recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 10:21
jeg har droppet højttalere og bruger i stedet underteksterne for hørehæmmede. På den måde fremstår stemmer og effekter præcis som jeg ønsker dem i mit hoved.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:31
Ja det kan fungere rigtig godt uden center ht HVIS man sidder i midten. En enkelt siddeplads til højre eller venstre, falder det sammen efter min mening. Ofte er center ht'eren et voldsomt kompromi da der jo lige er et fladskærms TV i vejen, og den skal ligge nedenfor på en skænk. Jeg foretrækker og benytte min center alligevel, så man ikke er så afhængig af hvor man lige får sig sat. Har man lydtransparant lærred og ens LCR må valget være let.

Redigeret af armani-thomas - 07-August-2018 kl. 11:31
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:37
Hvis man som punkt 1 ikke har en center som matcher sine fronter L&R, så kan man godt løbe ind i nogle udfordringer, og hvis afstanden/ placeringen i mellem L C R og den afstand der til lyttepositionen ikke er optimal, så kan det jo godt være at et setup uden center giver et bedre lyd oplevelse. Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO.

Hvis dine fronter kan levere et fornuftigt stereo perspektiv, kan de også levere en fornuftig "Phantom" center. 
Mit tilfælde kan heller ikke sammenlignes med ret meget. Jeg har optimeret på mine HT og rum igennem mange år, og de FIR filtre jeg laver i dag, lammetæver rumkorrektions systemer som f.eks. Dirac i dets nuværende form.

Her er et godt nummer til og teste stereo perspektiv med en masse fasefusk i:

Hos mig lyder det som der kommer lyde fra andre værelser i huset, henover hovedet og endda bagfra.


Redigeret af armani-thomas - 07-August-2018 kl. 11:55
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ja det kan fungere rigtig godt uden center ht HVIS man sidder i midten.
Selvom du sidder midt for, er der issues ved phantom center. 

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 13:29
Det er egentlig en meget interessant bog som jeg burde ønske mig til julWink

Grundet tidspres har jeg kun lige skimtet kort, så håber jeg har forstået rigtigt. Han siger stereo grundlæggende er fejlbehæftet mht til og gengive samme impuls, pga de 4 direkte "lysstråler" (nu da vi har to ører), som så ikke kommer helt samtidigt og giver et dip ved 2khz. Jeg kan sagtens se dette teoretiske problem, men syntes så også det er meget teoretisk/flueknep. 
Allerførst, 2khz er ikke det værste sted og have et dip, for meget output her lyder træls/skarpt, og det kun nogle få db for meget der skal til for, at jeg bemærker den slags øjeblikkeligt. Noget andet jeg tænker er, at problemet formentlig er størst i meget lyddøde rum, da refleksioner fra andre steder i rummet vil hjælpe til med og udfylde et sådan hul. Tilsidst tænker jeg en stor diffusor i loftet"ets  første refleksion som jeg har, giver en delvis afhjælpning af problemet. Der må jo komme 4 tilsvarende "stråler" derfra, som så i mit tilfælde bliver eksploderet i atomer. 
Noget andet er jo så at min 2-vejs vandret liggende og størrelses mæssigt handicappede center HT, også har alverdens floyd tool teori skavanker.


Redigeret af armani-thomas - 07-August-2018 kl. 13:44
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO.

Hvis dine fronter kan levere et fornuftigt stereo perspektiv, kan de også levere en fornuftig "Phantom" center. 
Mit tilfælde kan heller ikke sammenlignes med ret meget. Jeg har optimeret på mine HT og rum igennem mange år, og de FIR filtre jeg laver i dag, lammetæver rumkorrektions systemer som f.eks. Dirac i dets nuværende form.

Her er et godt nummer til og teste stereo perspektiv med en masse fasefusk i:

Hos mig lyder det som der kommer lyde fra andre værelser i huset, henover hovedet og endda bagfra.

Jeg er helt med på hvad du mener, mit stereo perspektiv sidder nu lige i skabet.
Men med center "Phantom" i mit setup, giver bare et ringere udbytte.

Jeg køre med 3 ens i front L C F og det spiller maks. sammen. Alle 3 hænger i øvrigt på væggen
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2018 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO.

Hvis dine fronter kan levere et fornuftigt stereo perspektiv, kan de også levere en fornuftig "Phantom" center. 
Mit tilfælde kan heller ikke sammenlignes med ret meget. Jeg har optimeret på mine HT og rum igennem mange år, og de FIR filtre jeg laver i dag, lammetæver rumkorrektions systemer som f.eks. Dirac i dets nuværende form.

Her er et godt nummer til og teste stereo perspektiv med en masse fasefusk i:

Hos mig lyder det som der kommer lyde fra andre værelser i huset, henover hovedet og endda bagfra.

Jeg er helt med på hvad du mener, mit stereo perspektiv sidder nu lige i skabet.
Men med center "Phantom" i mit setup, giver bare et ringere udbytte.

Jeg køre med 3 ens i front L C F og det spiller maks. sammen. Alle 3 hænger i øvrigt på væggen

Ok. Jamen så er jeg helt på samme bølgelængdeWink Det er rigtig lækkert når center kan komme op i samme højde som de andre hvor den hører hjemme.
Jeg tænker Phantom center kan være et alternativ, de steder hvor center ikke rigtig vil makke ret pga dårlig placering osv. Og ja selvfølgelig er det et kompromis over det som dig og Jonas harWink
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Det er godt at emnet kommer op igen - det ses alt for ofte at en stereo-mand skriver, at det er meget bedre lyd at smide centeren væk. Det er så forkert og misforstået.

De folk der oplever en forbedring når center smides ud, har enten haft en dårligt placeret centerhøjttaler eller generelt bare en dårlig højttaler. At de så får en bedre oplevelse uden, kan sagtens være korrekt, men det er forkert at konkludere at centerhøjttaleren derfor ikke er så vigtig.


En center er vigtig hvis man sidder mere end en person og kigger med, sidder man alene og lige i sweetspot så kan det altså lyde rigtig godt uden en center. problemet med en center er at den er pokkers svær at placere med mindre man har et lærred den kan spille igennem.

Sættes den under eller over sit tv bliver det alt for tydeligt for mig at lyden kommer oppe eller nedefra og derfor ikke længere matcher med billedet, uden center har jeg ikke det problem og lyden står mere frit i rummet men stadig midt for så det passer med billedet.

Men det måske en smags sag.


Redigeret af Tom-H - 13-August-2018 kl. 17:58
Til top
Tom-H Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 04-Januar-2017
Status: Offline
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tom-H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO.

Hvis dine fronter kan levere et fornuftigt stereo perspektiv, kan de også levere en fornuftig "Phantom" center. 
Mit tilfælde kan heller ikke sammenlignes med ret meget. Jeg har optimeret på mine HT og rum igennem mange år, og de FIR filtre jeg laver i dag, lammetæver rumkorrektions systemer som f.eks. Dirac i dets nuværende form.

Her er et godt nummer til og teste stereo perspektiv med en masse fasefusk i:

Hos mig lyder det som der kommer lyde fra andre værelser i huset, henover hovedet og endda bagfra.


Tak for tipset, prøvede lige og lytte til nummeret på mit anlæg, kæft det lyder fedt, og som du siger det lyder som om lyden komme alle mulige steder fra, rigtig fedt.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg har prøvet at ændre mit eget setup til at køre uden center, det er så absolut et NO GO.

Hvis dine fronter kan levere et fornuftigt stereo perspektiv, kan de også levere en fornuftig "Phantom" center. 
Mit tilfælde kan heller ikke sammenlignes med ret meget. Jeg har optimeret på mine HT og rum igennem mange år, og de FIR filtre jeg laver i dag, lammetæver rumkorrektions systemer som f.eks. Dirac i dets nuværende form.

Her er et godt nummer til og teste stereo perspektiv med en masse fasefusk i:

Hos mig lyder det som der kommer lyde fra andre værelser i huset, henover hovedet og endda bagfra.


Tak for tipset, prøvede lige og lytte til nummeret på mit anlæg, kæft det lyder fedt, og som du siger det lyder som om lyden komme alle mulige steder fra, rigtig fedt.

Hehe ja, det er et mega fedt nummer. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af Tom-H Tom-H skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

De folk der oplever en forbedring når center smides ud, har enten haft en dårligt placeret centerhøjttaler eller generelt bare en dårlig højttaler. At de så får en bedre oplevelse uden, kan sagtens være korrekt, men det er forkert at konkludere at centerhøjttaleren derfor ikke er så vigtig.


En center er vigtig hvis man sidder mere end en person og kigger med, sidder man alene og lige i sweetspot så kan det altså lyde rigtig godt uden en center. problemet med en center er at den er pokkers svær at placere med mindre man har et lærred den kan spille igennem.

Sættes den under eller over sit tv bliver det alt for tydeligt for mig at lyden kommer oppe eller nedefra og derfor ikke længere matcher med billedet, uden center har jeg ikke det problem og lyden står mere frit i rummet men stadig midt for så det passer med billedet.
Tror vi skriver det samme. Der er bare en tendens hvor nogle folk skriver at center ikke er nødvendig og ikke er vigtig fordi deres phantom-setup lyder så godt. Og dét synes jeg er forkert. Jeg kan acceptere at deres phantom-setup lyder bedre end en dårligt placeret center (og måske oveni købet en dårlig centerhøjttaler), men det er stadig et kompromis - selvom man sidder midt for.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 9101112>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu