recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor vigtig er centerhøjttaleren?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor vigtig er centerhøjttaleren?

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 15:50
@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 15:51
ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:06
Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

 
Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.
 

Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus

Analogt er ikke automatisk bedre end digitalt.

Man kan lave meget mere præcis lydbehandling digitalt meget billigere end man kan analogt. Simpelthen fordi det hele kan ordnes i en DSP i stedet for en bunke separate analoge komponenter med meget større tolerancer. Digitalt kan man arbejde med meget højere præcision og man hæmmes ikke af termisk egenstøj og lignende, som altid vil være i analoge kredsløb. DSPer kan køre med 32-bit (eller højere) præcision internt, men du vil aldrig komme højere end omkring det der svarer til 21-22-bit hvis du kører rent analogt, simpelthen pga. egenstøj i kredsløbene.

Og analog-digital-analog-konverteringen er også helt harmløs, da ADCerne og DACerne er slavet sammen i samme kredsløb og kører efter samme clock, de er synkroniserede og kommer ikke ud af trit med hinanden. Du kan sætte hundredevis af de trin efter hinanden uden at det vil have en hørbar forskel på lydkvaliteten.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....

Du glemmer at forskellen i størrelsen af markederne for surroundreceivere og stereoforstærkere er ret stor, og at den større masseproduktion af surroundreceivere gør at de enkelte komponenter produceres i større styktal og derfor er billigere. Alt i en moderne surroundreceiver er 100% standardkomponenter, som takket være fremskridt i chipproduktion pga. smartphones og computere er latterligt billige at producere.

I modsætning til det er stereoforstærkere lidt et niche-produkt i dag, og derfor er profitmargenen nødt til at være højere fordi de ikke sælger lige så godt. Derfor kan man ikke sammenligne direkte på prisen og sige noget om hvor man får "mest for pengene". En del producenter af stereoforstærkere har også en tendens til at bruge (semi-)audiofile løsninger som ser godt ud på papiret, men ikke har nogen som helst hørbar effekt. Men de er dyrere at implementere, og derfor bliver forstærkeren også dyrere, uden nogen egentlig grund.

Kun hvis markederne var ens kunne man sammenligne direkte, men så nemt er det ikke når vi begynder at snakke storproduktion.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.

Nej, det er såmænd bare fakta :-)

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.

Definér "vejrtrækningsproblemer". Er det noget du har dokumentation for, eller bare noget du syntes at du hørte?


Redigeret af HenrikStevn - 03-December-2015 kl. 16:12
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Analogt er ikke automatisk bedre end digitalt.


Nej, som digitalt ikke automatisk er bedre end analogt.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ADVARSEL mod vildledende oplysninger. Det er noget teoretisk sludder at en SR leverer lige så god stereo som en stereoforstærker.


Det er slet ikke endegyldigt.

For der findes visse billige surroundreceivere der er bedre til lyd end visse dyre stereoforstærkere og omvendt.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Fis i en hornlygte, en surroundreceiver kan levere præcis den samme stereolydkvalitet som en stereoforstærker, da man kan slå alle former for lydbehandling og rumkorrektion osv. fra.


Rigtigt, rigtigt mange surroundreceivere arbejder udelukkede i det digitale domæne.
Dermed digitaliseres alle inputs og kværnes gennem DSP kredsløbene uden at blive "efterbehandlet", for til sidst at komme ud gennem en D/A konverter inden udganstrinnene.

Rigtigt, rigtigt mange stereoforstærkere arbejder udelukkende i det analoge domæne.

Klaus

Det er også praktisk når man skal bruge den til spotify.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:


Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

@henrikStevn

For det samme beløb får man bedre stereolyd for pengene med en stereoforstærker. Hvis vores trådstarter vitterlig kun er interesseret i stereolyd, så er der da ingen grund til at betale for funktioner og hardware som han ikke har brug for.

Jeg synes din kommentar er vildledende....

Du glemmer at forskellen i størrelsen af markederne for surroundreceivere og stereoforstærkere er ret stor, og at den større masseproduktion af surroundreceivere gør at de enkelte komponenter produceres i større styktal og derfor er billigere. Alt i en moderne surroundreceiver er 100% standardkomponenter, som takket være fremskridt i chipproduktion pga. smartphones og computere er latterligt billige at producere.

Kun hvis markederne var ens kunne man sammenligne direkte, men så nemt er det ikke når vi begynder at snakke storproduktion.



Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet

En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.


Redigeret af slumbert - 03-December-2015 kl. 16:48
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.


Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.




Redigeret af Trumle - 03-December-2015 kl. 16:54
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 16:49
Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er stadig noget sludder selvom det med produktionsstørrelsen kan lyde logisk. Traditionelle stereoforstærkere er gennemprøvet teknik, men der ikke bruges så stor en andel af produktionsomkostningerne på nye standarder. Surroundreceivere skal hele tiden implementere teknologi og software til nye billed og lydstandarder. Hvis det hele afgøre af antallet af producerede enheder, så er må 15 år gamle stereoforstærkere jo have fantastisk lydkvalitet

En stereoforstærker kan da også meget nemt produceres med 100%  standardkomponenter, så det er er jo ikke et argument der ændrer på noget.

Nye standarder til f.eks. surround sound implementeres i ren software, det er blot et nyt program til en DSP, eller en ekstra separat kreds som kun kobles ind hvis det pågældende format spilles. Selve forstærkerdelen ændres der ikke på, klasse AB er stadig klasse AB osv.

Og jo, 15 år gamle stereoforstærkere spiller da godt. Det samme gør 25 år gamle forstærkere og 2 år gamle receivere. Forstærkning af lyd er slet ikke så svært som de audiofile guldører hævder :-)

Oprindeligt skrevet af karula karula skrev:

Hvor blev centerhøjtaleren af i denne tråd ?

Den forsvandt i støjen, som i et billigt 5.1 "home theater in a box"-sæt til 200kr fra Bilka.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2015 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:



Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Hvis det var tilfældet, så undrer jeg mig over, at en 20000 kr receiver med et sæt B&W 802s3 havde vejrtrækningsproblemer, når min Holfi effekt ingen problemer havde. Selvfølgelig er en dedikeret stereoforstærker bedre, da alle pengene kun går til et formål.



Ja en separat effektforstærker til 20k,- er nok bedre end forstærkeren i en receiver til samme pris, men come on mand! <span style="line-height: 1.4;">Der er da ikke rimeligt at sammenligne en effektforstærker med en komplet receiver til samme pris. Alene kan en effektforstærker slet ikke bruges til noget som helst. Efter hvad jeg forstår skal det bruges til Spotify, så hvis du vil bruge en effektforstærker skal du også finde penge til en elle anden kombination af signalkilde, DA konverter og preamp. Enten en integreret løsning eller som separate enheder. Vælger du separate enheder er pengene da hurtigt brugt.</span>




Nu er det jo hamrende ligegyldigt, om der er en pre og power amp, sålænge vi snakker det samme beløb for en surround eller førnævnte. Det gør heller ingen forskel i sammenligningen, hvis det er en integreret forstærker, når vi blot snakker samme prisleje.

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu