recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Hold nu for hel.... op i 2..!!!!
Aftal tid og sted og få jeres bitcheri overstået som mænd, istedet for at fylde samtlige tråde med jeres uenigheder og mudderkastning.!

Var du ikke selv på på et tidspunkt ?

Jo.
Men når det bliver ved og det aldrig bliver anderledes, må man enten tage det til næste skridt og få det overstået, eller fremover ignorere hinanden..!
Det bliver sgu trist at høre på i længden, og burde ikke forpeste dagligdagen for alle andre der bruger siden.

Redigeret af strecker - 12-Februar-2016 kl. 20:49
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:00

Hold nu for hel.... op i 2..!!!!
Aftal tid og sted og få jeres bitcheri overstået som mænd, istedet for at fylde samtlige tråde med jeres uenigheder og mudderkastning.!

Var du ikke selv på på et tidspunkt ?

Jo.
Men når det bliver ved og det aldrig bliver anderledes, må man enten tage det til næste skridt og få det overstået, eller fremover ignorere hinanden..!
Det bliver sgu trist at høre på i længden, og burde ikke forpeste dagligdagen for alle andre der bruger siden.

Vi er meget enige, men hvad skal man ellers gøre når man har anden erfaring end den evigt altvidende Henrik Stevn ?
Ifølge ham kan man jo nærmest sidde mellem 2 subwoofere og lytte til musikken der kommer fra højttalere der sidder på en væg 7 meter væk.
Skal vi alle bare tie stille så alle går Henriks vej ? Det vil jeg da ikke håbe, for han ejer jo ikke anden erfaring end hvad han har læst sig frem til.
Det er jo ikke fordi man bare vil være imod Henriks teorier, men egentlig for at hjælpe spørgeren.

Jeg spørger så dig nu; Kan du retningsbestemme en subwoofer der er delt ved 80 hz ?
Ville du kunne høre at du nærmest sad på den ?
Hvad ville du råde trådstarter til ?

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:14

Ifølge ham kan man jo nærmest sidde mellem 2 subwoofere og lytte til musikken der kommer fra højttalere der sidder på en væg 7 meter væk.

De dybe basfrekvenser er retningsløse, og udover at lydstyrken bliver højere når når kommer fysisk tættere på subwooferen, så afhænger resten næsten udelukkende af rummet der spilles i.

Der kan sagtens være et peak et helt andet sted i rummet, eller endda i et andet rum, pga. de lange bølgelængder (større end de fleste rum i private hjem).

Lydbølger er ikke noget der bliver "skubbet" afsted fra højttalerne/subwooferne til lytteren, men derimod luften i hele rummet som sættes i svingninger. Den optimale subwoofer-placering ikke nødvendigvis samme sted som højttalerne er placeret, det afhænger af rummets udformning og indretning. De lave frekvensers store bølgelængder reflekterer ind over hinanden flere gange for overhovedet at kunne være i rummet, hvilket skaber noder og antinoder.

Derfor bør en subwoofer placeres efter den bedst mulige interaktion med rummet og så jævne noder og antinoder som muligt. At bruge flere subwoofere hjælper også, da de tilsammen kan jævne noder og antinoder ud, med korrekt placering, som sjældent passer pænt æstetisk ind med de øvrige højttalere.

Redigeret af HenrikStevn - 12-Februar-2016 kl. 22:16
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:49
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

De dybe basfrekvenser er retningsløse, og udover at lydstyrken bliver højere når når kommer fysisk tættere på subwooferen, så afhænger resten næsten udelukkende af rummet der spilles i.

Jeg tror ikke helt på det der.

Lad os stille et scenarie op:

Du står på en stor tom mark. 20 meter fra dig står der en subwoofer, som kun spiller op til 80hz - kan du høre hvor lyden kommer fra? Det tror jeg sagtens du kan!

Jeg tror at grunden til, at man til hjemmebrug siger, at baslyd ikke er retningsbestemt, er fordi at lyden er svær at tæmme, og derfor kastes rundt i rummet, så man ikke kan høre hvor den kommer fra. Men mest af alt er det et reklame-trick, for med den påstand kan man sælge satelit-systemer med høj WAF.

Hvis du engang får mulighed for at besøge et kontroleret biorum, med gode bastraps, og får lov at flytte rundt på sub'en, vil du finde ud af, at du nemt kan høre hvor subwooferen står, hvis den ikke bliver placeret korrekt.

Mit rum fungere ikke med én subwoofer, man kan nemt høre hvor den står. Og jeg har også fundet ud af, at hvis jeg skal skjule positionerne med to subwoofere, skal de stå symmetriks op af samme væg. Før jeg opgraderede til 4 subwoofere, prøvede jeg at udjævne et null jeg havde (på rummets bedste plads var der et kæmpe dyk fra ca. 60hz-80hz), ved at placere dem diagonalt modsat hinanden i hver sit hjørne, en foran og en bag ved. Men den gik ikke, man kunne nemt høre at lyden kom fra de to hjørner, så for at få en lige baskurve i min bio, var jeg tvunget til at opgradere til 4 subwooferen (jeg kunne måske ha' nøjes med 3 - men fandt et godt tilbud på 2 ekstra).
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:58
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Du står på en stor tom mark. 20 meter fra dig står der en subwoofer, som kun spiller op til 80hz - kan du høre hvor lyden kommer fra? Det tror jeg sagtens du kan!

Det er nu ganske korrekt, så snart vi taler om de helt lave frekvenser - altså <ca 30hz.
Forestil dig at du sidder på en skråning. Fremfor dig er der åben mark et par hundrede meter. Herefter er der skov i hele horisontens bredde. Nu kommer en af forsvarets Leopard kampvogne kørende mod dig, med sin dybe rumlen. Tro mig, du kan ikke udpege nøjagtigt hvor den vil komme ud af skoven.......

M.v.h.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:10

Jeg tror at grunden til, at man til hjemmebrug siger, at baslyd ikke er retningsbestemt, er fordi at lyden er svær at tæmme, og derfor kastes rundt i rummet, så man ikke kan høre hvor den kommer fra. Men mest af alt er det et reklame-trick, for med den påstand kan man sælge satelit-systemer med høj WAF.

Nu er det de færreste hifi-anlæg der sættes op på en tom mark i fri luft eller i et anekoisk kammer. Men nej, du vil stadig ikke kunne lokalisere lyden som en retning, blot konstatere at den bliver kraftigere hvis du går tættere på subwooferen. Du vil allerhøjest kunne fornemme en svag forskel i intensitet fra en side til en anden, afhængigt af delefrekvensen.

Hvis du har været til store udendørs koncerter hvor der bliver brugt dyb bas uden nævneværdige overtoner (som i f.eks. elektronisk musik, eller kunstige bas-hits i metal), så vil du også have oplevet at bassen er nærmest omsluttende og ikke kommer et bestemt sted fra, selvom du godt ved at den kommer fra de store subwoofere ved scenen.

"Problemet" er at vores ører sidder med den afstand de nu engang gør. For at kunne lokalisere en lyd kræver det at lyden rammer det ene øre med forsinkelse i forhold til det andet. Ligeledes kan vi lokalisere lyde baseret på hvordan de bliver påvirker af de ydre øre. Specielt vil højfrekvente lyde som kommer bagfra blive dæmpet i forhold til hvis de kom forfra. Det er bl.a. andet det man udnytter i binaurale optagelser, som giver en utroligt overbevisende 3D-lyd i hovedtelefoner, fordi de er optaget med to mikrofoner placeret i et kunstigt hoved med kunstige ører.

Når bølgelængden bliver for stor i forhold til afstanden mellem ørerne at de reelt begge er befinder sig stort set samme sted på bølgen, bliver forskellen mellem dem så lille og diffus at det ikke længere er muligt at retningsbestemme lyden.

Problemet med noder og antinoder hører også sammen med bølgelængderne, men det er ikke derfor de lave frekvenser ikke kan lokaliseres. Det er to forskellige effekter afledt af samme grundlæggende kendsgerning, men de er ikke direkte relateret.

Alt det her gælder selvfølgelig ikke latterlige små Bose-systemer og andet med alt for små satellitter, hvor man så deler til subwooferen ved 250Hz eller noget lignende bizart, selvfølgelig kan man lokalisere den ved så høje frekvenser, fordi den reelt spiller lige så meget lav mellemtone som egentlig bas.

Redigeret af HenrikStevn - 12-Februar-2016 kl. 23:13
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Det er nu ganske korrekt, så snart vi taler om de helt lave frekvenser - altså <ca 30hz.
Forestil dig at du sidder på en skråning. Fremfor dig er der åben mark et par hundrede meter. Herefter er der skov i hele horisontens bredde. Nu kommer en af forsvarets Leopard kampvogne kørende mod dig, med sin dybe rumlen. Tro mig, du kan ikke udpege nøjagtigt hvor den vil komme ud af skoven.......

M.v.h.

Der er flere ting i det indlæg der stritter lidt. Du sprang fra 80hz til 30hz? Hvis kampvognen kører rundt inde i en skov, er det meget svært at høre hvor lyden kommer fra. Det gælder ikke kun baslyde, alle lyde i en skov er svære at lokalisere, på grund af træernes reflektion af lyd. En kampvogn laver ikke kun baslyd - faktisk producere den lyd i næsten alle tænklige frekvenser, selv dem det menneskelige øre slet ikke kan høre. Og til sidst er det menneskelige øre bedst til at retningsbestemme ting der ikke er alt for langt væk. Det skyldes at vi blandt andet retningsbestemmer ved den tidsforskel der går i mellem at de to øre opfanger lyden, og hvis ting er meget langt væk ulignes den tidsforskel. Desuden bruger vi også den måde vores øre er udformet på, til at retningsbestemme. Øret ændre på frekvensgangen alt efter hvilke retning lyden kommer fra. Men for at vi præcist skal kunne placere en lyd, skal vi både bruge tidsforskel og ændring af frekvensgangen. Det er derfor, at det er svært, at høre hvor på himlen et fly præcist er. Lyden når begge øre på en gang, men frekvensændringerne gør, at vi kan høre, at den kommer oppefra, men ikke præcist hvor på himlen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:17
Hov - jeg kan i dit seneste indlæg se, at vi skriver næsten det samme, vi er bare ikke enige om konklusionen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:19

Alt det her gælder selvfølgelig ikke latterlige små Bose-systemer og andet med alt for små satellitter, hvor man så deler til subwooferen ved 250Hz eller noget lignende bizart, selvfølgelig kan man lokalisere den ved så høje frekvenser, fordi den reelt spiller lige så meget lav mellemtone som egentlig bas.

Hvordan vil du forklare, at jeg tydeligt kan høre hvor subwooferne står i mit rum, hvis de ikke placeres korrekt? De spiller kun op til 80hz.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:34

Hvordan vil du forklare, at jeg tydeligt kan høre hvor subwooferne står i mit rum, hvis de ikke placeres korrekt? De spiller kun op til 80hz.

Jeg kender ikke dit rum, dine subwoofere eller din opsætning, så det vil jeg ikke gætte på. Man kan ikke bedømme akustik eller subwooferes rumpåvirkning alene ud fra billeder :-)

Men du siger til spiller til 80Hz, det er vel delefrekvensen? For ved en blød afrulning på f.eks. 12dB/oktav vil de stadig spille hørbart over 100Hz. Der er ikke helt enighed om hvor langt ned i frekvens man skal gå før bassen ikke kan retningsbestemmes, så det output der er ved f.eks. 100Hz eller 120Hz kan ganske sikkert retningsbestemmes præcist nok til at give en retning.

Og det er inden vi kommer ind på forvrængning, hvis man driver sin sub for hårdt vil den klippe, og klipning er som bekendt overtoner, så i nogle tilfælde kan en subwoofer sagtens spille overtoner op over 250Hz. Jeg siger ikke at det er tilfældet i dit setup, men at det godt kan ske.

Redigeret af HenrikStevn - 12-Februar-2016 kl. 23:37
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:35

Fordi den teoretiske grænse er defineret som 80 Hz, ved erkendelse af retning, den praktiske og helt videnskabelige grænse går ved 60 Hz. Ved 60 Hz er der garanti for, at man ikke kan retningsbestemme lyden.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 23:36

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

M.v.h.

Der er flere ting i det indlæg der stritter lidt. Du sprang fra 80hz til 30hz?

Nej, jeg sprang ingen steder! Det var "teoretikeren", som talte om 80Hz.

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu