recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér janelne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan rip'er i CDer (mappenavn/filnavn/struktur)
    Sendt: 30-December-2011 kl. 14:19
Jeg har i mange år brugt Audiograbber til at rippe CD'er med. Men efter skift af PC har jeg nu prøvet at rippe med Windows Media Player. Det gør den anderledes end jeg er vant til ...

Min nuværende gamle mappe- og filstruktur ser således ud:

Mappenavn = Kunsternavn - Albumtitel

og underliggende musikfiler:
Kunsternavn - 01 - Sangtitel
Kunsternavn - 02 - Sangtitel
Kunsternavn - 03 - Sangtitel
Osv ...
Windows Media Player laver denne struktur

Mappenavn = Kunsternavn

og underliggende mappenavn = Albumtitel

og underliggende musikfiler (under mappen 'Albumtitel'):
01 Sangtitel
02 Sangtitel
03 Sangtitel
Hvordan har i struktureret jeres musiksamling?
og hvilket program bruger i ....?

Redigeret af janelne - 30-December-2011 kl. 14:20
Til top
NADuser Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-December-2011
Sted: Holstebro
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NADuser Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 14:24
Jeg har kunstnernavn som rodmappe, og herunder de forskellige albums. Ripper med WMP 
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 14:40
Jeg har også kunstnernavn som hovedmappe og deri det eller de albums jeg har rippet med den kunstner. Den struktur har både min gamle musik samling (rippet med WMP i lossy .wma) og min nye samling (i lossless .flac) rippet med det gratis program musicbee.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 16:16
I min post-iTunes-tid brugte jeg CDEX til at rippe mine CDer. Siden iPhone, iPod og ATV er kommet til har jeg brugt iTunes og deres AACformat.

De er begge gange blevet lagt ind som din 2. løsning
Til top
janelne Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-November-2005
Point: 309
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér janelne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 17:05
Vil det have nogen negativ betydning for mig, hvis jeg fra nu starter på ar rippe på "jeres" måde, når jeg fremover skal "læse musikbiblioteket" med forskellige enheder, herunder min Sonos (via NAS'en)?
Til top
urup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2009
Sted: Odense, Danmark
Point: 670
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér urup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 17:11
Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være et problem. Hvis du sørger for at dine filer har de rigtige tags med album, kunstner osv. er det vel lige meget hvordan filerne lægger i en given mappe. Jeg har i hvert fald ikke hørt om problemet. Smile
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 19:45
Jeg bruger samme struktur som WMP bruger.

Bruger mediamonkey og ripper i flac
.....
Til top
clausjen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 22-Maj-2005
Point: 402
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér clausjen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 20:32
Jeg mener, at du selv kan definere i Windows Media Player, hvad den rippede fil skal hedde og hvilken info, der skal inkluderes.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2407
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2011 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af janelne janelne skrev:

Vil det have nogen negativ betydning for mig, hvis jeg fra nu starter på ar rippe på "jeres" måde, når jeg fremover skal "læse musikbiblioteket" med forskellige enheder, herunder min Sonos (via NAS'en)?

Sonos bruger mp3 tags så den er ligeglad hvordan du sorterer musikken i forskellige mapper, i princippet kan du have hele molevitten liggende i en stor pærevælling.

Jeg havde AC/DC Live i en mappe og Joe Cocker Live i en anden, men Sonos registrerede dem kun som et album da begge hedder "Live" i mp3 tags. Når jeg søgte på kunstnere gik det fint nok med at skelne de to albums fra hinanden, men når jeg søgte i albums fik jeg kun et frem der hed "Live" og det indholdt så et miks af AC/DC og Cocker..

Jeg fiksede det ved at finde et program der kan editere mp3 tags og omdøbte Joe Cocker pladen til "Joe Cocker Live". Det gjorde ingen forskel at omdøbe den mappe pladen lå i, Sonos er som sagt ret ligeglad med hvordan din mappestruktur ser ud.

For øvrigt ripper jeg med dbpoweramp og har min musik liggende i mapper der hedder "Dire Straits - Brothers in Arms", "Dire Straits - On the Night" osv, en mappe pr. plade og ingen undermapper.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 22:51
Samme struktur som ChrisJJ med alfabet, kunstnermappe og herunder album.

Bruger DBpoweramp til at rippe og det koster lidt ja, men det spiller.

Eventuelle ændringer i tags klares med TagAndRename, hvilket også koster, men det er nemt og overskueligt at arbejde med.
Til top
michael9000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-November-2009
Point: 786
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael9000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2012 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af urup urup skrev:

Umiddelbart kan jeg ikke se at der skulle være et problem. Hvis du sørger for at dine filer har de rigtige tags med album, kunstner osv. er det vel lige meget hvordan filerne lægger i en given mappe. Jeg har i hvert fald ikke hørt om problemet. Smile

+1

Nu har jeg nok fået en arbejdsskade efter 15 år på en radiostation, så alle mine CD'er ligger i x:\Musik\
- [cd nr] [Kunstner] - [Album titel]     (for album og singler)
- [cd nr] [Album titel]                        (for opsamlinger)

..og så søger jeg normalt efter album/kunstner/titel/genre/år for at finde det jeg vil høre...

Edit:
OBS hvis bitraten på mp3'er er over 192kbps, så skal du være sikker på at filerne overholder ISO-standarden - ellers kan der opstå problemer med at afspille i programmer, som bruger den "indbyggede" mp3-decoder i Windows, via DirectShow.

Redigeret af michael9000 - 07-Januar-2012 kl. 00:19
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu