recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor bruger alle content creators Mac?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor bruger alle content creators Mac?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvorfor bruger alle content creators Mac?
    Sendt: 14-Marts-2020 kl. 19:26
Hej

For et par uger siden, der købte jeg en MacBook Pro 16”. Det var “bare” standardmodellen med i7 CPU, 16GB RAM, Radeon 5300M GPU og 512GB SSD.

Det var en ganske fornuftig computer til sofa-surf og til ganske normal hverdagsbrug. Men når det kom til Lightroom og Photoshop, så var den virkelig skuffende. Det hele hakkede, og det var ikke særlig flydende. Her kunne man virkelig mærke, at det var for lidt med 16GB RAM, og den brugte da også konstant mere og lavede swap på disken.

Derudover var små ting, som at den ikke kunne finde ud af, at skifte mellem Intel GFX og dGPU, og at den larmede en del, når man satte en ekstern monitor til, fordi blæserne aldrig var i ro, også selvom den bare stod i idle-mode. Dette kunne jeg læse, at rigtig mange har problemer med, og ja, der var selvfølgelige nogle work-arounds omkring disse problemer, men det var bare ikke en særlig positiv oplevelse. Det gjorde, at jeg returnerede maskinen igen, og sidder nu her med mine 19.449 kr.

Jeg har dog så sidenhen fundet ud af, at jeg stort set altid havde min MacBook Pro sat til min store UW-skærm, så jeg ved faktisk slet ikke, om jeg har så meget brug for en MacBook Pro (bærbar) eller ikke. Det vil jo ikke give nogen mening, at købe en bærbar for at have den sat til en storm skærm hele tiden. Og viser det sig, at jeg ikke har brug for en bærbar, men godt kan leve med at være stationær, så kan jeg jo ikke lade være med at se på, hvad jeg kan få for mine penge, hvis jeg køber en stationær Windows computer, hvor jeg bygger en selv. Der kommer jeg altså rigtig langt for en 12-15.000 kr. og jeg har jo allerede skærm også.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at når man ser YouTube reviews, content creators eller Skillshare. Om det er grafisk designere, videoredigering eller software- og webudvikling, så bruger ALLE MacBook Pro eller iMac. Men er der nogen grund til det? Det er jo ikke ALLE der bare SKAL arbejde i ProRes og Final Cut Pro, men er der en valid grund til, at alle bruger Apple-computere af en slags? Eller er 50 % bandwagon?

Jeg er ved at finde ud af, hvad jeg skal og hvilken vej jeg skal gå. Så derfor disse spørgsmål
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 21:24
Det gør de såmænd heller ikke, men der er flere grunde.
1. hvis du kommer fra windows verdenen, så er sandsynligheden for at du kommer fuldt ind i macos verdenen=0 - worlds collide og hele den måde man tænker operativsystem på i windows dræber bare fuldkommen overgangen til macos.
2. it just works. når man har været i den verden i mange år, og brugt mac i rigtigt mange år, så fatter man ikke at nogen kan finde på at bruge windows. en lille detalje - der kan bygges funktionalitet direkte ind i søgefunktionen. fx Lommeregner. når man først har prøvet det, så fatter man vitterligt ikke at man i windows skal have en "lommeregner applikation frem for at lave et simpelt regnestykke.
3. macos er bygget fra en verden som er objektorienteret og ikke filbaseret. et "kreativt" hoved tænker meget sjældent filbaseret, men derimod objektbaseret.
4. FCPX har alle dage været et af de absolut foretrukne programmer til videoredigering fra alle andre end broadcast verdenen. Blandt andet på grund af hastigheden - og som bekendt er fcpx apple only. Udover er det rent faktisk ualmindeligt simpelt at anvende (og imovie er en god "foundation" at lægge hvis man går fra "ung kreativ" til "fullblown creator", så man går fra et super simpelt interface til et langt mere avanceret, men stadig velkendt interface. lad os bare sige at windows movie maker ikke ligefrem hjælper her. Jeg ved da der er youtubere med ganske pæne følgeskarer som stadig kun arbejder i imovie!
5. Som jeg skrev tidligere, it just works. - også i den henseende at platformen er bundsolid, og ekstremt dependable. Der er meget få applikationsnedbrud på platformen. Ikke ligefrem noget man kan sige om premiere og windows.

Når det så er sagt, så er der stadig RIGTIG mange der stadig kører windows. - Hele Linus Tech Tips kører faktisk windows og premiere. (men har vist dabbet lidt med resolve også) Jazza (draw with jazza) er ren windows, og han har så vidt jeg ved aldrig været på mac - på trods af at han er en gudsbenådet tegner. Aaron Blaise er til gengæld rendyrket mac mand, - en gammel disney tegner. (art of aaron blaise er fuldkommen vild at se når han streamer live - den mand er ganske enkelt utrolig)

Men en af de største årsager til at folk nok er på mac-vognen er i virkeligheden at det ikke kræver særligt meget computerkundskab at lave noget materiale. Selvom Windows 10 er kommet meget længere, så er det stadig primært sådan at der kræves en del mere kundskaber om drivere, windows installationer, applikationer, etc for at kunne lave noget "kreativt" på windows.

Men kommer man fra windows og over på mac, så tager det rigtigt lang tid før man bliver "dus" med økosystemet. Der er næsten aldrig nogen der går den modsatte vej. det er ganske enkelt totalt produktivitetsdræbende.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 23:19
Hej Claus

Tak for dit svar - det var rigtig befriende og god læsning. Godt beskrevet og dejlig indsigt.
Jeg går ud fra, at du er rendyrket Mac/Apple mand med al den info du kan give ift. til forholdene macOS vs Windows :) Men du har sikkert også og arbejder stadig med Windows?

Jeg kan godt li MacBooks, men du har ret i, at jeg altid primært har arbejdet med Windows, og det kommer sig nok af, at jeg altid har spillet meget, så jeg har jo altid bare haft en Windows computer. Nu kom dagen så, hvor jeg købte min egen “high end” MacBook Pro 16”, men det var så en skuffelse. Ikke fordi jeg ikke kunne finde ud af at bruge den, for jeg synes den måde man navigerer rundt på, er rigtig smart, men mere pga. de små ting der er med den her 16” model, og så ja, så var den bare ikke kraftig nok til at køre de programmer jeg gerne ville køre, med det worflow jeg have håber på.

Så hvor står jeg så nu? Skal jeg smide 8.000 kr. mere for at få en bærbar MacBook Pro med 32GB Ram og det bedste grafikkort, samt i9-CPU, eller skal man gå en anden vej, og kigge på en iMac 5K?

Eller skal man spare penge og nøjes me Windows og bygge en maskine selv. 

Det er det jeg ikke rigtig kan finde ud af :/
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2020 kl. 23:53
Jeg har en lidt anden holdning end Claus (hej Claus i øvrigt Smile). Efter min mening ser du så mange, om du vil, bruge Apple produkter fordi det er hipt. Det er bare dét man gør. Og nu får jeg sikkert igen en masse på puklen mht. at jeg er "Apple hater" etc. Det er så ikke helt sandt. Jeg bryder mig bare ikke om det der "posing" hvor man forsøger at være smart med de smarte.

Anyway... Når du nu selv siger, at du kommer fra Windows verdenen og at du primært har brug for en stationær maskine, så ville jeg da til enhver tid anbefale dig at blive i denne verden. De små 20000 kroner kan du få en meget stærk PC for. Bare tænk i retningen af en AMD Ryzen-baseret maskine. Har selv lige opgraderet min PC med en Ryzen 7 3800X og 64 GB ECC RAM til omkr. 7000 kroner. En komplet maskine koster selvfølgelig mere.

Og PC platformen har du kendskab til, så du vil kunne bruge din nye maskine fra Dag 1 og rent faktisk få noget fra hånden. Just my two cents...
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 07:14
Hej.

Jeg ved ikke hvor længe du håber på at bruge din kommende PC?
Men før at du investerer, vil jeg godt oplyse dig og andre om, at der vil komme ændringer til hvordan en PC bliver bygget op allerede om nogle få år.

AMD holdt deres 'Financial Analyst Day 2020' for en uge siden. Her løftede de låget for deres planer i de næste 3-4 år.

En af planerne er, at adskille deres linie af Grafikkort i to forskellige linier. En til Gamere og en anden til Compute. Det til Compute bliver ikke en introduktion af et enkelt Grafikkort, men introduktionen af en line af grafikkort,  som bliver bedre generation efter generation.

Jeg forventer at det første bliver efterfølgeren til Radeon Instinct MI50, som rygterne kalder Radeon Instinct MI100. Foreslår at I prøver at Google 'Radeon Instinct MI100'.

QUOTE: 'AMD's plan over the next two generations of products is for the IF ( Infinity Fabric ) to turn
 into its own architectural design, no longer just between CPU-to-CPU or GPU-to-GPU, and future products will see a near all-to-all integration.' for CPU-to-GPU connectivity.


Og AMD planer fortsætter. De vil ikke bare forbinde CPU til GPU med en meget hurtig forbindelse. Men vil også lade CPU og GPU dele memory og cache.
Her er et link med 'Representation of AMD's diagram':


QUOTE: ' AMD’s diagrams show four main compute chiplets, arranged in a 2x2 pattern, and then 4-high stacked
  die with one per chiplet .......  it seems that the ‘die stacking’ element points to HBM or some form of
 memory,  while the compute chiplets in the middle are only one high, but all connected through the
 interposer. AMD is claiming that this level of integration offers a 10x increase in bandwidth'

Her er et link til en 3:02:28 lang YouTube fra 
'AMD Financial Analyst Day 2020' med optagelse fra Live stream.


Fra 2:58:20 til 3:00:12 i Q&A delen af dette AMD event. Forklarer AMD's David Wang, Senior Vice President Engineering fordelene ved dette unified memory.


Men 2020 bliver Grafik kortenes år. Alle, dvs. nVidea, AMD og også Intel will introducere nye hurtigere grafikkort. I december fremlagde Intel deres planer for deres kommende 'Ponte Vecchio' Grafikkort med Rambo Cache.


Som jeg personligt forventer, at vi ser mere til i 2022.

Så mit råd er. At vælge et system, hvor du kan genbruge mest muligt, ved en evt kommende opgradering om nogle få år.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 15-Marts-2020 kl. 07:22
Til top
kc1234 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kc1234 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 09:29
En del bruger Mac fordi det har de altid gjort, andre fordi det er cool og alle de kreative typer anvender det.

Som ny er du frit stillet, så dit valg af platform bør afgøres af hvilke programmer du vil anvende.

Det er klart at du får mest performance, for pengene, med en Windows PC.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 10:10
er det ikke generelt for Adobe programmer at de er meget hw tunge ?

Premiere Pro er ret krævende.

Husk også at lægge sw omkostninger ind i jeres regnestykke.

De fleste prof Youtubere bruger vist premiere Pro til video. Men for os private er det ret dyrt hvis man vil bruge dette software. 
Her er fcpx jo et billigt alternativ.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 10:39
Carsten: Jeg forstår ikke rigtig hvad du skriver, men tak for dit fyldestgørende svar dog så kan jeg ikke vente 2-3 år på hvad AMD vælger at gøre, det er nu jeg skal have en computer, så jeg bliver jo nødt til at kigge på det jeg kan få nu.

laban: Jeg følger meget brugere som MKBHD som redigerer i FCPX, men derudover så synes jeg bare generelt folk altid snakker FCPX også. Fx MaxTech bruger det også, men du har ret i at mange også bruger Adobe Premiere Pro. Jeg er dog så heldig at have adgang til hele Adobe CC pakken pga. min fars firma, hvor jeg sidder og designer etikker til dem.
Så jeg har adgang til både Adobe CC og Apples Software bundle.

Men kan godt være, at jeg i sidste ende får mest ud af at blive på Windows. Og så skaffe mig en MacBook Pro 2015 til at surfe på og bevare mulighederne som iMessage, FaceTime og AirDrop.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Og PC platformen har du kendskab til, så du vil kunne bruge din nye maskine fra Dag 1 og rent faktisk få noget fra hånden. Just my two cents...

You are probably right
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Det aner jeg ikke. Der skete en fejl først så blev nødt til at skrive om. Men var det lige det du kunne få din lille hjerne til at spørge om?

 
Du har tydeligvis glemt at tage din medicin. Mere en oplysning til dig om det da du tydeligvis ikke havde set det. Tænker ikke du var interesseret i at skulle forholde dig til input i to tråde. Så tag din chill pill og slap af. 

Ja, nu tager jeg ikke medicin, men jeg var sgu lidt irriteret i går, så jeg beklager mit udbrud. Det er bare træls, at man får svar, og så står der “Hvorfor to opslag”? Men havde du nu begrundet efterfølgende, som du gør her, så havde det jo været federe at læse, og jeg kunne forstå hvorfor, da jeg jo ikke havde set der var dobbelt post.

Men beklager. Vil gerne undskylde for mit dårlige svar.


Redigeret af SEOMaster - 15-Marts-2020 kl. 10:53
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 11:31
Hey Marc (Azrael) :-)

Nej Jeg er på ingen måde rendyrket mac mand. lige pt er der 3 ubuntu maskiner, 2 windows maskiner, en ældgammel ipad, og en ligeså gammel mac mini her i huset. (er lidt bange for mini'en er død dog)
Har dog arbejdet på mac on-off i rigtigt mange år. Men har prøvet de fleste OS siden dos3.0 - det eneste OS jeg reelt ikke har arbejdet på er NEXTstep, ellers har jeg leget med IRIX, HPUX, Solaris, MACdos (jo jo, men heldigvis kun 1 kursus på uni),OS9, macos, og stort set samtlige udgaver af windows. (min tid med vista var kort men voldsom - også selvom jeg rent faktisk havde fået den gratis af microsoft selv)

Min personlige holdning er at macos er det bedste OS på markedet i dag. Ganske enkelt. Det er rocksolid, du kan alt det du har lyst til (det er et af de eneste certificerede unixOS i dag) og hvis du er mere en tekst gut, så åbner du bare terminalvindue, og så har du alle mulighederne der og behøver stort set ikke bruge en grafisk brugerflade. Min mini har kun været geninstalleret 1 gang siden 2010 - og det var fordi disken døde. (det var så dog heller ikke en fullblown arbejdsmaskine)

Er Microsoft kommet efter det - både ja og nej. Jeg er fast ring user på win10 - så jeg får meget ofte opgraderinger. De er heldigvis blevet markant bedre til at luge de store fejl ud, men det hænder stadig at man får en fejlbehæftet opdatering, og så er der bare den del med at hver eneste forbandede komponentproducent laver sine egne drivere, med sin egen brugerflade, som man er tvunget til at anvende hvis man vil ændre i nogen som helst indstillinger på driverne (har lige i øjeblikket noget msi, og firmware updates til msi bundkort er gennem en applikation som ligner noget fra 1993) - og det er efter min mening en af de helt store udfordringer med hele det økosystem. Absolut ingen konsistens i udviklingen af applikationer især på driver/firmware niveau. Nogle af de applikationer er lavet fordi båtnakkerne hos producenterne tror at man helst skal lave noget så fancy som overhovedet muligt, men i virkeligheden ville de gøre sig selv en kæmpe tjeneste ved at standardisere det, så folk uden alt for meget indsigt har lettere ved at tilgå og tilpasse systemerne.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Hey Marc (Azrael) :-)

Min personlige holdning er at macos er det bedste OS på markedet i dag. Ganske enkelt. Det er rocksolid, du kan alt det du har lyst til (det er et af de eneste certificerede unixOS i dag) og hvis du er mere en tekst gut, så åbner du bare terminalvindue, og så har du alle mulighederne der og behøver stort set ikke bruge en grafisk brugerflade. Min mini har kun været geninstalleret 1 gang siden 2010 - og det var fordi disken døde. (det var så dog heller ikke en fullblown arbejdsmaskine)

Er Microsoft kommet efter det - både ja og nej. Jeg er fast ring user på win10 - så jeg får meget ofte opgraderinger. De er heldigvis blevet markant bedre til at luge de store fejl ud, men det hænder stadig at man får en fejlbehæftet opdatering, og så er der bare den del med at hver eneste forbandede komponentproducent laver sine egne drivere, med sin egen brugerflade, som man er tvunget til at anvende hvis man vil ændre i nogen som helst indstillinger på driverne (har lige i øjeblikket noget msi, og firmware updates til msi bundkort er gennem en applikation som ligner noget fra 1993) - og det er efter min mening en af de helt store udfordringer med hele det økosystem. Absolut ingen konsistens i udviklingen af applikationer især på driver/firmware niveau. Nogle af de applikationer er lavet fordi båtnakkerne hos producenterne tror at man helst skal lave noget så fancy som overhovedet muligt, men i virkeligheden ville de gøre sig selv en kæmpe tjeneste ved at standardisere det, så folk uden alt for meget indsigt har lettere ved at tilgå og tilpasse systemerne.


Jeg har desværre ikke efaring med Mac, udover noget sporadisk fra en gang midt i 90'erne - og de var ikke gode.
Har erfaring med alt fra Dos 6.0 og fremefter, og lidt linux.
Vil også gerne prøve Mac, men synes simpelthen hardwaren er for dyr.

Jeg er også enig i det med drivere - hvorfor kan Microsoft ikke lave en container, som producenter så kan udfylde. Det er jo skrækkeligt med diverse printerdriver, og tilhørendesoftware pakker man nogle gange skal installere. Men det er dog blevet bedre.

Jeg kører også W10 - har både prøvet fast og slow ring, ligenu på slow.
Jeg har i fastring også oplevet nogle problemer.
Men jeg tror ikke jeg har genintalleret min computer siden slutningen af W7, måske i starten af W8.
Jeg her en ældre I7-3770k/16gb ram, hvor der så er skiftet lidt drev (SSD) - og den kører stadig super.
Jeg skal dog have et diskret grafikkort i, for nu her hvor der er ekstra tid skal jeg lære at spille Fortnite mod knægten ;-)
Måske jeg også kunne finde på at opgradere Sata ssd disken til noget hurtigere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu