recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvorfor bruger alle content creators Mac?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor bruger alle content creators Mac?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Det aner jeg ikke. Der skete en fejl først så blev nødt til at skrive om. Men var det lige det du kunne få din lille hjerne til at spørge om?


Den sidste sætning sætter dig i et dårligt lys - jmho
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Det aner jeg ikke. Der skete en fejl først så blev nødt til at skrive om. Men var det lige det du kunne få din lille hjerne til at spørge om?


Den sidste sætning sætter dig i et dårligt lys - jmho

Du har tydeligvis ikke læst tråden igennem.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 17:32
Jeg har kørt MacOS, fra før MultiFinder og helt op til nu. Valgte dog at skifte delvis over til Windows efter Windows 95.

Efter min mening bærer MacOS alt for meget præg af at Apple er ligeglad med kompatibilitet og deres brugere. Det kan være en god ting, hvis man altid køber det nyeste og aldrig ser sig tilbage. Man hvis man ønsker at benytte sin maskine i en årrække, så er man dårligt stillet.
Jeg synes tit at de laver drastisk om i deres OS, så man pludselig skal til at gøre alting på nye måder. Der er mange shortcuts som mangler og det er stadig ikke muligt at betjene MacOS brugerfladen uden en mus.
Der er meget lidt dokumentation på problematikker, ofte bliver forum indlæg fjernet fra Apples forums efter kort tid, så man ikke kan bruge det til at fejlfinde med.
Der er også meget få opgraderingsmuligheder tilgængeligt. Hvis du ønsker en større SSD, så åbner man ikke bare maskinen og sætter en i. Maskinerne er tapet sammen og det kan være bøvlet at få installeret MacOS på en ny tom disk, hvis det ikke er en Apple disk.
Apple skifter også snart over til ny CPU, så man skal med alt sandsynlighed have nye software versioner eller nye extentions til sit software herefter.
Maskiner ældre end ca. 8-9 år er ikke længere understøttet af Apple OS. Så skal man snyde hvis det skal køre.

Jeg er ikke selv særligt stor tilhænger af Windows 10, det er efter min mening et skridt tilbage. Windows 8.1 er stadig bedste OS på markedet. Men nok om det.
Windows 10 kan køre på alt fra en Core 2 til sprit nye CPU'er.

At de kreative benytter Mac hænger sammen med i gamle dage, hvor der ikke var noget alternativ i Windows. Der er ikke noget belæg for at benytte en Mac frem for en Windows maskine. Det skulle dog lige være Final Cut Pro som Apple ikke laver til Windows.

Der var engang hvor MacOS var lettere at bruge end Windows. I dag er begge OS nemme at bruge, medmindre man skal lave noget avanceret. Så er det en bitch at dykke ned i systemerne. Her er det at der ofte er mere dokumentation til Windows end til MacOS.
Til firmamæssige sammenhæng virker MacOS fint i små virksomheder, hvor intet styres centralt. I større virksomheder kommer MacOS virkelig til kort, her er ingen nem administration på ligefod med et Windows netværk. Ingen group policies eller tilsvarende igennem AD.
Mulighederne for at arbejde hjemmefra og på VDI systemer er ikke rigtigt eksisterende for Mac. Hvis man skal arbejde hjemmefra, så skal man have hele sin maskine med hjem. Det er nemt med en PowerBook, men hvad med en iMac?
På Windows kan man benytte Remote Desktop, Terminal Service eller VDI systemer for at opnå en gnidningsløs arbejdsplads.
Der findes en "Remote Desktop" løsning til Mac, men den koster relativt mange penge og er lavet til at være et administrationsværktøj.

Hvis man ikke kan leve uden, så køb en MacOS maskine. Ellers mener jeg der er bedre alternativer i en Windows maskine.
Men man får hvad man betaler for. Hvis man køber en billig laptop, så kan den naturligvis ikke sammenlignes med en PowerBook.


Redigeret af Cyberguyen - 15-Marts-2020 kl. 17:50
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 18:00
Selvfølgelig er der et element af, at "man bruger det alle de andre gør". Jeg befinder mig selv i den kreative verden, hvor de fleste bruger Macs. Det smitter jo. På samme måde undrer jeg mig tit over, hvorfor "alle" bruger MS Office, når der er så mange alternativer, der er billigere/gratis og ligeså gode (i hvert fald til 98% af alle brugere).

Hvis man vil have mest mulig regnekraft pr. krone, så må WINDOWS være "the way to go".

Jeg var WINDOWS(super)bruger fra 1997-2012, hvorefter jeg ville prøve en Mac. Jeg er musiker, og jeg vil gerne have at tingene bare fungerer. Jeg oplevede så mange problemer med WINDOWS. ikke selve WINDOWS, men driver-problemer og software, der pludselig holdt op med at fungere, fordi man havde opdateret et helt andet program.
Der var masser af issues, der skyldes, at der er så mange Hardware-udviklere, der laver produkter til WINDOWS. Så der skal så lidt til, før noget begynder at genere hinanden. Det er bare irriterende at lukke sit nodeprogram ned og gå i seng - og næste morgen virker lo.... ikke og det tager en del dag at google sig til en løsning..

Så... jeg kendte intet til Mac, men tænkte, at nu ville jeg give det et skud. Det var vildt nemt at finde ud af. Jeg installerede drivers til lydkort, printere NAS osv. på en platform, jeg aldrig havde brugt før, og det var ganske få ting, jeg var nødt til at google. I ca. 3 måneder lod jeg min WINDOWS-maskine stå fremme, for det tilfælde skyld, at jeg havde en hasteopgave, jeg ikke kunne finde ud af at løse på MAC. Jeg tyede til det en enkelt gang, men det var rasende nemt at finde ud af MAC. Og det er jo ikke fordi, at der ALDRIG er ting, der driller på en mac, men i de 8 år jeg har brugt det, er det godt nok småproblemer jeg har haft sammenlignet med, hvad jeg oplevede med WINDOWS.

Hvis man ønsker at kunne tweake alle småindstillinger, og tilrette hver detalje til ens personlige præference, så stay away from mac...

Nu kan man selvfølgelig sige, at WINDOWS er blevet mere stabilt og brugervenligt siden jeg switchede i 2012. Men... en gang imellem skal jeg jo hjælpe en kollega med et eller andet - og jeg synes det er håbløst indviklet at finde ud af simple ting som at installere en printerdriver... Det var vildt nemt for mig at skifte til MAC, selvom det var helt ukendt territorium for mig, men det er vildt kompliceret for mig at løse simple opgaver i WINDOWS 10, selvom jeg absolut betragter mig selv som superbruger..

Kreative sjæle vil nok gerne have en kraftig computer der bare virker. Og en Mac ER jo en kraftig maskine, selvom de kraftigste windows-maskiner er kraftigere. Der er bare ikke så mange kreative folk, der synes det er fedt at sidde og google sig til løsninger, når skidtet ikke virker. - Og jeg siger ikke at selve Windows er dårligt. Men det faktum, at der er så mange producenter, der udvikler hardwarekomponenter til WINDOWS-systemer gør bare, at der er mange flere fejlmuligheder end der er med MAC.


Redigeret af pianomartin - 15-Marts-2020 kl. 18:07
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 18:04
Det er nu ti år siden jeg skiftede til Mac, og jeg går ALDRIG tilbage. Jeg har ikke noget problem med at bruge Windows som minimum superbruger, men jeg gider ikke.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2020 kl. 20:08
Uden at have læst det hele, så mener jeg du burde holde dig til Windows,da du vil få en langt bedre og kraftiger emaskine til samme pris. Og da Adobe ikke skelner mellem Mac eller Windows mere, så få du mere ud af Windows. Jeg selv sidder med en ryzen 7 2700x hvilket jeg min. må klart vil anbefale.
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 03:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har kørt MacOS, fra før MultiFinder og helt op til nu. Valgte dog at skifte delvis over til Windows efter Windows 95.

Efter min mening bærer MacOS alt for meget præg af at Apple er ligeglad med kompatibilitet og deres brugere. Det kan være en god ting, hvis man altid køber det nyeste og aldrig ser sig tilbage. Man hvis man ønsker at benytte sin maskine i en årrække, så er man dårligt stillet.
Jeg synes tit at de laver drastisk om i deres OS, så man pludselig skal til at gøre alting på nye måder. Der er mange shortcuts som mangler og det er stadig ikke muligt at betjene MacOS brugerfladen uden en mus.
Der er meget lidt dokumentation på problematikker, ofte bliver forum indlæg fjernet fra Apples forums efter kort tid, så man ikke kan bruge det til at fejlfinde med.
Der er også meget få opgraderingsmuligheder tilgængeligt. Hvis du ønsker en større SSD, så åbner man ikke bare maskinen og sætter en i. Maskinerne er tapet sammen og det kan være bøvlet at få installeret MacOS på en ny tom disk, hvis det ikke er en Apple disk.
Apple skifter også snart over til ny CPU, så man skal med alt sandsynlighed have nye software versioner eller nye extentions til sit software herefter.
Maskiner ældre end ca. 8-9 år er ikke længere understøttet af Apple OS. Så skal man snyde hvis det skal køre.

Jeg er ikke selv særligt stor tilhænger af Windows 10, det er efter min mening et skridt tilbage. Windows 8.1 er stadig bedste OS på markedet. Men nok om det.
Windows 10 kan køre på alt fra en Core 2 til sprit nye CPU'er.

At de kreative benytter Mac hænger sammen med i gamle dage, hvor der ikke var noget alternativ i Windows. Der er ikke noget belæg for at benytte en Mac frem for en Windows maskine. Det skulle dog lige være Final Cut Pro som Apple ikke laver til Windows.

Der var engang hvor MacOS var lettere at bruge end Windows. I dag er begge OS nemme at bruge, medmindre man skal lave noget avanceret. Så er det en bitch at dykke ned i systemerne. Her er det at der ofte er mere dokumentation til Windows end til MacOS.
Til firmamæssige sammenhæng virker MacOS fint i små virksomheder, hvor intet styres centralt. I større virksomheder kommer MacOS virkelig til kort, her er ingen nem administration på ligefod med et Windows netværk. Ingen group policies eller tilsvarende igennem AD.
Mulighederne for at arbejde hjemmefra og på VDI systemer er ikke rigtigt eksisterende for Mac. Hvis man skal arbejde hjemmefra, så skal man have hele sin maskine med hjem. Det er nemt med en PowerBook, men hvad med en iMac?
På Windows kan man benytte Remote Desktop, Terminal Service eller VDI systemer for at opnå en gnidningsløs arbejdsplads.
Der findes en "Remote Desktop" løsning til Mac, men den koster relativt mange penge og er lavet til at være et administrationsværktøj.

Hvis man ikke kan leve uden, så køb en MacOS maskine. Ellers mener jeg der er bedre alternativer i en Windows maskine.
Men man får hvad man betaler for. Hvis man køber en billig laptop, så kan den naturligvis ikke sammenlignes med en PowerBook.

IBM har skiftet 200.000 medarbejder computer fra Windows til Mac, de har kun 7 medarbejdere til at suporte de 200.000 brugere, kunne det tænkes din dårlig oplevelse med Mac er fordi du gerne vil køre en masse Windows programmer på Mac? 
Feks vis man vil arbejde på sin iMac på kontoret hjemmefra på sin MacBook skal man bare hente Apple Remote desktop, det er gratis mener jeg, og er meget simpelt at bruge.
Du skal skifte alle de programmer du plejer at bruge
 På Windows ud med Mac udgaverne af de tilsvarende programmer, ellers får man bare bøvl ud af det istedet, 
Jeg bruger Mac idag fordi jeg har IPhone, ellers var jeg nok også stadig Windows bruger fordi jeg sagde de samme ting som du nævner, kompatibilitet var et isue, men kun indtil jeg ikke skulle have en Windows maskine indblandet i mit digitale liv mere, nu fungere min Mac og IPhone og Ipad perfekt sammen , og Microsoft står kun for mine e-mails via
en Exchange server,
Det er jeg så tilgengæld og ret tilfreds med.
Men man vælger jo heldigvis selv hvad for noget man selv bedst kan lide.


 


Til top
Kristian3th Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Oktober-2010
Sted: Vsj
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kristian3th Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 10:29
Mit korte indspark handler om hvor lang tid man har glæde af sin investering (som en maskine i den prisklasse næsten er, uanset pc/mac). 
Jeg sidder på en macbook pro, late 2013. Det er topmodellen fra den gang, med max ram, grafikkort, ssd-disk m.m. Jeg har opdateret systemet hver gang der er en ny version. 
Jeg sidder stadig og arbejder i photoshop, indesign, fcp mm uden at have performanceproblemer. 
Jeg har aldrig (som i aldrig) oplevet en pc, der tilsvarende kunne holde kadencen i 7 år, og stadig ikke miste pusten. 
Min bedste it-investering nogensinde :-). 
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Kristian3th Kristian3th skrev:

Mit korte indspark handler om hvor lang tid man har glæde af sin investering (som en maskine i den prisklasse næsten er, uanset pc/mac). 
Jeg sidder på en macbook pro, late 2013. Det er topmodellen fra den gang, med max ram, grafikkort, ssd-disk m.m. Jeg har opdateret systemet hver gang der er en ny version. 
Jeg sidder stadig og arbejder i photoshop, indesign, fcp mm uden at have performanceproblemer. 
Jeg har aldrig (som i aldrig) oplevet en pc, der tilsvarende kunne holde kadencen i 7 år, og stadig ikke miste pusten. 
Min bedste it-investering nogensinde :-). 


Jeg tror du rammer en vigtig pointe det. Hvis du køber tilstrækkelig kvalitet fra starten, og ikke er gamer - så kan det holde lang tid.
Jeg har en stationær (W10) med en cpu, som jeg købte for over 7 år siden, som stort set var den hurtigste, 16gb ram -og har så dog købt SSD disk. Jeg mangler ikke noget i hverdagen, men bruger heller ikke videoredigering.
Jeg har aldrig haft så få udgifter til pc, som i de sidste 7½ år. Tidligere blev der opgraderet cpu hvert 2. eller 3. år.
Hvis man køber en hurtig Thinkpad med god skærm, så kan man opgradere med disk og ram senere hen. Men sørg for en god cpu fra starten af.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 13:56
Tak for jeres svar alle. Men lad mig så lige stille jer et spørgsmål. Ja jeg ved godt det er lidt subjektivt, men måske I vil hjælpe alligevel.

Jeg havde en 16” MacBook Pro, der som sagt kun var standardmodellen, en i7 med 16gb ram, 512gb ssd og det lille 4gb grafikkort. Den var som sagt ikke en speciel positiv oplevelse for mig, og den hakkede godt og grundigt når jeg brugte Lightroom og Photoshop. Så den returnerede jeg og fik pengene retur.

Nu sidder jeg så her, og kan ikke finde ud af hvad jeg skal. Hvis jeg skal opgradere den nye MacBook Pro 16” til en model med i9, 32gb ram, 1tb ssd og det store 8gb gfx kort, så lugter jeg til en regning på +28.000 kr. og det er måske lige vildt nok synes jeg.

Hvis jeg samler en Windows PC selv med fx Ryzen 9 3900x, 32gb 3600MHz ram, 2tb ssd og RTX 2070 super med 8gb ram, så koster det mig ca. 13.000 kr. da jeg selv har kabinet, PSU og en ganske fornuftig Dell IPS skærm. Her kunne jeg så samtidig købe en iPad Pro eller en MacBook Pro 2015 for at beholde macOS i huset og kunne snakke sammen med mine andre enheder, hvis jeg skulle få brug for det?

Der er jo lidt en verden til forskel, og da jeg alligevel arbejdede mest med, at have min MacBook Pro sat til en ekstern skærm, så kan jeg ikke rigtig forsvare, hvorfor jeg skulle gå med en MacBook Pro igen, selvom det er lækkert at have mobiliteten og alt det der.

Så kunne jeg selvfølgelig vente og se, om de nye iMac 2020 bliver noget ved, eller købe en “billigere” iMac 5K fra 2019, men så skal jeg jo stadig punge lidt ud for det også.

Så ja, jeg er sgu lidt i tvivl om hvilken vej jeg skal vælge. I kan ikke vælge for mig, det ved jeg godt, så jeg må i tænkeboks og lave for og i mod ved alle løsninger og for hvilket styresystem jeg skal gå med.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 15:17
Jeg ville tage en stationær med ryzen, og så en billigere MacBook som supplement.
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Marts-2020 kl. 15:27
Lige et indspark omkring Content Creators og video redigering. En del skifter Premiere Pro ud da den er tung og ikke helt fejlfri med "crash". Der er nogle rigtig gode og fede alternativer på markedet.
Vil man ofre de penge, så kan man altså få nogle rigtigt godt i begge lejre som rækker nogle år frem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu