recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)

 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Therien Therien skrev:


Nej det tvivler jeg skam heller ikke på! Men dit scenarie er meget tæt på at være fuldstændigt blæst og er ikke noget jeg vil forvente en receiver vil være i stand til at trække acceptabelt. Men det gør du heller ikke vel, du har en effekt på - ik? 

Havde lyd og billede koblet 7 fullrange højtalere på receiverne og sat det hele til large og skruet op indtil de gik ned, havde testen nok haft et andet udfald.. 

De må ha' ment at andre ting var vigtigere?


Jeg startede i sin tid med en Pio LX-52(klasse a/b) som trak et sæt Lektor 8, Lektor 6 og Lektor 3, og Lektor LCR. Det gjorde den faktisk ok, men blev sindssyg varm på toppladen ind imellem

Så fik jeg LX75´eren og tilføjede i øvrigt to stk. surround height i form af Ikon on-wall´s. Dvs 9 højttalere, og det klarede den til UG. Meget mere tryk på bassen, og rigtig godt styr på lydbilledet i forhold til LX-52, og har aldrig hørt skyggen af clipping, trods meget høj volume ind imellem.
Det var først da jeg skiftede fronter/center ud til hhv Heco Celan 800, og Heco Celan GT center, jeg fik effektblok(Rotel RB 1572 klasse D 2x250W) på fronterne. I samme omgang blev surround height koblet fra da Dirac kun understøtter 8 kanaler.
Så nu trækker LX75´eren kun Lektor 8 i surround back, Lektor 6 i surround, og Heco Celan GT centeren, og det klarer den glimrende, der er virkelig knald på surround kanalerne, og Optimus´s stemme i Transformers 3 lyder simpelthen for sindssyg gennem Heco centeren

Men ja lydogbillede går mere op i hvordan de lyder og klarer sig i et mere normalt scenarie, og med standard auto kalibrering. Noget som aldrig bliver interessant for mig igen.

Redigeret af armani-thomas - 19-December-2013 kl. 21:38
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Men jeg ville hellere kigge efter en Onkyo end Marantz, da de typisk har mere power pr. krone.


HVis man så kan få den til at holde mere end 3 år inden HDMI boardet "himler", så vil det også være et fint valg. Så vidt jeg ved har Marantz ikke lidt af "svagheder" siden "Pop of death" i x004 versionerne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:


Der er godt nok stor forskel på priserne på de to . ca. 5500 for Dirac + mikrofon, 2500 for XTZ Room Analyzer inkl. udstyr...   


Det er også to vidt forskellige ting. XTZ room analyzer er kun et måleværktøj til og justere en rumkorrektion(i en receiver/processor), i form af parametrisk EQ, og grafisk EQ. Du kan også bruge det til og måle forbedringer når du ændrer på akustikken, eller flytter rundt på dine højttalere, monterer nye fødder osv osv. Det stærkeste værktøj i softwaren er Spectrogrammet som viser 0-250HZ over tid, dvs hvor lang tid de forskellige frekvenser bruger på og "ringe ud" i rummet. Sådan noget har du ikke i Dirac.

Dirac er et komplet rumkorrektions værktøj/processor, hvor du slår rumkorektionen fra i din receiver og sætter denne til Pure Direct i stedet. Det fungerer på en helt anden måde end traditionelle rumkorrektioner, og har en langt højere opløsning end f.eks. end traditionel 9 eller 32 bånds EQ. Der er nærmest uendelige bånd i hele frekvensområdet. Det laver også en masse andre fiks fakserier ved lyden(som jeg ikke er inde i, men det FUNKER!!!), men det hele kører meget automatisk, og det eneste du næsten har indflydelse på er frekvensgangen(klang).
Efter min mening er Dirac totalt banebrydende. Ufatteligt nemt og bruge, og ekstremt effektivt. Folk med Audyssey, MCACC, YPAO kører gerne Pure Direct når de hører musik. Det gør du IKKE med Dirac, det forbedrer lyden på alle punkter i hele frekvensområdet. Der kommer ting frem i musikken du aldrig har hørt før, vokaler bliver vildt klare og tydelige, stående bølger(bulder)bliver elimineret uden det dræber dynamik osv. Man vil konsekvent skrue et sted mellem 3-5db højere op, fordi alting lyder så meget mere rent og naturligt.
Selvfølgelig er virkningen forskellig fra rum til rum, alt efter hvor mange problemer der er, og hvor meget af det Dirac kan fixe.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Men jeg ville hellere kigge efter en Onkyo end Marantz, da de typisk har mere power pr. krone.


HVis man så kan få den til at holde mere end 3 år inden HDMI boardet "himler", så vil det også være et fint valg.

Klaus



Jeg har hørt de nye Onkyo 3010/5010 ikke skulle have problemer med HDMI boardet. Men ved ikke om det passer.
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:


Der er godt nok stor forskel på priserne på de to . ca. 5500 for Dirac + mikrofon, 2500 for XTZ Room Analyzer inkl. udstyr...   


Det er også to vidt forskellige ting. XTZ room analyzer er kun et måleværktøj til og justere en rumkorrektion(i en receiver/processor), i form af parametrisk EQ, og grafisk EQ. Du kan også bruge det til og måle forbedringer når du ændrer på akustikken, eller flytter rundt på dine højttalere, monterer nye fødder osv osv. Det stærkeste værktøj i softwaren er Spectrogrammet som viser 0-250HZ over tid, dvs hvor lang tid de forskellige frekvenser bruger på og "ringe ud" i rummet. Sådan noget har du ikke i Dirac.

Dirac er et komplet rumkorrektions værktøj/processor, hvor du slår rumkorektionen fra i din receiver og sætter denne til Pure Direct i stedet. Det fungerer på en helt anden måde end traditionelle rumkorrektioner, og har en langt højere opløsning end f.eks. end traditionel 9 eller 32 bånds EQ. Der er nærmest uendelige bånd i hele frekvensområdet. Det laver også en masse andre fiks fakserier ved lyden(som jeg ikke er inde i, men det FUNKER!!!), men det hele kører meget automatisk, og det eneste du næsten har indflydelse på er frekvensgangen(klang).
Efter min mening er Dirac totalt banebrydende. Ufatteligt nemt og bruge, og ekstremt effektivt. Folk med Audyssey, MCACC, YPAO kører gerne Pure Direct når de hører musik. Det gør du IKKE med Dirac, det forbedrer lyden på alle punkter i hele frekvensområdet. Der kommer ting frem i musikken du aldrig har hørt før, vokaler bliver vildt klare og tydelige, stående bølger(bulder)bliver elimineret uden det dræber dynamik osv. Man vil konsekvent skrue et sted mellem 3-5db højere op, fordi alting lyder så meget mere rent og naturligt.
Selvfølgelig er virkningen forskellig fra rum til rum, alt efter hvor mange problemer der er, og hvor meget af det Dirac kan fixe.


Tak for dine inputs - gør mig lidt klogere hele tiden og bliver mere og mere fristet af Dirac om end jeg synes det er en anelse dyrt!    Dog skriver du "Dirac er et komplet rumkorrektions værktøj/processor, hvor du slår rumkorektionen fra i din receiver og sætter denne til Pure Direct i stedet." og "Folk med Audyssey, MCACC, YPAO kører gerne Pure Direct når de hører musik. Det gør du IKKE med Dirac, det forbedrer lyden på alle punkter i hele frekvensområdet." - er det korrekt forstået at man bruger pure direct ved surround men ikke ved musik...
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:


Tak for dine inputs - gør mig lidt klogere hele tiden og bliver mere og mere fristet af Dirac om end jeg synes det er en anelse dyrt!    Dog skriver du "Dirac er et komplet rumkorrektions værktøj/processor, hvor du slår rumkorektionen fra i din receiver og sætter denne til Pure Direct i stedet." og "Folk med Audyssey, MCACC, YPAO kører gerne Pure Direct når de hører musik. Det gør du IKKE med Dirac, det forbedrer lyden på alle punkter i hele frekvensområdet." - er det korrekt forstået at man bruger pure direct ved surround men ikke ved musik...


Altså jeg har Dirac aktiveret både til stereo og surround. Når Dirac er aktiveret skal receiveren altid stå til pure direct.

Redigeret af armani-thomas - 19-December-2013 kl. 22:36
XTZ Divine 100.49 Aktiv delt/tri-amped. Rotel class D blokke. RMB-1565 (5x200W) til Diskant/Mellemtone (keramisk Thiel & Partner) og RB1572 (2X500W) til 4x10" Seas basser.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 23:16
Men Armani hvordan sørger du for alle kilder kører igennem pc eller din Mac? Inden det kommer over? Kan du forklare? ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2013 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Men Armani hvordan sørger du for alle kilder kører igennem pc eller din Mac? Inden det kommer over? Kan du forklare? ;)
 
Godt spørgsmål. Sad selv og tænkte over det samme. Hvad stiller man op med BD, DVD, netflix eller streaming i det hele taget?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

 

Jeg har hørt de nye Onkyo 3010/5010 ikke skulle have problemer med HDMI boardet. Men ved ikke om det passer.

Dén der med "nyeste generation fejler ikke noget" er en gammel klassiker... Der blev sagt det samme om 09 modellerne, det viste sig så ikke at holde stik. Der er jo ingen der reelt ved om de nyeste modeller er mere stabile end de gamle, eftersom de ikke er nået at blive så gamle at eventuelle fejl for alvor viser sig endnu.

Ikke dermed sagt at det nødvendigvis er forkert, jeg siger bare at vi ikke ved det endnu - og når vi ved det, så er den pågældende serie ikke til salg mere... Derfor er det nu engang en producents uretfærdige lod at nye modellers stabilitet må bedømmes ud fra gamle serier. Jeg synes man skal lade tvivlen komme sig selv til gode, og ikke producenten.
Til top
wadia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wadia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 07:46
Jeg har selv haft en Onkyo 3008 !! 3 år og lortet HDMI er kaput...... ALDRIG MERE ONKYO !!!
JVC DLA-HD750, NAD T787, Mac Mini 2011, Lissau 16:9 Tab-Tension ISF True color , Dali Mentor 6 og Mentor center og Mentor 1 baghter, DaliP-10 DSS subwoofer ,OPPO BDP-83
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Men en ting der er interessant at have med i bagagen hvad dét angår, er at forskellen på 50 og 100 watt er 3 dB. Og derfor er det ofte en ret akademisk diskussion, for om en forstærker leverer 80 eller 120 watt, det lyder som en væsentlig forskel, men i virkeligheden flytter det ikke ret meget.


Ja, og for at det menneskelige øre skal opfatte det som dobbelt så højt, skal der være 10dB forøgelse af lydtrykket..

Hvis man skruer 3dB (f.eks. 50W -> 100W) op for sin forstærker, vil man altså ikke få det dobbelte lydtryk.

Lyd er en underlig størrelse...
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2013 kl. 12:28
Decibel-skalaen er opbygget logaritmisk. Det betyder, at hver gang lydenergien (lydeffekten) bliver fordoblet, øges dB-indekset med 3. En fordobling af lydtrykket svarer til 6 dB
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 11121314>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu