recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)

 Besvar Besvar Side  <1234 14>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2013 kl. 12:06
Soundandvision.com har målt LX-56 til 7x99W i 8ohm med træk på alle kanaler. Til sammenligning plejer de store Yamaha'er blive målt til omkring 7x60-70W. Og i 4 ohm trækker Pioneer endnu mere fra. Så den vil du hvertfald opleve som meget stærkere end de andre. Jeg har LX-75, der så vidt jeg husker er opgivet til samme udgangseffekt som LX56, og den trækker en stor Heco center, et sæt Lektor8, og et sæt Lektor 6, til deres max uden problemer, og den holder virkelig godt styr på basserne.
Til top
ChrisB Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-August-2011
Status: Offline
Point: 16
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ChrisB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2013 kl. 12:21
JesA... Nej jeg har stadig ikke været rundt og lytte. Det eneste jeg har at basere mit valg på indtil videre er anmeldelser.
 
Jeg havde regnet med at lytte til Pioneer i Tape Connection men det ser ikke ud til de forhandler den længere (ud fra deres hjemmeside at bedømme).  
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2013 kl. 12:51
armani-thomas; jeg har netop også set målinger fra Soundandvision - de målte 57'eren til - frit husket - 240W i 4 ohm. Markant bedre/højere end tilsvarende receivere!
Men fint at høre at virkeligheden også afspejler målingerne :)

Til top
fisherking77 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fisherking77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2013 kl. 23:32

Hej

 

Jeg tillader mig lige at blande mig i tråden, da jeg går i samme tanker om køb af en bedre Surround-Receiver – har dog primært fokuseret på de prismæssigt bedre matchede:

 

-          Denon AVR-X4000 (fås pt. Til 7000,- i HK)

-          Pioneer SC-2023 (ca. 7000 i AV-connection el. KT)

-          Yamaha RX-A1030 (ca 7300 i NB Radio her i Roskilde)

 

Umiddelbart har Yamaha fået de bedste test (What Hifi, Lyd & billede) og generelt virker anmelderne ret betagede af Yamaha-receivere.

 

Jeg skal selvfølgelig ud at høre på maskinerne, men jeg har ikke umiddelbart megen tillid til, at jeg ved nogle minutters lytning på et fremmed set-up i en butik kan afgøre, hvad det bedste alternativ er.

Jeg er lidt usikker på rum-korrektionen: Denon kører med det anerkendte Audyssey XT32, mens Yamaha & Pioneer kører med egen-udviklede systemer (Yamaha: ”YPAO”, Pioneer ”MCACC”). Har I nogle holdninger til dette (ChrisB: har du ovevejet det ved valg mellem SC-2030 og SC-LX-57?)?

 

Derudover irriterer det mig grænseløst, at der tilsyneladende er så få effekt-målinger af forstærkerne i diverse test.

Yamaha 1030 får fx ros for sine muskler i ”Lyd & billede”-testen og fremhæves på bekostningen af Denon X4000 – trods at denne er opgivet til flere Watt. Det er svært at gennemskue hvad som er oppustede skulder-watt.

Hvis I har links til nogle målinger på ovenstående forstærkere, må I meget smide dem.

 

Mvh

Søren

Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 00:27
fisherking; nu skal man altid have den største respekt for økonomi/folks budget; men jeg er uenig med dig i at de nævnte Yamaha og Pioneer receivere er bedre til prisen end de af Chris B angivet.

Der er kælet meget mere for komponenterne, bla. bedre DAC's i såvel P. SC-LX 57 og, især, i Y. RX-A2030, og jeg finder merprisen på hhv. 2000 ( - Dustin + KT radio har P. 57 til kr. 9000), og Kr. 1500 ( KT radio har Y.2030 til Kr. 8700) særdeles godt givet ud.
- om du prøver at Google de respektive receivere, vil du finde alle forskellene & læse brugererfaringer, på flere udenlandske sites.

MVH
Jesper
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 00:33
- i øvrigt er jeg helt enig med dig i dine watt-angivelses betragtninger...det er en jungle........
Men en god ledetråd til at finde ud af hvor kraftige de/receiverne reelt er, er ved at læse hvor megen strøm de maksimalt trækker fra lysnettet. Og her er hverken Denon el. Yamaha 1030 ( el. 2030, for den sags skyld) særlig "bredskuldrede"
Pioneer'en kan man ikke umiddelbart gennemskue på samme måde, da den kører med klasse D-moduler, som netop er kendetegnede ved høj virkningesgrad/lavt strømforbrug.

Jeg kan huske at i "gamle dage", der angav man hvor mange Ampere en forstærker kunne afgive - DET kunne man bruge til noget   

Redigeret af JesA - 17-December-2013 kl. 00:34
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 11:10
Jeg har lige investeret i en Piooner SC-LX77 fra AV-Connection til 11.000,- som erstatning for en Yamaha Avantage RX-R820, og der er bare ingen sammenligning en fordobling af pris afspejles i allerhøjeste grad i lydkvalitet.
Pioneer har i den grad styr på Surround opsætningen se eventuelt denne test af SC-LX57


Så hvis jeg var dig så ville jeg købe Pioneer og se på enten SC-LX57/77 og betale det ekstra jeg er ret overbevist om du ikke vil blive skuffet 
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af fisherking77 fisherking77 skrev:


 

Derudover irriterer det mig grænseløst, at der tilsyneladende er så få effekt-målinger af forstærkerne i diverse test.

Yamaha 1030 får fx ros for sine muskler i ”Lyd & billede”-testen og fremhæves på bekostningen af Denon X4000 – trods at denne er opgivet til flere Watt. Det er svært at gennemskue hvad som er oppustede skulder-watt.


Det er en debat der er oppe at vende jævnligt. Problemet er netop at uanset hvor "reelt" du måler wattene, så siger watt-tallet ikke noget som helst om hvor strømstærk forstærkeren opleves i praksis. Kort sagt, så er ydelsen i watt et tal for hvor højt du kan spille, men det siger intet om hvor meget kontrol forstærkeren har over højttaleren når du spiller ved et givent niveau. Watt-tallet kan derfor reelt KUN bruges til at sikre dig at forstærkeren kan spille højt nok, intet andet. Det kan også være interessant nok i sig selv, men de fleste lægger desværre meget mere i det.

Det er derfor du kan opleve at én 40 watt forstærker roses for at have "muskler" og at være strømstærk, mens en anden (med samme målemetode) 200 watt forstærker kan være "slap" i forhold til. Hvis du f.eks. tager en ægte klasse A transistor-forstærker og sætter op imod en typisk klasse D forstærker med 5 gange så høj reel udgangseffekt, så vil du opleve at klasse A forstærkeren lyder MEGET "kraftigere", dvs. mere kontrolleret og magtfuld, end klasse D forstærkeren - så længe du bevæger dig inden for dens ydeevne. Hvis du har brug for de ekstra watt for at spille højt nok, så vil klasse A forstærkeren klippe, og så vinder klasse D forstærkeren. Kort sagt: Selv hvis du fik nogle seriøse målinger, så kunne du i praksis ikke bruge dem til særligt meget.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af fisherking77 fisherking77 skrev:


Jeg er lidt usikker på rum-korrektionen: Denon kører med det anerkendte Audyssey XT32, mens Yamaha & Pioneer kører med egen-udviklede systemer (Yamaha: ”YPAO”, Pioneer ”MCACC”). Har I nogle holdninger til dette (ChrisB: har du ovevejet det ved valg mellem SC-2030 og SC-LX-57?)?


MIN holdning er simpel: Du bør undlade at bruge nogen af dem, og derfor er det fuldstændigt lige meget hvilken af dem der er "mindst ringe". Men det er bestemt et emne der kan bringe sindene i kog. Under alle omstændigheder, så vil jeg anbefale at man kun bruger rumkorrektion hvis man helt konkret oplever et behov for at gøre det (hvilket så kræver at man sætter sig ind i hvad en rumkorrektion kan og ikke kan løse).
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:24
Langt de fleste som er gået fra f.eks. en topmodel denon klasse a/b receiver til en Pioneer klasse D, oplever Pioneer'en som betydeligt mere magtfuld og kontrolleret i bassen.

Så Otto's indirekte insinuering om at klasse D ikke har styr på bas, kan du bruge til absolut nada, medmindre du selv vil bygge dig en ren klasse A surround receiver, LOL.
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af fisherking77 fisherking77 skrev:


Jeg er lidt usikker på rum-korrektionen: Denon kører med det anerkendte Audyssey XT32, mens Yamaha & Pioneer kører med egen-udviklede systemer (Yamaha: ”YPAO”, Pioneer ”MCACC”). Har I nogle holdninger til dette (ChrisB: har du ovevejet det ved valg mellem SC-2030 og SC-LX-57?)?


MIN holdning er simpel: Du bør undlade at bruge nogen af dem, og derfor er det fuldstændigt lige meget hvilken af dem der er "mindst ringe". Men det er bestemt et emne der kan bringe sindene i kog. Under alle omstændigheder, så vil jeg anbefale at man kun bruger rumkorrektion hvis man helt konkret oplever et behov for at gøre det (hvilket så kræver at man sætter sig ind i hvad en rumkorrektion kan og ikke kan løse).
Jeg har ikke brugt min Pio's mcacc i et stykke tid da jeg egentlig synes den lyder bedre i pure direct samt jeg synes mcacc er meget svær (for mig) at finde rundt i og få 100% styr på.
Jeg er dog igen blevet lidt nysgerrig på systemet i håb om at få mere ud af min receiver. Jeg har derfor læst det meste af den officielle tråd på avsforum.com. Dvs. både tråden om mcacc generelt og den for min pio. Der er forskellige typer som har skrevet i trådene og mener også at der er flere proffesionelle indenfor lyd osv. som har udtalt sig meget positivt om systemet generelt.
 
Det undrer mig lidt at der er så stor forskel i folks opfattelse af systemet. Jeg selv synes dog det er alt for svært at finde ud af for en dummi som mig som ikke har så meget tid til at sætte mig ind i det, selvom interressen er der.. Den forsvinder dog ret hurtigt når jeg går igang med receiveren da jeg synes det er temmelig kompliceret (for mig)


Redigeret af furious jt - 17-December-2013 kl. 12:34
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:48
Mht til rumkalibrering, vil jeg tildels give Otto ret. Det var først da jeg investerede i prof måle udstyr og software, jeg kunne få indstillet MCACC til og levere et lydbillede som er bedre end "Pure direct" på alle punkter.
Har man Audyssey XT32, kan man få f.eks. HFK ud og lave en prof kalibrering. Koster omkring 2500, og det er oftest alle pengene værd, hvis ham der laver kalibreringen har styr på sagerne.

Alternativt hvis man har en HTPC, kan man køre Dirac Live rumkorrektion fra denne. Det er den eneste "auto" rumkalibrering jeg har oplevet, der VIRKELIG fungerer. Det koster i omegnen af 5000+mikrofon. I mine ører er Dirac meget overlegen i forhold til MCACC og Audyssey.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu