyset tilbage mod projektoren. Jo mere direktivitet, jo mindre reflekteres lyset fra væggene imod seeren, men jo større er ulemperne også (hotspotting, grynet overflade osv). Går man den vej bliver kvaliteten og typen af dugen MEGET afgørende.

Men som du selv lufter lidt, så vil jeg argumentere for at kontrast er overvurderet. Høj kontrast er dét der fænger ved første øjekast, men på sigt er det for de fleste nemmere at vænne sig til at kontrasten er lidt udvasket, end at der er hotspotting eller grynet struktur i billedet.

Når vi ser film, vil alle sidde forholdsvist lige for lærredet, så høj betragtningsvinkel ikke nødvendigt.
Men nej tak til hotspotting eller "grynet struktur".

Jeg bruger måske en forkerte termer, men høj kontrast mener jeg i virkeligheden at jeg for enhver pris vil kunne skelne gråt fra lysegråt fra sort fra mørkegråt... Som sagt, hader mørke scener hvor jeg intet kan skelne på billedet.

Du kom ikke med et bud, men findes der en dug som opfylder kriterier, d.v.s. danner godt billede, god kontrast (skelne mørke scener), uden hotspotting eller gryn?
Hvilken, og i givet fald hvilken projektor vil passe bedst til?

mvh.

Thomas
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Har du mulighed for at besøge nogen med projektor opsæt?

Jeg tænker her, at det er vigtigt, at du får klarlagt, hvad du ligger vægt på i oplevelsen. Fx er det ikke sikkert at hvide vægge distraherer dig, men måske gør de? Det har stor indflydelse på lærredsvalg, om du evt. skal have et med direktivitet for at styre reflektionerne.

Dernæst, om hvorvidt et meget bright billede tiltaler dig, eller om sort niveau er meget vigtigt?

skarphed? farvegengivelse?

Med 50k budget kan du grunden opnå et meget godt resultat. Det som er forhindringen er dit rum.

Der er allerede mange gode forslag på bordet, alle med hver deres styrker, men måske kan du formulere lidt mere omkring hvad du forventer af oplevelsen/billedet?

Sådan lige umiddelbart ville jeg også pege på Sony 50ES eller den nye 55ES og så måske et gråt lærred.

JVC kommer med nye projektorere her i nov. og de skulle være endnu mere støjsvage, lidt mere lys og dynamisk iris nu. Før jeg brugte 50k, ville jeg nok afvente reviews her hen over efteråret af alle de nye modeller.

Uanset, forsøg at få nogle demoer og lad dine øjne fortælle dig, hvad du synes er et godt billede.

Tjo der er vel hifiklubben og et par andre steder jeg kan se noget in aktion. Er dog rimelig sikker på at jeg ikke vil affinde mig med den rådgivning jeg kan få dér, jeg har ikke gode erfaringer.

Jeg har som sagt set HD100 som allerede dengang (antager at kvaliteten ikke er faldet i nyere modeller) leverede et for mig tilfredsstillende billede, men det var/er jo altid i sådanne butikker under kontrollerede lysforhold og ikke sammenligneligt nødvendigvis med hvad jeg kan få når jeg nu ikke propper sort velour på alle vægge som i demo rum.

HD350 så jeg vist også engang, hvis der engang var noget som hed det? .... Også en panasonic PT ae 3000 eller 4000? Alle leverede gode billeder, dog synes jeg at huske farverne var bedre gengivet på JVC's, men det kan være noget indstilling/kalibrering?

Du spørger til Bright eller mørkt billede. Jeg var lige ved at sige bare jeg får samme oplevelse som i biografen (imperial), og ikke skal slås med at skelne hvad der sker i mørke scener :-)

Lysstyrke og farver skal være gode. Jeg vil helst ikke opleve, at når jeg skifter fra at se en film på et kommende 50" panasonic plasma tv, så er lys/farvegengivelse på projektoren væsentligt dårligere. 

Kunne godt forestille mig scenariet en sommeraften, at vi starter en helaftensfilm 22:00 på TV'et indtil solen går helt ned, og så ser slutningen på lærred, så skal overgangen jo ikke være således at jeg hellere ville se filmen på TV'et.....
Så jo, jeg forventer nok en rimelig kvalitet, men I må jo sige til hvis det ikke er foreneligt med mit budget og min stue opsætning.

mvh.

Thomas
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2013 kl. 21:41

Runco LS-1

Er den ikke 2-3 år gammel den projektor eller er den opgraderet? Har hørt den køre med DC4 chip men kan ikke finde det nogle steder ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Runco LS-1

Er den ikke 2-3 år gammel den projektor eller er den opgraderet? Har hørt den køre med DC4 chip men kan ikke finde det nogle steder ;O)

Hilsen Jonas Bojer

Jo, den er flere år gammel, men det gør den ikke til en dårlig projektor. Som sagt har den billedegenskaber, hvor Sony og JVC ikke kan være med (og selvfølgelig også omvendt). Så det kommer an på, hvad man prioriterer. 

Du har hørt forkert så :) LS-1 bruger DC2, det samme gør LS-3, mens LS-5 bruger DC3.  
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:13

Du spørger til Bright eller mørkt billede. Jeg var lige ved at sige bare jeg får samme oplevelse som i biografen (imperial), og ikke skal slås med at skelne hvad der sker i mørke scener :-)

Du har for små forventninger Wink Ingen af projektorerne i den klasse du kigger i har problemer med shadow detail når de er kalibreret ordentligt. Nogle er selvfølgelig bedre end andre, men jeg synes ikke længere det handler om at "undgå problemer" på dén måde. Men der er naturligvis forskel på hvor sort det sorte er, og dermed hvor overbevisende billedet ser ud.

Lysstyrke og farver skal være gode. Jeg vil helst ikke opleve, at når jeg skifter fra at se en film på et kommende 50" panasonic plasma tv, så er lys/farvegengivelse på projektoren væsentligt dårligere. 

Jeg synes godt nok der er langt imellem folk der hellere vil se film på TV'et i stedet for at tænde projektoren, det bliver nærmere omvendt at du får svært ved at vænne dig til tv'et. Jeg har haft MANGE kunder der har TV+projektor, som ender med at bruge projektoren det meste af tiden, også til almindeligt TV, så snart der er mørkt nok. Så længe du er klar på at det kun er rigtigt godt når der er mørkt udenfor, så er det ikke noget problem at lave et 100" billede som er bedre end din oplevelse af TV'et. Den målbare lysstyrke vil være lavere end TV'et, til gengæld dækker billedet en større del af dit synsfelt så det opleves ikke nødvendigvis sådan (forudsat at dit TV også er kalibreret ordentligt forstås).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 08:16

Du kom ikke med et bud, men findes der en dug som opfylder kriterier, d.v.s. danner godt billede, god kontrast (skelne mørke scener), uden hotspotting eller gryn?
Hvilken, og i givet fald hvilken projektor vil passe bedst til?

Det vil jeg helst ikke svare så konkret på i åbent forum.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 13:08
Så Runco, JVC eller Sony...
Runco har jeg ikke rigtig hørt om, og JVC har jeg set (HD100, måske også 350?).

Hælder nok til JVC X35 eller tilsvarende, med mindre jeg lige finder et sted med Sony på demo.

Jeg fik ikke helt svar på hvordan jeg skal fordele pengene, altså om jeg skal bruge ligeligt på projektor/lærred.
Med såvel Sony som JVC'en foreslået kunne jeg jo købe et rigtig godt lærred.
Skal jeg købe en dyrere projektor og så "nøjes" med 10.000 til lærred?
mvh.

Thomas
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2013 kl. 13:24
10.000 køber dig et rigtig godt lærred, med mindre du vil have rullelærred. Det er ikke "nøjes".
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu