|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Det var præcis min pointe. At det er fuldstændigt ligegyldigt hvad det kaldes, (når vi snakker om produkter som normalvis kan holde mere end 2 år og det ellers er behandlet korrekt).
Det er desværre misforstået begreber. Og som jeg lagde ud med at skrive, så er der unægtelig mange årsager til at nogle fortolker det anderledes. Deri tror jeg desværre ikke forbrugerne er meget bedre end mange af forretningerne.
Det kunne jeg godt have brugt fra Samsung, da mit TV gik i stykker efter 2 år og 1 måned
![]() |
|||
![]() |
|||
baekgaard ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 502 |
![]() |
||
Nu gider jeg ikke læse det hele igennem. Men hvis man tager forbrugerklagenævnets praksis, så er de danske forbrugere en slags små uskyldige lam, som er ved at blive spist af ulven.
Der er flere steder i købeloven, hvor forbrugerrådet ganske enkelt fortolker loven meget strengt, eksempelvis er der en tendens til, at forbrugeren kan få byttet deres produkt, eller pengene tilbage, såfremt den har været til rep 1-2 gange, også selv om det ikke er samme fejl. Det er nok også derfor, at nogle virksomheder ganske enkelt ikke retter sig efter forbrugerrådet, som en anden ganske rigtigt er inde på, så har de ikke nogen "magt" i den forstand, at de kan vride armen rundt på sælger, som en domstol kan. Det hele handler naturligvis om hvilket produkt man har købt, der skulle intet være i vejen for, at sælger laver et komfur, hvor en glødetråd er brændt over, da det er tvivlsomt hvorvidt det kan ske ved misbrug. Dertil må det formodes at glødetråden simpelthen har været for svag. I den anden grøft, så er der ikke pligt til at skifte et batteri i en bærbar efter 10 måneder, da denne enhed må formodes at blive slidt i stykker (afgørelse fra forbrugerklagenævnet). Igen, i dansk ret ses forbrugeren som en uskyldigt væsen, som ikke kan tænke selv, ikke ret meget ihvertfald. Blandt andet derfor køber jeg aldrig selv en forsikring, medmindre sony gir 5 års garanti ;) |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
I såfald synes jeg det er med rette. Ikke at jeg ønsker at generalisere branchen. Men den er desværre på rigtig mange områder aldeles rådden. Blot noget så simpelt som at få forretningerne til at sætte sig ind i købeloven, det kan være en kunst i sig selv.
Og jeg har det nu engang sådan, at hvis man vælger at sætte sig ned som sælger af noget, så må man også være interesseret i at vide, om der findes regler for sådan noget. Det er i min verden det grundlæggende og det mindste man kan gøre. Ikke desto mindre ser du stadigvæk den dag i dag forretninger som misbruger begrebet garanti, ganske som Otto var inde på tidligere. En branchen som i bund og grund selv er med til at forme reglerne, må ikke efterfølgende være i tvivl eller decideret misbruge disse. Og såfremt det sker, så er der grund til at være på vagt, fra forbrugerens side.
Det er ganske enkelt for nemt at starte sin egen forretning, kører efter egne regler og love, lukke den, når det brænder på, for dernæst at starte op igen!
At nogle (en del) forbrugere heller ikke evner/gider/whatever sætte sig ind i reglerne, dette er ikke en forpligtigelse i sig selv, men derimod et godt råd. Faktum er, at mange gør det ikke. Og fordi de ikke gør, så er der netop brug for en instans som forbrugerklagenævnet, desværre! Endnu værre, eller grotesk skal man måske sige, er så at forbrugerklagenævnet ikke har noget mandat til at foretage sig noget konkret udover en udtalelse og efterfølgende udstilling af de brodne kar på en liste.
Du skal også huske på, at det er som udgangspunkt forbrugeren som løber en risiko ved enhver handel. Meget afhængig af omstændighederne, så stiger eller falder denne risiko. Nethandel er nok den værste synder af dem alle, når vi snakker risiko.
Som udgangspunkt vil en forhandler altid forsøge gøre hvad som helst for at få solgt sit produkt. Dette indebærer desværre ikke nødvendigvis viden om produktet. Men du kan være rolig forvis om, som forbrugerne, at sidstnævnt får man meget sjældent en forhandler til at erkende. Tværtimod vil de ofte fremstår som, at de ved alt. Det resulterer alt for ofte i mangelfuld information eller decideret forkert information. Snakker vi computer eller elektronik, så stiger graden af mangler så voldsomt, så det for almindelige mennesker er fuldstændig umuligt at gennemskue, fordi det ofte handler om mange mulige funktioner på een gang. Det er sjældent noget konkret!
Der er mange i branchen der langer ud efter forbrugerne i denne henseende og mener det må være deres pligt at sætte sig ind i produkterne. Problemet er bare, at det er producenter og forhandlere der præger forbrugerne, eksempelvis igennem reklamer og anden form for oplysning.
Forbrugeren er ikke et uskyldigt væsen. Det er et uvident væsen, der bliver bombarderet med informationer. Forbrugerens vigtigeste opgave er at kunne sortere, hvad der er rigtigt eller forkert. Men den del er i alt for mange tilfælde for meget forlangt, synes jeg!
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
En detalje jeg kom i tanke om her.
Ofte når man køber et produkt, så kan man læse i producentens vejledning, at de (altså producenten) giver en vis form for garanti. Jeg har endnu ikke set en producent bruge begrebet reklamationsret. Denne garanti svinger ofte fra 1 år til flere år.
Vores købelov foreskriver, at uanset producentens "garanti", så må den ikke stille forbrugeren ringere end købeloven. Dvs. 2 års reklamationsret. Men hvem er det så lige der roder begreberne sammen her. Hvis jeg køber et produkt hvori producenten giver 1 års garanti. Har jeg så 1 års garanti eller 2års reklamationsret?
Hvis jeg nu køber et produkt hvori producenten giver 2 års garanti. Har jeg så 2 års garanti eller 2 års reklamationsret?
Hvis jeg nu køber et produkt hvori producenten giver mere end 2 års garanti. Har jeg så mere end 2 års reklamationsret?
Købeloven foreskriver, at såfremt man bruger begrebet garanti, så SKAL det stille forbrugeren bedre end de almindelige 2 års reklamationsret.
En lidt aktuel sag, som muligvis kunne være interessant er denne: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80045&title=club-panasonic-garanti
30 måneders garanti.. hmm!
|
|||
![]() |
|||
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
![]() |
||
Uden at have den juridiske kompetence, så er det vel det som stiller forbrugeren bedst som gælder ? Dvs. sælger en forretning en vare som har 2 års fabriksgaranti, ja så er det den som gælder, forretningen forpligter sig ved salg af sådan et produkt, til at give 2 års garanti. |
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
||
De 2 års reklamationsret har du hos sælger/forretningen. Her kan du indleverer produktet eller får det hentet af sælger og han skal udbedre mangler. Her gælder så også nogle regler ifølge købeloven om hvor mange gange han må forsøge etc.
Går sælger konkurs eller lukker forretningen, så bortfalder ens reklamationsret også. (man kan gøre krav mod konkurs boet, men det får man ikke meget ud af).
HAr producenetet givet 1 eller 2 år garenti (eller mere), så er det producenten der hæfter, så her skal man tit indleverer til producentens eget værksted evt. for egen regning. Igen hvis producenten går konkurs, så har man nok heller ikke garentien, men så hæfter sælger ifh reklamationsrettet. Men garenti så skal man heller ikke til at bevise at man har behandlet produktet rigitgt.
Konkret eksempel. Man køber et Canon kamera på nettet i Tyskland. Dette er solgt med 1 års canon europa garenti. Opstår der en defekt inden for det 1. år, så kan man bare afleverer det på Canons værksted her i DK, da Canon har givet garenti. Men har det en defekt efter det 1. år, så er man nødt til at sende det retur til sælger, da sælger hæfter for de 2 års reklamationsret.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
PerW - Min pointe i det her handler om begreberne garanti og reklamationsret. Som Otte og jeg er enige om, så er det ligegyldigt hvad man kalder det (forbrugermæssigt set) inde for de første 2 år, såfremt der er tale om et produkt der normalvis kan holde længere og som er behandlet korrekt.
Lovgivningsmæssigt er der dog forskel i og med en garanti skal stille forbrugeren bedre end de normale 2 års reklamationsret.
Så er spørgsmålet, hvad er producentens 1års garanti (bemærk begrebet garanti) så værd?
|
|||
![]() |
|||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
||
Tag f.eks en bil. Du køber en ny bil, med 2 års producent garenti og du er på ferie, i en anden landsdel. Jamen du kører bare hen til nærmeste mærke værksted og får din bil repareret uden du skal betale for det. HAr du nu købt en 2 år gammel brugt bil, hvor du har 2 års reklamationsret på og det samme sker. Så skal bilen tilbage til sælger, for at du kan få udbedret fejlen.
|
|||
![]() |
|||
Sigida ![]() Guld medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
![]() |
||
Otto det har altså også noget at sige i vores branche. Du har pæren i en projektor, Defekt pære eller er den slidt. bærbar computer batteri slidt eller defekt, eller for den sags skyld støv som har sat sig fast ved ventilationen som overopheder bærbaren til at gå i sort. fjernbetjeninger slidt eller defekt. anlæg spillet for højt sprunget enheden i højtaleren mv. og jeg kan blive ved. Men ellers fint indlæg :)
|
|||
Samsung 65HU7505
Pioneer VSX-LX50 SVS 5 satelite SVS SB2000 JVC HD750 Sony PS4 |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
||
"Bedre end de normale 2 års reklamationsret" behøver ikke betyde "længere tid end de normale 2 års reklamationsret". Man kan være stillet bedre på andre måder - f.eks. at sælger inden for 1 år accepterer reklamationer helt uden skelen til formodningsreglen. Formodningsreglen har måske ikke så stor betydning i praksis, men det må stadig være bedre at være stillet som i de første 6 måneder end at være stillet som i de sidste 18 måneder. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |