recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket mærke ville i vælge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket mærke ville i vælge?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 904
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket mærke ville i vælge?
    Sendt: 26-Juni-2018 kl. 00:17
Hej.
Jeg ved ikke om dette er den rigtige kategori, men jeg syntes at det var den som bedst passede.

Min kone og jeg står snartog skal købe ny surround forstærker, og vi sidder lidt og snakker om hvilket mærke der er bedst.

Vi vil denne gang have noget virkeligt kvalitet, og står overfor at skule vælge mellem
Marantz, NAD, eller Denon.

Vi har en gammel Denon Receiver nu, og derfor fandt min kone hurtigt denne

Vi har 5.1 højttalersystem hjemme nu, og et overkill system vil nok være lige lovligt smart.
//Guldhammer
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 07:28
Hvilke højttalere skal det trække.? 
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 09:18
Vi er rigtig glade for vores Yamaha. Den er så efterhånden 7 år gammel, så lige den model er jo ikke så relevant, og jeg har ikke erfaring med nyere, men hvad jeg kan læse mig til, så skulle de stadig være gode. Jeg kan dog ikke fortælle hvordan de er i forhold til andre mærker, da det er den første/eneste "rigtige" surround receiver jeg har haft.

En ting jeg er glad for er deres app, og den bliver stadig opdateret en gang i mellem, det synes jeg jo er positivt.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 12:21
Hvad er jeres budget?
Hvad er det, I kalder kvalitet?
Som regel koster kvalitet penge...

Hvilket mærke, der er bedst, vil der komme lige så mange svar på, som der er mærker, men find ud af hvilke features, der er vigtigst for jer, og find den, der passer jer bedst.

Af og til, er der tilbud på nogle modeller, hvilket kan gøre dem til det bedste køb.

Sony STR-DN1080 er også en rigtig fin receiver og har flere gange været på tilbud til mellem 3.000 - 3.500 kr., men koster i øjeblikket omkring de 5.500 kr.; om den kommer på tilbud snart igen, ved jeg ikke.

Det ser ud til, nye modeller er lige på trapperne.
Umiddelbart ser det ikke ud til, de kommer med en masse nyt, men ofte vil de eksisterende modeller kunne erhverves til fordelagtige priser.

Her er et indlæg fra én, der sammenlignede Marantz med Denon. Han beholdte Marantzen pga. af den bedre lyd i stereo, som de er kendt for, som siges skyldes, de bruger deres egne HDAM, de har patent på:

"A little late but nonetheless... I have both the Marantz SR5012 and the Denon X3400H and I now understand the true difference in sound quality between current Marantz and Denon AVRs... The Marantz uses better audio components and it really shows in 2 channel audio. Warmer, balanced and wider sound-stage. The dynamic range of the Marantz audio section is superior to Denon's... Instruments sound more real and less colored and bright. The music seems to have better timing and a fuller presence. Even comparing the XT32 and the XT corrections, the Marantz still sounds better! (Marantz only uses the XT version).

Even though the Marantz is a lower model lacking some of the features of the Denon, the Marantz still sounds better for music... It just depends which features are important to you... Also if you have warm speakers, maybe the Denon will sound better. I have Elac Uni-Fis which can be a bit bright so the Marantz is a good match being that it's a warmer amp. But the Marantz is still the better amp. Even if you have warm speakers, you'll still get better dynamic range.

Also if your identical dual subs are placed equidistant from the mlp then Sub EQ becomes irrelevant once you dial in the each subs loudness to match each other because the delay (distance) will be the same. Then XT will EQ them as one. So that feature of XT32 isn't that important.

Yup, I brought both receivers home intending to return one... After much careful back and forth, I have concluded that the Marantz is the winner in terms of musicality. The Denon was a bit harsh in the mids and highs and felt a bit fatiguing to listen to at times. Marantz was full, rich and a constant pleasure."

Redigeret af Supergris - 26-Juni-2018 kl. 12:36
Til top
Wish Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Juni-2010
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wish Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 12:23
Jeg har selv haft Onkyo (TX-NR818), Marantz (7010) og nu Denon (X4300H).

Onkyo'en var fin, specielt til prisen, men jeg oplevede nogle "glitches" ind imellem hvor den ikke opførte sig helt som den skulle.

Marantz'en var også fin og så godt ud på hylden, men havde lidt for meget "personlighed" til mit udstyr.

Jeg er meget glad for Denon'en og vil klart anbefale den fremfor de andre.
Den lyder virkelig godt, rumkorrektionen er i top, er hurtig til at skifte mellem inputs og har alle de features jeg skal bruge.
Til top
hoejfed Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2017
Sted: hjemme
Status: Offline
Point: 65
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hoejfed Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 15:57

ville vælge denne her og måske en xtra til soveværelset.


Redigeret af hoejfed - 26-Juni-2018 kl. 15:58
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 16:34
@ Supergris

Jeg er meget enig i dine betragtninger, hvilket er samme råd jeg giver til andre, der måtte søge vejledning.  

Vigtigst, er det dog, at vedkommende ikke lader sig manipulere eller tager andres ord for gode varer. 

Enhver skal selv ud og danne sig sine egne indtryk og overvejelser ift. budget, rumstørrelse & indretning, anvendelse, behov, features m.m., samt finde den lyd (film eller musiksom vedkommende synes bedst om - i det enhver A/V receiver lyder meget forskelligt i forhold til producent og prisklasse.

Er man ikke villig til, at gøre lidt benarbejde, og blot tage en købsbeslutning ud fra, hvad andre mener, ja så kan resultatet meget vel betyde et fejlkøb. 

Samme ovenstående præmisser gør sig gældende ved køb af højttalere... Wink

God jagt, guldhammer Smile



Redigeret af Gromit - 26-Juni-2018 kl. 16:49
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 904
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Hvilke højttalere skal det trække.? 

Lige nu har jeg nogle slidte Eltac højttalere, men de skal også skiftes ud,
men jeg ved bare ikke lige med hvad.
//Guldhammer
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 904
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 21:21
Idag fik jeg så af vide at Harman Kardon er et godt mærke.
//Guldhammer
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 21:26
Der findes stort set ingen dårlige mærker....

Men, man får, hvad man betaler for. Du skriver “virkelig kvalitet” og kigger på en forstærker til 3500 kroner. I det prisleje er det mest “frikadelleforstærkere” i nogenlunde kvalitet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 22:25
Jeg har virkelig gode erfaringer med Yamaha og dårlige erfaringer med Pioneer.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1144
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2018 kl. 22:27
Valgte selv Denon, men mit indtryk er at Marantz er rigtig godt køb med stort set samme eller bedre elektronik som Denon til lavere pris.

Men det kommer jo helt an på budget og ambitions niveau. Hvis man vil være fremtids sikret kan man jo næsten ikke træffe et valg før det er forældet :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu