recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor køber I jeres højttalerkabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor køber I jeres højttalerkabler?

Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Nogen burde prikke dem på skuldrene og sige "eeeh, HDMI = Digital overførsel, ved du hvordan sådan noget fungerer?"

Lyd overført via HDMI er ikke det samme som billed - de to ting sendes på forskellige måder.

Der kan være jitter i lyden.

Yes, det er jeg med på - men den jitter handler vel om clocks osv. og ikke om lydens fylde, dynamik osv.

Altså lyden bliver vel ikke decideret "bedre" ved at der ikke er jitter - der forgår vel noget korrektion ved modtagerudstyret?

Jeg har forsøgt at læse lidt på det, og det var hvad jeg kom frem til...
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen der findes faktisk en blindtest på HIFI4ALL hvor en del mennesker testede forskellige højtalerkabler. Jeg har forsøgt at finde tråden, men kan desværre ikke finde denEmbarrassed Men resultatet er faktisk ganske overraskende, de fleste deltager kunne nemlig høre forskelle i kablerne.

Det er efter min mening uinteressant, om de mente at kunne høre forskel i en blindtest.

Kunne de i en blindtest bruge forskellen til at afgøre, hvornår de hørte samme kabel?

Det er det, der adskiller bevis fra indbildning.

Enig, man bør være i stand til at kunne identificere hvilket kabel som blev anvendt gentagne gange. Folk har hidtil været i stand til at høre forskel på samme højttalerkabel og har folk glemt ståhejet med Lexicon BD30, som skulle lyde bedre end Oppo, men faktisk var en Oppo med et ekstra/andet kabinet?

Det kan godt være jeg har dårlige øre, men jeg har ikke været i stand til at høre forskel ved en blindtest - og jeg ville ikke have noget imod at købe nogle dyrere kabler til mit setup hvis det gav en bedre lydSmile
Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:13
Et af problemerne ved "blindtesten" på hfii4all er at de anvendte metoder er dårligt beskrevet.

-De kunne havde fundet frem til hvad som helst, og det vil ikke rykke en meter i debatten så længe de anvendte metoder ikke er ordentligt beskrevet.

Det næste problem er overfortolkning af resultater 

Til top
mejersken Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 319
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Tro at det mere spille ind hvor stor kvadrat at kabel har, end hvilken materiale det består af, og det skal så passe med hvor strømstræk en give forstærker er, for jo højre kvadrat kablet har, des du mere strøm skal der til, plus hvor lange kablet er.

Men tænk på at i fx. biografer bruge man rigtig lange kabel træk og tid står effekt blokke i operatørrummet og højtaler er lang, lang væk, og det er med sikkerhed ikke et super duper HIGH-END kabel man bruge her.

Tror du har misforstået noget.
Modstanden i et kabel falder med tykkelsen, og dermed kræves der mindre strøm
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:22
Det giver ingen mening? Det er da lettere at brænde et tyndt kabel over med høj strømstyrke end et tykt kabel? fordi at modstanden i det tyndere kabel er større hvorefter energien bliver omdannet til varme?
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Briam Briam skrev:

Det giver ingen mening? Det er da lettere at brænde et tyndt kabel over med høj strømstyrke end et tykt kabel? fordi at modstanden i det tyndere kabel er større hvorefter energien bliver omdannet til varme?

Ja, der vil i et tykkere kabel være mindre modstand pr. længde kabel, hvilket vil give mindre tab i form af varme.

I så fald vil der gå mindre energi tabt for at magnetisere spolen i højttaleren, som virker som en elektromagnet. 

Lidt underholdende læsning her sent på aftenen:

Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:03

"Det rigtige må være et ledning som påvirker lyden ens i hele frekvensområdet (og der med ikke hørbart tilføre noget)." Dette ville kræve en højtale der 100% neutral og det er der så vidt ingen højtaler der er, for så ville den værre reference alle steder, nej det er nok et spørgsmål hvilken komprimer man kan leve med.  

Og det tætte man kan komme på det korrekt må blive en blanding af PA og HIGH-END, og i grunde er det netop ikke det som seriøse studio anlæg er.

Du tager fejl ! Det vil ikke kræve en højtaler som er 100% neutral, det vil kræve en ledning som passer til højtaleren.
Så ledningen ikke ændre lydbilledet ud fra hvad højtaler producenten har ønsket den skulle lyde.

Du skal se tingene ud fra den rette vinkel Wink
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:08
Jeg er så heldig at jeg har den rette ledning til mine højtaler, for jeg ved at den ledning jeg bruge også er blevet brugt til at udføre prøvelytninger under til blivelsen af højtaleren.

Så Producenten har kunne hørt den ledning, som jeg bruger på de højtaler jeg har, og lavet enheder,kasse og filter til at fungere sammen som en "enhed" med denne ledning som føde kilde.

Kan det blive bedre Cool ?
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:14
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er godt nok en ældre notits, men alligevel - her er noget om hvilket kabel der passer til Quad højttalere 

LOL

Interestingly, the New Scientists recently commented on the London Heathrow Hi Fi Show, saying that among the cables selling for up to £30,000 for 6 metres, they found Quad demonstrating their latest speakers to great enthusiasm. The orange cable to the speakers looked oddly familiar. When asked about it, Tony Faulkner, the recording engineer demonstrating them (who'd used the speakers as monitors while recording Saint-Saen's complete works for piano & orchestra, Gramophone's Record of the Year), said of the cables:

"Yes, they would look familiar if you have a garden. Before the show opened we went over the road to the DIY superstore and bought one of those £20 extension leads that Black & Decker sells for electric hedge-cutters. They are made from good, thick copper wire, look nice and sound good to me. The show's been running for three days and no one in the audience has noticed..." - New Scientist Magazine

by Gene DellaSala — last modified August 29, 2004
Reference, Reference, Reference <- og det havde de jo ikke, så hvordan skulle de kunne vide at de måske skulle lyde anderledes?
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:20

Prøve bare at se hvilken kabel type der blive bruget intern i en højtale, og det er ikke altid verden dyres kabel selv i en dyr højtaler.

Det er ganske rigtigt, for her spiller pris ikke så står en rolle (både billig/dyr).
Højtaler producenten kan nemlig et trick Wink, de skal producere højtaleren som helhed og her bliver ledningens påvirkning "bare" en del af højtaleren.
En del som de kan tage hensyn til under design og prøve lytningen - inden de laver det endelige produkt.

Den rigtige vinkel, den rigtige vinkel.
.....
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:24
En lille anekdote:
Min bror købte et par brugte B&W magen til mine DM7. Sælgeren havde "modificeret" dem med tykkere kabler indeni mellem defiltre og enheder. Da vi sammenlignede lyden med mine, var den nærmest ødelagt. Så min bror måtte igang med at udskifte til tyndere kabler.Wink
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2010 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

jeg er ikke tekniker, men har da forståelse for at nogle metaller leder bedre end andre, hvorfor der naturligvis må være forskelle i lyden, alt efter hvilket materiale der benyttes.

Glem det. Om det er guld, sølv eller simpelt kobber i dit højttalerkabel kan du ikke høre forskel.

Kalus
Lige så vigtige spørgsmål er : Isoleringen, hvordan er den udført, hvilken matriale er den af, hvordan er lederne udført (tværsnit,antal leder,snoning), og hvordan er de lagt i forhold til hinanden.

Normalt er betydningen af de nævnt ting ovenover ikke hørbar i en god "standard" ledning, men de kan nu nemt  bruges på en måde, så de farver lyden hørbart! Se bare hvor stor forskel en hel lille bitte tynd ledning i kobber over til en ordenlig tyk ledning (også i samme kvalitets) kobber kan lave i bassen.
Hvis man mikser rundt med alle disse ting som lednings producent, så er det altså meget nemt at farve lyden i en retning som man ønsker.

Både lav og høj frekvens teori undestøtter dette.

Spørgsmålet er så:
Hvis ledningen var dyr, ville du så høre en forbedring?
Hvis ledningen var billig, ville du så høre en forringelse?
.....
Til top

Besvar Besvar Side  <1 891011>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu