|
Hvor blev kritikken af? |
Besvar | Side <1 18192021> |
Forfatter | |||
Iron Man
Guld medlem Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er nemlig lige præcis forbrugerne der bestemmer, og har anmeldelserne ingen kommerciel værdi, så bliver de ikke lavet. Det ville da være rart for forbrugeren, at kunne læse en god vurdering af det produkt de overvejer, det er jo ikke meget ved, at købe noget som ikke virker korrekt.
Men hvor mange har ikke noget derhjemme som ikke fungerer korrekt, alene fordi det opsat forkert? Det er jo nærmest samtlige familiemedlemmer (og venner), hvor det første man kan gøre når man kommer på besøg er at sætte deres DVD-afspiller eller boks til, at sende ud i 16:9 (det gjorde jeg så sent som i går). "Det har vi da aldrig tænkt over", nej og I gør det nok heller ikke i fremtiden. Eller folk som køber et surround setup og kører med phono kabler, say what? Som interesseret hører man det straks, det bliver ændret og folk kan da høre forskellen, men de havde også levet i lykkelig uvidenhed, hvis det ikke blev rettet.
Hvor mange gider at betale for en opsætning, ikke ret mange. Hvor mange gider betale for en indstilling af deres tv? Hvor mange % af de samlede medlemmer er der overhovedet herinde der gider, at betale for en indstilling. Måske udtaler jeg mig helt forkert, men har svært ved at tro, at det var nogen guldgruppe at arbejde med.
Og jeg må give Hother ret i, at det faktisk tager ret lang tid, at lave og formulere en god anmeldelse. Nogle i tråden får det at lyde som om en god test kan laves på en eftermiddag. Det tager lige 2 * 30 minutter at teste en surround receiver for om lyd og billed virker, ja og hvad så med alt det andet (multiroom, streaming osv.)? Hvem gider at læse en test med 10 ja/nej spørgsmål om lyd og billed. Virker lyset, bremserne, støddæmperne osv. det lyder mere som en kedelig synsrapport end en test.
Og hvad så når det konstateres, at der er en ting som ikke fungerer korrekt? Er det en fejlkonstruktion eller en defekt i testede produkt, så skal vi måske teste en ny for at kunne udtale os. Hvad med dem som har købt, eller i øvrigt godt kan lide produktet, skal man så undersøge med forhandleren eller producenten om det måske kan forventes løst med en softwareopdatering osv.
|
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Og min kommentar omhandlede ikke din enighed med japer, men at du ser en masse skjulte hentydninger som ikke er rettet mod dig.
Hvornår begynder du at læse hvad jeg skriver, i stedet for hvad du tror jeg skriver? |
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Når jeg netop skrev, at min indlæg ikke omhandlede mine anmeldelser, skyldes det egentlig, at næsten hver gang jeg har tilladt mig at skrive noget i denne tråd blev det opfattet som om, at jeg "Følte mig trådt over tæerne", hvad jeg slet ikke gør. Det er sket så meget i mit liv de seneste 6 måneder, så den epoke er helt uinteressant.
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
dreamz
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Enig, men det gælder begge veje, Otto. Du har i to tilfælde i denne tråd gjort dig skylddig i netop den foreteelse.: Eksempel 1:
I begge eksempler tog du fejl, eller tolkede på, hvad du troede, jeg havde skrevet. Bare så vi er enige om, at den stadard, du mener andre skal leve op til, også gælder for dig selv.
|
|||
Raum
Super bruger Oprettet: 27-Oktober-2011 Sted: Hovedstaden Status: Offline Point: 278 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvor mange pseudo-debatter kan man mon komme ind i en debat?
Er der 3 eller måske endda 5 pseudo-debatter igang, der intet har med emnet at gøre.... Folk tager ord alt for personligt og der er en del i denne tråd der skulle vente 30 min med at skrive EFTER de har læst et indlæg de vil svare på.... Jeg kender hverken den ene eller den anden side i denne debat - men jeg får en masse ud af at høre begge siders argumenter om startemnet (som hvis nogen skulle have glemt det er: Kritik af kvaliteten af anmeldelser...) Fortsæt endelig den gode debat om emnet, men hold alt det personlige fnidder på PMs eller mail. Tak for de gode og oplysende indlæg fra begge sider. |
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Der er ingen der har sagt at en anmeldelse kan skrives på en eftermiddag. Dét der tager tid, er primært at SKRIVE anmeldelsen, mere end selve testen. Det har jeg fuld respekt for. Dét jeg siger er, at hvis man bruger 15 timer på en anmeldelse, så er der ikke noget i vejen for at én af de timer går med at teste basal funktionalitet. Det er naturligvis omvendt ikke nok kun at lave dén time, uploade en tjekliste, og så kalde det en anmeldelse. Ligesom jeg flere gange har fremhævet, at man godt kan lave en positiv omtale af et produkt der ikke består samtlige tjek.
Ovenstående forudsætter naturligvis at anmelderen er grundlæggende kompetent nok til at skrive anmeldelsen fra starten. En tilfældig bruger der kun har haft to receivere i fingrene før, skal naturligvis bruge ret lang tid på at nå hen til dén test-metodik (ligesom at for eksempel Rasmus Larsen har brugt mange forsøg på at nå dertil hvor han er nu). Men når man ER nået hen til dén test-metodik man vil bruge, så tager selve testen ikke ret lang tid (når vi taler om funktionalitet, subjektiv test af oplevelsen tager naturligvis den tid det tager).
Så længe der er nogle der rent faktisk vil få et "nej", så tror jeg godt folk vil læse dem. Det er jo dét Rasmus Larsen dybest set gør, og han fremhæves her i tråden af mange som et eksempel på hvordan det bør gøres. Det er en kedelig synsrapport så længe der ikke er noget opsigtsvækkende at rapportere, men i det øjeblik at en stor producent kritiseres for noget banalt som ikke er i orden, så BLIVER det pludselig til noget meget interessant. Som for eksempel den nævnte 50 Hz problematik på Panasonic TV.
I virkeligheden, så tror jeg at den kedelige synsrapport vil blive læst af flere, og der vil blive lagt vægt på den af flere, end dem der læser de "rigtige" anmeldelser. Det er nemlig noget folk kan forholde sig til, uanset hvor lidt de forstår om emnet: Bestået eller ikke bestået. Det er ikke sikkert de forstår hvorfor, og hvor stor betydning det har, men hvis de vælger at holde sig fra dem der er "ikke bestået", og nøjes med at købe dem der er, så påvirker det udviklingen i den rigtige retning.
Som udgangspunkt må anmelderen rapportere på dét han oplever, og så må forhandleren/producenten følge op hvis de har forbedret noget af dét der kritiseres. Men jeg kan som sådan ikke se noget galt i at lave en opfølgende omtale af at ting man har kritiseret ved en test, er blevet rettet.
|
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er rigtigt, jeg giver hermed mig selv et rap over fingrene.
|
|||
dreamz
Funktioner
Tak(0)
|
||
Problemet med sådan en tjekliste er vel, at den lynhurtigt forældes og konstant skal opdateres. Udviklingen går jo lynende stærkt og kræver, at anmelderen konstant er opdateret med det seneste udstyr for at kunne afprøve, om testapparatet nu også kan alt det, der påstås den kan. Mange problemer opstår i øvrigt, fordi to apparater spiller mindre godt sammen, mens det i andre kombinationer fungerer problemfrit; tag eksempelvis hdmi-handshake. Og 3D, hvordan skal det testes? Trådløs overførsel? Sagen er, at det, der er problematisk, ny teknologi i dag, er hverdagsagtigt trivilet i morgen, hvor der så er nye uafprøvede teknologier at tage stilling til.
Som anmelder bør man slå ned på de helt åbenlyse fejl - som en receiver, der ikke kan håndtere audio via HDMI eller håndtere 24p - eller en en sædevarmer i en bil, der ikke fungerer.
|
|||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er umuligt at teste for hdmi handshake. Men at teste m evt pass trough på billedsiden virker - altså på en evt processor er ret basalt. Som eks mener at have hørt at netop pass true på en meget dyr mark levinson (200K) processor ikke virker korrekt. Jeg er ret så sikker på at det blev rettet, hvis det var testet og fundet ikke bestået......men det er det så vidt jeg ved ikke endnu. Jeg er godt klar over at nogle ting er svære at teste. Men jeg syntes ikke at der er grund til at sætte flere forhindringer op, når det der er tale om er basale ting, som korrekt dekodning af lyd , samt pass true eller Frame to Frame . |
|||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jamen, det er jo fuldstændigt rigtigt. Det er de samme krav som forbrugeren (og forhandleren) mødes med. Og det er da fuldstændigt håbløst som almindelig forbruger at følge med i. Netop derfor er det vigtigt - for forbrugerne - at nogen gør dét for dem. Og netop derfor er det _svært_ at være anmelder. Og netop derfor er gode anmeldelser noget forbrugerne burde være villige til at betale for, hvis de vil have dem.
Men som sagt, de samme krav møder forhandlerne. Og mange i tråden her har fremhævet at det burde være forhandlernes opgave at imødekomme de krav. Det er fint, det synes jeg er en god løsning. Men det er så en løsning der igen falder tilbage på forbrugerne: Det kræver at man som forbruger er villig til at betale dét ekstra det koster at have dygtige forhandlere. Når stemningen er - som det har fremgået af tidligere diskussioner at mange mener - at forhandlerne bare skal aflevere papkassen, og rådgivning det er noget man finder gratis på nettet - så er det jo klart at forhandlerne ikke investerer i dén rådgivning. Jeg får ikke nogen odiøst høj løn, men alt andet lige er det noget billigere at ansætte en 17 årig knægt til at klistre pakkelabels på kasserne. Så konklusionen er lidt den samme: Hvis man vil forvente af butikkerne at det er dem der skal løfte opgaven, så må man også stille dét krav, og lade være med at være så naiv at tro at forhandlerne ansætter dygtigere folk end de behøver.
|
|||
dreamz
Funktioner
Tak(0)
|
||
En forhandler kan i bedste fald kun rådgive om de produkter, vedkommende har i butikken. Hvis jeg fx går ind i din butik og efterspørger en dansk produceret højttaler, der kan bi-wires, må du 1) enten sende mig til en anden forhandler, 2) overbevise mig om, at bi-wiring er af mindre betydning eller 3) overbevise mig om, at højttaleren enten ikke behøver at være danskproduceret eller kan være fx fra England (her forudsætter jeg, at de eneste danskproducerede højttalere, I fører, er Dynaudio, der mig bekendt ikke kan bi-wires). Jeg tror, du vil vælge 2 eller 3! Og med al respekt, som forhandler har man - som udgangspunkt - kun styr på sit eget sortiment, men har næppe kendskab til samtlige sine konkurrenters. Derfor mener jeg ikke, at en forhandler kan løfte den opgave. Og så er vi tilbage ved anmelderne. Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg, at Tænk er det eneste organ, der udfører grundige og uvildige tests, som jeg gerne betaler for. Men problemet er, at jeg faktisk kun kan bruge anmeldelser inden for felter, jeg ikke er så velbevandret i - fx vaskemaskiner og barnestole. Når de tester produkter, jeg ved noget om - som hifi (sker nu sjældent) eller mobiltelefoner) finder jeg dem som regel for overfladiske og for lidt fokus på det, der betyder noget for mig. Når det gælder hifi går jeg eksempelvis ikke så højt op i et produkts strømforbrug eller om det er produceret af miljøvenlige materialer. Det kan være af stor betydning inden for andre produkter. På samme måder har jeg det med hifi. Jeg er ligeglad med, om en forstærker er opgivet til 100 watt - eller 40, så længe den er i stand til at trække mine højttalere uden at gå i knæ. Det, jeg prøver på at sige, er, at vi alle har forskellige forventinger til, hvad et produkt skal kunne. Men jeg er helt enig i, at producenter, der sælger et produkt, der ikke kan det, det giver sig ud for at kunne, skal have et drag over nakken. Og hvis der er så mange eksempler på dette, opretter jeg da gerne en tråd med det emne. Og Otto, du skal være velkommen til at sende mig de tilfælde, du har kendskab til som pb, så du ikke fremstår som en, der taler ondt om konkurrerende produkter.
|
|||
Besvar | Side <1 18192021> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |