recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor meget er Audessey XT32 værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor meget er Audessey XT32 værd?

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2013 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er iøvrigt ikke enig i vurderingen af rumkorrektion i stereo vs surround. Hvis rumkorrektion gør noget skidt for stereo-lyden, så gør den det også for surround-lyden, og omvendt - hvis den gør noget godt for surround-lyden, så gør den det også for stereo-lyden. Hvis man mener andet, så har man i mine øjne en forkert opfattelse af hvad god lyd er, i enten stereo eller surround, eller begge dele.

Det var da noget af en generaliseret udtalelse omkring stereo og god lyd.

Jeg kan snildt opleve en velplaceret, dynamisk og detajleret surround, hvor effekterne til fulde kommer til sin ret i det lydbillede som lydoptagelserne er tiltænkt. Bevares jeg har ikke det perfekte rum rent lydmæssigt, men jeg hier heller ikke efter det.

Omvendt, så foretrækker jeg Pure Direct til stereo, hvor meget lidt af lyden er "Manipoleret", og hvor højtalerne og deres egenskaber kommer til deres ret. Men okay - det kræver så alligevel et rum som kan bære det.

Vi kan vel blive enige om, at din udlægning alene er din helt personlige, og ikke nødvendigvis noget som er sandheden.  
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2013 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Vi kan vel blive enige om, at din udlægning alene er din helt personlige, og ikke nødvendigvis noget som er sandheden.  

Det er min helt personlige holdning til hvad sandheden er.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2013 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er min helt personlige holdning til hvad sandheden er.
Godt så.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2013 kl. 11:42
floyd toole er guruen inden for akustik og lign. Det er en meget langhåret forklaring. Men det korte af det lange. Man kan IKKE RUM-korrigere over ca 300-800hz afhængigt af rumstørrelse. Over den frekvens er det fasefejl og lign som skyldes reflektioner og lign. og de kan ikke elektronisk korrigeres væk. Bølgdelængden er også så kort ved de frekvenser, at et peak ved det venstre øre , er et dip ved højre øre.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2013 kl. 11:50
der er optræk til en god teknisk debat. Så måske vi kunne lade den køre videre i en anden tråd

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=124308&title=room-eq-hot-or-not
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 06:16
Hother, du skriver at til musik vil du have pure direct hvor du siger højttalerne kommer til deres ret. Mener du da at højttalerne kommer mere til deres ret i direct fremfor med rumkorrektion så?

Jeg er meget enig med Otto og synes ikke det giver mening hvad du skriver. Hvadenten det er stereo eller surround, lytter vi til den lyd der kommer ud af højttaleren. Hvis du synes der er issues med stereo sammen med rumkorrektion, så vil disse issues også eksistere hvis du ser en film og der i filmens lydspor er lagt musik i L/R kanalerne.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 07:03
Av, det er godt nok blevet populært udtrykket "Det giver ingen mening".

Jo for mig giver det mening. I tænker i teknik, kurver og Schrøder-frekvenser og hvad ved jeg.

Jeg nøjes med at lytte. For mig er stereo det ædle format, hvor f.eks. musik bare kommer ud i 2 kanaler - godt nok ofte mikset. Men stereo  - sammen med et par fornuftige og rimeligt placeret højtalere, kræver ikke så meget - man lytter.

Surround er for mig et mange kanals system, langt mere indbyrdes afpasset, ofte med subwoofer ( LFE kanal). Og her kan f.eks. et rums mærværdigheder langt mere komme frem, og korrektion være en fordel.

Jeg er sq godt klar over at rummet er det samme, højtalerne er de samme, i det mindste fronterne (issues), men her kræver det så meget mindre af helheden at nyde stereo.

Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination  (rumkorrektion oa). mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.

Jeg regner ikke med at I forstår mine "Udgydelser", det giver sq nok ingen meningLOL

Og giver det ikke mening, så fint nok - det kan diskutteres i dagevis.

Redigeret af Hother - 10-Juli-2013 kl. 07:56
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 07:56
Du tror ikke jeg lytter når jeg vurderer? Jeg synes bare det er vigtigt hvad det ligger bag det man hører så man ikke bare famler i blinde.

Men jeg giver dig faktisk ret i, at Audyssey fjerner den 'rå' lyd. Derfor fik jeg aldrig Audyssey til at fungere. Jeg synes ikke den rå og ægte lyd kun er tiltænkt stereo - den skal bestemt også være der for surround.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 08:00

Jo for mig giver det mening. I tænker i teknik, kurver og Schrøder-frekvenser og hvad ved jeg.

Jeg nøjes med at lytte. For mig er stereo det ædle format, hvor f.eks. musik bare kommer ud i 2 kanaler - godt nok ofte mikset. Men stereo  - sammen med et par fornuftige og rimeligt placeret højtalere, kræver ikke så meget - man lytter.

Surround er for mig et mange kanals system, langt mere indbyrdes afpasset, ofte med subwoofer ( LFE kanal). Og her kan f.eks. et rums mærværdigheder langt mere komme frem, og korrektion være en fordel.

Jeg er sq godt klar over at rummet er det samme, højtalerne er de samme, i det mindste fronterne (issues), men her kræver det så meget mindre af helheden at nyde stereo.

Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.

Jeg regner ikke med at I forstår mine "Udgydelser", det giver sq nok ingen meningLOL

Jo da, det giver rigeligt mening. Jeg oplever helt det samme, Audyssey bruges ikke ved stereolytning, men kun til flerkanalslyd. Det er jo her Audyssey har sin berettigelse, når korrekte afstande til højttalere beregnes, så lyden gengives med de rigtige "delays". En ordentlig surroundoplevelse, kæver et godt samspil i mellem 6 - 10 højttalere.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 08:08
Delay osv har intet med audyssey/rumkorrektion at gøre. Det er blot basal opsætning og ikke noget der direkte ændrer på den lyd du hører. Når Audyssey er kørt kan man jo sagtens slå det fra og stadig bibeholde korrekt Delay og level.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du tror ikke jeg lytter når jeg vurderer? Jeg synes bare det er vigtigt hvad det ligger bag det man hører så man ikke bare famler i blinde.

Men jeg giver dig faktisk ret i, at Audyssey fjerner den 'rå' lyd. Derfor fik jeg aldrig Audyssey til at fungere. Jeg synes ikke den rå og ægte lyd kun er tiltænkt stereo - den skal bestemt også være der for surround.
Jo Jonas jeg tror bestemt at du lytter, måske bare på en anden måde - hvad ved jeg. Men for mig er det egentlig ligegyldigt i stereo hvad der sker rent teknisk - bare det sker, og bare at jeg kan nyde i fulde drag.

Eneste måde jeg her og nu kunne forklare det påSmile

Edit: Tror på en eller led, at det bare er 2 forskellige måder at lytte på. Og den ene måde er ikke mere rigtig end den anden, for den der afgør om lyden er rigtig - er den enkelte lytterSmile

Redigeret af Hother - 10-Juli-2013 kl. 08:43
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2013 kl. 08:16
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Med andre ord, for skal der en større indenbyrdes koordination mellem flerkanalssystemet for at få det til at lyde rigtigt godt. Og (Otto) jo jeg benytter Audyssey når jeg spiller BD koncerter, og det lyder skam fint - bare ikke så "Ædelt", urørt - råt som stereo. Og her er det bare højtalerne.

Jo da, det giver rigeligt mening. Jeg oplever helt det samme, Audyssey bruges ikke ved stereolytning, men kun til flerkanalslyd. Det er jo her Audyssey har sin berettigelse, når korrekte afstande til højttalere beregnes, så lyden gengives med de rigtige "delays". En ordentlig surroundoplevelse, kæver et godt samspil i mellem 6 - 10 højttalere.

Hvor er det bare skønt, det er da lige før at du har reddet min dagLOL
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu