recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken receiver (Denon, Yamaha, Pioneer)

 Besvar Besvar Side  <12345 14>
Forfatter
Besked
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:49
Det er derfor du kan opleve at én 40 watt forstærker roses for at have "muskler" og at være strømstærk, mens en anden (med samme målemetode) 200 watt forstærker kan være "slap" i forhold til. Hvis du f.eks. tager en ægte klasse A transistor-forstærker og sætter op imod en typisk klasse D forstærker med 5 gange så høj reel udgangseffekt, så vil du opleve at klasse A forstærkeren lyder MEGET "kraftigere", dvs. mere kontrolleret og magtfuld, end klasse D forstærkeren - så længe du bevæger dig inden for dens ydeevne. Hvis du har brug for de ekstra watt for at spille højt nok, så vil klasse A forstærkeren klippe, og så vinder klasse D forstærkeren. Kort sagt: Selv hvis du fik nogle seriøse målinger, så kunne du i praksis ikke bruge dem til særligt meget.
[/QUOTE]

Nja, det med at man ikke vil kunne bruge seriøse målinger i praksis er da noget.....vås ;)
Om man kender sin højtaler, så vil det være ganske nyttigt at kende en given forstærkers måde at opføre sig på.

Omkring din sammenholdelse af hhv. klasse A og D, så har du i teorien ret...men der er især to issues, som man skal være opmærksom på; Klasse A forstærkeren har et meget begrænset "spille-rum", forstået på den måde at den meget hurtigt kommer til at lyde presset når dette "rum" overskrides. Kort sagt; de kan ikke spille ret højt. Klasse D forstærkeren "bliver bare ved", så at sige...
En anden ting er, at klasse A forstærkere typisk er ganske "farvet" i deres lyd - i stil med rør-forstærkere - hvilket gør at man opfatter lyden som "federe" og kraftfuld. Klasse D lyder mere "rent"

Og lige omkring bas-kontrol, så er den strammeste baskontrol jeg nogensinde har haft, da jeg havde mine EAR 1001 ICE-effekttrin - bassen blev holdt i JERNGREB!

MVH
Jesper





Redigeret af JesA - 17-December-2013 kl. 12:49
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 12:49
Pure direct gir for mig en flad og uinteressant lyd på både min tidligere og min nuværende Pio LX rec. Bruger konsekvent mcacc med manuel korrektion af eq, som jeg har fintunet over længere tid, så lyden sidder lige i skabet!

Gevinsten er at recieveren har et klippefast greb om bassen, en åben mellemtone, og en up front detaljeret diskant. Den afslører nådesløst dårlige indspilninger, men yder fuld retfærdighed til kvalitets indspilninger, og kan spille meeeget højt og rent uden klipning.
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 13:00
[/QUOTE]
Jeg har ikke brugt min Pio's mcacc i et stykke tid da jeg egentlig synes den lyder bedre i pure direct samt jeg synes mcacc er meget svær (for mig) at finde rundt i og få 100% styr på.
Jeg er dog igen blevet lidt nysgerrig på systemet i håb om at få mere ud af min receiver. Jeg har derfor læst det meste af den officielle tråd på avsforum.com. Dvs. både tråden om mcacc generelt og den for min pio. Der er forskellige typer som har skrevet i trådene og mener også at der er flere proffesionelle indenfor lyd osv. som har udtalt sig meget positivt om systemet generelt.
 
Det undrer mig lidt at der er så stor forskel i folks opfattelse af systemet. Jeg selv synes dog det er alt for svært at finde ud af for en dummi som mig som ikke har så meget tid til at sætte mig ind i det, selvom interressen er der.. Den forsvinder dog ret hurtigt når jeg går igang med receiveren da jeg synes det er temmelig kompliceret (for mig)
[/QUOTE]

Jeg ved ikke om MCACC indstillingerne på LX71 er de samme som på LX77 som jeg lige har anskaffet, men på LX77 er der muligheden for at køre Pue Direct eller bare Direct med MCACC hvilket betyder at frontkanalerne lades urørt og de resterende kanaler justeres efter frontkanalernes karakteristika.

Otto er måske IKKE enig i mine btetragtninger om rumkorrektion, men i mit lytterum som er 5x4 m, kan jeg ikke få samme surround oplevelse ved en individuel kalibrering med en lydtryksmåler som jeg får med Pioneers MCACC kalibrering.

Mit anlæg består iøvrigt af

Front   : Dynaudio Excite 14
Center : Dynaudio Excite 24
Rear    : B&W VM1
Sub     : SVS SB-13 Ultra     

AV        : Pioneer SC-LX77




Redigeret af jespermart - 17-December-2013 kl. 13:07
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér furious jt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har ikke brugt min Pio's mcacc i et stykke tid da jeg egentlig synes den lyder bedre i pure direct samt jeg synes mcacc er meget svær (for mig) at finde rundt i og få 100% styr på.
Jeg er dog igen blevet lidt nysgerrig på systemet i håb om at få mere ud af min receiver. Jeg har derfor læst det meste af den officielle tråd på avsforum.com. Dvs. både tråden om mcacc generelt og den for min pio. Der er forskellige typer som har skrevet i trådene og mener også at der er flere proffesionelle indenfor lyd osv. som har udtalt sig meget positivt om systemet generelt.
 
Det undrer mig lidt at der er så stor forskel i folks opfattelse af systemet. Jeg selv synes dog det er alt for svært at finde ud af for en dummi som mig som ikke har så meget tid til at sætte mig ind i det, selvom interressen er der.. Den forsvinder dog ret hurtigt når jeg går igang med receiveren da jeg synes det er temmelig kompliceret (for mig)
[/QUOTE]

Jeg ved ikke om MCACC indstillingerne på LX71 er de samme som på LX77 som jeg lige har anskaffet, men på LX77 er der muligheden for at køre Pue Direct eller bare Direct med MCACC hvilket betyder at frontkanalerne lades urørt og de resterende kanaler justeres efter frontkanalernes karakteristika.

Otto er måske IKKE enig i mine btetragtninger om rumkorrektion, men i mit lytterum som er 5x4 m, kan jeg ikke få samme surround oplevelse ved en individuel kalibrering med en lydtryksmåler som jeg får med Pioneers MCACC kalibrering.

Mit anlæg består iøvrigt af

Front   : Dynaudio Excite 14
Center : Dynaudio Excite 24
Rear    : B&W VM1
Sub     : SVS SB-13 Ultra     

AV        : Pioneer SC-LX77


[/QUOTE]
Ved heller ikke om det fungerer på samme måde, min er jo en gammel sag efterhånden:)
Jeg ved godt jeg kan køre pure direct samtdig med mcacc. Vidste bare ikke at det bevirkede at det efterlod fronterne urørt. jeg har faktisk altid været i tvivl om hvad det lige præcis er at direct og pure direct gør, for synes det er lidt utydeligt beskrevet i manualen, som jeg har læst igennem rigtig mange gange:)
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 13:52
slettet

Redigeret af kennethbrdk - 17-December-2013 kl. 13:58
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af kennethbrdk kennethbrdk skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:





Jeg har ikke brugt min Pio's mcacc i et stykke tid da jeg egentlig synes den lyder bedre i pure direct samt jeg synes mcacc er meget svær (for mig) at finde rundt i og få 100% styr på.
Jeg er dog igen blevet lidt nysgerrig på systemet i håb om at få mere ud af min receiver. Jeg har derfor læst det meste af den officielle tråd på avsforum.com. Dvs. både tråden om mcacc generelt og den for min pio. Der er forskellige typer som har skrevet i trådene og mener også at der er flere proffesionelle indenfor lyd osv. som har udtalt sig meget positivt om systemet generelt.

 

Det undrer mig lidt at der er så stor forskel i folks opfattelse af systemet. Jeg selv synes dog det er alt for svært at finde ud af for en dummi som mig som ikke har så meget tid til at sætte mig ind i det, selvom interressen er der.. Den forsvinder dog ret hurtigt når jeg går igang med receiveren da jeg synes det er temmelig kompliceret (for mig)






Jeg har de samme oplevelser med MCCAC som du. Synes det var noget nemmere med audyssey, men har dog fået et godt resultat efter jeg købte et sound meter fra RadioShack og selv manuelt har rettet til. Men får ny center og 2 nye baghøjttalere i denne uge og så skal jeg i gang igen. Jeg har fundet en vejledning til hvordan man umiddelbart får det bedste ud af MCACC, men igen så er jeg ikke sikker på, at jeg gør det helt rigtigt alligevel

Redigeret af kennethbrdk - 17-December-2013 kl. 13:59
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 14:42
Man kan kun udnytte MCACC optimalt, ved og købe noget ordentligt måleudstyr såsom XTZ Room Analyzer. Især standing wave filteret kan man få justeret langt bedre end MCACC auto setup, hvilket typisk resulterer i tør punchy bas uden resonans/room modes. Og kender man først sin egen preference mht frekvenskurve, tager det under 10 min, og få justeret den grafiske EQ perfekt. Og det bliver langt bedre end manuel lytning/justering hvilket man kan bruger uendelig tid på.
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Man kan kun udnytte MCACC optimalt, ved og købe noget ordentligt måleudstyr såsom XTZ Room Analyzer. Især standing wave filteret kan man få justeret langt bedre end MCACC auto setup, hvilket typisk resulterer i tør punchy bas uden resonans/room modes. Og kender man først sin egen preference mht frekvenskurve, tager det under 10 min, og få justeret den grafiske EQ perfekt. Og det bliver langt bedre end manuel lytning/justering hvilket man kan bruger uendelig tid på.


Har lige luret på det Room Analyzer. Er det ok nemt at gå til og hvordan fungerer det helt konkret. Umiddelbart sætter du vel måleudstyret op - tilslutter en bærbar - den laver nogle målinger via hvad pink noise fra anlægget...
Beskriver softwaren, hvad der anbefales i forhold til målingerne og hvordan implementerer du disse resultater på din receiver. Er det manuelt. Undskyld hvis jeg stiller dumme spørgsmål, men hvis man skal bruge 2500 kr., så vil man jo gerne være sikker på hvordan det skal bruges
http://www.fyndborsen.se/ljud/tillbehor-a/v/matsystem/room-analyzer-ii-pro?stat=1
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 15:01
Det er altså for sort Hvidt at skrive klasse D bare er mere effektivt og mere klar i lyden, klar kan også kaldes lyst klingende.
Så til visse højttalere er det altså ingen fordel, men alt er jo smag og behag.
Oplever Yamaha som værende lige så magtfulde til at drive et sæt surround højttalere, som i pris tilsvarende konkurrenter.
Også har Yamaha altså en anden fordel, lav fejlrate.
Igen er alt smag og behag, syntes bare tit tråde ender med at handle om at fremhæve ens eget udstyr, og nedgøre andres valg.
Og vil sådanset kun påpege at klasse D ikke nødvendigvis bare er at foretrække i alle tilfælde.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 15:16
[/QUOTE] jespermart
Jeg ved ikke om MCACC indstillingerne på LX71 er de samme som på LX77 som jeg lige har anskaffet, men på LX77 er der muligheden for at køre Pue Direct eller bare Direct med MCACC hvilket betyder at frontkanalerne lades urørt og de resterende kanaler justeres efter frontkanalernes karakteristika.

Otto er måske IKKE enig i mine btetragtninger om rumkorrektion, men i mit lytterum som er 5x4 m, kan jeg ikke få samme surround oplevelse ved en individuel kalibrering med en lydtryksmåler som jeg får med Pioneers MCACC <span style="line-height: 1.4;">kalibrering.</span>

Mit anlæg består iøvrigt af

Front   : Dynaudio Excite 14
Center : Dynaudio Excite 24
Rear    : B&W VM1
Sub     : SVS SB-13 Ultra     

AV        : Pioneer SC-LX77





[/QUOTE]
Det er ikke det samme på de ældre LX71 og 83 som jeg har været/er ejer af. Auto Surround og Direct er begge påvirket af EQ indstillingerne på ALLE kanaler.

Redigeret af Kampus - 17-December-2013 kl. 15:31
Til top
JesA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Marts-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 15:18
siccio; jeg er såmænd meget enig i at man ikke kan dele de forskellige klasse A, AB, D forstærkere så firkantet op. Mit svar var mere en respons på Otto, som egentlig gjorde netop dette ;)
Men én ting er helt sikkert; klasse D er mere effektiv end klasse A ( og A/B også)

I øvrigt; hverken jeg, Otto - eller andre her i tråden - fremhæver egne valg eller nedgører andre i deres (???)
- men jeg oplever måske en "fordomsfuldhed" overfor klasse D fra mange, som sjovt nok aldrig har lyttet på en klasse D forstærker IRL, om at klasse D forstærkere lyder "digitalt"/"klinisk".....Eet er at jeg ikke synes at det er tilfældet, noget andet er at det netop er en sort/hvid vurdering...

MVH
Jesper
Til top
siccio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér siccio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2013 kl. 16:07
Uanset hvordan man vender det, vil en Pioneer med klasse D lyde mere lys klingende kontra en Yamaha.
Dermed ikke kaldet lyden skinger.
Til visse højttalere er dette en større fordel, og eller smag og behag.
Og ja målt i effektivitet af spild varme o.s.v er klasse D mere effektiv enig.
Tror dog ikke man dermed automatisk kan kalde den mere strømstærk.
Så engang hvor de testede forstærkere i forskellige ohmske modstande, med en kurve.
Og målte ampere. Det viste eksempelvis Onkyo knækkede før Yamaha ved modstande under 4 ohm. Var vidst bladet hjemmebio tror jeg nok.
Men hvor pålideligt disse målinger var, har jeg ikke nok indsigt i.
Tror dog man burde vælge forstærker efter hvad de skal spændes for, og ikke bare vælge den der smider 10-20 watt teoretisk mere ud. Klangen er ikke ens, så det er bedre høre forskelligt på eget udstyr så langt dette er muligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 14>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu