recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked
Kevin-Kristensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kevin-Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
    Sendt: 02-December-2015 kl. 20:40
Hej alle,

Jeg har lige investeret i en surround receiver samt et sæt Dali Ikon 6 MK2, som jeg synes spiller helt fantastisk i øvrigt!!

Men jeg er allerede begyndt at spekulere i, hvordan jeg kan forbedre lyden endnu mere. Derfor har jeg kigget på nogle centerhøjttalere, men jeg er stadig ikke helt sikker på, at den vil forbedre mit setup, da det mest af alt bruges til musik. 

Bruges centerhøjttaleren, når der spilles musik eller er den vigtigere, når det kommer til film og andet i form af tale?

Den centerhøjttaler jeg har i tankerne er Dali's Ikon Vokal 2 MK2, som ville stå helt perfekt til mine Ikon 6 MK2

Mvh.
Kevin


Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 20:54
Centerhøjttaleren er først og fremmest til film, hvor dialogen bliver tydeligere og mere centreret. Til musik indspillet i 5.1 kan centeren også bidrage med et fyldigere lydbillede. Til ren stereomusik skal der kun bruges to højttalere.
Til top
Kevin-Kristensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kevin-Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Centerhøjttaleren er først og fremmest til film, hvor dialogen bliver tydeligere og mere centreret. Til musik indspillet i 5.1 kan centeren også bidrage med et fyldigere lydbillede. Til ren stereomusik skal der kun bruges to højttalere.

Så når jeg "bare" streamer musik fra spotify til min receiver, er den mere eller mindre ubrugelig eller hvordan?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:04
Ja klart! Til musik har centerhøjttaleren ingen mission. Men ville nødigt undvære den til films
Til top
Kevin-Kristensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kevin-Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja klart! Til musik har centerhøjttaleren ingen mission. Men ville nødigt undvære den til films

Okay, mange tak for hurtigt svar!
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:21
Velbekom
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:50
Bor du i nærheden af Randers, kan du hente en DALI centerhøjttaler med kr. 1.000,- som besparelse.

https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/

Centerhøjttaleren er vigtig ved film, da den tager sig af omkring 70 procent af lyden, som du måske har læst. God fornøjelse, hvis du vælger at gå videre med surround. Smile

Mvh. Jørgensen
Til top
Kevin-Kristensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Juni-2011
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kevin-Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Bor du i nærheden af Randers, kan du hente en DALI centerhøjttaler med kr. 1.000,- som besparelse.

https://www.hifiklubben.dk/tilbudstorvet/stockitem_411_daliikonvocal2mk2wa/

Centerhøjttaleren er vigtig ved film, da den tager sig af omkring 70 procent af lyden, som du måske har læst. God fornøjelse, hvis du vælger at gå videre med surround. Smile

Mvh. Jørgensen

Tak for det, Jørgensen, men de har den også i Aalborg som er 14 km fra mig, hvor jeg ligeledes  kan få den med 1000,- rabat :-)
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2015 kl. 21:57
Udmærket, så er du dækket ind, hvis du vil gøre mere ud af det. :-)

Mvh. Jørgensen
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 14:24
Har du baghøjttalere? hvis ikke og hvis du ikke vil have en center, så skynd dig at byt din surround receiver til en stereo receiver. Der får du meget bedre musiklyd for pengene.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 15:26
Jeg vil gå så vidt som at sige at centerhøjttaleren faktisk er den allervigtigste højttaler i et surround-setup til film. Tænk på at al dialog osv. kommer fra den, så den skal være mindst lige så god som højre/venstre fronthøjttalerne. Ideelt bør man bruge den samme højttaler til alle tre positioner, men det kan selvfølgelig være svært i forhold til plads under TVet hvis man bruger gulvhøjttalere.

Desværre er mange dedikerede centerhøjttalere ikke særligt gode, og man vil oftest få et bedre resultat ved at bruge den største reolhøjttaler man har plads til fra samme serie som ens fronthøjttalere.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Har du baghøjttalere? hvis ikke og hvis du ikke vil have en center, så skynd dig at byt din surround receiver til en stereo receiver. Der får du meget bedre musiklyd for pengene.

Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.

Samtidigt kan det også være svært at finde stereoforstærkere/receivere med samme funktioner til streaming osv. som surroundreceiverne tilbyder. Så skal man pludselig have man kasser stående, som ikke integrerer 100% med hinanden og bruger forskellige fjernbetjeninger. Med en moderne surroundreceiver passer det hele sammen, og man går altså ikke på kompromis med lydkvaliteten.

Og med en surroundreceiver og surround-setup af højttalere kan man gøre bruge af funktioner som Dolby "sound fields" som kan fifle lidt med stereolyd og benytter baghøjttalere osv. til at skabe et større lytterum, rent lavpraktisk ved at sende et lidt forsinket stereosignal til baghøjttalerne. Det er selvfølgelig fuldstændigt blasfemisk for audiofile, men det kan virkelig fylde en stue med lyd på en behagelig måde, uden at det lyder kunstigt eller at man er nødt til at spille superhøjt.


Redigeret af HenrikStevn - 03-December-2015 kl. 15:36
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.


Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu