recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Efterlysninger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor køber I jeres højttalerkabler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor køber I jeres højttalerkabler?

Besvar Besvar Side  <1234 11>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Der hvor man kan få OFC kobber i en rimelig tykkelse billigst på tidspunktet. Jeg kan ikke høre forskel, ellers havde jeg sølvkabler med Oyaide stik.

Det er ikke så mærkeligt at du ikke kan høre forskel. De elektriske egenskaber ved OFC og alm kobber til elektiske apparater er nær identiske. Det er ikke andet en marketing gas. Et ganske almindeligt HTkabel i passende tykkelse er rigeligt godt og adskiller sig ikke fra andre kabler med mindre de er bevidst fejlkonstruerede for at introducere induktans eller lignende.

tvkartoffel
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Der hvor man kan få OFC kobber i en rimelig tykkelse billigst på tidspunktet. Jeg kan ikke høre forskel, ellers havde jeg sølvkabler med Oyaide stik.

Det er ikke så mærkeligt at du ikke kan høre forskel. De elektriske egenskaber ved OFC og alm kobber til elektiske apparater er nær identiske. Det er ikke andet en marketing gas. Et ganske almindeligt HTkabel i passende tykkelse er rigeligt godt og adskiller sig ikke fra andre kabler med mindre de er bevidst fejlkonstruerede for at introducere induktans eller lignende.

tvkartoffel
Javel ja. Jeg har så lige oplevet, at efter at jeg skiftede til sølvkabler, så må jeg regulere lidt på bassen, for den var blevet en smule for kraftig, og det på den musik jeg benytter til reference, altså meget velkendt musik, og på samme volumen som jeg plejer at benytteConfused

Men må så også indrømme, at det bestemt ikke er alle high-end kabler jeg kan høre forskellene på, og heller ikke på alle højtalere.Smile

Nå, men enten kan man høre forskelle, eller også kan man ikke. Og kan man ikke høre forskelle, er der jo grund til at købe andet end Harald Nyborgkabler. Big smile 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 16:33

Jep, det er altid underholdende at overvære den hype der er over OFC i hifikredse..

Lidt highlights fra http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen-free_copper:

Generelt bobler man oxygen gennem kobberet under selve støbeprocessen for at fjerne urenheder. Hvis det skal være rigtigt fint kan man erstatte oxygenen med fosfor, det bruges primært til kobber der skal tåle høje temperaturer, fx. ved svejseudstyr.

Helt almindeligt kobber til ledninger er mindst 99,9% rent og indeholder ca. 0,02-0,04% oxygen. Den fineste standard er 99,99% oxygenfrit med ca. 0,0005% oxygen.

Det er for øvrigt ret underholdende at i de to fineste standarder for OFC regnes eventuelt indhold af sølv for en forurening, og efterfølgende praler en del kabelproducenter med at de har forsølvet det fineste, fineste kobber.. LOL

Al ære og respekt for de mennesker der kan høre en forskel, men det der salgsgøgl kabelproducenterne pumper ud om fantastiske produktionsprincipper og superkobber er til at dø af grin over..
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

tvkartoffel
Javel ja. Jeg har så lige oplevet, at efter at jeg skiftede til sølvkabler, så må jeg regulere lidt på bassen, for den var blevet en smule for kraftig, og det på den musik jeg benytter til reference, altså meget velkendt musik, og på samme volumen som jeg plejer at benytteConfused

Men må så også indrømme, at det bestemt ikke er alle high-end kabler jeg kan høre forskellene på, og heller ikke på alle højtalere.Smile

Nå, men enten kan man høre forskelle, eller også kan man ikke. Og kan man ikke høre forskelle, er der jo grund til at købe andet end Harald Nyborgkabler. Big smile 

Hvis du har skiftet til rent sølv i samme kvadrat er det muligt at dine højttalere spiller en lille smule højere, da sølv leder lidt bedre end kobber. Det kan dog ikke være meget der er tale om.
Du ville have fået samme effekt ved øget kvadratet på kobber kablerne.

tvkartoffel
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 16:53

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

tvkartoffel

Hvis du har skiftet til rent sølv i samme kvadrat er det muligt at dine højttalere spiller en lille smule højere, da sølv leder lidt bedre end kobber. Det kan dog ikke være meget der er tale om.
Du ville have fået samme effekt ved øget kvadratet på kobber kablerne.

tvkartoffel
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 17:46
Med fare for at træde nogen over tærene, så kan jeg ikke se at den artikel du henviser til er mere eller mindre overbevisende end alle mulige andre artikler der i luftige vendinger beskriver forskellene mellem dette og hint kabel. Den slags anmeldelser ses også af HDMI kabler, på trods af at der vist efterhånden er enighed om at der ikke en nogen reelle forskelle.

Hvordan kan det være at der inden for HIFI kabler er tradition for ikke at måle på noget som helst. Jeg mener hvis man ikke kan dokumentere reelle forskelle, andet end prisen og indpakningen, hvordan kan man så blive ved med at tro at de er der? Til sammenligning kan man godt måle og dokumentere hvad det gør ved lyden hvis man flytter højttalerne lidt frem eller tilbage, eller hvis man sætter "æggebakker" på væggene.
De forskelle der kan måles højttalerkabler imellem er mikroskopiske sammenlignet med hvad det øvrige udstyr og lytterummet gør ved den endelige lyd. Til dato har jeg ikke set en eneste måling der har kunnet dokumentere nogen forskel på den udstrålede lyd fra en højttaler som følge af skift af højttalerkabler.

Alt dette er selvfølgelig ligegyldigt da det almindeligvis blive afvist med at forskellene ikke kan måles, eller at det der måles ikke er det man kan høre... Eller noget :-)
Vi må nok nøjes med at være enige om at være uenige.

Hvad er kvadratet på dine CSN-Kabler?

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 15-August-2010 kl. 18:11
Til top
PSSO Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2006
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:17
mvh PSSO
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:34
Jep!

Jeg havde helt glemt audioholics.com. De har et nogle ganske gode artikler om myter og sandheder angående HIFI kabler.

tvkartoffel
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:42
Jeg kan også godt høre forskel på kabler, men så taler vi om fejldimensionering. Dvs at kablets egenskaber gør at forstærkeren driver systemet anderledes, men som tvkartoffel er inde på kræver det meget lange kabler før modstanden har noget at skulle ha sagt, og det er ikke tilfældet med højttaler kabel fra fx Harald-Nyborg. 

Hvis man skal være seriøs omkring at lave den slags test bliver man nødt til at sikre sig at forstærkeren belastes ens af de forskellige kabler, hvilket betyder at man ikke bare kan holde holde forstærker og højttalere konstant, og skifte kablerne efter forgodtbefindende. 

Endelig holder jeg på at den slags skal gøres blindt fordi det er umuligt at undgå bias selv ved meget nøje planlagte tests. 

Det skal dog med at når folk siger de kan høre forskel, så vælger jeg ofte at tro på dem, netop fordi  man ikke skal underkende bias- og placeboeffekter. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 18:53
Nu er jeg personligt ret overbevist om at der ikke er nogen reelle forskelle mellem højttalerkabler, med mindre de er fejlkonstruerede (med vilje ?), men men vi må selvfølgelig ikke glemme at placeboeffekten også gælder for os "nejsigere"...

Bare en tanke :-)

tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 15-August-2010 kl. 18:54
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 19:19

Nu er jeg personligt ret overbevist om at der ikke er nogen reelle forskelle mellem højttalerkabler, med mindre de er fejlkonstruerede (med vilje ?), men men vi må selvfølgelig ikke glemme at placeboeffekten også gælder for os "nejsigere"...

Bare en tanke :-)

tvkartoffel
Jeg synes at det er helt fint, at man ikke kan høre forskel, og jeg er så tilfreds med at jeg kanSmile
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2403
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2010 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Hvis man skal være seriøs omkring at lave den slags test bliver man nødt til at sikre sig at forstærkeren belastes ens af de forskellige kabler, hvilket betyder at man ikke bare kan holde holde forstærker og højttalere konstant, og skifte kablerne efter forgodtbefindende.

Det er da den måde folk gør når de skifter deres kabler, så det er vel en realistisk måde at teste på? Hvis det så efterfølgende viser sig der er en sammenhæng mellem "vellyd" og den måde kablerne belaster systemet på, er man jo på vej til at finde noget målbare parametre for "god lyd"..
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 11>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu