|
Hvordan fungerer en effekt forstærker? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Buchho
Ny bruger Oprettet: 24-August-2013 Status: Offline Point: 13 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-Juni-2018 kl. 15:53 |
|
Hej smarte mennesker.
Jeg er ved at komme lidt igang med bygge et nyt Hi-Fi setup. Men da jeg er ret ny i dette område, eller i hvert fald mangeler en dybere forståelse end "jo større jo bedre", så håber jeg I kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg har for nyligt købt en gammel vintage forstærker, der ikke er kraftig nok til mine højtalere derfor skal jeg have fat i en effekt forstærker. Men hvordan fungerer sådan en egentligt? Og er der stor forskel på de forskellige mærker/modeller/priser eller er det en ret standard enhed der ikke har rykket sig de seneste par år? Jeg har forsøgt at Google og YouTube mig til svaret, men alt hvad jeg finder er om guitar forstærkere, så jeg vil værdsætte det hvis en kan forklarer mig "the basic's" om en effekt forstærker. Venlig hilsen, Buchho
|
||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Ganske kort, som i meget kort forklaring. En stereoeffektforstærker, eller for den sags skyld multikanals, forstærker signalet fra forforstærkeren. I en integreret forstærker er disse to dele i samme kabinet, sparer plads og i mange tilfælde også penge.
Hvis din vintage forstærker ikke har preout, hvormed man bypasser effektdelen i din integreret forstærker, kan du ikke umiddelbart tilslutte en anden effektforstærker.
|
||
Buchho
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hej JeTex,
Mange tak for dit svar. Heldigvis har min gamle forstærker en preout, så dermed kan jeg bruge en effekt forstærker. Ved du noget om hvordan sådan en kan påvirke lyden, altså kan man regne med at den kune "forstærker" og ikke ændre lyden fra forstærkeren?
|
||
JeTex
Guld medlem Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3792 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Alle producenter af forstærkere har deres egen”lydprofil”, men seriøse producenter tilstræber neutral gengivelse, men alligevel ofte med lidt farvning af lyden til den varme side ( og nok bedre end til den lidt “kolde” lyd ).
De tilsluttede kilder og højttalerne ændrer nok mere på lyden, end valget af effektforstærker. Redigeret af JeTex - 10-Juni-2018 kl. 16:59 |
||
Buchho
Funktioner
Tak(0)
|
|
Aha, jamen jeg bliver jo klogere og klogere herpå :-)
Kan du også sige mig hvordan man regner det samlede antal watt med en effekt forstærker ud? Er det hvis man har: forstærker med 2X30 watt effekt forstærker med 2X100 watt Har man så samlet 2X130 watt, eller regners det sammen på en anden måde? Nu skriver du om de seriøse producenter, er det de klassiske Denon, NAD, Cambridge Audio osv? og er der nogle tommelfingerregler for når man skal købe sådan en eks. pris, effekt eller andet? Igen mange tak for hjælpen her, det er virkelig værdsat.
|
||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er kun en forstærker der afgiver effekt, så det vil være 100watt. Men det skal du ikke gå så højt op i. Højtalerne skal kun tilsluttes effekt forstærkeren.
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der findes faktisk også producenter af hi-fi som ikke forhandles i Hi-Fi Klubben! |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja, eksempelvis Cambridge Audio....... Klaus
|
||
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12321 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg forstår ikke joken
|
||
Lennon
Guld medlem Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Pointen er,at Cambridge nævnes - og netop ikke forhandles af Klubben. .
|
||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Længer. De er da kun for nyligt at salg af Cambridge er overtaget af Hifi-freaks.
Redigeret af PerW - 11-Juni-2018 kl. 07:45 |
||
Supergris
Guld medlem Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Med mindre, du føler, du ikke kan undvære din vintage-forstærker, vil du nok være bedre tjent med at købe en ny integreret forstærker, evt. en surround receiver, da du så har muligheden for at udvide til surround, og den har alle digitale tilslutninger...
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |