|
Hvilken Projektor? |
Besvar | Side <1234 6> |
Forfatter | ||
Simsalabim[DK]
Guld medlem Oprettet: 18-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 618 |
Sendt: 04-Juni-2010 kl. 15:10 | |
Jeg har både haft BenQ'en og Optomaen sat op hjemme hos mig selv (dog BenQ W6500, der er i hvid).
Jeg var skuffet over BenQ'en - specielt det dynamiske iris, der er ekstremt ringe (noget skulle vist kunne løses med en firmware) og så synes jeg også at sortniveauet var skuffende. Optoma'en har jeg kun haft i nogle dage. Jeg kan rigtig godt lide dens billede og det hele virker meget gennemtænkt og lækkert. Når man pakker det hele ud er der bare gjort lidt ekstra ud af det hele. Irisen på Optomaen er også dårlig, så den har jeg slået fra, men sortniveauet et rimelig/ret godt alligevel - efter min hukommelse væsentligt bedre end BenQ'ens, men det skal så siges, at BenQ'en skulle kunne blive en del bedre af en kalibrering. Den larmer ikke så meget, men den er heller ikke helt lydløs - det er jo dlp. Hvis man leder efter en helt lydløs projektor, så skal man ikke vælge DLP, men Panasonic's får meget ros og Sony's HW15 får også en del ros (og er meget meget lydløs) - man går så på kompromis med nogle andre ting. Jeg forventer, at du sagten vil kunne køre Optomaen i low mode (eller hvad det nu hedder), når dit lærrede ikke er større. Det største problem ved Optomaen og min eneste egentlige anke er projektorens behandling af bevægelse. Den har nogle fancy funktioner (Pure Engine, Pure Motion) , men jeg synes, at de skader lige så meget på nogle scener som de hjælper på andre, så dem har jeg slået fra. På nogle scener kan de virkelig virke imponerende flot men så går det helt galt på andre, når de er slået til og hvor stor hjælp er det så? Med funktionerne på off synes jeg godt at "motion-behandlingen" kunne være bedre. Men alt i alt er jeg ikke skuffet over Optoma'en og jeg har allerede vænnet mig mere til "motion-behandlingen". Det er jo også kun lige i starten, at man sidder og finder fejl på den måde - forhåbentligvis Det er overraskende få reviews, der ser "motion-behandlingen" som et problem. Jeg havde læst en del reviews, så jeg søgte lidt efter det, da jeg konstaterede "problemet" og jeg kunne vist kun finde noget om det i whathifi's review, hvor det var fremhævet som et reelt/væsentligt problem (og måske et par sidebemærkninger i en eller et par andre): http://www.whathifi.com/Review/Optoma-Themescene-HD82/ Whathifi's review (og de fleste øvrige reviews) skal læses med det forbehold, at da projektoren blev bedømt kostede den det dobbelt af hvad den gør nu. Husk at Optomaen er beregnet til at loftmonteres - til gengæld har den vildt meget lens shift og er derved meget placeringsfleksibel, når den er loftmonteret. Til de 15.000 kr. er min holdning, at man får rigtig meget projektor i Optoma'en. Personligt var jeg ikke meget for BenQ'en, men jeg er sikker på, at begge vil kunne være gode valg. |
||
Tunfisken
Guld medlem Oprettet: 17-September-2007 Status: Offline Point: 561 |
Sendt: 04-Juni-2010 kl. 19:19 | |
Udfra hvad jeg har læst hælder de fleste til HD82, det tror jeg også selv, jeg kunne jo også tage ind i hifi og se dem begge, jeg ved de har HD82 oppe og den har jeg set, dette ser jo fantastisk ud, den anden har jeg ikke set, jeg synes jo selv at HD20 var flot, så jeg ville sikkert ikke engang se forskel på den og HD82 det er sikkert kun nørder der kan det hehe jeg gider dog bare ikke købe en billig projektor til at starte med som jeg måske ville fortryde..
|
||
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie AFSPILLER - PS4 mobilabonnement FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1 RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX SURROUND - |
||
Simsalabim[DK]
Guld medlem Oprettet: 18-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 618 |
Sendt: 04-Juni-2010 kl. 20:01 | |
Hvis jeg var dig, så ville jeg også have Panasonic PT AE 4000 med i dine overvejelser. Den er garanteret meget mere lydsvag en både Optomaen og BenQ'en, men det kommer an på hvad man vægter højest af de forskellige kvaliteter en projektor kan have.
http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae4000_projector_review.htm |
||
Tunfisken
Sendt: 04-Juni-2010 kl. 21:25 | |
|
||
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie AFSPILLER - PS4 mobilabonnement FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1 RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX SURROUND - |
||
Simsalabim[DK]
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 09:58 | |
Man kan ikke sige, at noget er "bedst". Det afhænger af øjnene der ser. Dog kan jeg også bedst lide DLP, da de har et skarpere billede.
Ok, hvis grænsen er 15.000 og det skal være DLP, så er det nok BenQ W6000/6500 eller Optoma HD82, som du skal kaste dig over. Dog er ingen af disse projektorer lydløse. Hvis du køber en BenQ W6000/6500, så SKAL den kalibreres. Out-of-the-box ser den ikke godt ud. Optomaen kan i mine øjne klare sig bedre uden kalibrering, men det vil selvfølgelig være bedst at få den kalibreret. |
||
TommyBoy
Guld medlem Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 14:38 | |
mange bliver ved med at sige DLP er bedst..
der er jo mange parametre hvor DLP ikke er fedest, sorry
Mere larm, regnbue effekten, sort niveau er ikke bare sort men jitter ligesom der er støj på billedet,
dette er ting jeg ikke kunne leve med da jeg var ude og checke hvad jeg kunne finde i 15-20k pris klassen.
derfor blev mit valg AE4000, som vinder på de nævnte parametre,
men fejler på andre :-) lidt mere uskarp, og lidt mere konvergens fejl,
men dette er ikke noget jeg kunne se 4m væk fra billedet.
I øvrigt så er motion interpoleringen på AE4000 helt ny og forbedret,
som simsalabim skriver om lidt tilbage, denne funktion er også rigtigt vigtigt for mig Redigeret af TommyBoy - 05-Juni-2010 kl. 14:42 |
||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
||
Tunfisken
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 21:43 | |
Er panaen virkeig så meget bedre end de 2 andre? Hvad er forskellen egentlig på LCD og DLP? Er det noget med at kunne udskifte linsen?
PS 5.000 kr mere for pana er altså også en slags monetos
|
||
Optoma HD141X
||
Nick_S
Super bruger Oprettet: 26-Maj-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 21:59 | |
Den får i hvert fald rigtig meget ros. Jeg er selv enormt lun på den.
Projectorreviews http://www.projectorreviews.com/panasonic/pt-ae4000/index.php Trustedreviews http://www.trustedreviews.com/tvs/review/2010/02/04/Panasonic-PT-AE4000-LCD-Projector/p1 Projectorcentral http://www.projectorcentral.com/panasonic_ae4000_projector_review.htm AVForums http://www.youtube.com/watch?v=5UsOh_B_LHs Specielt syntes jeg det er interessant med AVforums review. De taler ret positivt om den "Reference level colour and greyscale results when professionally calibrated". W6000's kritikpunkter fra AVforums afholder mig virkelig fra at tage den med i overvejelserne:
Jeg har set AE4000 live og en del DLP projektorer. Selvom AE4000 ikke leverer samme skarphed som mange DLP projektorer så er den meget mere film/biograf-agtig i sin gengivelse. Noget jeg er stor tilhænger af! :) Redigeret af Nick_S - 05-Juni-2010 kl. 21:59 |
||
Tunfisken
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 22:02 | |
hvad koster en kalibrering? Det kan da næppe være helt billigt at få en pro guy ud?
Hvis jeg nu overvejede en pana hvilken "pakke" vil i så anbefale hos AV-C? tænker her på lærred også? str skal være mellem 90-100"
Ville det kunne betale sig at bestille fra USA det er jo halv pris næsten
Redigeret af Tunfisken - 05-Juni-2010 kl. 22:07 |
||
Optoma HD141X
||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 22:19 | |
Nu skriver du AV-C, har du talt med AV-P? ved Otto Jørgensen? AV-Precision har ikke noget med AV-C at gøre.
Redigeret af FNørd - 05-Juni-2010 kl. 22:19 |
||
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 22:21 | |
Øhh - bare en lille korrektion - du mener vel DLP - ikk? :D Mest for ikke at forvirre andre, du er sikkert klar på det.
|
||
Tunfisken
Sendt: 05-Juni-2010 kl. 22:21 | |
|
||
Optoma HD141X
||
Besvar | Side <1234 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |