|
Hvor køber I jeres højttalerkabler? |
Besvar | Side <1 891011> |
Forfatter | ||
zulfo
Moderator gruppe Branchemedlem Oprettet: 05-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3701 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:11 | |
Yes, det er jeg med på - men den jitter handler vel om clocks osv. og ikke om lydens fylde, dynamik osv. Altså lyden bliver vel ikke decideret "bedre" ved at der ikke er jitter - der forgår vel noget korrektion ved modtagerudstyret? Jeg har forsøgt at læse lidt på det, og det var hvad jeg kom frem til...
|
||
Lars B
DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414 |
||
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:13 | |
Enig, man bør være i stand til at kunne identificere hvilket kabel som blev anvendt gentagne gange. Folk har hidtil været i stand til at høre forskel på samme højttalerkabel og har folk glemt ståhejet med Lexicon BD30, som skulle lyde bedre end Oppo, men faktisk var en Oppo med et ekstra/andet kabinet? Det kan godt være jeg har dårlige øre, men jeg har ikke været i stand til at høre forskel ved en blindtest - og jeg ville ikke have noget imod at købe nogle dyrere kabler til mit setup hvis det gav en bedre lyd
|
||
mejersken
Super bruger Oprettet: 17-April-2007 Status: Offline Point: 319 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:13 | |
Et af problemerne ved "blindtesten" på hfii4all er at de anvendte metoder er dårligt beskrevet.
-De kunne havde fundet frem til hvad som helst, og det vil ikke rykke en meter i debatten så længe de anvendte metoder ikke er ordentligt beskrevet. Det næste problem er overfortolkning af resultater
|
||
mejersken
Super bruger Oprettet: 17-April-2007 Status: Offline Point: 319 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:18 | |
Tror du har misforstået noget. Modstanden i et kabel falder med tykkelsen, og dermed kræves der mindre strøm
|
||
Slettet_120331
-- Oprettet: 10-Maj-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1123 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:22 | |
Det giver ingen mening? Det er da lettere at brænde et tyndt kabel over med høj strømstyrke end et tykt kabel? fordi at modstanden i det tyndere kabel er større hvorefter energien bliver omdannet til varme?
|
||
SLETTET_20120103
-- Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 21:55 | |
Ja, der vil i et tykkere kabel være mindre modstand pr. længde kabel, hvilket vil give mindre tab i form af varme. I så fald vil der gå mindre energi tabt for at magnetisere spolen i højttaleren, som virker som en elektromagnet. Lidt underholdende læsning her sent på aftenen: |
||
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:03 | |
Du tager fejl ! Det vil ikke kræve en højtaler som er 100% neutral, det vil kræve en ledning som passer til højtaleren.
Så ledningen ikke ændre lydbilledet ud fra hvad højtaler producenten har ønsket den skulle lyde. Du skal se tingene ud fra den rette vinkel
|
||
.....
|
||
Notfast
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:08 | |
Jeg er så heldig at jeg har den rette ledning til mine højtaler, for jeg ved at den ledning jeg bruge også er blevet brugt til at udføre prøvelytninger under til blivelsen af højtaleren.
Så Producenten har kunne hørt den ledning, som jeg bruger på de højtaler jeg har, og lavet enheder,kasse og filter til at fungere sammen som en "enhed" med denne ledning som føde kilde. Kan det blive bedre ? |
||
.....
|
||
Notfast
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:14 | |
Reference, Reference, Reference <- og det havde de jo ikke, så hvordan skulle de kunne vide at de måske skulle lyde anderledes?
|
||
.....
|
||
Notfast
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:20 | |
Højtaler producenten kan nemlig et trick , de skal producere højtaleren som helhed og her bliver ledningens påvirkning "bare" en del af højtaleren.
En del som de kan tage hensyn til under design og prøve lytningen - inden de laver det endelige produkt. Den rigtige vinkel, den rigtige vinkel. |
||
.....
|
||
Bruger udmeldt 43
-- Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:24 | |
En lille anekdote:
Min bror købte et par brugte B&W magen til mine DM7. Sælgeren havde "modificeret" dem med tykkere kabler indeni mellem defiltre og enheder. Da vi sammenlignede lyden med mine, var den nærmest ødelagt. Så min bror måtte igang med at udskifte til tyndere kabler.
|
||
Notfast
Sendt: 17-August-2010 kl. 22:32 | |
Normalt er betydningen af de nævnt ting ovenover ikke hørbar i en god "standard" ledning, men de kan nu nemt bruges på en måde, så de farver lyden hørbart! Se bare hvor stor forskel en hel lille bitte tynd ledning i kobber over til en ordenlig tyk ledning (også i samme kvalitets) kobber kan lave i bassen.
Hvis man mikser rundt med alle disse ting som lednings producent, så er det altså meget nemt at farve lyden i en retning som man ønsker. Både lav og høj frekvens teori undestøtter dette.
Spørgsmålet er så:
Hvis ledningen var dyr, ville du så høre en forbedring?
Hvis ledningen var billig, ville du så høre en forringelse? |
||
.....
|
||
Besvar | Side <1 891011> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |