|
Hvor blev kritikken af? |
Besvar | Side <12345 21> |
Forfatter | |||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
.. at lukke op og skide i.. nok derfor jeg synes det er svært at læse anmeldelser til ende nu til dags.. de er fyldt op med en gang ligegyldigt pladder. Oftest kan anmeldere bruge 2 sider på at skrive (copy-paste) specifikationer og pressemateriale. Der hvor filmen virkelig knækker er, at anmeldelserne skriver en masse subjektive ting som man som læser egentlig er fuldstændig ligeglad med - fx. om et produkts design. Hvad jeg efterlyser er en videnskabelig metode, hvor man går igennem produktets performance for at skeldne mellem et produkt til 4k og et til 10k.. ofte virker det som om at man kigger på prisen og produktets renommé (brand) og skriver sin konklusion ud fra dét. En gang værre vrøvl.. og man ser det endda på denne side..
|
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Som jeg personligt ser anmeldelser, så er de appetitværkere for det udstyr man nu er interesseret i. Man kan sammenligne de forskellige meninger, danne sig et indtryk, tage og se på sagerne med egne øjne/ører, og vælge netop det, som falder i ens egen smag, og opfylder de specifikke krav man har.
|
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Anmeldelser er selvfølgelig til for at folk skal kunne beslutte sig for at købe eller ej, uden nødvendigvis at teste udstyret først. Det er sund fornuft og siger sig selv.
|
|||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon |
|||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Og i sidste instans, hvis anmeldelser har "Ansvaret" for hvad folk køber, jamen så skal man vel klage til anmelderen, og ikke forhandleren, hvis man er utilfreds med det købte.
Jeg synes at det er fint at folk kan finde ud af at beslutte sig til køb ud fra anmeldelser, selv ville jeg gøre det.
Nej, i min verden er det altså forhandleren der har ansvaret for et vellykket køb. At anmeldelser så har medvirket til, at man finder frem til et antal relevante produkter som man prøver hos netop forhandlerne er så en anden ting
Edit: Jeg skal lige rette mig selv en anelse, for der er da ting, som jeg godt kunne finde på at købe ud fra en anmeldelse, en printer eller en vaskemaskine o.lign., men ikke når det drejer sig om billede og lyd. Redigeret af Hother - 10-Maj-2012 kl. 19:09 |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det er overhovedet ikke interessant eller på nogen måde kontroversielt. Anmeldelser er et middel til forbrugeren, så han eller hun kan beslutte om produktet, lad det være en stavblender, et spil eller en receiver, er noget der er værd at købe. Idéen er selvfølgelig at anmelderen er uafhængig, og kritiserer hvad der bør kritiseres. Selvom Danmark er et lille land har vi f.eks. en relativt stor og rimeligt uafhængig spilpresse, hvor de store titler snildt bliver anmeldt 5-10 forskellige steder. Er spillet noget hø får det hug. En AV-receiver der ikke kan passere 24p svarer vel lidt til et basketball-spil, med en grundlæggende regel i sporten der er fuldstændig fejlimplementeret, eller noget i den retning. Anmeldte jeg stadig spil, ville sådan et spil få drøje hug, præcis som de anmeldelser der er lavet af den omtalte receiver burde have givet den. Og så ville forbrugeren vide at der var noget rivende galt, og man burde nok kigge efter en anden model eller et helt andet mærke. |
|||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
|||
Hother
Funktioner
Tak(0)
|
||
Nej, tilbage til emnet. Hvordan ved du fra en anmeldelse, om en receiver/forstærker lyder godt i dine ører og på dine højtalere. Hvordan ved du om anmelderens beskrivelse af lyden stemmer over ens med hvorledes du opfatter lyden?
Nå, det er nok bare mig der er gammeldags
|
|||
|
|||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Som udgangspunkt vil det være krav at en anmeldelse selvfølgelig tjekker at produktet gør tingene korrekt. Det er da det mindste man kan forlange. Hvorfor ellers lave en anmeldelse når lyd er subjektiv? Hvad mere er der at anmelde.......der kommer lyd ud af højtalerne , så produktet er anbefaldelses værdig. Nej i vel .
Gør apperatet tingene korrekt. Hvilke featers Hvilke begrænsninger Byggekvalitet. Spillestil Alle de listede ting har man som forbruger til en hvis grad selv mulighed for at teste, eller Google . Bortset fra den øverste. Derfor må den også være den vigtigste, eller hva...? |
|||
tvkartoffel
Guld medlem Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg synes du fordrejer det der tidligere er blevet skrevet i tråden. Det drejer sig netop ikke om at der kan være plads til fortolkning af hvordan denne ukendte reciever (og alle mulige andre apparater) lyder. Det drejer sig om at åbenlyse fejl eller mangler, som en kompetent anmelder burde vide har interesse for læseren, enten ikke rapporteres eller evt slet ikke opdages. Nu kan man self påstå at anmelder ikke kan vide hvad læseren interesserer sig for, og det er da også i et vist omfang rigtigt. Jeg vover dog det ene øje og påstår at der er en kerne af funktioner som det er indforstået skal virke og at det er indforstået at de virker efter hensigten hvis det ikke er nævnt eksplicit hvis de ikke gør. F.eks nævnes tunerkvaliteten ofte ikke i TVanmeldelser. Deraf konkluderer jeg naturligvis ikke at det anmeldte TV ikke har en tuner... Jeg konkluderer at når det ikke står noget særligt, så er det fordi den virker efter hensigten og er kompatibel med de signaler der bruges i det område som anmeldelsen henvender sig til. Tilsvarende med en reciever. Anmelder skal, hvis vedkommende er bare en lille smule kompetent, vide at det har interesse hvis HDMI funktionerne opfører sig unormalt og anmelder skal naturligvis være i stand til at opfange hvis der er noget der ikke virker efter hensigten, ellers er hele "anmelde" konceptet fuldstændig meningsløst og ubrugeligt for læseren. Nu er jeg sådan set enig med dig i at man selv bør danne sig et indtryk at de apparater man påtænker at købe, men i praksis er det ikke muligt at teste selv en simpel reciever medens man er i forretningen. Det er der alt for mange funktioner til og det er jo trods alt heller ikke sikkert at man på forhånd er vidende nok til at afgøre om apparatet fungerer efter hensigten. Det er det man har anmeldere til. De er en hjælp til at skille fårene fra bukkene så man i det mindste får noget der virker. Så kan man selv afgøre om det lyder ordentligt. MVH
Redigeret af tvkartoffel - 10-Maj-2012 kl. 20:06 |
|||
Naiera
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det ved man heller ikke. Lige præcis angående lydprodukter er det selv sagt ikke optimalt at gå ud fra anmeldelser, men man er langt bedre rustet, end hvis man køber blindt. Eller, det er i hvert fald meningen, at man skulle være langt bedre rustet, hvis man har læst en håndfuld anmeldelser af receiver X. Det er selvfølgelig bedre at prøve et spil selv, før man køber det, end at stole på anmeldelser, men det er ikke alle spil der kan downloades en demo af, ligesom det ikke altid er muligt at låne eller lytte til en specifik receiver. |
|||
|||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Er Hother ikke anmelder her på sitet? - måske han tager tingene for tæt ind på kroppen..
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Okay. Det forklarer en del af vores uenigheder mht. anmeldelser i tidens løb, for det ligger meget langt fra dét jeg forstår ved en anmeldelse. Din beskrivelse er nok meget retvisende for hvordan de fleste anmeldelser i praksis ER, men det er bestemt ikke dét jeg mener det BØR være. Appetitvækkere er i min bog reklame. Men uanset hvad du kalder det, er vi så ikke enige om at hvis en anmelder finder noget kritisabelt ved et produkt, så skal han kritisere det? Appetitvækkeren skal vel ikke være misvisende? Jeg synes det er lidt underligt at det er OK at kritisere en forhandler for at være overdrevent rosende om et produkt, men det er tilsyneladende ikke OK at kritisere en anmelder for at være overdrevent rosende om selvsamme produkt. At forhandlere skamroser alle de produkter de sælger, det bør man forvente - og være positivt overrasket hvis det ikke sker. At anmeldere skamroser alle produkter de anmelder, det bør man i min verden absolut ikke forvente. Anmelderen burde netop være den objektive, neutrale kilde, som forbrugeren kan gå til og få et mere nuanceret syn på hvilke produkter der er gode og hvilke der er dårlige. Dén der lalleglade indgangsvinkel med at alle produkter i dag er gode, den køber jeg simpelthen ikke. Der vil altid være et produkt der er bedst, og et der er ringest (det kan så variere alt efter vægtning, hvad der er hvad). Hvis standarden er blevet høj, så betyder det bare at overliggeren for hvornår et produkt skal roses, skal sættes op. Det er f.eks. meningsløst at rose en moderne blu-ray afspiller for at kunne afspille 24p, alt andet ville jo være skandaløst. En god anmeldelse indebærer i min bog blandt andet at man springer banaliteterne over. Man fremhæver de ting der adskiller sig fra hvad man bør forvente, både positivt og negativt, og leverer en bedømmelse af hvorvidt produktet kan anbefales eller ej. En alenlang beskrivelse af hver eneste detalje og feature som produktet kan, det er ikke en anmeldelse, det er en reklame. Prøv at se hvad ordbogen siger om "anmeldelse": http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=anmeldelse "Kritisk vurderende omtale".
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg synes det er interessant, at du ser forskelligt på hvad en anmeldelse er beregnet til, afhængigt af hvilken type produkt anmeldelsen omhandler. Hvis du skal kunne købe en vaskemaskine ud fra anmeldelser, er vi så ikke rimeligt enige om at det kræver at anmelderne forholder sig kritisk til om produktet leverer varen i forhold til konkurrenterne? Hvis du nu læser en anmeldelse af vaskemaskine A til 5000,-, som er overvældende positiv, og du så køber vaskemaskine A - for så bagefter at finde ud af at vaskemaskine B til 3500,- er nøjagtigt samme apparat med et andet navn på - synes du så at det har været en god anmeldelse? (det er et opdigtet eksempel, men bestemt ikke far fetched, det er meget normalt i hvidevarebranchen, klart mere end i AV branchen, at samme apparat sælges under forskellige navne). Synes du ikke at anmelderen burde have informeret dig om at der findes et andet apparat på markedet til 30% mindre, som ikke bare er nøjagtigt lige så godt, men som ER samme produkt? Forlanger du at sælgeren af vaskemaskine A skal give dig dén oplysning? Jeg forstår ikke hvorfor kravet til en anmeldelse af billede og lyd-produkter skulle være anderledes end til alle andre anmeldelser.
|
|||
Besvar | Side <12345 21> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |