recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor meget er Audessey XT32 værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor meget er Audessey XT32 værd?

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
MadsChristensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MadsChristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 11:21
mjmusicianmj

Hvis det er 818 du er ude efter er der en på ;http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=251531

Redigeret af MadsChristensen - 12-Juli-2013 kl. 11:22
Pioneer krp500a
Pioneer sc-lx90 susano
Pioneer lx-bdp91
B&W 802D
B&W 802N

Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 11:38
Tak for linket Mads, jeg har prøvet at skrive til ham :)
EDIT: Han bor dog i Ballerup og jeg i Jylland, så handlen kan nok desværre ikke lade sig gøre. Jeg tror dog jeg vil gøre en bedre handel på længere sigt, hvis jeg køber en ny, nu hvor de er nede i 6000.


Redigeret af mjmusicianmj - 12-Juli-2013 kl. 11:41
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Kan vi ikke blive enige om at det er de samme to højttalere der spiller som front-kanaler i surround? De ting som Audyssey gør skade ved stereo-lytning, gør det også skade når de to højttalere spiller som front-kanaler i surround. At du måske lægger mindre mærke til det fordi de øvrige kanaler også spiller, ændrer ikke på at det er præcist den samme korrektion der sker. Jeg forstår stadig ikke hvorfor det er uacceptabelt at foretage dén korrektion i stereo, men helt fint i surround. Jeg kan kun få dét til at hænge sammen, under den forudsætning at Audyssey korrektionen medfører nogle helt andre fordele, som så "overdøver" ulempen på fronterne. Men hvis det er tilfældet, ville det jo være bedre at lade fronterne være, og så nøjes med at foretage dé forbedringer, uden samtidig at gøre skade på fronterne. Dén mulighed har Audyssey mig bekendt ikke direkte. Du kan vælge at lade de andre kanaler matche fronterne, men som skrevet i den anden tråd er det ikke uden faldgruber, og jeg har heller ikke indtryk af at det er sådan du bruger systemet?

Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround.
Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? 
Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring Smile
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 22:28
Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround.
Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? 
Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring Smile

I mange tilfælde (men naturligvis ikke alle), er det et ønske om at have helt ens højttalere hele vejen rundt. Når folk skriver at noget ikke er velegnet, kan du mange gange finde grunden i at de har købt noget andet, måske dyrere, som skal retfærdiggøres.
Til top
gullip Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Udlandet
Status: Offline
Point: 323
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gullip Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

 
I mange tilfælde (men naturligvis ikke alle), er det et ønske om at have helt ens højttalere hele vejen rundt. Når folk skriver at noget ikke er velegnet, kan du mange gange finde grunden i at de har købt noget andet, måske dyrere, som skal retfærdiggøres.

Det giver ihvertfald meget god mening begge dele og det er jo også fair nok at behovene ændrer sig med tiden :)
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2013 kl. 07:26
I almindelige små stuer hvor bioen er en biting, tror jeg de fleste har det sådan, at det lyder helt fornuftigt på ens gode stereo setup, med matchende center og lidt gode baghøjttalere... Og ja her er det vigtigst at stereo spiller, og spiller det så skal der helt klart nok komme god surround ud af det...

Der hvor jeg tror de decideret bio systemer kommer ind i billedet, er når man har nogle store gode dedikeret rum, hvor der virkelig skal skrald på, uden at forvrænge.. Jeg synes det lidt nogle andre kvaliteter jeg ville ønske i sådan en situation, det gør ikke noget lyden ikke er så "politisk" korrekt... Det er bare vigtigt der er sprød dialog og fuld knald på eksplosionen... Og spille rigtig store rum op kræver faktisk enormt meget, det har jeg lige erfaret ved en bekendt, derfor tror jeg folk vælger setups, hvor de kan yde noget mere punch, måske på bekostning af raffinement..

Men jeg kan godt følge dit spørgsmål gullip... ;)

Skulle jeg have en dedikeret bio en dag, så blev det i hvertfald helst med biomærkerne, og ikke et stereo entusiast mærke ;)... For der skal bare skrald på, men selvfølgelig stadig lyde godt ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

 

Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround.
Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? 
Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring Smile

Det synes jeg er et rigtigt godt spørgsmål, som bestemt også har en relevans til den egentlige diskussion i tråden. Det er rigtigt at disse "bio-systemer" generelt ikke anses som værende særligt gode til musik (som så meget andet, uden at der er enighed om den ting). Det skal så siges at det samme gør sig i bred udstræækning gældende "den anden vej", hardcore bio entusiaster har som regel heller ikke meget til overs for de fleste såkaldte hifi-højttalere. Vi kan altså konstatere at der er en forskellig opfattelse af hvordan en højttaler skal være konstrueret, for at være god til det ene eller det andet. Det er ret interessant at dykke ned i hvorfor denne opfattelse eksisterer.

For det første, så er der en interessant tendens til at det ofte ikke er de samme mennesker, der mener at en højttaler er god til det ene men dårlig til det andet. Igen er der altid undtagelser, men jeg oplever det sådan at de bio-entusiaster der mener bio-højttalere er det eneste rigtige til bio, og at hifi-højttalere ikke duer til det - de synes faktisk heller ikke at "hifi højttalere" er særligt gode til musik. De fleste af dem foretrækker rent faktisk at høre musik på deres bio-højttalere. Og igen sker det samme den anden vej, måske med lidt flere undtagelser - de fleste af dem der foretrækker at høre musik på "hifi-højttalere", er faktisk ikke særligt imponerede over film-lyd på bio-højttalere. Det handler altså delvist ikke bare om at musik og film "kræver" forskellig lyd, men også om forskellige præferencer hos lytteren.

Med det sagt, så mener jeg helt afgjort der er nogle egenskaber der er vigtigere for film end for musik, og omvendt. Filmlyd er ret krævende mht. dynamik. Hurtige energi-udladninger er noget de fleste værdsætter i et godt bio-system. Derudover er systemets bas-formåen også generelt vigtigere, da filmlyd generelt ganske enkelt indeholder mere og kraftigere dybbas end musik generelt gør - især hvis man foretrækker mainstream hollywood action-film, som alt andet lige er dem der trækker de fleste surround-entusiaster til sig. Da der er en masse fordele ved at levere bas-gengivelsen fra dedikerede subwoofere, og undlade at lade de øvrige spille bas, er det oftest sådan et dedikeret bio-system er skruet sammen. Kravet/ønsket om at have tre ens fronter, betyder som regel også at der er et praktisk krav til at det er tre små højttalere - de færreste kan implementere tre store højttalere i fronten.

Til musik er det generelt mere væsentligt at have et homogent, sammenhængende lydbillede, fordi du ikke har billedet til at "hjælpe" hjernen til at forstå hvad der foregår. Det vil være forkert at sige at dynamik ikke er interessant ved musik-gengivelse, men homogenitet er bare vigtigere. Den homogenitet er svær at opnå med et sub/sat system, især hvis højttalerne er placeret tæt på væggen - hvilket er en fordel i bio-opsætningen af forskellige årsager, bl.a. for at udnytte væggets gain for at opnå mere dynamik. Da du samtidig ikke har helt de samme praktiske problemer ved at benytte større højttalere (to store højttalere er nemmere at integrere end tre), er det nemmere at lave et system der fungerer godt uden separate subwoofere. En anden generel betragtning er at jo mere headroom du har brug for, jo mere er du nødt til at designe højttalere efter et ønske om max lydtryk frem for ting som detaljering og homogenitet. Da den typiske bruger ganske enkelt ikke spiller musik ved et lydtryk der matcher films reference-niveau, giver det også nogle muligheder for at tage nogle andre valg i konstruktionen.

Disse ting, og sikkert også andre, betyder at det typiske højkvalitets bio-system er et sub/sat system, mens det typiske højkvalitets musik-system er to gulvhøjttalere, og at deres klang-signatur er forskellig.

I forhold til vores debat om EQ eller ej, synes jeg så det bliver interessant at se på de argumenter der benyttes for IKKE at benytte EQ i stereo. Hvad er det EQ'en gør ved lyden, som er uønsket i stereo-gengivelsen? Det er sjældent at folk kritiserer dét EQ gør ved homogenitet og sammenhæng i lyden - tværtimod er det som regel netop dét folk fremhæver som fordele, når de bruger EQ i surround. Dét jeg oftest ser kritiseret ved EQ i stereo, er at det dræber dynamik, og at det gør lyden mindre "rå". Men det er dér kæden hopper af for mit vedkommende, med hensyn til at anbefale EQ i surround men ikke i stereo - for dynamik og "rå" lyd er jo NETOP dét der kendetegner det typiske bio højttaler-system, som dem du nævner. Hvis vi skulle EQ'e forskelligt afhængigt af om vi hører stereo eller surround, så skulle vi jo NETOP gå efter mere dynamik og "rå" lyd i surround - ikke omvendt.

Dét jeg kan se at man kan argumentere for, er at hvis man ønsker at spillle surround på et setup der er "designet" til stereo (to stereo-højttalere med "matchende" center), så har man notorisk et problem med center-lyden: Uanset hvor godt den fra fabrikken er matchet med fronterne, så er den meget sjældent placeret på samme måde som front-højttalerne, og derfor er lyden fra den derfor ofte voldsomt forskellig (modsat den typiske bio-opstilling, hvor tre ens fronter f.eks. er hængt på væggen i samme højde, eller sidder bag lærredet). Alene placeringen vil derfor gøre center-lyden væsentligt anderledes. En EQ vil i én eller anden udstrækning kunne udglattte det problem. Men essensen er at selv hvis vi så vælger kun at EQ'e centeren for at tage højde for dét specifikke problem, så får vi jo samme ulemper med i handlen som når vi vil EQ'e to højttalere i stereo - den ærlige, dynamiske, rå lyd giver man køb på, i forsøget på at skabe en ordentlig sammenhæng mellem højttalerne.

Min personlige konklusion er, at der ikke findes en løsning på at nogle højttaler-systemer egner sig bedre til film end musik, og omvendt. Sådan er det bare, man kan ikke blæse og have mel i munden. That's life - lad nu være med at jagte det umulige. Hvis du laver en ordentlig bio-orienteret opsætning (hvilket per definition inkluderer tre ens fronter placeret ens), så bør du holde snitterne fra EQ over bas-området. Hvis du har en ordentlig stereo-opsætning, med højttalerne placeret sådan i rummet at lyden er sammenhængende, så bør du stadig holde snitterne fra EQ over bas-området, og muligvis heller ikke bruge det i bassen, hvis rum og placering er god nok. Dér hvor jeg KAN se et behov for EQ lidt højere op i frekvens, er når man vil spille surround på sin stereo-opstilling, hvor en "handicappet" (= dårligt placeret) center-højttaler skal forsøge at matche de to godt opstillede stereo-højttalere. Men i så fald bør EQ'en kun foretages på dén højttaler der har problemet, og kun i dét frekvensområde hvor problemet reelt eksisterer - hvilket kræver at man kan se den målte respons før korrigering. Hvis du bare blindt korrigerer hele dynen, sådan som dét Audyssey system tråden handler om gør, så sovser du surround-lyden ind i nøjagtigt den samme "EQ-dyne" som din stereo-lyd.

For at "para-phrase" (aner ikke hvad det hedder på dansk) et berømt Einstein-citat, så skal du kort sagt bruge så lidt EQ som overhovedet muligt - men ikke mindre!
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2013 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af gullip gullip skrev:

 

Nu kan det godt være, at jeg kommer lidt ud på et sidespor i forhold til, men argumentationen her bygger lidt på at lyder det godt i stereo, så bør det også gøre det i surround.
Her tænker jeg så: Hvorfor udvikles der højtalere decideret til biografbrug (M&K, Jamo D500/D600 og lign.), jeg har LÆST (ja, har ikke lyttet og derfor spørger jeg blot af uvidenhed), at disse ikke er velegnet til musik, så omvendt kan man sige, hvis de ikke egner sig til musik, hvorfor egner de sig så til film? 
Findes der er en fornuftig forklaring på det? Blot en undren fra min side og kunne være interessant at finde ud af, om der er en logisk forklaring Smile

Det synes jeg er et rigtigt godt spørgsmål, som bestemt også har en relevans til den egentlige diskussion i tråden. Det er rigtigt at disse "bio-systemer" generelt ikke anses som værende særligt gode til musik (som så meget andet, uden at der er enighed om den ting). Det skal så siges at det samme gør sig i bred udstræækning gældende "den anden vej", hardcore bio entusiaster har som regel heller ikke meget til overs for de fleste såkaldte hifi-højttalere. Vi kan altså konstatere at der er en forskellig opfattelse af hvordan en højttaler skal være konstrueret, for at være god til det ene eller det andet. Det er ret interessant at dykke ned i hvorfor denne opfattelse eksisterer.

For det første, så er der en interessant tendens til at det ofte ikke er de samme mennesker, der mener at en højttaler er god til det ene men dårlig til det andet. Igen er der altid undtagelser, men jeg oplever det sådan at de bio-entusiaster der mener bio-højttalere er det eneste rigtige til bio, og at hifi-højttalere ikke duer til det - de synes faktisk heller ikke at "hifi højttalere" er særligt gode til musik. De fleste af dem foretrækker rent faktisk at høre musik på deres bio-højttalere. Og igen sker det samme den anden vej, måske med lidt flere undtagelser - de fleste af dem der foretrækker at høre musik på "hifi-højttalere", er faktisk ikke særligt imponerede over film-lyd på bio-højttalere. Det handler altså delvist ikke bare om at musik og film "kræver" forskellig lyd, men også om forskellige præferencer hos lytteren.

Med det sagt, så mener jeg helt afgjort der er nogle egenskaber der er vigtigere for film end for musik, og omvendt. Filmlyd er ret krævende mht. dynamik. Hurtige energi-udladninger er noget de fleste værdsætter i et godt bio-system. Derudover er systemets bas-formåen også generelt vigtigere, da filmlyd generelt ganske enkelt indeholder mere og kraftigere dybbas end musik generelt gør - især hvis man foretrækker mainstream hollywood action-film, som alt andet lige er dem der trækker de fleste surround-entusiaster til sig. Da der er en masse fordele ved at levere bas-gengivelsen fra dedikerede subwoofere, og undlade at lade de øvrige spille bas, er det oftest sådan et dedikeret bio-system er skruet sammen. Kravet/ønsket om at have tre ens fronter, betyder som regel også at der er et praktisk krav til at det er tre små højttalere - de færreste kan implementere tre store højttalere i fronten.

Til musik er det generelt mere væsentligt at have et homogent, sammenhængende lydbillede, fordi du ikke har billedet til at "hjælpe" hjernen til at forstå hvad der foregår. Det vil være forkert at sige at dynamik ikke er interessant ved musik-gengivelse, men homogenitet er bare vigtigere. Den homogenitet er svær at opnå med et sub/sat system, især hvis højttalerne er placeret tæt på væggen - hvilket er en fordel i bio-opsætningen af forskellige årsager, bl.a. for at udnytte væggets gain for at opnå mere dynamik. Da du samtidig ikke har helt de samme praktiske problemer ved at benytte større højttalere (to store højttalere er nemmere at integrere end tre), er det nemmere at lave et system der fungerer godt uden separate subwoofere. En anden generel betragtning er at jo mere headroom du har brug for, jo mere er du nødt til at designe højttalere efter et ønske om max lydtryk frem for ting som detaljering og homogenitet. Da den typiske bruger ganske enkelt ikke spiller musik ved et lydtryk der matcher films reference-niveau, giver det også nogle muligheder for at tage nogle andre valg i konstruktionen.

Disse ting, og sikkert også andre, betyder at det typiske højkvalitets bio-system er et sub/sat system, mens det typiske højkvalitets musik-system er to gulvhøjttalere, og at deres klang-signatur er forskellig.

I forhold til vores debat om EQ eller ej, synes jeg så det bliver interessant at se på de argumenter der benyttes for IKKE at benytte EQ i stereo. Hvad er det EQ'en gør ved lyden, som er uønsket i stereo-gengivelsen? Det er sjældent at folk kritiserer dét EQ gør ved homogenitet og sammenhæng i lyden - tværtimod er det som regel netop dét folk fremhæver som fordele, når de bruger EQ i surround. Dét jeg oftest ser kritiseret ved EQ i stereo, er at det dræber dynamik, og at det gør lyden mindre "rå". Men det er dér kæden hopper af for mit vedkommende, med hensyn til at anbefale EQ i surround men ikke i stereo - for dynamik og "rå" lyd er jo NETOP dét der kendetegner det typiske bio højttaler-system, som dem du nævner. Hvis vi skulle EQ'e forskelligt afhængigt af om vi hører stereo eller surround, så skulle vi jo NETOP gå efter mere dynamik og "rå" lyd i surround - ikke omvendt.

Dét jeg kan se at man kan argumentere for, er at hvis man ønsker at spillle surround på et setup der er "designet" til stereo (to stereo-højttalere med "matchende" center), så har man notorisk et problem med center-lyden: Uanset hvor godt den fra fabrikken er matchet med fronterne, så er den meget sjældent placeret på samme måde som front-højttalerne, og derfor er lyden fra den derfor ofte voldsomt forskellig (modsat den typiske bio-opstilling, hvor tre ens fronter f.eks. er hængt på væggen i samme højde, eller sidder bag lærredet). Alene placeringen vil derfor gøre center-lyden væsentligt anderledes. En EQ vil i én eller anden udstrækning kunne udglattte det problem. Men essensen er at selv hvis vi så vælger kun at EQ'e centeren for at tage højde for dét specifikke problem, så får vi jo samme ulemper med i handlen som når vi vil EQ'e to højttalere i stereo - den ærlige, dynamiske, rå lyd giver man køb på, i forsøget på at skabe en ordentlig sammenhæng mellem højttalerne.

Min personlige konklusion er, at der ikke findes en løsning på at nogle højttaler-systemer egner sig bedre til film end musik, og omvendt. Sådan er det bare, man kan ikke blæse og have mel i munden. That's life - lad nu være med at jagte det umulige. Hvis du laver en ordentlig bio-orienteret opsætning (hvilket per definition inkluderer tre ens fronter placeret ens), så bør du holde snitterne fra EQ over bas-området. Hvis du har en ordentlig stereo-opsætning, med højttalerne placeret sådan i rummet at lyden er sammenhængende, så bør du stadig holde snitterne fra EQ over bas-området, og muligvis heller ikke bruge det i bassen, hvis rum og placering er god nok. Dér hvor jeg KAN se et behov for EQ lidt højere op i frekvens, er når man vil spille surround på sin stereo-opstilling, hvor en "handicappet" (= dårligt placeret) center-højttaler skal forsøge at matche de to godt opstillede stereo-højttalere. Men i så fald bør EQ'en kun foretages på dén højttaler der har problemet, og kun i dét frekvensområde hvor problemet reelt eksisterer - hvilket kræver at man kan se den målte respons før korrigering. Hvis du bare blindt korrigerer hele dynen, sådan som dét Audyssey system tråden handler om gør, så sovser du surround-lyden ind i nøjagtigt den samme "EQ-dyne" som din stereo-lyd.

For at "para-phrase" (aner ikke hvad det hedder på dansk) et berømt Einstein-citat, så skal du kort sagt bruge så lidt EQ som overhovedet muligt - men ikke mindre!


Respekt

Klogt spørgsmål & ualmindeligt godt svar

Jeg hører til i kategorien der startede med stereo og og ikke er faldet helt til patten ved bio' højtalerne.
Jeg medgiver gerne at et sæt MK'ere kan levere et pistolskud så det flænger luften - jeg føler bare de samtidig flænger mine trommehinder .
Nu skal messer jo tages med et gram salt, men det procella system der stod i teltet ved sidste hifi&surround på Merriott lød i mine øre om muligt endnu værre    . Det gik bedre for JBL setup'et - stadig havde det dog den karreteristiske bio'lyd med i mine ører, enormt påtrængende stemmer - Jeg blev så glad da jeg kom hjem.
Det her er IKKE skrevet for at rakke ned på andres højtalere - Dem der kan lide den spillestil finder aldrig hvad i søger i den almindelige hifi'verden og vil formegentligt også synes mit system lyder fesent

Det jeg synes jeg kunne bruge fra bio'højtalerne var vigtigheden af ens højtalere og ens placering. I mit eget setup var akustisk lærred no'go da det ikke egner sig til rullelærred, mine LCR er alle placeret neden for lærredet da jeg har nemmere ved at abstraherer fra at fx. stemmer kommer lavt altid, i modsætning til ulemperne ved L og R i normal højde + en lavt monteret C, det distraherer mig meget mere ved panorering af fx. en bil.

Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål

Mvh E100

Ps: Gud hvor skal der meget hifi'grej til - før det sparker røv til bio
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2013 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:


Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål

Mvh E100

 
Men selvom du bruger pro-sættet fra Audyssey ændrer det ikke ved, at Audyssey laver automatiske EQ justeringer, som du ikke kan ændre ved ej heller se, hvad det er præcist den gør. (Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din Angry Betyder det, at du godt ved, at Audyssey også retter på dette med pro-sættet?). 
 


Redigeret af Leviathan.jk - 22-Juli-2013 kl. 14:07
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 01:48
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:



Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:


Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål

Mvh E100


 
Men selvom du bruger pro-sættet fra Audyssey ændrer det ikke ved, at Audyssey laver automatiske EQ justeringer, som du ikke kan ændre ved ej heller se, hvad det er præcist den gør. (Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din Angry Betyder det, at du godt ved, at Audyssey også retter på dette med pro-sættet?). 
 



Da jeg ikke er helt sikker på hvad du spørger om, er svaret sikkert længere end nødvendigt.

Med mener jeg, at jeg ikke bryder mig om, at Audyssey i standard udgaven, helt ukritisk prøver at give enhver højtaler en helt jævn frekvensgang (på nogle kan man vælge mellem helt flad og et lille dyk i diskanten) uanset om den var lys eller mørk i klangen fra starten.

I pro udgaven får man 4 targetkurver at vælge imellem, med mulighed for at ændre dem med + - 3 dB. Det giver mulighed for at beholde højtalerens oprindelige klangbalance, så Audyssey kun blander sig i de ting rummet / placeringen har tilført.

Det eneste man har indflydelse på i audyssey Pro er:
1) plaseringen af mikrofonen (som i standard, men nu kalibreret og i 32 positioner mod normalt 8)
2) targetkurver med mulighed for små justeringer
3) delfrekvenser (som i std.)

Det er stadig "bare" en fuldautomatisk EQ med 512 bånd til subben og 512 bånd til hver af de andre højtalere, der efter bedste evne prøver at få noget klogt ud de målinger man valgte at fodre den med - som man så kan printe en før og efter kurve af.

Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:



Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:


Audyssey MultEQ XT32 som er i min processor blev jeg først rigtig glad for, da jeg investerede i et Pro kit så jeg selv kunne lave min egen targetkurve, som Otto pointerer - lav så lidt EQ som muligt, men ikke mindre. Mine højtalere har en grundklang jeg godt kan lide (de ruller jævnt af med ca. 4 dB fra 200 Hz og op) det skal Audyssey ikke prøve at rette ud det skal bare udjævne de små forskelle der opstår pga. de seks ens højtaleres forskellige placeringer i rummet + råde bod på at min bio er i stuen og et akkustikloft løser mange problemer , men der skal mere til for at komme helt i mål

Mvh E100


 
Men selvom du bruger pro-sættet fra Audyssey ændrer det ikke ved, at Audyssey laver automatiske EQ justeringer, som du ikke kan ændre ved ej heller se, hvad det er præcist den gør. (Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din Angry Betyder det, at du godt ved, at Audyssey også retter på dette med pro-sættet?). 
 



Da jeg ikke er helt sikker på hvad du spørger om, er svaret sikkert længere end nødvendigt.

Med mener jeg, at jeg ikke bryder mig om, at Audyssey i standard udgaven, helt ukritisk prøver at give enhver højtaler en helt jævn frekvensgang (på nogle kan man vælge mellem helt flad og et lille dyk i diskanten) uanset om den var lys eller mørk i klangen fra starten.

I pro udgaven får man 4 targetkurver at vælge imellem, med mulighed for at ændre dem med + - 3 dB. Det giver mulighed for at beholde højtalerens oprindelige klangbalance, så Audyssey kun blander sig i de ting rummet / placeringen har tilført.

Det eneste man har indflydelse på i audyssey Pro er:
1) plaseringen af mikrofonen (som i standard, men nu kalibreret og i 32 positioner mod normalt 8)
2) targetkurver med mulighed for små justeringer
3) delfrekvenser (som i std.)

Det er stadig "bare" en fuldautomatisk EQ med 512 bånd til subben og 512 bånd til hver af de andre højtalere, der efter bedste evne prøver at få noget klogt ud de målinger man valgte at fodre den med - som man så kan printe en før og efter kurve af.



Men problemet er jo netop at EQ IKKE kan korrigere for rummet over ca500hz. Audessey vil være langt mere anvendeligt , hvis man eks manuelt kunne pille de filtre fra enkeltvis , som audessey har tilføjet .
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 12:45
Ja, det var også det, jeg forsøgte at pointere.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu