recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor stiller man en nas?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor stiller man en nas?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 09:53
Min NAS står på loftet. Det er dog ikke optimalt, da der ofte bliver ret varmt. Kulden er ikke det store problem, da den står i en lille kasse med låg, som kan lukkes i vinter halvåret. Det gode er at den er af vejen og ikke kan høres, jeg er dog ikke sikker på at diskene har vildt godt af det...
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 19:39
+1 på at finde en NAS uden blæser. Jeg har en (gammel udgave af) QNAP TS-119, som er passivt kølet. Så man hører kun lidt til den, når disken snurrer. Desværre laver QNAP tilsyneladende ikke passivt kølede udgaver mere, men der findes denne her Verbatim. Hvordan den performer i praksis ved jeg dog ikke. Og husk i øvrigt altid at have en backup af NAS'ens indhold andetsteds...

Redigeret af huntiedk - 01-Oktober-2012 kl. 19:40
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 20:10
jamen å kan jeg da igen lige oplyse at de nye fra Synology støjer under 20 db, og det er svært hørbart hvis den står 4 meter væk. Western digital laver nogle nye harddiske der hedder RED og de er specielt udviklet til NAS brug. Ekstremt lavt støj gulv og strømforbrug.
Qnap støjer.
Til top
xcalibur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2009
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcalibur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 21:00
Der er nogle ting du skal overveje, når du har en NAS.

Først, datasikkerhed
  1. Hvis du ikke vil risikere at dele dine data med indbrudstyven, så skal den gemmes godt væk. Kryptering er ikke rigtigt brugbart når du skal streame meget data hurtigt. Kryptering æder ofte performance og NASen bliver for langsom (jo, ham indbrudstyven kan også finde på at komme hos dig - har selv haft besøg for under et år siden, men NAS'en tog han ikke).
  2. Du er ligeglad med dine data, så er det bare at finde det smarteste sted, hvor det er muligt at få et netkabel trukket til.
Så, datagaranti
  1. Er det data du ikke kan leve uden (billeder, dokumenter, etc.), så køb en ekstra (lille) model, og lav ekstern backup hjem til din mor/søster/ven/etc. Så kan du genskabe det, når din NAS pludselig står af, lider oversvømmelse, brand eller lignende.
  2. Er det kun din rippede musiksamling og film samling du har, som du alligevel kan genskabe, så kommer det sig ikke så nøje.
Selv er min NAS ikke særligt godt gemt, den står i stuen. Besværlighed med netkabler har gjort, at den ikke er gemt bedre. Men mine shares med dokumenter og private ting er krypterede. Film og musik er ikke krypteret, da den simpelthen bliver for langsom så, og ligeledes er mine billeder heller ikke - den bliver for langsom til at vise mange-megapixels billeder. Det er et kompromis jeg irriterer mig lidt over.
Hver nat kører jeg backup af private ting, såsom dokumenter og billeder op til min far.  Film og musik tager jeg ikke backup af.

Har btw. en Synology DS211 og en DS110j som remote backup :)
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Du kunne også vælge en Nas som er tæt på lydløs. Fx er LGs N2A2DD2 på 4TB meget tæt på lydløs. Jeg har en sådan stående på en hylde under mit skrivebord og den hører jeg aldrig. 


Kan du sammenligne den med en ps3 fat, den synes jeg nemlig larmer

Jeg har selv haft en ps3 fat og den larmer rigtig meget, det synes jeg også ps3 slim gør.

LG'en kan du reelt ikke høre, bortset fra at harddiskene roterer lidt engang i mellem og det giver lidt knitren men heller ikke mere end det.


Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 08:10
En NAS knitre vel ikke mere end en almindelig USB hdd
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

En NAS knitre vel ikke mere end en almindelig USB hdd

korrekt
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2012 kl. 20:33
Den knitren kan jeg sagtens leve med, men ikke en blæser. Blæser er no go for mine ører, og glædes ødelæggende. Af samme grund ser jeg sjældent film på min ps3, på trods af det er det eneste jeg har, som kan afspille bluray
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu