Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 17:16 |
Jonas_h skrev:
HessiDude: Hvis mit indlæg var en smule nedladende/fordømmende, så beklager jeg (På bagkant kunne det godt være formuleret pænere - den tager jeg på min kappe!). |
Helt ok, men slet ikke nødvendigt. Mit eget svar til Kasper_J var også ret aggressivt, samt mit svar til dig startede også en smule provokerende.
Jonas_h skrev:
Det er interessant at høre dine opfølgninger hvor du jo faktisk argumenterer fornuftigt for dit synspunkt. Synes dog du forsimpler det ved at sige "Så må de da bare følge med". Alting har en omkostning og skruer du ét sted ift. besparelse, skal du også skrue et andet sted. En butik har en ydelse som en webshop ikke. At forvente at denne ydelse kan anses som gratis ala "hjælp fra venner og forums" er en ubalanceret sammenligning efter min mening. |
Ja, kogt sammen siger jeg, at forhandlerne må følge med tiden, og tilpasse sig. Men i samme åndedrag siger jeg netop også, at det vil ændre på forretningens udgangspunkt, og forbrugerens oplevelse. Og at det vil give en naturlig udligning på markedet så forbrugeren ikke kan drage fordel af butikker, hvorefter vi alle er nødt til at spille på samme måde. Få det hjem, afprøve, sende det tilbage, hvis man er utilfreds. Eller gå i butikker som Elgiganten og Power.
Som sagt ser jeg det ikke som en dårlig ting. I mine øjne bliver det lige for alle, i hvert fald bliver spillereglerne og brættet ens for alle (også alle forhandlere og producenter). Men ikke alle forbrugere har de samme forudsætninger for at træffe købsbeslutninger, og det er hvad vi har returret, tilfredshedgaranti og os (forummer og eksperter) til for. Jeg er næsten sikker på, at samtlige eksperter her inde bliver spurgt til råds af deres omgangskreds, vel at mærke helt gratis, inden omgangskredsen handler hvor det er billigt. Forhåbenligt betyder det også at vi får lavere priser.
Ja, sammenligningen med hjælp fra venner og eksperter er lidt dårlig. Det tænkte jeg også lidt over inden jeg skrev det, men jeg kunne ikke, i skrivende stund, finde på noget bedre.
Når jeg tænker lidt mere over det, så synes jeg, at omstændighederne for forretninger med samme koncept som Hi-Fi Klubben, er ret dårlige (eller modstridende?). De vil gerne sælge ekspertviden, sammen med de produkter de fører. Men den ekspertviden kan vi få gratis, og mere objektivt. Produkterne kan vi se og afprøve andre steder. Der er desværre nok ikke så mange der vil betale for det hele, samme sted og på samme tid. Spørgsmålet er om det har nogen værdi, når du kan indsamle ekspert viden og -info, gratis, og ellers bestille varen med gratis levering til hjemmeadressen… “god damn you, internet!”
Jonas_h skrev:
(Kommer lige fra et besøg i "Power" som er et rigtigt godt eksempel på hvad der sker med serviceniveauet når en fysisk butik i høj grad matcher priserne på webshops
)
|
Netop disse forretninger bliver dem vi ender ud med. Det er både godt og skidt, men jeg mener at det er mest godt. Fordi så har vi et sted hvor vi kan se varen med egne øjne, inden vi køber det, og efter vi har indsamlet viden og info, hvor vi kan. Disse forretninger ved, at vi vil have det hvor det er billigst, og acceptere at det kan betyde, at det ikke er hos dem. Derfor har de heller ikke rigtige eksperter ansat, og forventer nok, at de fleste ved hvad de vil købe, inden de besøger forretningen. Det giver dem også råd til at tilbyde prisgaranti, hvilke betyder vi køber det hos dem, og de kan forblive mere end en online forhandler.
I en ideel verden kunne det føre til at vi får kvalitetsprodukter, i alle prisklasser, da det er eksperter uden salgsmotiver der vurdere dem, og giver råd. Men det er desværre ikke helt så simpelt.
Redigeret af HessiDude - 10-December-2022 kl. 17:22
|
|
Munch
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 18:49 |
HessiDude skrev:
I en ideel verden kunne det føre til at vi får kvalitetsprodukter, i alle prisklasser, da det er eksperter uden salgsmotiver der vurdere dem, og giver råd. Men det er desværre ikke helt så simpelt.
|
Nej det er ikke så simpelt! I dit narrativ vil du kun fremme brug og smid væk kulturen. Konkurrencen skærpes og apparaterne blir fremstillet billigere og dårligere i fremtiden
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 19:38 |
Munch skrev:
Nej det er ikke så simpelt! I dit narrativ vil du kun fremme brug og smid væk kulturen. Konkurrencen skærpes og apparaterne blir fremstillet billigere og dårligere i fremtiden |
Det er jeg slet ikke enig i. Der vil måske blive brugt en smule ringere materialer til det kosmetiske, og billigere måder at producere på, samt prisen vil gå ned deraf. Dog kun til en acceptabel grad. Billigere og dårligere produkter ville blive frarådet af næsten alle, og dermed nedbringe salg.
Edit: Jeg mente blot, at nogle “eksperter” kan købes eller påvirkes.
Redigeret af HessiDude - 10-December-2022 kl. 19:39
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 21:04 |
HessiDude skrev:
Billigere og dårligere produkter ville blive frarådet af næsten alle, og dermed nedbringe salg. |
Ked af at måtte sige det. Nej, sådan er det ikke, se hvor mange billige tv der sælges. Se hvor mange Samsung tv af de dyre modeller der sælges.
Hvis man går i butikker, for at teste, inden man går hjem og bestiller i billigste “boxmover” webshop, er man ikke interesseret i at butikkerne er der til at rådgive. Og så kan man lige så godt bare lade være med at (mis)bruge ekspedienternes tid, når det eneste man vil, er at lukke butikkerne.
Her forleden jeg købte tv, købte jeg i den butik der kunne demonstrere tv’et. Jeg var ellers på nippet til at beholde det gamle, fordi det var svært i det hele taget at finde en butik der havde det hjemme. At bestille hjem og returnere gider jeg ikke. Det er for besværligt…..
Klaus
|
|
|
Munch
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 22:30 |
Hmnn, det sker jo allerede. I Elgiganten og Power anbefales de mærker der betaler størst bonus til sælgerne. Er det sådan et sted du har lyst til at blive “frarådet” et køb?
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 22:52 |
KlausDM skrev:
Ked af at måtte sige det.Nej, sådan er det ikke, se hvor mange billige tv der sælges. Se hvor mange Samsung tv af de dyre modeller der sælges. |
At vi mener de er “for ringe”, og dermed for billige, gør dem ikke generelt for dårlige. Vi, de fleste af os forum-deltagere, er væsentlig mere kritiske end de fleste normale forbrugere, og er også mere villige til, at punge ud for de marginale forbedringer. Og eksperterne plejer at råde forbrugere til, at købe det TV, som forbrugernes øjne fortæller dem ser bedst ud, og som er indenfor budgettet. Og ja, der er selvfølgelig ting forbrugerne bliver bedt om at være meget opmærksomme på. Det er relativt sjældent, at jeg oplever eksperter sige, “nej, det TV skal du holde dig fra. Spar hellere mere op”, omend det sker.
KlausDM skrev:
Hvis man går i butikker, for at teste, inden man går hjem og bestiller i billigste “boxmover” webshop, er man ikke interesseret i at butikkerne er der til at rådgive.Og så kan man lige så godt bare lade være med at (mis)bruge ekspedienternes tid, når det eneste man vil, er at lukke butikkerne. |
Jeg tænker de færreste går i butikkerne med det formål, at misbruge servicen for at butikkerne skal dreje nøglen om. Hvis der er nogen der gør det, bør de tænke sig rigtig godt om. Jeg er overbevist om, at de der besøger butikkerne, vil gerne se produktet, inden køb, og giver butikkerne en chance for at matche en pris hos en billigere konkurrent. Desuden ved butikkerne godt, at de skal kæmpe for at sælge, de kender godt vilkårene. De ved godt at enhver der træder ind i butikken kun er en potentiel kunde. Skal vi også fordømme alle de folk som “window-shopper”, og går ind fordi de er nysgerrige?
KlausDM skrev:
Her forleden jeg købte tv, købte jeg i den butik der kunne demonstrere tv’et.Jeg var ellers på nippet til at beholde det gamle, fordi det var svært i det hele taget at finde en butik der havde det hjemme. At bestille hjem og returnere gider jeg ikke. Det er for besværligt….. |
Men Klaus, hvis de butikker ikke kan overleve i det marked der nu eksistere, kan du desværre blive nødt til, at bestille hjem og returnere. Du flytter vel heller ikke ud af Danmark hvis regeringen ikke er den du ønsker. Det kan være at forbrugerne opdager, ligesom du har gjort, at det faktisk kan være rigtig træls, at købe og returnere, og at de fleste forhandlere selvfølgelig ikke tillader den slags specielt mange gange.
Spørger man mig, skal vi bare have flere butikker som Elgiganten og Power, hvor der er nogle til at hjælpe med lidt grundlæggende, finde produkter og klare det praktiske, og så får kunderne ekspert-hjælp, gratis, inden de kommer i butikken. Men tænker der altid vil være “ekspert” butikkerne, fordi der er forbrugere der gerne vil have det hele samlet et sted, og have det hele klaret på en gang… og er villige til at betale for det. Så der vil også altid være nogen der drager fordel af det, og desværre uden at give “ekspert” butikken chancen for at lave salget også.
|
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 22:57 |
Munch skrev:
Hmnn, det sker jo allerede. I Elgiganten og Power anbefales de mærker der betaler størst bonus til sælgerne. Er det sådan et sted du har lyst til at blive “frarådet” et køb?
|
Jeg ser ingen af de ansatte i Elgiganten, eller Power, som eksperter. Jeg ser ikke mig selv som ekspert, men alligevel ved jeg mere end sælgerne der inde. Og det er 100% hvad de er, sælgere. Jeg kan desværre ikke sige, at alle har den samme indstilling til dem, men jeg forsøger at fortælle alle jeg kommer i kontakt med, at de er sælgere, og at man ikke må tage deres ord for den rene sandhed.
|
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 22:58 |
HessiDude skrev:
Jeg tænker de færreste går i butikkerne med det formål, at misbruge servicen for at butikkerne skal dreje nøglen om. |
Der er næppe nogen der gør det med det grundlag at de ønsker butikkerne skal lukke.
Men der er mange der gør det at de (mis)bruger butikkernes gode rådgivning for så at bestille hos billigste boxmover uden at tænke over konsekvenserne.
Når så butikkerne lukker, græder de.
Klaus
|
|
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 10-December-2022 kl. 23:11 |
KlausDM skrev:
Men der er mange der gør det at de (mis)bruger butikkernes gode rådgivning for så at bestille hos billigste boxmover uden at tænke over konsekvenserne.
Når så butikkerne lukker, græder de. |
Jeg synes ikke det er misbrug. Og jeg tror som sådan heller ikke de græder før alle de butikker (i nærheden) er væk. Butikkerne kender, og løber, den risiko. Det er en satsning, som de laver, kalkuleret.
|
|
Jespus
Bruger
Oprettet: 16-Oktober-2015
Sted: Gelsted
Status: Offline
Point: 238
|
Sendt: 11-December-2022 kl. 01:08 |
En del butikker fungerer efterhånden som showroom for onlinehandel og bestilling.
|
|
Munch
Guld medlem
Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4283
|
Sendt: 11-December-2022 kl. 10:27 |
HessiDude@ du lyder som en politiker! Folk har da indvirkning på udviklingen hvis de ønsker det. Jeg tror ikke ret mange ønsker det du argumenterer for, og som betyder butiksdød i stribevis. Det er naivt at ønske vi kun skal handle i netbutikker. Ha store anlæg og TV hjem på prøve, og returnere i et væk. Tænk på hvor meget transport og CO2 det genererer ift at vi kan gå i den nærmeste butik og se og prøve, inden vi køber det vi ønsker.
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
HessiDude
Super bruger
Oprettet: 07-Oktober-2022
Sted: Skovby, Galten
Status: Offline
Point: 385
|
Sendt: 11-December-2022 kl. 13:27 |
Munch skrev:
HessiDude@ du lyder som en politiker! Folk har da indvirkning på udviklingen hvis de ønsker det. Jeg tror ikke ret mange ønsker det du argumenterer for, og som betyder butiksdød i stribevis. Det er naivt at ønske vi kun skal handle i netbutikker. Ha store anlæg og TV hjem på prøve, og returnere i et væk. Tænk på hvor meget transport og CO2 det genererer ift at vi kan gå i den nærmeste butik og se og prøve, inden vi køber det vi ønsker. |
Det synes jeg nu ikke jeg gør. Jeg synes jeg er meget konkret, og holder mig til emnet, uden alt muligt udenom snak og dårlige undskyldninger.
Jeg har også sagt/skrevet, at man også kan handle efter hvad man ønsker at motivere, i stedet for kun at tænkte på pengepungen. Men min oplevelse er at langt de fleste af os, mig selv inkluderet, er reaktive i stedet for proaktive. Så det skal være træls eller gør ondt før vi reagere. Og netop vores miljøproblemer er et rigtigt godt eksempel på det.
Det jeg argumenterer for, er sådan set ikke mine ønsker, men hvordan jeg ser de aktuelle og fremtidige forhold, i store træk. Og det betyder ikke at alle butikker dør, men at langt de fleste butikker bliver ligesom Elgiganten og Power, hvor du kan se og prøve, men også bede dem om, at matche online prisen. Du kan dog ikke forvente eksperter i de butikker. Jeg tror mange ønsker så lave priser som muligt, og samtidigt, butikker de kan se og prøve i. Men jeg tror ikke, at vi er helt klar over hvad det har af konsekvenser, og jeg tror vi er ligeglade før vi oplever konsekvenserne. Naivt… tja, det ved jeg ikke om det er. Der var også mange der sagde, at det var for besværligt, at bestille tøj hjem og returnere det. Men der er Ingen tvivl om, at det nok er ret skidt for miljøet, men det er desværre sekundært i forhold til, at spare penge.
Redigeret af HessiDude - 11-December-2022 kl. 17:16
|
|