recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan tester jeg for mislyde?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan tester jeg for mislyde?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan tester jeg for mislyde?
    Sendt: 16-Februar-2012 kl. 19:49
Hej,

Jeg har de sidste par uger hørt et par timers musik (FLAC filer fra medie center) dagligt og synes mine højttalere, som er bi-amped, er begyndt at knitre MEGET SVAGT i nogle sange og jeg bliver forstyrret af det. Det er i hvert fald nok til at jeg kan ane det og det irritere mig. Det er specielt i den ene kanal.

Jeg er lidt bange for det er fordi jeg spillede ret højt i weekenden og derfor kan ha' ødelagt noget. Ouch

Det er specielt i mere moderne pop- og R'n'B-musik hvor der er lyse toner (høje/lyse stemmer) blandet med dyb og hård bas det forekommer. Når jeg f.eks. hører Michael Bublé eller Michael Jackson's ældre albums (alt sammen stadig FLAC) sker det meget sjældent og når det endelig sker er det meget svagere. Jeg kan næsten ikke tro at der er så meget moderne musik der er mixet så ringe og det fører igen til at jeg bliver nervøs for om et eller andet er ødelagt.

Så jeg ville høre om jeg kan teste for sådanne mislyde og hvordan jeg kan udelukke de forskellige led (kilde, afspiller, overførselskabler, receiver, højttalerkabler, højttaler, enheder)?

Jeg har prøvet at pille kablerne til diskant og mellemtone ud og blot lytte til bassen og der knitrede ingenting. Herefter prøvede jeg at pille kablerne til bassen ud og her var der en bitte smule knitre, men mindre end "normalt" (testet med de de sekvenser af musik hvor jeg synes det knitre tydeligst). Det lyder lidt som om det godt kunne være diskanten, men det er svært at afgøre for selvom sættet til bassen er pillet ud spiller begge woofer-enheder, men blot en del svagere (er det iøvrigt fordi det er 2½-vejs højttalere?).

Kilde: FLAC filer
Afspiller: Media Center (intel DH57DD chipsæt)
Overførselskabler: standard HDMI 1.3a
Receiver: Denon AVR-2809
Højttaler: QLN 606

Jeg takker rigtig mange gange!

Mvh.
Hessi Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:16
Grunden til jeg har en mistanke om at det er dårlige mixes er at jeg høre det samme i lidt mindre grad på min anden computer hvor der er tilsluttet et sæt Creative Gigaworks S750 7.1 sæt.

Jeg kunne også tro at det er dårlige rips, men kan FLAC filer være af "dårlig kvalitet"? Stern Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:27
Jeg har ikke lige nogle konkrete links, men kan måske pege dig i den rigtige retning: Find nogle sweep-toner fra 20 Hz til 20 kHz, gerne relativt langsomme, og spil dem på anlægget (pas på volumen! start lavt og skru gradvist op). Du og alle i nærheden bliver idiot af at høre på det, men det kan være ret afslørende overfor mislyde i anlægget. 

En klassiker er skrue-terminaler på højttalerne der ikke er strammet, det kan give nogle raslelyde ved bestemte frekvenser som kan være ret svære at spotte præcist fra lyttepositionen. Der er masser af andre muligheder, men sweep-tonerne afslører som sagt ret meget. Måske opdager du at det er resonanser i radiatoren du hører... Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Grunden til jeg har en mistanke om at det er dårlige mixes er at jeg høre det samme i lidt mindre grad på min anden computer hvor der er tilsluttet et sæt Creative Gigaworks S750 7.1 sæt.

Jeg kunne også tro at det er dårlige rips, men kan FLAC filer være af "dårlig kvalitet"? Stern Smile

Der er masser af elendige pop-indspilninger der har klipning, forvrængning og andre skavanker, så det kan ikke blankt udelukkes at det er dét du hører.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg har ikke lige nogle konkrete links, men kan måske pege dig i den rigtige retning: Find nogle sweep-toner fra 20 Hz til 20 kHz, gerne relativt langsomme, og spil dem på anlægget (pas på volumen! start lavt og skru gradvist op). Du og alle i nærheden bliver idiot af at høre på det, men det kan være ret afslørende overfor mislyde i anlægget.

Det vil jeg lige prøve... Har prøvet at spille sweep-toner tidligere uden at lægge mærke til noget, men det var allerede da jeg fik højttalerne. Smile

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

En klassiker er skrue-terminaler på højttalerne der ikke er strammet, det kan give nogle raslelyde ved bestemte frekvenser som kan være ret svære at spotte præcist fra lyttepositionen. Der er masser af andre muligheder, men sweep-tonerne afslører som sagt ret meget. Måske opdager du at det er resonanser i radiatoren du hører... Smile

Skrueterminaler er skruet rigtig godt fast, har også strammet skruerne omkring terminalerne og enhederne en anelse. Det er "desværre" ikke andet end systemet lydene kommer fra, har nemlig været helt henne ved enhederne og lytte, også ved moderat til lav volume. Stern Smile


Redigeret af Hessi - 16-Februar-2012 kl. 20:39
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er masser af elendige pop-indspilninger der har klipning, forvrængning og andre skavanker, så det kan ikke blankt udelukkes at det er dét du hører.

Også selvom det er store pop-navne produceret af de kommercielt største selskaber? Shocked

Jeg læner mig lidt op af den lidt snævre mulighed for at det er dette der er problemet da jeg som sagt hører det samme, i samme sekvenser, i de samme sange på Creative sættet som er en smule mere tilgivende.

Men kan rippe til FLAC så kvalitet bliver forringet? Confused
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:


Også selvom det er store pop-navne produceret af de kommercielt største selskaber? Shocked

Måske endda _især_. Med relativt få undtagelser, så er "mainstream" og "kvalitet" som regel modstridende, i alle sammenhænge. Laver McDonalds den bedste mad?

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Men kan rippe til FLAC så kvalitet bliver forringet? Confused

KAN godt, men BØR ikke blive det. Det afhænger af din ripper-software. Som udgangspunkt er det ikke dér problemet ligger.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Måske endda _især_. Med relativt få undtagelser, så er "mainstream" og "kvalitet" som regel modstridende, i alle sammenhænge. Laver McDonalds den bedste mad?
Det var nemlig også min tanke, at mainstream som regel ikke indebære kvalitet, tænkte bare samtidig at det ikke kunne forekomme så hyppigt....

På den anden side... hvorfor ikke... det handler vel bare om at tjene så meget som muligt.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

KAN godt, men BØR ikke blive det. Det afhænger af din ripper-software. Som udgangspunkt er det ikke dér problemet ligger.

Ok. Mente nemlig også det var usandsynligt.
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 21:06
Sidder lige nu og lytter til "NOW Absolut Hits 2011" (FLAC) og kan høre knitren i, i hvert fald 3 af sangene.

Katy Perry - Last Friday Night (T.G.I.F) - (en anelse knitren, meget kort)
Ankerstjerne - Nattog - (Generelt dårlig kval og en del små sekvenser med knitren)
Christopher - Against The Odds - (En del lange sekvenser med bas og diskant, knitre hver gang)

Det virker lidt sporadisk og derfor kan jeg tvivle lidt på hvad det kan være. Unhappy

Hvis nogen har mod og lyst til at hjælp lidt vil jeg gerne sende de sange det drejer sig og sekvenserne. Bare så jeg kan udelukke eller bekræfte om det er kilden.


Redigeret af Hessi - 16-Februar-2012 kl. 21:09
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 22:38
Prøv lige en god CD afspiller til et sæt analogindgange på din forstærker.

Knitren kommer ikke periodisk ve en defekt i en højttaler.

Det kommer at databehandling..............Enten i forstærker eller mediacentrers.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2012 kl. 23:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Prøv lige en god CD afspiller til et sæt analogindgange på din forstærker.

Knitren kommer ikke periodisk ve en defekt i en højttaler.

Det kommer at databehandling..............Enten i forstærker eller mediacentrers.



Klaus

Har desværre ingen dedikeret CD afspiller. Men vil da lige prøve en CD i medie centeren. Der bliver dog ikke mere testing i aften. Er blevet for sent.

Fik lige én her fra til at afspille én af ovenstående sange (samme fil som jeg oplevede knitren med) og han kunne bekræfte tendenserne, så mon ikke det er filen.

Om det er indspilningen eller rippet der er gået smågalt aner jeg ikke.

Tak for hjælpen indtil videre til jer alle. Smile


Redigeret af Hessi - 16-Februar-2012 kl. 23:06
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2012 kl. 03:50
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Det lyder lidt som om det godt kunne være diskanten, men det er svært at afgøre for selvom sættet til bassen er pillet ud spiller begge woofer-enheder, men blot en del svagere (er det iøvrigt fordi det er 2½-vejs højttalere?).

Det der med at begge woofere spiller selvom det kun er kabelsættet til mellemtoneenheden og diskantenheden der er sat til, er det pga. at højttaleren er 2½-vejs?

Som skrevet så spiller de begge, men bassen er tydeligt svagere end med begge sæt kabler, når jeg sætter begge sæt kabler til (bi-amper) så bliver bassen en del mere markant og går en del dybere. Skal det være sådan ved bi-amping af 2½-vejs højttalere?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu