recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket 4K HDMI kabel virker for jer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket 4K HDMI kabel virker for jer?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2022 kl. 16:31
Kan man få HDMI-forstærkere der kan klare al den båndbredde jeg har brug for? At finde et kabel på ti meter og et på 2-3 meter er jo en milliard gange nemmere.
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2022 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis kablet er certificeret 'Premium High Speed', så er det blevet gennemtestet på et af HDMI-centrene forud for salg. Det burde garantere, at det virker til 4K.

'Ultra High Speed' er certificering ift. de højere båndbredder i HDMI 2.1, dvs. 4K120 og 8K60. Mange 'Premium High Speed' klarer dog også dette – der er bare ingen garantier.

De tester ikke alle kabler, så der kan sagtens være fejl på et certificeret kabel.

Linus Tech Tips testede sidste år en masse kabler

Bemærk at Monoprice som er foreslået af flere, fejlede på nogle af dem.

Jeg har desværre ikke fundet nogen som har testet de gængse mærker i EU på samme vis.


Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2022 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Kan man få HDMI-forstærkere der kan klare al den båndbredde jeg har brug for? At finde et kabel på ti meter og et på 2-3 meter er jo en milliard gange nemmere.
Hvorfor går du ikke bare efter et optisk kabel, så er du garanteret et ordentlig signal der ikke har problemer med længden og degraderer over det "lange" træk - og samtidigt sikret al den båndbredde du har brug for - og du sparer oven i købet pengene på hvad der ellers skal være et ret stort og dyrt ikke-optisk kabel for at komme bare i nærheden af at kunne bære den fulde båndbredde over tilsvarende længer. Kabler der kan dette uden at være optiske koster kassen i de længder eller kommer med aktiv forstærkning, hvis de overhovedet findes i den længde, da de svært kan bære båndbredden over længere træk, særligt hvis de skal vinkles i kabel-kasser eller lign, noget som de høje frekvenser ikke synes om. Mit optiske kabel er omkring 4-5 meter for langt, men det er komplet ligegyldigt signalmæssigt, da det er optisk. Det løber igennem kabelbakker (som det også er nemmere at installere kablet i grundet den markant mindre størrelse på et optisk kabel) og resten af det ligger så rullet sammen bag mit "anlægsmøbel", hvor det ikke ses.

Personlig kommer jeg aldrig aldrig nogensinde igen til at købe et HDMI kabel over 3 meter der ikke er optisk, da jeg har for mange dårlige erfaringer, udfald og manglende båndbredde med den slags, selv hvad angår kabler til flere tusinde kroner - Det er for mit vedkommende slut med at tage chancer med den slags når der er tale om lange træk. Så hvad er det lige der afholder dig fra at gå i retning af et optisk kabel, hvor båndbreddebekymringerne ikke længere eksisterer? (Så længe du bare sikrer dig den rigtige HDMI version/generation)

Redigeret af TBC1 - 10-Maj-2022 kl. 20:04
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2022 kl. 20:34
Hvad for et helt konkret kabel, der ikke dør efter to års brug og ikke bliver brandvarmt på display-enden, ville du foreslå? Ikke 10 eller 15 meter. 12.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2022 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvad for et helt konkret kabel, der ikke dør efter to års brug og ikke bliver brandvarmt på display-enden, ville du foreslå? Ikke 10 eller 15 meter. 12.


12 meter er jeg svjh ikke stødt på - det begrænser i hvert fald udvalget betragteligt hvis du ikke kan leve med at rulle et 15 meter kabel lidt sammen i en af enderne.

Det jeg havde blev ikke varmt - og jeg regner da med at det var lidt et blindt uheld at det pludseligt stod af efter 4 år. Jeg regner da heller ikke med at det nye bliver varmt eller at det per automatik dør for mig efter 4 år.

Hvor om alt er, så koster det omkring 300 kr, så man kan vel få omtrent 10-15 af de kabler før man kommer i nærheden af at kunne købe et mere konventionelt kabel der er bare så meget som i nærheden af at kunne trække fuld båndbredde ved 15 meter. Og i alt den tid er man så befriende fri for bekymringer angående båndbredder på forskellige signaltyper, som var det aspekt der overbeviste mig om optiske kabler.

Jeg var faktisk ikke klart over at optiske kabler skulle have et dårligt ry på de områder du nævner, for mig har det været smooth sailing og jeg kan bare sige at ved 15 meter, så har det optiske kabel været en velsignelse sammenlignet med konventionelle kabler til pænt over 10 gange det optiske kabels pris, og at de konventionelle kabler har givet mig grå hår i hovedet lige så snart jeg skulle bruge flere fps og større båndbredder end YUV 420 på så langt et kabeltræk - Så jeg skal i hvertfald IKKE tilbage til lange konventionelle kablers problemer til endnu flere grå hår, selv heller ikke om det så skulle være gængs at et optisk kabel står af efter nogle år = ? (Nyt for mig, men ikke noget jeg hverken vil eller kan afvise)

Men held og lykke og hvis det skulle lykkes dig at finde et 48 Gbps konventionelt kabel der holder fuld båndbredde på så meget som 12 eller 15 meter, så er jeg egentligt af ren og sker nysgerrighed interesseret i at vide hvad det er for et kabel og hvad det koster. Held og lykke

Redigeret af TBC1 - 11-Maj-2022 kl. 01:47
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2022 kl. 02:32
Nu har jeg købt det her. Hvis det virker som det skal, må jeg leve med at have nogle meter liggende bag tv-møblet.

Redigeret af Naiera - 11-Maj-2022 kl. 02:54
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2022 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Nu har jeg købt det her. Hvis det virker som det skal, må jeg leve med at have nogle meter liggende bag tv-møblet.

Håber da det kommer til at fungere 100% for dig - og det ikke ankommer defekt men bare virker som det skal.

Men ellers var det vel også mere end almindeligt småt med gangbare alternativer til optiske kabler ved den længde og behov for fuld båndbredde? ...afaik?


Redigeret af TBC1 - 11-Maj-2022 kl. 14:41
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 12:19
Generelt er der ikke meget at vælge imellem på den længde, og selv et konventionelt Supra til over 1000 kroner for 12 meter kan ikke, i hvert fald på papiret, klare 4K60Hz.

Hvis man kan bruge 2000+ er det lidt nemmere, men de penge har altså ben at gå på, for tiden.

Redigeret af Naiera - 12-Maj-2022 kl. 12:19
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2022 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Generelt er der ikke meget at vælge imellem på den længde, og selv et konventionelt Supra til over 1000 kroner for 12 meter kan ikke, i hvert fald på papiret, klare 4K60Hz.

Hvis man kan bruge 2000+ er det lidt nemmere, men de penge har altså ben at gå på, for tiden.

Nej, det var også min konklusion - at der reelt ikke fandtes sikre inaktive alternativer i de længder. Så håber du får en problemfri oplevelse som jeg selv.
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12224
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2022 kl. 01:59
Jeg blev rådet til ikke at bruge et 2.1 48Gbps kabel med min projektor med HDMI 2.0 sammen med Lumagen Radiance Pro, så jeg skal nægte modtagelse i morgen, og så har jeg bestilt et RUIPRO i stedet. Det er 12 meter, HDMI 2.0 og 18Gbps, og en lille smule billigere. Det anbefales også i manualen til scaleren, så det burde jo virke godt.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4440
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2022 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis kablet er certificeret 'Premium High Speed', så er det blevet gennemtestet på et af HDMI-centrene forud for salg. Det burde garantere, at det virker til 4K.

'Ultra High Speed' er certificering ift. de højere båndbredder i HDMI 2.1, dvs. 4K120 og 8K60. Mange 'Premium High Speed' klarer dog også dette – der er bare ingen garantier.

De tester ikke alle kabler, så der kan sagtens være fejl på et certificeret kabel.

Linus Tech Tips testede sidste år en masse kabler

Bemærk at Monoprice som er foreslået af flere, fejlede på nogle af dem.

Jeg har desværre ikke fundet nogen som har testet de gængse mærker i EU på samme vis.



Altså nej de tester ikke ethvert enkelt eksemplar, som forlader fabrikken. Det samme sker heller ikke med HDMI-certificerede TV eller afspillere, som testes forud for salg. Men de tester et sample, som så opnår certificering eller ikke. Ændres der efterfølgende i konstruktionen, så skal det testes og certificeres igen. Der kan naturligvis sagtens være fejl på et givent kabel pga. produktionsvariation, men som udgangspunkt er de officielle stempler fra HDMI et godt pejlemærke.
Til top
kec2 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kec2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2022 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg blev rådet til ikke at bruge et 2.1 48Gbps kabel med min projektor med HDMI 2.0 sammen med Lumagen Radiance Pro, så jeg skal nægte modtagelse i morgen, og så har jeg bestilt et RUIPRO i stedet. Det er 12 meter, HDMI 2.0 og 18Gbps, og en lille smule billigere. Det anbefales også i manualen til scaleren, så det burde jo virke godt.

Kan du være lidt mere konkret?
Hvem har givet dig råd? Hvad er det sm taler imod?
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu