recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken uni. remote - igen!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken uni. remote - igen!

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken uni. remote - igen!
    Sendt: 14-Marts-2010 kl. 12:33
Jeg vil gerne have en universalfjernbetjening. Mere simpelt kan det ikke siges. Dog er udvalget noget stort, og jeg vil meget gerne have noget input:

Logitech:

Harmony 900
- 1800 kroner:

• Jeg læser reviews om at der ikke er mulighed for makroer (aktiviteter) med de nye Harmony. Har det noget på sig?
  • Hvordan er den at betjene? - føles den mere langsom til at betjene udstyret end de originale fjernbetjeninger?
  • Kan den lære RF, ligesom IR? - Jeg vil gerne bruge den til at betjene noget RF udstyr fra Harald Nyborg (deres billige fjernbetjente stikkontakter)

Harmony 1100 - 2500 kroner:

Har samme spørgsmål som med 900 - men hvilken er bedst af de to? - er det kun designet som er anderledes?

Nevo

Q50 - 325 USD

Nogen som har denne remote, eller har set den live? Den koster det samme som en Harmony 900, men nyhedsartiklen her på siden omtaler disse fra Nevo som en klasse over Harmony. Kan disse bruges med de stikkontakter fra Harald Nyborg?

Jeg har forstået, at man ikke kan købe dansk Z-wave udstyr, og ej heller Nevo connect, men kan dette udstyr købes i USA, og benyttes i DK? - Det er endda en mulighed at jeg flytter til udlandet om et par år, så en fordel ville jo være at jeg ikke skal sælge min fjernbetjening. Her tænker jeg på harmony.

Kan Nevo desuden gøre brug af PS3-konvertereren fra Harmony til at betjene sin PS3?

S70 - 475 USD

Samme spørgsmål som med Q50. S70 er pænere, men er funktionaliteten bedre?

Nevo Connect
:

Denne kan købes til 100 USD. Kan denne bruges i dk hvis både remote og Nevo connect er fra usa?

Phillips

Pronto -TSU9600 og TSU9800:

Ret pebrede fjernbetjeninger, som har nogle år på bagen. Kan de noget som Nevo ikke kan?

Er der ellers nogle som jeg burde overveje? - jeg synes ikke jeg kan se at Lintronic-løsningen kan bruges til RF? -  Denne løsning virker også ret dyr..
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Jeg vil gerne have en universalfjernbetjening. Mere simpelt kan det ikke siges. Dog er udvalget noget stort, og jeg vil meget gerne have noget input:

Logitech:

Harmony 900
- 1800 kroner:

• Jeg læser reviews om at der ikke er mulighed for makroer (aktiviteter) med de nye Harmony. Har det noget på sig?

Nej. Link?

Hvordan er den at betjene? - føles den mere langsom til at betjene udstyret end de originale fjernbetjeninger?

Normalt ikke, men enkelte apparater kan være anderledes. Eksempelvis er der udbredt besvær (også hos mig) med at styre Stofa's Zaptor ordentligt. (Jeg har en Nevo liggende som jeg skal have testet på Zaptor'en, men er ikke lige kommet til det...)

• Kan den lære RF, ligesom IR? - Jeg vil gerne bruge den til at betjene noget RF udstyr fra Harald Nyborg (deres billige fjernbetjente stikkontakter)

Nej.

Harmony 1100 - 2500 kroner:

Har samme spørgsmål som med 900 - men hvilken er bedst af de to? - er det kun designet som er anderledes?

Grundlæggende ja. Det skal siges at jeg ikke har arbejdet med en 1100, kun en 1000, jeg antager at 1100 indeholder de samme opdateringer af programmeringssoftwaren som 900 (der er noget hurtigere at opdatere end f.eks. One).

Nevo

Q50 - 325 USD

Nogen som har denne remote, eller har set den live? Den koster det samme som en Harmony 900, men nyhedsartiklen her på siden omtaler disse fra Nevo som en klasse over Harmony. Kan disse bruges med de stikkontakter fra Harald Nyborg?

Nej, men der er begyndt at komme Z-wave stikkontakter til rimelige penge. Det er et langt smartere system, især med en Nevo. Mht. en klasse over - priserne er noget højere i EU end i USA (det er de nu også for Harmony). Der ligger en separat udviklingsafdeling i Europa, og omkostningerne til dét er rent organisatorisk lagt på de europæiske fjernbetjeninger. Nevo ligger reelt mellem Harmony og Pronto prismæssigt.

Jeg har forstået, at man ikke kan købe dansk Z-wave udstyr, og ej heller Nevo connect, men kan dette udstyr købes i USA, og benyttes i DK? - Det er endda en mulighed at jeg flytter til udlandet om et par år, så en fordel ville jo være at jeg ikke skal sælge min fjernbetjening. Her tænker jeg på harmony.

Du kan mig bekendt ikke lovligt benytte amerikansk Z-wave udstyr i EU, og det vil ikke kunne garanteres at det virker problemfrit, eller at du får den forventede rækkevidde. Jeg tror du får problemer hvis du installerer faste installationer med amerikansk Z-wave.

Kan Nevo desuden gøre brug af PS3-konvertereren fra Harmony til at betjene sin PS3?

Ja.

S70 - 475 USD

Samme spørgsmål som med Q50. S70 er pænere, men er funktionaliteten bedre?

Forskellen er en større og bedre skærm, samt WiFi, som giver dig mulighed for at styre f.eks. Sonos med playlists osv. (og en masse andre IP ting).

Nevo Connect
:

Denne kan købes til 100 USD. Kan denne bruges i dk hvis både remote og Nevo connect er fra usa?

Det er samme svar, den kører via Z-wave så det kan give problemer hvis andet udstyr i dit område overlapper frekvenserne, men teknisk set kan du godt bruge den, ja. IR kommandoer, RS-232 osv fungerer grundlæggende ens overalt.

Nevo er generelt en langt mere avanceret og "åben" struktur end Logitech, der er ret fastlåst til de ting systemet nu engang kan. Dette gør også programmeringen noget mere tung (dog meget mere enkel end Pronto), og uden den uddannelse forhandlerne har, vil det tage en del timer at få det optimale ud af den. Det er ikke wizard-baseret, men dog logisk og enkelt opbygget. Der er mange "smutveje" der gør programmeringsarbejdet nemmere, kender man ikke dem kan man bruge en del tid på noget der faktisk kan gøres meget hurtigt. Så køber man det for at programmere selv, skal man være forberedt på en hel del mere tidsforbrug end med Logitech.

Nevo kommer snart med en opdateret software, der fjerner mange af de begrænsninger der har været hidtil, og tilføjer en række nye features.

Phillips

Pronto -TSU9600 og TSU9800:

Ret pebrede fjernbetjeninger, som har nogle år på bagen. Kan de noget som Nevo ikke kan?

For en almindelig bruger vil Pronto være ekstremt tungt at arbejde med sammenlignet med Nevo. Alt skal opbygges fra bunden, og det tager tid. En forhandler laver typisk nogle skabeloner én gang for alle ud fra det udstyr han typisk arbejder med, som så kan modificeres til den enkelte kunde, du starter reelt forfra, uden forudgående uddannelse. Forvent MANGE timer foran computeren. Den primære fordel ved Pronto i forhold til Nevo har hidtil i mine øjne været script-programmering, i tilfælde af at man kan håndtere dét. Nevo's nye software giver reelt de samme muligheder, men opbygget lidt anderledes: Widgets, der er en visuel drag-n-drop programmering, samt Plug-ins, der er hardcoding og kræver decideret programmerings-erfaring. Til gengæld er fjernbetjeningens hardware _helt_ åben i plug-in programmeringen, så har man evnerne er der groft sagt ingen grænser for hvad man kan programmere. Derfor synes jeg ikke længere man kan kalde Nevo for en "lillebror" i forhold til Pronto, det er ligeværdige produkter med hver sine fordele.

Nevo kan MANGE ting under overfladen, som er meget mere avancerede end jeg tror du lige går rundt og forestiller dig, men lige præcist at styre ikke-standardiserede RF produkter, det får du ingen universal-remote til. Du må vælge et system der er understøttet, eksempelvis Z-wave.

Redigeret af AV Precision - 15-Marts-2010 kl. 08:54
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nej.

Det var da en skam! - jeg synes eller lige deres 900 serie virkede som et fint produkt som kunne det jeg skulle bruge den til. Dvs, at for at jeg skal styre et relæ i mine effektforstærkere kan jeg ikke bare bruge dem fra Harald Nyborgs RF-styrede stikkontakt-kit.. bummer.. så bliver det vel en ret dyr omgang..

Ang. Nevo, hvad ligger sådan i, uden programmering, hvis man skulle købe den her i DK? Har du nogen arrangementer/demoaftener i sigte hvor man kunne se hvad forskellen mellem disse remotes er, og måske mere hvorfor Nevo er lidt dyrere? - hvis jeg skal bruge så mange penge på en fjernbetjening, så vil jeg meget gerne lige "få hænderne beskidt" for at se om den er det værd.

Tusind tak for dit indlæg!

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 13:47

Ang. Nevo, hvad ligger sådan i, uden programmering, hvis man skulle købe den her i DK?

5495,- for Q50. Et demo-arrangement kommer formentligt på et tidspunkt, men jeg kan ikke lige sige hvornår.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 14:00

Er der ellers nogle som jeg burde overveje? - jeg synes ikke jeg kan se at Lintronic-løsningen kan bruges til RF? -  Denne løsning virker også ret dyr..

Har du overvejet hvad du skal bruge den til ?
Har du overvejet om en all-in-one fjernbetjening overhovedet er en god ide ?

Mange antager at en all-in-one er den bedste løsning, fordi den jo kan det hele.

Personligt er jeg kommet frem til at 2 stk med forskellige egenskaber er det bedste for mit setup, fremfor 1 der ikke er optimal på alle områder.

Jeg bruger mest min remote (85% af tiden) til mit tv, derfor skal den være god til tv funktioner.
Her vil en med display og trykfølsomme knapper være et minus, da den skal kunne betjenes med en hånd og uden at se på den.

Har jeg brug for at høre musik, hvilke ikke sker så ofte, ja så er det fedt med et stort tryksomt display, med evt coverflow. Denne remote vil overhovedet ikke være brugbar til mit tv.

Er det besværligt med 2 remotes, måske men kan bedre lide at de virkeligt er gode, fremfor at sidde med en remote der ikke er helt optimalt til noget som helst.

Dette var blot en alternativ tanke !!
Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2009
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 15:46
Må man spørge hvilke 2 remotes du er endt med?

Synes jeg mangler nogle specs på de forskellige Nevo remotes. Det er ikke meget information jeg umiddelbart kan finde på deres side.

Men Q50'eren understøtter ikke wifi? Det mest interessante med mit setup ville være en remote med wifi og rigtige knapper. Men ikke så nemt at finde.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af mbw2001 mbw2001 skrev:

Må man spørge hvilke 2 remotes du er endt med?

Synes jeg mangler nogle specs på de forskellige Nevo remotes. Det er ikke meget information jeg umiddelbart kan finde på deres side.

Men Q50'eren understøtter ikke wifi? Det mest interessante med mit setup ville være en remote med wifi og rigtige knapper. Men ikke så nemt at finde.

Øh, jeg har ikke købt noget som helst.

Jeg er bare ved at undersøge hvad jeg skal bruge de surt optjente penge på. Jeg er mest hooked på en S70, men jeg synes bare det er mange penge at bruge. På den anden side, så er jeg træt af at sidde med 3 fjernbetjeninger som skal rodes med når jeg vil se film, spille ps3 eller bare høre musik. Jeg har udsigt til en DVB-C boks, Tvix 6600 mm, og så bliver helvedet bare endnu større.

Otto, har du kendskab til z-wave udstyr generelt? - jeg tænker på om den type udstyr er meget dyre? - jeg er trods alt under uddannelse, men på den anden side prøver jeg at tænke 3-5 år frem. Jeg prøver simpelthen at gøre op med mig selv om en Harmony 900 er "god nok".
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 19:22

Logitech:

Harmony 900
- 1800 kroner:

Nej. Link?

Orker ikke at finde det, men der har været meget kritik af 1100 og 900 for dette. De understøtter naturligvis aktiviteter i den forstand, at Harmony er bygget op om aktiviteter. Men man kan ikke selv programmere en sekvens af kommandoer efter eget valg, som man kunne på de tidligere modeller.

Eller rettere: Man kunne ikke på 900, da den kom frem. Jeg har ikke fulgt med siden, så det kan have ændret sig.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Logitech:

Harmony 900
- 1800 kroner:

Nej. Link?

Orker ikke at finde det, men der har været meget kritik af 1100 og 900 for dette. De understøtter naturligvis aktiviteter i den forstand, at Harmony er bygget op om aktiviteter. Men man kan ikke selv programmere en sekvens af kommandoer efter eget valg, som man kunne på de tidligere modeller.

Eller rettere: Man kunne ikke på 900, da den kom frem. Jeg har ikke fulgt med siden, så det kan have ændret sig.

Jeg ved godt man generelt skal holde sig væk fra siden, men brugere på CNET har klaget over det, og raser over det ikke bliver nævnt i CNET's review af fjernbetjeningen.

Oprindeligt skrevet af <a href=http://reviews.cnet.com/remote-controls/logitech-harmony-900/4864-7900_7-33743663-1.html?tag=userReviews;summaryList target=_blank>CNET Bruger - tryk for link</a> CNET Bruger - tryk for link skrev:

1 of 38

Full user review

24 out of 26 people found this review helpful

1.0 stars

"Don't rush to buy the new high-end Logitech remotes...."

by AtreidesModi on October 27, 2009

Pros: - Ergonomic design
- Qualty and responsive touch screen display
- Good IR performance from main unit and RF extender

Cons: - NO SEQUENCES (in Logitech parlance, otherwise known as key macros)
- RF control refers to RF control of an IR extender, not control of RF devices

Summary: This is probably my most troubling purchase in a number of years. As your typical techno-junkie, I stumbled onto some marketing materials for the latest line of Harmony remotes; namely the 900 and 1100. Already owning the 880, which I liked but found to bet somewhat uncomfortable in it's ergonomic design and subsequently fell into disuse, I was already set to purchse the next generation of Harmony remotes.

TRAP 1 - The marketing gimmick was to promote these remotes with a higher model number than the prior - namely, I had an 880 - one would assume that the 900 and 1100 are at least a STEP UP. Specifically, I MADE THE ERROR thinking that the new remotes would retain functionality existent within my 880 -- PLUS some extra features like the better LCD, touch screen, ergonomic design, RF (more an upgrade from the 890), etc. NO SO!

There is a key feature which I personally have relied on in all of my previous remotes (Harmony 880, Sony's, Philips Pronto's, etc). Namely the inability to assign a series of buttons to one button. It's rather interesting to note that the Logitech Harmony Product Manager (?!) would actually write a review for his own product here (5 stars of course) and completely substantiate this lacking capability.

Well, interesting in a cynical way. My trust of the Logitech product line was betrayed in this case, because I didn't conduct the normal pre-purchase diligence which I conduct in practically every other purchase. In this case, I looked at the price point ($399!) and find few items at this price point - it's either much less or much more. Since my prior 880 model was about $200+, I figured this new model (900) must be better. Well, mud in my face on this count.

So, back to the Product Manager's statement. After spending hours dredging the forums for information about how to get a sequence on my 900, I came to the sad reality that it didn't exist. Ok, I am still a loyal Logitech customer (3 Dinovo Edges, Z5500 speakrs, Z10 speakrs, Harmony 880, and so on) and will give them the benefit of the doubt to remedy this in some upcoming firmware update. As I dug further in the forums, including a petition on Logitech's own website, it became evident that there was rush for Logitech to remedy this deficit. A call to customer support and finally reading the Product Managers comments sealed this remotes fate.

Unfortunately, to suggest that removing sequences is a design improvement and/or superseded in functionality by "Activities" is ludicrous. Activities as a concept is a basic staple of all good universal remotes. Nothing new and innovative here. It's essentially a complex sequence of steps with an awareness of device state - tracking if a device is already on / off. For example, "Watch TV', "Watch DVD", "Play Games", etc. An activity - simple.

Sequences on the other hand serve a different purpose than Activities. These are like mini-Activities which can be performed within an Activity. Let's say that your Cable Box has 4 fast forward speeds, whereby with each press of the Fast Forward Button (FF) the speed increases x1, x2, x3, and x4 respectively. Who want's to sit there pressing FF 4 times every commercial break?

Of course not, we are willing to dish out $399 for a top-end Logitech remote to simplify these tasks! No problem, go into the remote configuration and program a "new button", we can call it FFx4 which will simulate the pressing of Cable Box remote FF button 4 times. Easy. Go into the Activty, such as "Watch TV" and assign the Next Track (>>|) button to our new FFx4 sequence! Woot! Most all prior Logitech Harmony remotes, at much lower price points, have this basic and fundamental ability.

Back to our Product Manager's comments, essentially dismissing the value of the above capability of remotes in the sub-$100 range. More specifically, he noted that this feature "very few people actually used it". As I read more and more about this remote (and the 1100), it seems the "very few people" are making quite a ruckus about this discarded capability.

Sadly, I suspect this discarded capability might be indicative of a more serious issue in Logitech's business strategy. Being dismissive of the Harmony user base, those who have vocalized great concern about this missing capability, leads me to believe that there are either serious design flaws with these devices or there is a market strategy to offer these capabilities with more expensive models to be released. In either case, this is indeed cause for concern.

Hopefully I will save someone else from this grief. In my case, I have to return not only this Harmony 900; but also the Harmony 1100, 2 PS3 Adapters, and an RF Extender. For those interested, the Harmony 1100 has the exact same problem (removed sequence functionality) as the 900 model. What a huge disappointment, waste of time, and money. For several hundred dollars I expect intelligent devices, not kludges and excuses.

Updated on Oct 27, 2009

As I ran out of space, I wanted to add...

TRAP 2 - "RF controls out-of-sight devices" (from box cover, similar language elsewhere) gives the impression that remote controls RF devices - at least it gave me that impression. The reality is that this only controls an RF module, which in turn sends IR signals to devices "out of sight". Really not much different than buying those IR extenders which send an RF signal from transmitter to receiver for in-cabinet systems.

To put this in perspective, had Sequences been available I would have given this remote a 4.5 star rating. I would have dinged it for the misleading RF. Yes, a 1 star rating is all this gets due to Sequences. Because a fundamental need of mine, which I've relied on in the past and continue to, is not available in the remote. Another vendor will get my business for remote needs.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 22:28

Otto, har du kendskab til z-wave udstyr generelt? - jeg tænker på om den type udstyr er meget dyre? - jeg er trods alt under uddannelse, men på den anden side prøver jeg at tænke 3-5 år frem. Jeg prøver simpelthen at gøre op med mig selv om en Harmony 900 er "god nok".

Tag et kig på www.homee.dk.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 22:32

Sequences, det har jeg åbenbart ikke haft behov for i de opstillinger hvor jeg har brugt Harmony 900, har ikke stødt på begrænsningen, så jeg kan ikke lige på stående svare på om det er rigtigt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2010 kl. 22:36

Det skal siges til deres forsvar at Nevo's fokus er at sælge gennem installatører der laver programmeringen, ikke at levere hardware som kunderne selv skal programmere. Derfor forventer de at du kontakter forhandlerne og spørger til råds. Der er f.eks. heller ingen support til slutbrugere.

Det kræver en S70.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu