|
Hvor finder jeg subwoofer til placering under sofa |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | |||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det var heldigt du nåede at rette dit forrige indlæg. I det stod der at 80 hz med 12 db afrulning var rigeligt til ikke at kunne høre hvor subwooferen var placeret. Og hvad du så mener kort efter kan folk jo selv læse her op over. Men jeg kan så fortælle trådstarter at jeg har prøvet flere forskellige subwoofere (Aktive) lige bag en sofa og alle kunne bestemmes til at stå lige der. Delefrekvensen var 80 hz. Eneste opstilling der gav godt resultat var en delefrekvens på 50 hz/24 db oktav og korrektion. Derfor mit første indlæg i denne tråd, men trådstarter må jo bare købe den Earthquake 8" sætte den under sofaen og så evt leve med at den "høres" eller dele meget lavt og håbe at hans højttalere kan "nå ned" til den og så det at lyden fra subwooferen og højttalerne ikke lige stemmer overens tidsmæssigt. |
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Jeg skrev at det var svært, ikke umuligt. Så hvis man virkelig sætter sig for det kan man nok godt. Men ved normal lytning tror jeg næppe det er noget man bider mærke i.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
||
Hvorfor rettede du det så ?
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19566 |
||
Lukker du øjnene er du i tvivl selv når den kører ude på marken. Det er for øvrigt et bevidst valg fra producentens side. Fjenden ved at du kommer, de kan hører din dybe rumlen, men de aner ikke, hvilken retning du kommer fra i din Leopard.... Klaus |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
||
Nej, det må være skræmmende som bare fa'n, at ligge der i sit hul, og så bare vide at den kommer...
M.v.h. |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Helt enig! Ved 80 Hz delefrekvens kan sub let stedbestemmes. Men når filmen kører og fronterne leverer bastryk ned forbi 80 Hz, fordi der er afrulning nedad også, betyder det nada.
|
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Det er også andre ting end delefrekvens og slope der gør om man kan stedfæste en sub. Er der en stor pukkel/peak på frekvensgangen er det nemt og stedfæste én sub med 80Hz XO. Derimod 2 sub's symmetrisk placeret og fornuftigt korrigeret til rummet/resten af setup, med 120Hz XO kan være umulige og retnings bestemme (med en hørelse som min
![]() |
|||
![]() |
|||
joensson ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2006 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 213 |
||
Jeg siger mange tak for hjælpen, jeg vil lige tjekke den earthquake sub ud, og se om der er flere flade på dba.
. Jeg havde faktisk ikke tænkt over om man ville kunne fornemme hvor subwooferens lyd kom fra, så det var et udmærket input, omend jeg blev sat lidt af i den efterfølgende diskussion :) Jeg må forsøge mig lidt frem med placeringer. Der er ikke plads på væggen hvor tv og højttalere sidder (eller jo det er der, men ikke uden at fruen kommer til at have den i synsfeltet - så det er et no go :)). Så håber meget at en placering under sofaen kan fungere, ellers må jeg investere i et større tv møbel som også kan huse en sub - men så rækker budgettet vist ikke til en sub også lige pt, og foretrækker at få lyd frem for møbel. |
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
Jeg kan ikke forestille mig, at en placering under en sofa vil fungere. Bas minder om vand, der er skulper rundt.
Jeg har god erfaring med en placering af subwooferen midt på bagvæggen. Midt på frontvæggen er nok det bedste sted, men er uheldig akustisk, så du vil miste meget på andre fronter såsom dybdeperspektiv og størrelse på rummet. Placerer du din subwoofer i et møbel mister du endnu mere, hvis du placerer det møbel imellem front højttalerne. Der bør ikke være noget imellem fronthøjttalerne. Redigeret af Sven Palvig - 14-Februar-2016 kl. 01:53 |
|||
![]() |
|||
||
Du har da en subwoofer mellem fronthøjttalerne 99% af alle der også lever i rummet har noget mellem højttalerne.
|
|||
![]() |
|||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
||
Man vil ikke kunne lokalisere lyden som sådan til under sofaen, men man vil nok kunne mærke vibrationerne. Det er dog ikke en skidt ting, det er der mange der godt kan lide, nærmest en lille bass-shaker ud over det den giver til lyden. |
|||
![]() |
|||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
||
"Jeg har ikke de helt vilde behov for at blive rystet ud af sofaen eller vække naboens hund, så tænker at en 8" sub er helt ok til mit behov." har tråd starter skrevet. Men sofaen dæmper bassen, så der må skrues mere op for subwooferen og det vil betyde mere bas til naboen, som ikke er ønskeligt.
Men de små højttalere ville jeg placere 2 stk. subwoofere. En ved hver højttalere, så det vil virke som en trevejs. Lad konen komme ud og lytte til med og uden subwoofere. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |